UA
   GRAMÁTICA HISTÓRICA CATALANA I    Año académico       Versión PDF.
Código8615Descripción
Crdts. Teor.4ESTUDIO DIACRÓNICO DE LA LENGUA CATALANA: ESPECIALMENTE, FONOLOGÍA HISTÓRICA.
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2009-10)
Grupo (*)Número
1 22
TOTAL 22
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Ofertada como libre elección (2009-10)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2009-10)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 M 09:00 11:00 FI/1-06S
  1 14/09/2009 23/12/2009 X 09:00 10:00 FI/1-06S
CLASE PRÁCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 X 10:00 11:00 FI/1-06S
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de GRAMÁTICA HISTÓRICA CATALANA I - VAL


Grupos de matricula (2009-10)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 1er. M VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2009-10)
DESCRIPCIÓ
Estudi diacrònic de la llengua catalana. Assignatura troncal de 6 crèdits (quatre teòrics i dos pràctics).

OBJECTIUS
En acabar aquesta assignatura, l'alumnat ha de ser capaç de:
1. Explicar els orígens i els elements constitutius del català, fonamentalment, fonològics i també lexicosemàntics.
2. Explicar l'evolució fonològica del català a partir del llatí i, secundàriament, d'altres llengües (substrat preromà, llengües germàniques, àrab, aragonès, espanyol, etc.).
3. Valorar la variació del català amb els mitjans conceptuals que forneix la gramàtica històrica.


Contenidos teóricos y prácticos (2009-10)
1. Origen i formació de la llengua catalana. El català entre les llengües romàniques. Gal•loromànic o iberoromànic? Elements constitutius del català. Llatí vulgar i llatí culte.
2. L'accent en llatí. El vocalisme del llatí vulgar.
3. Vocalisme tònic. Vocals del latí clàssic: Î; Ĕ i OE; Ç, Ĭ i AE; A; Ŏ; Ô i Ŭ; Û.
4. Vocalisme àton: vocals en síl•laba inicial, pretòniques, postòniques i finals.
5. Consonants inicials. Labials, dentals, velars, palatals, nasals, líquides.
6. Consonants intervocàliques. Labials, dentals, velars, palatals, nasals, líquides.
7. Consonants finals. Finals llatines. Finals romàniques: conservació, desaparició, vocalització, ensordiment.
8. Grups de dues consonants: inicials, finals. Grups de tres consonants.
9. Grups interiors de dues consonants. Consonants geminades. Grup de dues consonants amb primer element: labial, dental, velar, palatal, nasal, líquida. Grups amb L com a segon element.
10. Combinacions de velar més waw. Combinacions de consonant més iod.
11. Fenòmens especials. Pròtesis, epítesis, epèntesis, anaptixis, afèresis, haplologies, metàtesis, contaminacions, eufemismes.
12. Alguns aspectes lexicosemàntics



Más información
http://www.ua.es/dfc/assig/prog0910/8615_0910.doc
Profesor/a responsable
Martínez Pérez , Josep


Metodología docente (2009-10)
Clases teóricas y prácticas
1. En començar el curs, el professor lliurarà un "Quadern de tasques" que inclourà totes les activitats pràctiques previstes per al curs i organitzades per unitats. Una part d'aquestes activitats s'hauran de resoldre de manera personal (individual o en equip) amb l'ajuda de la bibliografia recomanada o de les classes teòriques; una altra part es tractaran a les classes pràctiques. Les hores d'atenció al despatx sempre estaran a disposició dels alumnes per a ajudar a dur a terme aquestes tasques.
2. L'assignatura té un contingut teòric important, distribuït formalment en tres sessions teòriques i una de pràctica; no obstant això, aquest contingut teòric anirà molt lligat al treball pràctic. En general, com que els alumnes disposaran de bestreta i amb temps suficient de les activitats i de les lectura recomanades de cada unitat, podran i hauran de prendre un paper actiu, tant durant les classes més teòriques com en les més pràctiques.
3. Les classes inclouran, a més de les exposicions per part del professor,
a. activitats centrades en l'anàlisi de l'evolució de mots;
b. activitats d'anàlisi de textos antics;
c. activitats d'iniciació a la recerca vinculades amb la història externa i interna del català; i
d. exposicions de l'alumnat (individuals o col•lectives), centrades en problemes sobre evolució de mots o en informació bibliogràfica sobre una qüestió concreta del programa.
En començar el curs i dins el "Quadern de tasques", hi haurà un calendari per a la realització d'aquestes activitats; s'hi inclourà també la bibliografia i un guió específic


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Otras

Aquestes activitats pretenen familiaritzar els alumnes amb els mètodes de treball de la gramàtica històrica.
Hi haurà els tipus d'activitats següents:
a) Realització del "Quadern de tasques"; a més, cf. les activitats esmentades en § C.3.
b) Comentari d'un llibre que el professor recomanarà els primers dies de curs. Aquest comentari (oral i escrit) es farà seguint un guió de qüestions bàsiques.
b) Petit estudi fonètic (i ortogràfic) d'un text en català antic proposat pel professor.

A més a més, s'inclouen ací les ressenyes de dues conferències organitzades pel Departament de Filologia Catalana. El professor detallarà amb antelació la temàtica i el calendari de cada conferència. A més a més, es puntuarà positivament que l'alumnat assistisca i lliure la ressenya corresponent a una altra conferència distinta d'aquestes dues, oferida també pel Departament de Filologia Catalana (fins a un 5% sumat a la nota final).




Profesores (2009-10)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 86151Martínez Pérez, Josep
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86151Martínez Pérez, Josep
Enlaces relacionados
Sin Datos


Bibliografía
No existen libros recomendados en esta asignatura para este año académico.
Fechas de exámenes oficiales (2009-10)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: B005
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 14/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 18/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 02/07/2010 11:30 14:30 FI/3-12P -
Estudio: B006
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 14/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 18/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 02/07/2010 11:30 14:30 FI/3-12P -
Estudio: B007
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 14/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 18/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 02/07/2010 11:30 14:30 FI/3-12P -
Estudio: B008
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 14/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 18/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 02/07/2010 11:30 14:30 FI/3-12P -
Estudio: B009
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 14/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 18/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 02/07/2010 11:30 14:30 FI/3-12P -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2009-10)
Evaluación continua, examen final
L'examen final constarà d'una part teòrica i d'una part pràctica (que serà la més extensa) consistent en l'exposició de l'evolució des del llatí al català de diversos mots i en l'anàlisi fonètica (i ortogràfica) d'un text en català antic. La qualificació d'aquest examen constituirà el 75% de la nota final. Les activitats pràctiques constituiran el 25% de la nota final.