UA
   TALLER DE ESCRITURA    Año académico       Versión PDF.
Código8656Descripción
Crdts. Teor.2APLICACIÓN DE LOS INSTRUMENTOS QUE PERMITEN LA CREACIÓN DE TEXTOS NARRATIVOS Y POÉTICOS.
Crdts. Pract.4
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA1,54,5


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2009-10)
Grupo (*)Número
1 45
TOTAL 45
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Ofertada como libre elección (2009-10)
Número máximo de alumnos: 80
Plazas disponibles 45
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2009-10)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 J 13:00 14:00 GE/2-08M
CLASE PRÁCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 J 14:00 15:00 GE/2-08M
  1 14/09/2009 23/12/2009 V 13:00 15:00 FI/3-11M
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de TALLER DE ESCRITURA - VAL


Grupos de matricula (2009-10)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 1er. M VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2009-10)
1. Iniciar l'alumnat en l`anàlisi i creació de textos de prosa creativa, tot estudiant-ne les tècniques bàsiques a partir de les seues últimes manifestacions en la literatura catalana, dintre del context de la literatura universal.
2. Assolir un coneixement de les tendències, autors i obres més destacats de la literatura catalana actual, per tal d'ampliar les seues referències culturals i literàries.
3. Potenciar, a partir del plaer de la lectura, la creació d`un sentit crític en la valoració dels textos literaris actuals.


Contenidos teóricos y prácticos (2009-10)
0. Introducció. Per a què escriure i sobre què escriure. Introducció a la narratologia: la història i el discurs.
1. La creació de la història
1.1 L'argument i els esdeveniments
1.1.1 L'elecció de l'argument
1.1.2 La diversitat dels temes: dels grans mites a les petites històries quotidianes
1.2 Les funcions, les accions i les seqüències de la història: la construcció de l'argument
1.3 Els personatges: nom, retrat, etopeia, atributs, llenguatge, relació personatge-entorn, transformacions
1.4 El cronotop:
1.4.1 L'espai: nom, funcions, transformacions
1.4.2 El temps: època, durada, funcions
2. La construcció del discurs
2.1 L'estructura narrativa
2.2 L'ordre narratiu. Les interrupcions de l'ordre (anacronies): analepsis, prolepsis i les sil·lepsis
2.3 La velocitat del discurs. Les anisocronies: pausa, escena, sumari, el·lipsi
2.4 La freqüència: singulativa, singulativa anafòrica, repetitiva, iterativa
2.5 La distància entre el discurs i la història: els registres lingüístics en la creació. Formes d'inserció del discurs reportat: discurs directe, indirecte, indirecte lliure, monòleg interior
3. El relat: la perspectiva narrativa
3.1 La focalització
3.2 Els nivells narratius i les formes verbals: ulterior, anterior, simultània i intercalada
3.3 El contracte narratiu: els nivells intradiegètic, extradiegètic, homodiegètic i intradiegètic
3.4 El narratari
4. L'escriptura del jo: el diari
4.1 Què és un diari?
4.2 Funcions d'un diari
4.3 La pràctica d'escriure sobre qualsevol cosa
5. L'exploració íntima: expressar l'interior
5.1. Imatges i metàfores
5.2. L'expressió genuïna
6. Visita al passat
6.1 Records
6.2 Evocar
6.3 L'expressió del perfet simple i del perifràstic
7. El sentit del lloc, del paisatge i del temps
8. Viatge al nostre entorn (l'àmbit domèstic)
8.1. Saber enregistrar
8.2. La mirada i l'actitud
8.3. Saber escoltar
9. Les idees
10. L'atmosfera
10.1. La frase expressiva
10.2. Els adjectius


Más información
http://www.ua.es/dfc/assig/assigprog.html
Profesor/a responsable
Cortes Orts , Carles


Metodología docente (2009-10)
Clases teóricas y prácticas
Tres hores setmanals de classe, corresponents als crèdits teòrics i pràctics de què consta l`assignatura, on es desenvoluparan els continguts del temari.
Els quatre crèdits pràctics es desenvoluparan al llarg de les classes, de manera alternada amb les explicacions teòriques i es concretaran amb diverses anàlisis de textos de prosa creativa i pràctiques de creació literària, com també les distintes activitats complementàries que s'organitzen al si de l'assignatura (conferències, entrevistes amb escriptors, visites guiades, etc.).
Tutoria individualitzada d`alumnes destinada a l`orientació i l'observació de les activitats acadèmiques dirigides que l'alumnat desenvoluparà, bé de manera individual, bé per grups, fora de l'horari de classe.


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Otras
L`alumne haurà de llegir un mínim de quatre lectures, a triar de la llista proposada pel professor. Caldrà llegir tres llibres de ficció i un diari. Hi haurà, a més, un dossier de textos que es treballaran a classe. Aquestes lectures permetran la participació activa en les distintes activitats complementàries pràctiques que es desenvoluparan durant el curs (exercicis d'anàlisi de textos narratius, exposicions orals, conferències, entrevistes d'escriptors, etc.). L'alumnat haurà d'assistir a les conferències corresponents als llibres de lectura o a d'altres proposades pels professors. Les notes preses en aquestes conferències, com també durant la realització de les lectures, seran exposades al professorat en l'entrevista oral de final de curs.
Lectures de narrativa de ficció (triar-ne tres):
Vicent Penya, Els somnis possibles, Brosquil, 2008.
Albert Forment, El signe de Saturn, València, Bromera, 2006.
Julià de Jòdar, Noi, has vist la mare amagada entre les ombres?, Barcelona, Proa, 2008.
Isidre Grau, El balancí negre, Palma, Moll, 2001.
Teresa Monroig, Teresa i Laura, València, Brosquil, 2003.
Jesús Moncho, La pols i el desig, València, Bromera, 2000.
Lliris Picó, Helena: un record sempre és mentida, Barcelona, Columna, 2002.
Jordi Sebastià, Atzucacs, València, Brosquil, 2009.

Llista de lectures de diaris i dietaris (triar-ne una):
Ramon Farrés, D`un lloc a l`altre, Barcelona, Galerada.
Feliu Formosa, El present vulnerable Diaris I (1973-1978), Barcelona, Laia, 1979.
Anna Frank, Diari, Ed. De Bolsillo, Barcelona, 2003
http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/lectures/annafrank/mentre.htm
Rafa Gomar, Vianant, Barcelona, El cep i la nansa, 2006.
Gemma Lienas, El diari lila de la Carlota, Barcelona, Empúries, 2003.
Marià Manent, A flor d'oblit, Barcelona, Ed. 62, 1968.
----El vel de maia, Barcelona, Destino, 1975,
----L'aroma d'arç, Barcelona, Alertes, 1982.
----Dietari dispers, 1918-1984), Barcelona, Edicions 62 i la Caixa, 1995.
Anna McPherson i Aida Macfarlare, Diari d'un jove maniàtic, Alzira, Bromera.
--------------Nou diari del jove maniàtic, Alzira, Bromera.
Jesús Milà, Diari d'un adolescent amb dubtes, Barcelona, Columna 2006.
Josep Pla, El quadern gris. Obres Completes, 1, Barcelona, Destino, 1966.
Enric Sòria, Mentre parlem, Fragments d'un diari iniciàtic, Barcelona, Edicions 62, 1991.
---- La lentitud del mar. Dietari, 1989-199, Barcelona, Proa 2005.
Valentí Puig, Bosc endins, Barcelona, Quaderns Crema, 1982.

ACTIVITATS PRÀCTIQUES
L'objectiu d'aquestes activitats és fomentar la creativitat, així com millorar la competència escrita en català. Caldrà lliurar dos escrits, un de ficció i un altre de literatura del jo, on l'alumnat pose en pràctica les diverses tècniques literàries apreses.
Aquestes dues activitats seran dirigides pels professors, tot tenint en compte els interessos de l'alumne, i tindran un caràcter individual.
Caldrà lliurar aquests escrits abans que acaben les sessions teòriques del curs i seguir les indicacions que el professorat oferirà en cada cas. La correcció gramatical serà un criteri i


Profesores (2009-10)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 86561Cortes Orts, Carles
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86561Cortes Orts, Carles
Esteve Guillén, Anna Isabel
Enlaces relacionados
http://lletra.uoc.edu
http://www.escriptors.cat
http://www.mapalitari.cat


Bibliografía

Amb ulls americans
Autor(es):RIERA, Carme
Edición:Barcelona : Proa, 2009.
ISBN:978-84-8437-574-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Andròmines
Autor(es):GOMAR, Rafael
Edición:València : 3 i 4, 2009.
ISBN:978-84-7502-851-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Aproximació a la literatura catalana del segle xx
Autor(es):MOLAS, Joaquim
Edición:Barcelona : Base, 2010.
ISBN:978-84-92437-12-2
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Autoretrat
Autor(es):RODOREDA, Mercè
Edición:Barcelona : Angle, 2008.
ISBN:978-84-96970-33-5
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Bella edat
Autor(es):Maria Barbal
Edición:Barcelona : Edicions 62, 2003.
ISBN:84-297-5256-0
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Caminar sobre gel
Autor(es):Manuel Valls & Norberto Delisio
Edición:[Barcelona] : Columna, 2002.
ISBN:84-664-0191-1
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Contes personals
Autor(es):Maria Mercè Roca ; tria a cura de Carles Cortés
Edición:Barcelona : Columna, 2001.
ISBN:84-664-0049-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Curs de narrativa : una proposta didàctica per a 3r. de BUP
Autor(es):Antoni Espí, Tomàs Llopis
Edición:Barcelona.
ISBN:8475840817
Recomendado por:CORTES ORTS, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Descriure escriure : com s`aprèn a escriure
Autor(es):Cassany, Daniel
Edición:Barcelona : Empúries, 2002.
ISBN:978-84-7596-137-8
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

El cingle verd
Autor(es):PIERA, Josep
Edición:Barcelona : Destino, 1982.
ISBN:84-233-1209-7
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El descrèdit de la literatura
Autor(es):Xavier Bru de Sala
Edición:Barcelona.
ISBN:84-7727-268-9
Recomendado por:CORTES ORTS, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El meu ofici
Autor(es):ESPINÀS, Josep Maria
Edición:Barcelona : La Campana, 2008.
ISBN:978-84-96735-15-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El soroll de la resta
Autor(es):BODÍ, Francesc
Edición:Alzira : Bromera, 2008.
ISBN:978-84-9824-351-2
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El taller de la novela
Autor(es):Francisco Rincón, Juan Sánchez-Enciso
Edición:Barcelona : Teide, 1991.
ISBN:84-307-3036-2
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El taller de la novela
Autor(es): Francisco Rincón Ríos, Juan Sánchez de Enciso Valero
Edición:Barcelona .
ISBN:84-8063-404-9
Recomendado por:CORTES ORTS, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Gramàtica de la fantasia : introducció a l`art d`inventar històries
Autor(es):Rodari, Gianni
Edición:Barcelona : Labutxaca, 2016.
ISBN:978-84-16334-98-8
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Gramática de la fantasía: introducción al arte de inventar historias
Autor(es):GIANNI, Rodari
Edición:Barcelona : Ediciones del Bronce, 1996.
ISBN:84-8300-066-0
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Helena : un record sempre és mentida
Autor(es):Lliris Picó
Edición:Barcelona : Columna, 2002.
ISBN:84-664-0205-5
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Històries del paradís
Autor(es):SARRIÀ BATLLE, Xavi
Edición:Alzira : Bromera, 2008.
ISBN:978-84-9824-354-3
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

I la festa segueix: com un autoretrat
Autor(es):ESPINÀS, Josep M.
Edición:Barcelona : La Campana, 2009.
ISBN:978-84-96735-42-2
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

L' art de la ficció amb exemples de textos clàssics i moderns
Autor(es):David Lodge ; traducció, introducció i notes de Montserrat Lunati i Jordi Larios
Edición:Barcelona.
ISBN:84-7596-608-X
Recomendado por:CORTES ORTS, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

La cuina de l`escriptura
Autor(es):Cassany, Daniel
Edición:Barcelona : Empúries, 2018.
ISBN:978-84-17031-64-0
Recomendado por:CORTES ORTS, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

La pressa del temps
Autor(es):BARBAL, Maria
Edición:Barcelona : Columna , 2010.
ISBN:978-84-664-1126-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

L`abellerol mort
Autor(es):ESCARTÍ I SORIANO, Vicent
Edición:Alzira : Bromera, 2009.
ISBN:978-84-9824-426-7
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

L`arquitectura del conte
Autor(es):GRAU, Isidre
Edición:Barcelona : Octaedro-Accent, 2001.
ISBN:978-84-8063-501-1
Recomendado por:CORTES ORTS, CARLES
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

L`aventura de narrar : l`ofici de narrador i els seus moments inefables
Autor(es):Andreu Ayats
Edición:Barcelona : Octaedro-Accent, 2001.
ISBN:84-8063-499-5
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Les llunes de Russafa
Autor(es):BELTRAN, Adolf
Edición:Barcelona : Edicions 62, 2005.
ISBN:978-84-297-5705-7
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

L`illa i la dona : trenta-cinc anys de contes
Autor(es):Maria-Antònia Oliver ; selecció i introducció de Carles Cortés
Edición:Barcelona : Edicions 62, 2003.
ISBN:84-297-5274-9
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Llegir i escriure : papers de crítica literària
Autor(es):Isidor Cònsul
Edición:Barcelona.
ISBN:84-7410-786-5
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Llegir per escriure, escriure per llegir : tallers literaris a l`ensenyament secundari
Autor(es):Carme Alcoverro
Edición:Barcelona : Barcanova, 1993.
ISBN:84-7533-885-2
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Llengües mortes
Autor(es):Carme Riera ; selecció de relats de Carles Cortés.
Edición:Barcelona : Ediciones Destino, 2003.
ISBN:84-9710-039-5
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

No hi ha terceres persones
Autor(es):MOLINER, Empar
Edición:Barcelona : Quaderns Crema, 2010.
ISBN:978-84-7727-478-0
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Un tramvia anomenat text : el plaer en l'aprenentatge de l'escriptura
Autor(es):Vicenç Pagès
Edición:Barcelona .
ISBN:84-7596-581-4
Recomendado por:CORTES ORTS, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Vianant
Autor(es):GOMAR, Rafael
Edición:Volanova i la Geltru : El Cep y la Nansa, 2006.
ISBN:978-84-96349-33-9
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2009-10)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: B005
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 26/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 26/01/2010 09:00 12:00 GE/1-03M -
Periodo extraordinario de julio -1 01/07/2010 08:30 11:30 FI/2-10M -
Estudio: B006
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 26/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 26/01/2010 09:00 12:00 GE/1-03M -
Periodo extraordinario de julio -1 01/07/2010 08:30 11:30 FI/2-10M -
Estudio: B007
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 26/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 26/01/2010 09:00 12:00 GE/1-03M -
Periodo extraordinario de julio -1 01/07/2010 08:30 11:30 FI/2-10M -
Estudio: B008
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 26/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 26/01/2010 09:00 12:00 GE/1-03M -
Periodo extraordinario de julio -1 01/07/2010 08:30 11:30 FI/2-10M -
Estudio: B009
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 26/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 26/01/2010 09:00 12:00 GE/1-03M -
Periodo extraordinario de julio -1 01/07/2010 08:30 11:30 FI/2-10M -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2009-10)
Evaluación continua, examen final
L'avaluació tindrà en compte els aspectes següents:
Crèdits teòrics (escrit). Un examen de coneixements generals sobre els continguts explicats a les classes. Aquesta prova tindrà una equivalència d'un terç de la nota final.
Crèdits teòrics (oral). Una entrevista oral a partir de les lectures i la conferència de l'escriptor corresponent (segons el calendari marcat pel professor). El professorat tindrà en compte la competència oral adequada i la capacitat crítica de l'alumnat sobre les obres llegides. Aquesta entrevista oral tindrà una equivalència d'un terç de la nota final.
Crèdits pràctics. Elaboració de dos textos de creació corresponents a les activitats acadèmiques dirigides, un de ficció i un altre de literatura del jo. Aquests textos tindran una equivalència d'un terç de la nota final. També seran avaluats els treballs preparatoris realitzats a classe.