UA
   LITERATURA CATALANA POPULAR I    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi8645Descripció
Crdts. Teor.4INTRODUCCIÓ A L'ESTUDI DE LA LITERATURA POPULAR CATALANA I LA SEUA METODOLOGIA.
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Àrab - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Francesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Hispànica - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 97
2 95
TOTAL 192
(*) 1: GRUPO 1 - VAL
(*) 2: GRUPO 2 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 X 13:00 15:00 FI/2-07M
  1 14/09/2009 23/12/2009 V 10:00 11:00 FI/1-05P
  2 14/09/2009 23/12/2009 J 13:00 15:00 FI/1-06S
  2 14/09/2009 23/12/2009 V 14:00 15:00 FI/1-05P
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 J 08:00 09:00
  2 14/09/2009 23/12/2009 V 13:00 14:00
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
2: GRUPO 2 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grup 1 - VAL
2: Grup 2 - VAL


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 1er. M VAL des de A fins a M
2 1er. M VAL des de N fins a Z
(*) 1: GRUPO 1 - VAL
(*) 2: GRUPO 2 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)
En finalitzar l`assignatura, l`alumnat ha de ser capaç de:
1. Tenir un coneixement general dels elements bàsics de la literatura catalana de transmissió oral.
2. Valorar les possibilitats didàctiques de la literatura popular.
3. Conéixer, en termes aproximatius, la literatura popular catalana des d'una perspectiva diacrònica.
4. Reflexionar críticament sobre les manifestacions actuals de la literatura popular.
5. Crear i adaptar diversos tipus de textos a partir de models proporcionats per la literatura popular.
6. Assolir un nivell mínim acceptable de correcció lingüística en les quatre competències comunicatives (comprensió oral, comprensió lectora, expressió oral i expressió escrita).


Continguts teòrics i pràctics (2009-10)
1. Introducció a la literatura catalana de transmissió oral: característiques, manifestacions, recopilacions i estudis
2.Tipologia de la literatura popular tradicional: rondalles, llegendes, cançons, romanços, refranys, endevinalles, embarbussaments, acudits, etc.
3. Funcions de la literatura popular tradicional
4. Aproximació al rondallari català. La morfologia del conte. Tipus de rondalles. Classificacions. Indexació de motius rondallístics
5. Aproximació al llegendari català. El llegendari valencià
6. El cançoner popular. Caracterització. Tipologia
7. Els refranys. Caracterització. Tipologia
8. Les endevinalles. Caracterització. Tipologia
9. Relació entre els diversos contextos socioculturals i la literatura popular tradicional. La literatura popular actual
10.Possibilitats didàctiques de la literatura popular tradicional


Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfcat/programes_assig_2007_2008/8645%200304%2007%2008.doc
Professor/a responsable
BORJA SANZ , JOAN


Metodologia docent (2009-10)
Classes teòriques i pràctiques
1. Dels 3 crèdits pràctics de què consta l'assignatura, 1,5 corresponen a un treball individual que es tractarà, de manera específica, en una de les quatre hores setmanals disponibles per a l'assignatura.
2. El professor, de més a més, establirà un horari d'atenció a l'alumnat, destinat específicament per a la consulta sobre continguts teòrics i pràctics de l'assignatura.
3. Activitats complementàries. S'informarà oportunament del contingut i la data de les possibles activitats complementàries (conferències, excursions guiades, etc.).


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Altres
CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALL INDIVIDUAL DE CURS

1. OBJECTIUS ESPECÍFICS
Iniciar l'alumne en la metodologia de la recerca i la fixació de la literatura popular.
Propiciar un millor i concret coneixement de la vigència de la literatura popular en la societat actual.
Fomentar el coneixement de la cultura popular de l'entorn més pròxim a l'alumnat.

2. CONTINGUTS
El treball individual tutoritzat consistirà en la recopilació i la fixació d'un corpus unitari de manifestacions de la literatura popular (rondalles, llegendes, refranys, embarbussaments, cançons, romanços, etc.).
En les tutories específiques per a aquest treball, el professor presentarà diverses propostes i n'explicarà les característiques, els continguts i la metodologia.
3. AVALUACIÓ
El treball individual tutoritzat comptarà el 25% del total de l'assignatura. S'hi valorarà tant el procés d'elaboració com, sobretot, el resultat del treball final. En aquest, es considerarà tant el contingut com els aspectes formals (redacció, estructura, aparat crític, etc.)


Professorat (2009-10)
Grup Professor
TEORIA DE 86451BORJA SANZ, JOAN
2BORJA SANZ, JOAN
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86451BORJA SANZ, JOAN
2BORJA SANZ, JOAN
Enllaços relacionats
http://
http://canpop.resolt.net/
http://imaginaripopular.blogspot.com/
http://mmlab.ua.es/lletraferit
http://refranys.wordpress.com/
http://rondalles.uib.es/informacio.php
http://scll2.iec.cat/filial/ViewPage.action?siteNodeId=341&languageId=1&contentId=-1
http://www.joanamades.cat/
http://www.mitcat.net/
http://www.sre.urv.cat/rondcat/
http://www.sre.urv.cat/rondcat/
http://www.ua.es/dfcat
http://www.vives.org/drac/hivern-curt.php
http://www.xtec.cat/~aperafit/p/endevina/inici.htm


Bibliografia

Contes de riu-rau: (recull de contes populars de la Marina Alta)
Autors:GUARDIOLA, Pepa
Edició:Alacant : Institut d`Estudis Juan Gil-Albert, 1988.
ISBN:84-7784-010-5
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El carxe: recull de literatura popular valenciana de Múrcia
Autors:LIMORTI, Esther; QUINTANA, Artur
Edició:Alacant : Institut de Cultura Juan Gil-Albert, 1998.
ISBN:978-84-7784-315-3
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El simbolisme màgic en el conte popular
Autors:ALBERO I POVEDA, Jaume
Edició:Lleida : Pagés, 2005.
ISBN:978-84-9779-302-5
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Índex tipològic de la rondalla catalana
Autors:CENTRO DE PROMOCIÓN DE LA CULTURA POPULAR Y TRADICIONAL CATALANA
Edició:Barcelona : Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, 2003.
ISBN:84-393-6214-5
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Influències de les rondalles en la literatura infantil i juvenil catalana
Autors:VALRIU, Caterina
Edició:Palma de Mallorca : Moll, 1998.
ISBN:978-84-273-0794-0
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Introducció a l`etnopoètica: teoria i formes del folklore en la cultura catalana
Autors:ORIOL I CARAZO, Maria del Carme
Edició:Valls : Cossetània, 2002.
ISBN:978-84-95684-74-5
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

La fantasia infantil i Walt Disney: usos educatius y trampes mediatiques del conte de fades
Autors:ALBERO I POVEDA, Jaume
Edició:Lleida : Pagés, 2004.
ISBN:978-84-9779-130-4
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

La formación de las leyendas
Autors:GENNEP, Arnold van; VIOLANT RIBERA, Ramona
Edició:Barcelona : Alta Fulla, 1982.
ISBN:978-84-85403-39-4
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Les rondalles meravelloses i llegendes d`Enric Valor
Autors:ALBERO I POVEDA, Jaume
Edició:Barcelona : Abadia de Montserrat, 2004.
ISBN:84-8415-581-1
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

L`imaginari popular en les rondalles d`Enric Valor
Autors:ALBERO I POVEDA, Jaume
Edició:Sant Vicent del Raspeig : Editorial Club Universitario, 2005.
ISBN:978-84-8454-438-8
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Llegendes del sud
Autors:BORJA, Juan
Edició:Picanya : Edicions del Bullent, 2005.
ISBN:978-84-96187-26-9
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Rondaies i contes d`Eivissa
Autors:CASTELLO GUASCH, Joan
Edició:Eivissa : Institut d`Estudis Eivissencs , 1999.
ISBN:978-84-87455-25-4
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Rondalles de la marina
Autors:DIEGUEZ SEGUI, Mari Angels [et al.]
Edició:Altea : Caixaltea, 1999.
ISBN:84-600-9543-6
Recomanat per: BORJA SANZ, JOAN (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2009-10)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 24/11/2009 -
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre -1 25/01/2010 09:00 12:00 A1/0-06X
A1/0-07X
-
Període extraordinari de juliol -1 28/06/2010 09:00 12:00 A1/0-18X -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL
(*) 2: GRUPO 2 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2009-10)
Avaluació contínua, examen final
1. L`avaluació serà contínua. Es tindrà en compte l`assistència i la participació a classe, com també els diferents treballs que l`alumnat fa al llarg del curs. Hi haurà una atenció especial al treball individual tutoritzat, que tindrà un pes específic del 25% en la nota final de l'assignatura. Per a aconseguir una qualificació final d'apte en l'assignatura cal superar satisfactòriament tant l'avaluació corresponent a aquet treball com la de la resta de l'assignatura.
2. Hi haurà també avaluació final, amb un examen escrit i un altre oral en què l`alumnat ha de demostrar el grau en què ha assolit els objectius de l`assignatura, així com també la competència comunicativa, oral i escrita.