Ficha asignatura

Universidad de Alicante. Página principal
Ficha de la asignatura: INTRODUCTION TO RESEARCH IN BIOLOGY
Saltar idiomas
Español | Valencià | English
Saltar iconos
  • PDF
  • Imprimir
  • Inicio
Saltar cabecera
Universidad de Alicante. Página principal
Ficha de la asignatura

EDUCATIONAL GUIDE
26519 - INTRODUCTION TO RESEARCH IN BIOLOGY (2015-16)

Code26519
Crdts. ECTS.6


Departments and Areas
DepartmentsAreaFace-to-face theoretical creditsface-to-face practical creditsDept. Respons.Report Respos.
AGROCHEMISTRY AND BIOCHEMISTRYBIOCHEMISTRY AND MOLECULAR BIOLOGY0,090,31
ENVIRONMENTAL SCIENCES AND NATURAL RESOURCESPLANT ECOPHYSIOLOGY0,090,31
EARTH AND ENVIRONMENTAL SCIENCESPLANT ECOPHYSIOLOGY0,050,16
EARTH AND ENVIRONMENTAL SCIENCESPALAEONTOLOGY0,040,15
ECOLOGYECOLOGY0,090,31
BIOTECHNOLOGYCELLULAR BIOLOGY0,080,32
PHYSIOLOGY, GENETICS AND MICROBIOLOGYPHYSIOLOGY00,07
PHYSIOLOGY, GENETICS AND MICROBIOLOGYGENETICS0,050,05
PHYSIOLOGY, GENETICS AND MICROBIOLOGYMICROBIOLOGY0,030,2


Study Programme sin which they are taught
DEGREE IN BIOLOGY


Subject context 2015-16

Se trata de una asignatura que recoge buena parte de las competencias transversales del módulo básico del Grado, y por tanto, tiene un marcado carácterinter disciplinar, complementando la adquisición de competencias de las asignaturas de dicho módulo. El marco operativo de la asignatura es amplio y generalista, por lo que los fundamentos teóricos resaltan los aspectos más relevantes de los principales hitos del descubrimiento científico y paradigmas en Biología, centrándose más en los procedimientos de la adquisición del conocimiento y habilidades que en los propios contenidos. Su principal objetivo es comenzar a familiarizar al alumnado con las pautas de la investigación científica en la Biología. Para ello, se pretende iniciar al alumnado en las bases del método científico y la comprensión de los fundamentos del diseño experimental, estimulando la adquisición de destrezas en el uso las de metodologías y herramientas básicas de obtención de información y comunicación científica a lo largo de diferentes fases de un trabajo de investigación.



Lecturer in charge
BAUTISTA AGUILAR, SUSANA


Lecturers (2015-16)
Group Lecturer
TEORIA DE 265191ANTON BOTELLA, JOSEFA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  BAUTISTA AGUILAR, SUSANA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  BONET JORNET, ANDRES
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  BORDERA SANJUAN, SANTIAGO
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  GARMENDIA LOPEZ, IDOIA
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  GIRELA LÓPEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  LANCIS SAEZ, CARLOS
  MARTIN MARTIN, MANUEL
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 2ANTON BOTELLA, JOSEFA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  BAUTISTA AGUILAR, SUSANA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  BONET JORNET, ANDRES
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  BORDERA SANJUAN, SANTIAGO
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  CASAS MARTINEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  PIRE GALIANA, CARMEN LUCIA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  SANCHEZ SANCHEZ, ANTONIO
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 3BAUTISTA AGUILAR, SUSANA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  BORDERA SANJUAN, SANTIAGO
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  GARCIA MARTINEZ, JESUS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  MALDONADO CARO, RAFAEL DIEGO
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  MARTINEZ-PINNA LOPEZ, JUAN ENRIQUE
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519O1GIRELA LÓPEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 O2GARMENDIA LOPEZ, IDOIA
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  LANCIS SAEZ, CARLOS
  MANGAS MARTIN, VICTOR JAVIER
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 O3GIRELA LÓPEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
 O4GARMENDIA LOPEZ, IDOIA
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  LANCIS SAEZ, CARLOS
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 O5SANCHEZ SANCHEZ, ANTONIO
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 O6GUERRERO MARTINEZ, JUAN RAMON
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 O7PIRE GALIANA, CARMEN LUCIA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 O8GUERRERO MARTINEZ, JUAN RAMON
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 O9BAUTISTA AGUILAR, SUSANA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  DE JUAN NAVARRO, EMILIO JAVIER
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  GARCIA MARTINEZ, JESUS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
PRACTICAS DE PROBLEMAS DE 26519P3BAUTISTA AGUILAR, SUSANA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  DE JUAN NAVARRO, EMILIO JAVIER
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  GARCIA MARTINEZ, JESUS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  MALDONADO CARO, RAFAEL DIEGO
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
 P1.1GIRELA LÓPEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 P1.2GARMENDIA LOPEZ, IDOIA
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  LANCIS SAEZ, CARLOS
 P2.1PIRE GALIANA, CARMEN LUCIA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  SANCHEZ SANCHEZ, ANTONIO
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
 P2.2GUERRERO MARTINEZ, JUAN RAMON
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 26519S3DE JUAN NAVARRO, EMILIO JAVIER
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  GARCIA MARTINEZ, JESUS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  MALDONADO CARO, RAFAEL DIEGO
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
 S1.1GIRELA LÓPEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 S1.2GARMENDIA LOPEZ, IDOIA
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  GIANNETTI, ALICE
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 S2.1GUERRERO MARTINEZ, JUAN RAMON
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
  SANCHEZ SANCHEZ, ANTONIO
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 S2.2CASAS MARTINEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  GUERRERO MARTINEZ, JUAN RAMON
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
  PIRE GALIANA, CARMEN LUCIA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
TUTORIES GRUPALS DE 26519T3BAUTISTA AGUILAR, SUSANA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  DE JUAN NAVARRO, EMILIO JAVIER
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  GARCIA MARTINEZ, JESUS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
 T1.1BONET JORNET, ANDRES
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  GIRELA LÓPEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
 T1.2GARMENDIA LOPEZ, IDOIA
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
  LANCIS SAEZ, CARLOS
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 T2.1CASAS MARTINEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  PIRE GALIANA, CARMEN LUCIA
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  SANCHEZ SANCHEZ, ANTONIO
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
 T2.2CASAS MARTINEZ, JOSE LUIS
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
  VALDECANTOS DEMA, ALEJANDRO
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU


Students registered (2015-16)
Group (*)Number
1: TEORIA DE 26519 73
2: TEORIA DE 26519 68
3(ARA): TEORIA DE 26519 11
TOTAL 152


Registration groups (2015-16)
Group (*)SemesterSessionLanguageDistribution
1  (TEORIA DE 26519) 2do. M CAS from NIF A to NIF M
2  (TEORIA DE 26519) 2do. M CAS from NIF N to NIF Z
3  (TEORIA DE 26519) 2do. M ANG from NIF A to NIF Z
O1  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D CAS from NIF A to NIF C
O2  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D CAS from NIF D to NIF F
O3  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D CAS from NIF G to NIF J
O4  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D CAS from NIF K to NIF M
O5  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D CAS from NIF N to NIF Q
O6  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D CAS from NIF R to NIF T
O7  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D CAS from NIF V to NIF X
O8  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D CAS from NIF Y to NIF Z
O9  (PRACTICAS CON ORDENADOR DE 26519) 2do. D ANG from NIF A to NIF Z
P3  (PRACTICAS DE PROBLEMAS DE 26519) 2do. D ANG from NIF A to NIF Z
S3  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 26519) 2do. D ANG from NIF A to NIF Z
T3  (TUTORIES GRUPALS DE 26519) 2do. D ANG from NIF A to NIF Z
P1.1  (PRACTICAS DE PROBLEMAS DE 26519) 2do. D CAS from NIF A to NIF F
P1.2  (PRACTICAS DE PROBLEMAS DE 26519) 2do. D CAS from NIF G to NIF M
P2.1  (PRACTICAS DE PROBLEMAS DE 26519) 2do. D CAS from NIF N to NIF T
P2.2  (PRACTICAS DE PROBLEMAS DE 26519) 2do. D CAS from NIF V to NIF Z
S1.1  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 26519) 2do. D CAS from NIF A to NIF F
S1.2  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 26519) 2do. D CAS from NIF G to NIF M
S2.1  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 26519) 2do. D CAS from NIF N to NIF T
S2.2  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 26519) 2do. D CAS from NIF V to NIF Z
T1.1  (TUTORIES GRUPALS DE 26519) 2do. D CAS from NIF A to NIF F
T1.2  (TUTORIES GRUPALS DE 26519) 2do. D CAS from NIF G to NIF M
T2.1  (TUTORIES GRUPALS DE 26519) 2do. D CAS from NIF N to NIF T
T2.2  (TUTORIES GRUPALS DE 26519) 2do. D CAS from NIF V to NIF Z
(*) 1:1 - CAS
(*) 2:2 - CAS
(*) 3:3(ARA) - ANG
(*) O1:O1 - CAS
(*) O2:O2 - CAS
(*) O3:O3 - CAS
(*) O4:O4 - CAS
(*) O5:O5 - CAS
(*) O6:O6 - CAS
(*) O7:O7 - CAS
(*) O8:O8 - CAS
(*) O9:O9(ARA) - ANG
(*) P3:P3(ARA) - ANG
(*) S3:S3(ARA) - ANG
(*) T3:T3(ARA) - ANG
(*) P1.1:P1.1 - CAS
(*) P1.2:P1.2 - CAS
(*) P2.1:P2.1 - CAS
(*) P2.2:P2.2 - CAS
(*) S1.1:S1.1 - CAS
(*) S1.2:S1.2 - CAS
(*) S2.1:S2.1 - CAS
(*) S2.2:S2.2 - CAS
(*) T1.1:T1.1 - CAS
(*) T1.2:T1.2 - CAS
(*) T2.1:T2.1 - CAS
(*) T2.2:T2.2 - CAS


Graphical enquiry of timetables
   Further informationClick here


Timetable (2015-16)
ModeGroup (*)Starting dayEnding dayDayStarting hourEnding hourLecture room 
THEORY CLASS 1 28/01/2016 28/01/2016 J 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 02/02/2016 02/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 09/02/2016 09/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 16/02/2016 16/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 24/02/2016 24/02/2016 X 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 01/03/2016 01/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 15/03/2016 15/03/2016 M 10:00 11:00 A2/0D02 
  1 22/03/2016 22/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 12/04/2016 12/04/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 19/04/2016 19/04/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 26/04/2016 26/04/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 03/05/2016 03/05/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  1 10/05/2016 10/05/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  2 28/01/2016 28/01/2016 J 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 02/02/2016 02/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 09/02/2016 09/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 16/02/2016 16/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 24/02/2016 24/02/2016 X 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 01/03/2016 01/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 15/03/2016 15/03/2016 M 10:00 11:00 A2/0D03 
  2 22/03/2016 22/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 12/04/2016 12/04/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 19/04/2016 19/04/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 26/04/2016 26/04/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 03/05/2016 03/05/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  2 10/05/2016 10/05/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  3 28/01/2016 28/01/2016 J 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 02/02/2016 02/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 09/02/2016 09/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 16/02/2016 16/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 23/02/2016 23/02/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 01/03/2016 01/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 15/03/2016 15/03/2016 M 10:00 11:00 A2/0D25 
  3 22/03/2016 22/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 12/04/2016 12/04/2016 M 10:00 11:00 A2/0D25 
  3 19/04/2016 19/04/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 29/04/2016 29/04/2016 V 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 03/05/2016 03/05/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  3 04/05/2016 04/05/2016 X 10:00 11:00 A2/0D25 
COMPUTER PRACTICALS O1 04/02/2016 04/02/2016 J 11:30 13:30 CI/INF7 
  O1 11/02/2016 11/02/2016 J 11:30 13:30 CI/INF2 
  O1 18/02/2016 18/02/2016 J 11:30 13:30 CI/INF7 
  O1 10/03/2016 10/03/2016 J 11:30 13:30 CI/INF7 
  O1 16/03/2016 16/03/2016 X 11:30 13:30 CI/INF7 
  O1 21/04/2016 21/04/2016 J 11:30 13:30 GB/INF4 
  O2 04/02/2016 04/02/2016 J 11:30 13:30 CI/INF8 
  O2 11/02/2016 11/02/2016 J 11:30 13:30 CI/INF8 
  O2 18/02/2016 18/02/2016 J 11:30 13:30 GB/INF2 
  O2 10/03/2016 10/03/2016 J 11:30 13:30 A2/0E23 
  O2 16/03/2016 16/03/2016 X 11:30 13:30 CI/INF8 
  O2 21/04/2016 21/04/2016 J 11:30 13:30 CI/INF1 
  O3 02/02/2016 02/02/2016 M 11:30 13:30 CI/INF7 
  O3 09/02/2016 09/02/2016 M 11:30 13:30 CI/INF2 
  O3 16/02/2016 16/02/2016 M 11:30 13:30 CI/INF7 
  O3 08/03/2016 08/03/2016 M 11:30 13:30 GB/INF1 
  O3 22/03/2016 22/03/2016 M 11:30 13:30 CI/INF2 
  O3 19/04/2016 19/04/2016 M 11:30 13:30 CI/INF8 
  O4 02/02/2016 02/02/2016 M 11:30 13:30 CI/INF8 
  O4 09/02/2016 09/02/2016 M 11:30 13:30 CI/INF8 
  O4 16/02/2016 16/02/2016 M 11:30 13:30 A2/0S21 
  O4 08/03/2016 08/03/2016 M 11:30 13:30 GB/INF2 
  O4 22/03/2016 22/03/2016 M 11:30 13:30 CI/INF7 
  O4 19/04/2016 19/04/2016 M 11:30 13:30 GB/INF1 
  O5 03/02/2016 03/02/2016 X 11:30 13:30 CI/INF2 
  O5 10/02/2016 10/02/2016 X 11:30 13:30 CI/INF2 
  O5 17/02/2016 17/02/2016 X 11:30 13:30 CI/INF7 
  O5 09/03/2016 09/03/2016 X 11:30 13:30 CI/INF7 
  O5 23/03/2016 23/03/2016 X 11:30 13:30 CI/INF7 
  O5 20/04/2016 20/04/2016 X 11:30 13:30 GB/INF1 
  O6 03/02/2016 03/02/2016 X 11:30 13:30 CI/INF8 
  O6 10/02/2016 10/02/2016 X 11:30 13:30 CI/INF8 
  O6 17/02/2016 17/02/2016 X 11:30 13:30 CI/INF8 
  O6 09/03/2016 09/03/2016 X 11:30 13:30 A2/0E23 
  O6 23/03/2016 23/03/2016 X 11:30 13:30 CI/INF8 
  O6 20/04/2016 20/04/2016 X 11:30 13:30 GB/INF4 
  O7 01/02/2016 01/02/2016 L 11:30 13:30 CI/INF2 
  O7 08/02/2016 08/02/2016 L 11:30 13:30 CI/INF1 
  O7 15/02/2016 15/02/2016 L 11:30 13:30 CI/INF7 
  O7 07/03/2016 07/03/2016 L 11:30 13:30 CI/INF6 
  O7 21/03/2016 21/03/2016 L 11:30 13:30 CI/INF2 
  O7 18/04/2016 18/04/2016 L 11:30 13:30 CI/INF8 
  O8 01/02/2016 01/02/2016 L 11:30 13:30 CI/INF8 
  O8 08/02/2016 08/02/2016 L 11:30 13:30 GB/INF1 
  O8 15/02/2016 15/02/2016 L 11:30 13:30 CI/INF8 
  O8 07/03/2016 07/03/2016 L 11:30 13:30 GB/INF1 
  O8 21/03/2016 21/03/2016 L 11:30 13:30 CI/INF8 
  O8 18/04/2016 18/04/2016 L 11:30 13:30 A2/0E23 
  O9 01/02/2016 01/02/2016 L 11:30 13:30 A2/0E23 
  O9 10/02/2016 10/02/2016 X 11:30 13:30 A2/0E23 
  O9 15/02/2016 15/02/2016 L 11:30 13:30 A2/0E23 
  O9 07/03/2016 07/03/2016 L 11:30 13:30 A2/0E23 
  O9 17/03/2016 17/03/2016 J 11:30 13:30 A2/0E23 
  O9 13/04/2016 13/04/2016 X 11:30 13:30 CI/INF2 
GROUP TUTORIALS T3 28/01/2016 28/01/2016 J 09:00 10:00 A2/0D25 
  T3 08/03/2016 08/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  T3 10/05/2016 10/05/2016 M 08:00 09:00 A2/0D25 
  T1.1 28/01/2016 28/01/2016 J 09:00 10:00 A2/0D02 
  T1.1 08/03/2016 08/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D02 
  T1.1 11/05/2016 11/05/2016 X 09:00 10:00 A2/0D02 
  T1.2 28/01/2016 28/01/2016 J 09:00 10:00 A2/0D22 
  T1.2 08/03/2016 08/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D22 
  T1.2 11/05/2016 11/05/2016 X 09:00 10:00 A2/0D22 
  T2.1 28/01/2016 28/01/2016 J 09:00 10:00 A2/0D03 
  T2.1 08/03/2016 08/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D03 
  T2.1 11/05/2016 11/05/2016 X 09:00 10:00 A2/0D03 
  T2.2 28/01/2016 28/01/2016 J 09:00 10:00 A2/0D24 
  T2.2 08/03/2016 08/03/2016 M 08:00 09:00 A2/0D24 
  T2.2 11/05/2016 11/05/2016 X 09:00 10:00 A2/0D24 
PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP P3 10/02/2016 10/02/2016 X 08:00 10:00 A2/0D25 
  P3 25/02/2016 25/02/2016 J 11:30 13:30 A2/0A22 
  P3 10/03/2016 10/03/2016 J 09:00 11:00 A2/0D25 
  P3 17/03/2016 17/03/2016 J 08:00 10:00 A2/0D25 
  P3 27/04/2016 27/04/2016 X 11:30 13:30 A2/0A22 
  P3 28/04/2016 28/04/2016 J 11:30 13:30 OP/S002 
  P1.1 12/02/2016 12/02/2016 V 11:30 13:30 A2/0C11 
  P1.1 26/02/2016 26/02/2016 V 11:30 13:30 A2/0C11 
  P1.1 09/03/2016 09/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D02 
  P1.1 23/03/2016 23/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D02 
  P1.1 28/04/2016 28/04/2016 J 11:30 13:30 A2/0C11 
  P1.1 04/05/2016 04/05/2016 X 08:00 10:00 A2/0D02 
  P1.2 12/02/2016 12/02/2016 V 11:30 13:30 A1/1-61P 
  P1.2 26/02/2016 26/02/2016 V 11:30 13:30 A1/1-61P 
  P1.2 09/03/2016 09/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D22 
  P1.2 23/03/2016 23/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D22 
  P1.2 28/04/2016 28/04/2016 J 11:30 13:30 A1/1-61P 
  P1.2 04/05/2016 04/05/2016 X 08:00 10:00 A2/0D22 
  P2.1 12/02/2016 12/02/2016 V 11:30 13:30 A2/0A22 
  P2.1 26/02/2016 26/02/2016 V 11:30 13:30 A2/0A22 
  P2.1 09/03/2016 09/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D03 
  P2.1 23/03/2016 23/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D03 
  P2.1 29/04/2016 29/04/2016 V 11:30 13:30 A2/0A22 
  P2.1 04/05/2016 04/05/2016 X 08:00 10:00 A2/0D03 
  P2.2 12/02/2016 12/02/2016 V 11:30 13:30 OP/S002 
  P2.2 26/02/2016 26/02/2016 V 11:30 13:30 A2/0D24 
  P2.2 09/03/2016 09/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D24 
  P2.2 23/03/2016 23/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D24 
  P2.2 29/04/2016 29/04/2016 V 11:30 13:30 A2/0D24 
  P2.2 04/05/2016 04/05/2016 X 08:00 10:00 A2/0D24 
THEORETICAL/PRACTICAL SEMINAR / WORKSHOP S3 04/02/2016 04/02/2016 J 09:00 11:00 A2/0D25 
  S3 18/02/2016 18/02/2016 J 09:00 11:00 A2/0D25 
  S3 03/03/2016 03/03/2016 J 09:00 11:00 A2/0D25 
  S3 10/03/2016 10/03/2016 J 11:30 13:30 OP/S002 
  S3 15/03/2016 15/03/2016 M 08:00 10:00 A2/0D25 
  S3 15/04/2016 15/04/2016 V 08:00 10:00 A2/0D25 
  S3 27/04/2016 27/04/2016 X 09:00 11:00 A2/0D25 
  S3 06/05/2016 06/05/2016 V 08:00 10:00 A2/0D25 
  S3 16/05/2016 17/05/2016 L 11:30 13:30 OP/SAL 
  S3 16/05/2016 17/05/2016 M 09:00 11:00 OP/SAL 
  S1.1 04/02/2016 04/02/2016 J 08:00 10:00 A2/0D02 
  S1.1 18/02/2016 18/02/2016 J 08:00 10:00 A2/0D02 
  S1.1 03/03/2016 03/03/2016 J 08:00 10:00 A2/0D02 
  S1.1 11/03/2016 11/03/2016 V 11:30 13:30 A2/0C11 
  S1.1 16/03/2016 16/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D02 
  S1.1 14/04/2016 14/04/2016 J 11:30 13:30 A2/0C11 
  S1.1 02/05/2016 02/05/2016 L 11:30 13:30 A2/0C11 
  S1.1 05/05/2016 05/05/2016 J 08:00 10:00 A2/0D02 
  S1.1 16/05/2016 16/05/2016 L 09:00 11:00 OP/SAL 
  S1.1 16/05/2016 16/05/2016 L 11:30 13:30 OP/SAL 
  S1.2 04/02/2016 04/02/2016 J 08:00 10:00 A2/0D22 
  S1.2 18/02/2016 18/02/2016 J 08:00 10:00 A2/0D22 
  S1.2 03/03/2016 03/03/2016 J 08:00 10:00 A2/0D22 
  S1.2 11/03/2016 11/03/2016 V 11:30 13:30 A2/0D22 
  S1.2 16/03/2016 16/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D22 
  S1.2 14/04/2016 14/04/2016 J 11:30 13:30 A1/1-61P 
  S1.2 02/05/2016 02/05/2016 L 11:30 13:30 A2/0A22 
  S1.2 05/05/2016 05/05/2016 J 08:00 10:00 A2/0D22 
  S1.2 16/05/2016 16/05/2016 L 09:00 11:00 OP/SAL 
  S1.2 16/05/2016 16/05/2016 L 11:30 13:30 OP/SAL 
  S2.1 04/02/2016 04/02/2016 J 08:00 10:00 A2/0D03 
  S2.1 18/02/2016 18/02/2016 J 08:00 10:00 A2/0D03 
  S2.1 03/03/2016 03/03/2016 J 08:00 10:00 A2/0D03 
  S2.1 11/03/2016 11/03/2016 V 11:30 13:30 A2/0A22 
  S2.1 16/03/2016 16/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D03 
  S2.1 14/04/2016 14/04/2016 J 11:30 13:30 A2/0A22 
  S2.1 03/05/2016 03/05/2016 M 11:30 13:30 A2/0A22 
  S2.1 05/05/2016 05/05/2016 J 08:00 10:00 A2/0D03 
  S2.1 17/05/2016 17/05/2016 M 09:00 11:00 OP/SAL 
  S2.1 17/05/2016 17/05/2016 M 11:30 13:30 OP/SAL 
  S2.2 04/02/2016 04/02/2016 J 08:00 10:00 A2/0D24 
  S2.2 18/02/2016 18/02/2016 J 08:00 10:00 A2/0D24 
  S2.2 03/03/2016 03/03/2016 J 08:00 10:00 A2/0D24 
  S2.2 11/03/2016 11/03/2016 V 11:30 13:30 A2/0D24 
  S2.2 16/03/2016 16/03/2016 X 08:00 10:00 A2/0D24 
  S2.2 14/04/2016 14/04/2016 J 11:30 13:30 A2/0D24 
  S2.2 03/05/2016 03/05/2016 M 11:30 13:30 A2/0C11 
  S2.2 05/05/2016 05/05/2016 J 08:00 10:00 A2/0D24 
  S2.2 17/05/2016 17/05/2016 M 09:00 11:00 OP/SAL 
  S2.2 17/05/2016 17/05/2016 M 11:30 13:30 OP/SAL 
(*) CLASE TEÓRICA
 1: 1 - CAS
 2: 2 - CAS
 3: 3(ARA) - ANG
(*) PRÁCTICAS CON ORDENADOR
 O1: O1 - CAS
 O2: O2 - CAS
 O3: O3 - CAS
 O4: O4 - CAS
 O5: O5 - CAS
 O6: O6 - CAS
 O7: O7 - CAS
 O8: O8 - CAS
 O9: O9(ARA) - ANG
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 P3: P3(ARA) - ANG
(*) SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER
 S3: S3(ARA) - ANG
(*) TUTORIES GRUPALS
 T3: T3(ARA) - ANG
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 P1.1: P1.1 - CAS
 P1.2: P1.2 - CAS
 P2.1: P2.1 - CAS
 P2.2: P2.2 - CAS
(*) SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER
 S1.1: S1.1 - CAS
 S1.2: S1.2 - CAS
 S2.1: S2.1 - CAS
 S2.2: S2.2 - CAS
(*) TUTORIES GRUPALS
 T1.1: T1.1 - CAS
 T1.2: T1.2 - CAS
 T2.1: T2.1 - CAS
 T2.2: T2.2 - CAS


Degree course competences (verified by ANECA in official undergraduate and Master's degrees)

DEGREE IN BIOLOGY

Generic Degree Course Competences
  • CG1: Develop capacity for analysis, synthesis and critical reasoning.
  • CG3: Solve problems effectively.
  • CG4: Show capacity for teamwork.
  • CG5: Commitment to ethics and the values of equality, as well as social responsibility as a citizen and as a professional.
  • CG6: Learn autonomously.
  • CG7: Show the ability to adapt to new situations.
  • CG8: Acquire a permanent concern for quality, the environment and health and safety at work.
  • CG9: Show the ability to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.
  • CG10: Develop knowledge-based critical attitudes.

Generic UA Competences
  • CGUA1: Understand English as a foreign language in the field of science.
  • CGUA2: Express oneself correctly, both orally and in writing, in either of the official languages of the Region of Valencia.
  • CGUA3: Possess computer knowledge appropriate to the field of study.

Specific Competences:

    Theoretical
    • CE1: Acquire the fundamentals of biological terminology, nomenclature, conventions and units.
    • CE2: Relate the physical and chemical principles of Biology.
    • CE3: Understand and apply mathematical and statistical methods for validating models from experimental data applied to Biology.

    Specific Competences:

      Ability
      • CE29: Show knowledge and understanding of the essential facts, concepts, principles and theories related to the areas of Biology.
      • CE30: Interpret, evaluate, process and synthesis Biological data and information.
      • CE31: Recognise and implement good scientific practices for measurement and experimentation.
      • CE34: Plan, design and execute practical research studies, evaluating the results.
      • CE36: Prepare, present and defend scientific and technical reports both in writing and orally to an audience.
      • CE37: Ability to find, analyse, understand and write scientific and technical texts.
      • CE38: Use inductive and deductive methods correctly in the field of Biology.
      • CE39: Recognise and evaluate biological processes in daily life.
      • CE40: Relate Biology to other disciplines.


Results of learning (formative objectives)


Specific objectives provided by the teaching staff for the course 2015-16
With no data


Theoretical and practical contents 2015-16

The work plan of the subject consists of a number of learning activities that lead to the development of a basic research work performed by student teams. Thsi work is developed in a coordinated way with activities of the subject Statistics. The resulst of the team research work will be presented as oral communications and posters in a Scientific workshop organized ad hoc. Give the transdisciplinary nature of the subject, the course CI2 on Information and Computational skills can be included as part of the subject in a voluntary basis.


 


THEORETICAL CONTENT


Block 1: Introduction
T1. Introduction. Types of scientific research. Bibliography
Block 2: Obtaining scientific information
T2: Search and management of bibliography
T3: Scientific collections and databases
T4: Publication and evaluation of research results
Block 3: Scientific method and design of experiments
T5. Characteristics and application of the scientific method; design of experiments.
T6. Planning of scientific work
Block 4: Scientific communication and practice
T7. Theory and practice of scientific communication I
T8. Basic guidelines for scientific paper writing I
T9. Basic guidelines for scientific paper writing II
T10. Basic guidelines for scientific paper writing III
T11. Introduction to the research career: Fellowships, research centers.
T12. Preparation of research proposals and reports.
T13. Theory and practice of scientific communication II.



COMPUTER LAB
PO1: Management of Excel
PO2: Bibliographic search
PO3. Management of references
PO4: Management of scientific databases (available on internet)
PO5: Management of PowerPoint
PO6: Data analysis


PRACTICAL EXERCISES
PB1: Analysis of research papers
PB2 Design of experiments I
PB3: Design of experiments II (presentations by students)
PB4: Preparation of papers (abstract)
PB5: Preparation of posters
PB6: Preparation of Powerpoint presentations



SEMINARS/ TEAM WORK
S1: Bibliographic search
S2. Search of general bibliography
S3 Planificación del trabajo de investigación grupal
S4 Team work I
S5 team work II
S6 Team work III
S7 Analysis, discussion and presentation of team-work results. Preparation of papers, posters and Powerpoint presentations.
S8 Analysis, discussion and presentation of team-work results II. Presentation of results to the class group.
S9 SCIENTIFIC WORKSHOP. Presentation of results to whole audience.


TG (group tutorials): Distribution of work teams. Planning of activities. Preparation of the Scientific Workshop program. Monitoring and evaluation activities. Questions solving



Types of activities (2015-16)
Teaching activityMethodologyIn-class teaching hoursDistance-based hours
THEORY CLASS

Lectures. Guidelines for student work. Questions and problems solving.

1319,5
THEORETICAL/PRACTICAL SEMINAR / WORKSHOP

Team work sessions. Bibliographic search. Oral presentations. Scientific Workshop

2030
GROUP TUTORIALS

Organization of work teams. Planning of team work. Organization of the Scientific Workshop.

34,5
PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP

Team work sessions. Analysis of scientific papers. Problem solving. Bibliographic search

1218
COMPUTER PRACTICALS

Use of software, databases, spreadsheets, and bibliographic search. Design of experiments.

1218
TOTAL6090


Weekly development of the activities (2015-16)
WeekUnitIn-class work descriptionIn-class teaching hoursDistance-based work descriptionDistance-based hours
01 1

T1. Introduction. Types of scientific research. Bibliography

TG1. Distribution of work teams. Planning of activities

2

Individual and team work

3
02 2

T2: Search and management of bibliography

T3: Scientific collections and databases

PO1: Excel

S1: Bibliographic search

6

Individual and team work

8
03 2

T4: Publication and evaluation of research results

PO2: Bibliographic search

PB1: Analysis of research papers

5

Individual and team work

7,5
04 3

T5. Characteristics and application of scientific method; Design of experiments.
PO3. Management of bibliographic references
S2. Search of general bibliography

5

Individual and team work

7,5
05 3

T6. Planning of scientific work

PB2 Design of experiments I

3

Individual and team work

4,5
06 4

T7. Theory and practice of scientific communication

S3 Planificación del trabajo de investigación grupal + Research by Departments

3

Individual and team work

4,5
07 4

TG2. Progress monitoring / Gantt chart, references.

PO4. Manegement of Databases (Internet)

PB3. Design of experiments II (student presetations)

S4. Team work

7

Individual and team work

11
08

T8. Basic guidelines for scientific paper writing

S5. Team work

3

Individual and team work

4,5
09 4

T9 Basic guidelines for scientific paper writing II

PO5 Power point

PB4 Preparation of research papers (abstract)

5

Individual and team work

7,5
104

T10. Basic guidelines for scientific paper writing II

PO6. Data analysis

S6. team work

5

Individual and team work

7,5
114

T11. Introduction to the research career: Fellowships, research centers

1

Individual work

1,5
124

T12. Preparation of research proposals and reports

1

Individual work

1,5
13 4

S7: Analysis, disscusion and presentation of research results I

T13: Theory and practice of scientific communication II.

PB5: Preparation of posters

7

Team work

11
14 4

TG3: Organization of the Scientif Workshop

S8: Analysis, discussion and presentation of team-work results II.

3

Team work

4,5
15 4

Scientific Workshop

4

Team work

6
TOTAL60 90


Evaluation Tools and Criteria 2015-16

The assessment does not include any final test. The delivery on time and with requested format of exercises, assignments and problems is mandatory for evaluation. Passing the subject requieres a mark equal or higher that 5 out 10.

In the event that  a given student did not pass the continuous assessment throughout the semester, he/she will be reassessed during the special evaluation period (July). For this, and once the details agreed with the professor, the estudent will have the opportunity for preparing and delivering exercises and works previously required during the semester; additional activities such as oral tests and activities aimed at assessing communication skills could be requested.

The student that pass this subject and also pass (mark equal or higher than 5) the first module of IC2, may receive up to 0.5 additional points (depending on the marks obtained in CI2) to be added to the final mark of the subject.

The students will vote the best poster in the Scientific Workshop. According to the results of the poll, the authors of the best poster(s) will receive up to 0.5 linear points on the final mark for the subject.

The contribution of each student to the group activities will be reported by the participants of each team. This information may be taken into account by the professors in the weighting of the marks of these group activities.

Assessment tests for the A.R.A. group will be conducted in English.

TypeCriteriaDescriptionWeighting
ACTIVITIES OF EVALUATION DURING THE SEMESTER

Clases expositivas, clases teorico-prácticas, Practicas Ordenador y Problemas. Entrega en plazo y valoración del resumen de la comunicación científica (resumen o abstract) del trabajo de investigación. Se podrá considerar la participación individual de cada miembro del equipo de trabajo en función de la ponderación del esfuerzo invertido.

Entrega y valoración del Abstract10
ACTIVITIES OF EVALUATION DURING THE SEMESTER

Clases expositivas, clases teorico-prácticas, Practicas Ordenador y Problemas. Observación de la actitud del alumno respecto al trabajo cooperativo y participación en las clases (Aplicación de la plantilla de observación del profesor y formulario de ponderación del esfuerzo de los miebros del equipo aportado por el alumnado): adquisición de habilidades procedimentales, comportamiento individual en las clases prácticas, valoración de los resultados obtenidos y resolución de preguntas breves sobre la teoría y las prácticas.

Observación del trabajo del estudiante10
ACTIVITIES OF EVALUATION DURING THE SEMESTER

Practicas Ordenador y Problemas. Entrega en plazo y valoración de informes y problemas teórico-prácticos desarrollados en los talleres de búsquedas bibliográficas, diseño de experimentos y escritura científica, de forma individual, por parejas o en grupos.

Valoración de los informes de prácticas30
ACTIVITIES OF EVALUATION DURING THE SEMESTER

Clases teórico-prácticas y tutorías. Valoración del listado de referencias bibliográficas utilizadas en el trabajo grupal. Se podrá considerar la participación individual de cada miembro del equipo de trabajo en función de la ponderación del esfuerzo invertido.

 

Valoración del listado de referencias bibliográficas10
ACTIVITIES OF EVALUATION DURING THE SEMESTER

Sesiones de seminarios, prácticas de problemas, ordenador y tutorías. Entrega en forma y plazo a decuados y valoración del póster, resultado del trabajo de investigación.Se podrá considerar la participación individual de cada miembro del equipo de trabajo en función de la ponderación del esfuerzo invertido. Adicionalmente se podrá incentivar con hasta 0,5 puntos al alumnado autor del póster más votado.

Valoración del poster20
ACTIVITIES OF EVALUATION DURING THE SEMESTER

Jornadas científicas. Valoración del trabajo de investigación, de la habilidad comunicativa, exposición del trabajo, elaboración de presentaciones y otros ejercicios. Se podrá considerar la participación individual de cada miembro del equipo de trabajo en función de la ponderación del esfuerzo invertido.

Valoración del trabajo en grupo y pruebas orales20
TOTAL100


Official examination dates 2015-16
AnnouncementGroup (*)dateStarting hourEnding hourAssigned lecture room(s)Observ:
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales 10/06/2016 09:00 12:00 A1/0-21G 
A1/0-24G 
Pruebas extraordinarias para asignaturas de grado y máster 12/07/2016 08:30 11:30 A2/0D03 
A2/0D02 
** The time zone associated with the examination only refers to the reservation of the room and not the duration of the examination itself **
(*) 1:1 - CAS
(*) 2:2 - CAS
(*) 3:3(ARA) - ANG
(*) O1:O1 - CAS
(*) O2:O2 - CAS
(*) O3:O3 - CAS
(*) O4:O4 - CAS
(*) O5:O5 - CAS
(*) O6:O6 - CAS
(*) O7:O7 - CAS
(*) O8:O8 - CAS
(*) O9:O9(ARA) - ANG
(*) P3:P3(ARA) - ANG
(*) S3:S3(ARA) - ANG
(*) T3:T3(ARA) - ANG
(*) P1.1:P1.1 - CAS
(*) P1.2:P1.2 - CAS
(*) P2.1:P2.1 - CAS
(*) P2.2:P2.2 - CAS
(*) S1.1:S1.1 - CAS
(*) S1.2:S1.2 - CAS
(*) S2.1:S2.1 - CAS
(*) S2.2:S2.2 - CAS
(*) T1.1:T1.1 - CAS
(*) T1.2:T1.2 - CAS
(*) T2.1:T2.1 - CAS
(*) T2.2:T2.2 - CAS


Links related
With no data


Bibliography

Invitación a la biología : en contexto social
Author(s):CURTIS, Helena [et al.]
Editi�n:Buenos Aires : Médica Panamericana, 2016.
ISBN:978-950-06-9481-0
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue ]  [ Access to previous editions

Evolución : la base de la biología
Author(s):SOLER, Manuel (ed.)
Editi�n:[Granada] : Proyecto Sur de Ediciones, [2002].
ISBN:84-8254-277-X
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue

Texto ilustrado e interactivo de biología molecular e ingeniería genética : conceptos, técnicas y aplicaciones en ciencias de la salud
Author(s):HERRÁEZ SÁNCHEZ, Ángel
Editi�n:Barcelona : Elsevier-Masson, 2012.
ISBN:978-84-8086-647-7
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue ]  [ Access to previous editions

Biología
Author(s):SOLOMON, Eldra Pearl; BERG, Linda R.; MARTIN, Diana W.
Editi�n:México D.F. : McGraw-Hill Interamericana, 2008.
ISBN:978-970-10-6376-7
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue

Estadística para biología y ciencias de la salud
Author(s):MILTON, J. S.
Editi�n:Madrid : McGraw-Hill, 2014.
ISBN:9788448193775 (online)
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue ]  [ Access to previous editions ]  [ Link to bibliographic resource

Vida : la ciencia de la biología
Author(s):SADAVA, David [et al.]
Editi�n:Buenos Aires : Médica Panamericana, 2009.
ISBN:978-950-06-8269-5
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue ]  [ Access to previous editions

El artículo científico original : estructura, estilo y lectura crítica
Author(s):BOBENRIETH ASTETE, Manuel Alejandro
Editi�n:Granada : Escuela Andaluza de Salud Pública, 1994.
ISBN:84-87385-09-5
Category:Básico (*3)
 [ Access to the university library catalogue

The theory of the design of experiments
Author(s):COX, David R.; REID, N.
Editi�n:Boca Raton : Chapman & Hall, 2000.
ISBN:1-58488-195-X (cart.)
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue

Bioquímica : técnicas y métodos
Author(s):ROCA, Pilar ; OLIVER, Jordi ; RODRÍGUEZ, Ana Mª
Editi�n:Madrid : Hélice, 2003.
ISBN:84-921124-8-4
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue

Técnicas de análisis multivariante de datos : aplicaciones con SPSS
Author(s):PÉREZ LÓPEZ, César
Editi�n:Madrid : Pearson-Prentice Hall, 2004.
ISBN:84-205-4104-4 (rúst.)
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue

Biología
Author(s):CURTIS, Helena; BARNES, N. Sue
Editi�n:Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, 2008.
ISBN:978-950-06-0334-8 (cart.)
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue ]  [ Access to previous editions

La filosofía de la biología
Author(s):RUSE, Michael
Editi�n:Madrid : Alianza, 1979.
ISBN:84-206-2250-8
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue

Técnicas de muestreo
Author(s):COCHRAN, William G.
Editi�n:México : Compañia Editorial Continental, 1996.
ISBN:968-26-0151-7
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue ]  [ Access to previous editions

Ecología
Author(s):SMITH, Robert Leo ; SMITH, Thomas M.
Editi�n:Madrid : Pearson-Addisson Wesley, 2007.
ISBN:978-84-7829-084-0
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue ]  [ Access to previous editions ]  [ Link to bibliographic resource

Técnicas de expresión : guía para la redacción y presentación de trabajos científicos, informes técnicos y tesinas
Author(s):COMES, Prudenci
Editi�n:Barcelona : Oikos-Tau, 1974.
ISBN:84-281-0278-3
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue

From research to manuscript : a guide to scientific writing
Author(s):KATZ, Michael Jay
Editi�n:New York : Springer, 2009.
ISBN:978-1-4020-9466-8
Category:Sin especificar (*3)
 [ Access to the university library catalogue
(*3) These sections refer to the work's pertinence for the subject, not to its quality.
This document can be used as reference documentation of this subject for the application for recognition of credits in other study programmes.


Document for the application for recognition of credits in other study programmes.



Document with all the information of the Educational Guide



Abridged print version


Saltar pie
Servicio de informática
Saltar estandares
Condiciones de uso - Accesibilidad - Info Legal - © Universidad de Alicante 1996-2009