UA
   SINTAXIS CATALANA I    Año académico       Versión PDF.
Código8614Descripción
Crdts. Teor.4DESCRIPCIÓN DETALLADA Y CIENTÍFICA DE LA LENGUA CATALANA (SINTAXIS).
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2009-10)
Grupo (*)Número
1 30
TOTAL 30
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Ofertada como libre elección (2009-10)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2009-10)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 M 11:00 13:00 FI/1-06S
  1 14/09/2009 23/12/2009 X 11:00 12:00 FI/1-06S
CLASE PRÁCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 X 12:00 13:00 FI/1-06S
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de SINTAXIS CATALANA I - VAL


Grupos de matricula (2009-10)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 1er. M VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2009-10)
En finalitzar el curs, l`alumnat haurà de ser capaç de:
1. Expressar-se oralment i per escrit en un registre estàndard, sense barbarismes ni incorreccions fòniques ni ortogràfiques, amb un lèxic precís i apropiat, i, especialment, amb domini normatiu dels temes de sintaxi catalana estudiats en aquesta assignatura.
2. Analitzar els aspectes sintàctics que es desenvolupen en cada tema des d`una pers­pecti­va sincrònica. En aquesta anàlisi cal­drà apli­car, però, també la informació obtinguda a partir de l`estudi d`aquests aspectes de la ­sinta­xi al llarg de la història de la llengua, en les diverses va­riants dia­lectals catalanes i, sempre que c­aldrà, en les llen­gües romàniques veï­nes. En tot cas, serà necessari l`estudi de les aportacions teòriques dels autors més importants.
3. Explicar els factors de caire lingüístic i sociolin­güís­tic que condicio­nen (o que han condicionat) la defini­ció i l`aplica­ció de la normativa catalana pel que fa a la sintaxi.


Contenidos teóricos y prácticos (2009-10)
1. Alguns aspectes de sintaxi general
1.1.Tractament de les categories gramaticals
1.1.1. L'oració: L'oració simple. L'oració composta
1.1.2. El sintagma
1.1.3. Les categories bàsiques: Les categories nominals. Les categories no nominals
1.2. Tractament de les funcions gramaticals
1.3.2.1. El subjecte
1.3.2.1. Els complements verbals
1.3. Algunes nocions de Gramàtica Generativotransformacional
1.4. L'anàlisi sintàctica
1.5. La normativa i la sintaxi

2. L'expressió de l'abstracció i la intensitat en català
2.1. Algunes consideracions sobre l'article en català.
2.1.1. Visió diacrònica.
2.2.2. El procés de substantivació.
2.2. L'abstracció dins la normativa.
2.3. El sistema castellà. La pressió sobre el ca­talà.
2.4. Expressions pròpies de l'abstracció. Usos antics i dialectals.
2.5. Algunes expressions pròpies de la intensitat

3. El relatiu
3.1. La subordinació adjectiva
3.2. Les clàusules de relatiu
3.2.1. Les funcions del relatiu
3.2.2. Clàusules sense nucli explícit
3.2.3. Clàusules especificatives i clàusulues explicatives
3.2.4. Construccions sintètiques, analítiques i pleonàstiques
3.3. Les clàusules pseudorelatives
3.4. Les clàusules clivellades
3.5. Les clàusules de relatiu en castellà. Anàlisi contrastiva
3.6. Les clàusules de relatiu en el català antic

4. Les preposicions
4.1. Introducció: el valor sintàctic de les preposicions
4.2. Canvi i caiguda de les preposicions
4.2.1. Prep. + que (conj)
4.2.2. Prep. + INF
4.2.3. *que + INF / a + INF
4.3. Les preposicions en expressions temporals: en / al + INF
4.4. La problemàtica del per / per a
4.5.1. La normativa clàssica de Fabra i Badia
4.5.2. L'ús
4.5.2.1. En la llengua viva
4.5.2.2. En la llengua antiga
4.5.3. Proposta de J. Coromines
4.5.4. La polèmica alternança de per / per a davant d'infini­tiu. Posicionaments de Solà i de Ruaix.

5. Els pronoms clítics
5.1. Tipus de clítics
5.2. En funció de partitiu
5.3. En funció de complement de nom
5.4. En funció de complement directe
5.5. En funció de complement indirecte i altres datius
5.6. En funció de complement de règim
5.7. En funció de complement circumstancial
5.8. Els pronoms clítics predicatius
5.9. Els pronoms clítics impersonals
5.10. Els pronoms clítics inherents


Más información
Profesor/a responsable
Segura Llopez , Josep Carles


Metodología docente (2009-10)
No especificado
La part teòrica d'aquesta assignatura rebrà un tractament fonamentalment pràctic que demana la participació activa de l`alumnat. Hi haurà diverses activitats:
1. Una o diverses pràctiques de cadascun dels temes que conformen aquesta assignatura. Aquestes pràctiques seran facilitades pel professor. Esdevindran la base de les sessions tant teòriques com pràctiques de cada tema. Es resoldran a classe en faena conjunta entre el professor i l`alumnat assistent. Voluntàriament, es podran lliurar per escrit fins a dues d`aquestes pràctiques passades en net i aprofitant el fitxer informàtic que proporcionarà el professor. La data màxima de lliurament serà el dia de l`examen de febrer.
2. Lectura dels dos treballs següents:
M. Lluïsa Hernanz (2002): «1. L`oració», dins Joan Solà & altres, Gramàtica del català contemporani. Volum 2. Sintaxi, Editorial Empúries, Barcelona, pp. 995-1054 (tot l`article, llevat de l`apartat 1.4.4).
Aurora Bel (2002): «2. Les funcions sintàctiques», dins Joan Solà & altres, Gramàtica del català contemporani. Volum 2. Sintaxi, Editorial Empúries, Barcelona, pp. 1077-1129 (tot l`article, llevat de l`apartat 2.4).
En l`examen final apareixeran una o més preguntes pràctiques que seran de resposta obligatòria i que estaran relacionades amb aspectes tractats en aquests dos articles.
3. Lectura d`un capítol de la Gramàtica del català contemporani. Volums 2 i 3. Sintaxi, Editorial Empúries, Barcelona. La tria de l`article dependrà del tema del treball de les activitats pràctiques (vg. més avall apartat D. Activitats pràctiques) i, en tot cas, serà decidit pel professor i comunicat convenientment. En acabant, l`alumnat caldrà que confeccione -i, optativament, que lliure- un esquema del contingut de l`article que haurà d`exposar en una entrevista amb el professor. Aquesta entrevista es realitzarà obligatòriament al llarg dels mesos de novembre i desembre. El professor indicarà degudament l`orde cronològic en què l`alumnat haurà de fer l`entrevista. Si cal, recomanarà de tornar-la a realitzar abans que acabe el quadrimestre.


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
No especificado
L`objectiu d`aquestes activitats és que l`alumnat demostre que ha assimilat les diverses aportacions bibliogràfiques referides a algun dels aspectes sintàctics estudiats al temari. És necessari, d`altra banda, que sàpia analitzar els principals temes sintàctics des d`una pers­pecti­va sincrònica. Finalment, cal també que puga explicar per escrit els factors de caire lingüístic i sociolingüís­tic que condicio­nen (o que han condicionat) la defini­ció i l`aplica­ció de la normativa catalana pel que fa a la sintaxi. És farà una única activitat dividida en tres parts:
1. Una primera part del treball que arreplegue les aportacions bibliogràfiques més importants sobre un aspecte sintàctic molt concret del català. El professor proporcionarà la informació bibliogràfica necessària. L`extensió aproximada serà d`unes dues planes.
2. Una segona part del treball on l`alumnat analitze el mateix aspecte sintàctic desenvolupat en la primera part. Aquesta anàlisi es farà a partir d`un corpus de, com a mínim, quinze exemples trets d`un text escrit o oral que el professor ajudarà a seleccionar. Caldrà que hi incloga una conclusió que resumisca i sistematitze l`anàlisi realitzada. L`extensió aproximada serà de quatre planes.
3. Una tercera part del treball on l`alumnat comente la dificultat que planteja la definició i l`aplicació de la normativa catalana pel que fa a l`aspecte sintàctic estudiat en les dues parts precedents. L`extensió aproximada serà d`una plana.
En l'hora pràctica de l'assignatura es donaran les pautes per a fer aquest petit treball.
Formalment, el treball haurà de seguir unes pautes estrictes que trobareu a la pàgina web del Departament de Filologia Catalana (www.ua.es/dfcat). Si hom no segueix aquestes pautes, el treball es considerarà no lliurat.
A més a més, caldrà que lliureu una ressenya d'un màxim dues pàgines d'una conferència vinculada amb la matèria que el professor detallarà amb antelació (5 punts). A més a més, es puntuarà amb 2 punts que l'alumnat, optativament, assistisca i lliure la ressenya corresponent a una altra conferència distinta d'aquesta oferida pel Departament de Filologia Catalana.


Profesores (2009-10)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 86141Segura Llopez, Josep Carles
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86141Segura Llopez, Josep Carles
Enlaces relacionados
http://mestres.ara.cat/blogedu21/2011/04/18/sabem-el-que-funciona/
http://www.apuntesdelengua.com/blog/?page_id=1699
http://www.elpais.com/articulo/portada/inapropiado/pretender/solucionar/problemas/sociales/via/lenguaje/elpepusoceps/20110220elpepspor_8/Tes
http://www.elpais.com/articulo/sociedad/profesores/espanoles/dan/horas/clase/media/OCDE/elpepusoc/20110913elpepusoc_3/Tes
http://www.iecat.net
http://www.tv3.cat/videos/3477090/Notes-deducacio
http://www.tv3.cat/videos/3477090/Notes-deducacio


Bibliografía

La semàntica diacrònica cognitiva: una aplicació a propòsit de venir, arribar i aplegar (segles XII-XVI)
Autor(es):MONTSERRAT I BUENDIA, Sandra
Edición:Barcelona : Abadía de Montserrat, 2007.
ISBN:978-84-8415-854-7
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Aspectes gramaticals
Autor(es):INSTITUT INTERUNIVERSITARI FILOLOGIA VALENCIANA
Edición:Alacant : Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, 2002.
ISBN:978-84-370-5345-5
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Converses filològiques
Autor(es):Pompeu Fabra ; edició crítica a cura de Joaquim Rafel i Fontanals.
Edición:Barcelona .
ISBN:84-350-5111-0 (v.2)
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Curs de morfosintaxi de l`oració
Autor(es):David Casellas i Gispert
Edición:Vilassar de Mar, Barcelona : Oikos-tau, 1996.
ISBN:84-281-0875-7
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Diccionari d`ús dels verbs catalans: règim verbal i canvi i caiguda de preposicions
Autor(es):GINEBRA SERRABOU, Jordi; MONTSERRAT CIURANA, Anna; SAPERAS, Anna (col.); RULL I MURUZÁBAL, Xavier (col.)
Edición:Barcelona : Educaula, 2009.
ISBN:978-84-92672-21-9
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El català
Autor(es):Josep Ruaix i Vinyet
Edición:Moià (Barcelona).
ISBN:84-398-0782-1
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El català a TV3 : llibre d`estil
Autor(es):A cura de la Comissió de Normalització Lingüística de TVC ; presentació de Francesc Vallverdú
Edición:Barcelona : Edicions 62, 1995.
ISBN:84-297-3884-3
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Ésser, estar i haver-hi en català antic : estudi sintàctic i contrastiu
Autor(es):Joan Rafael Ramos Alfajarín ; pròleg de Joan Solà
Edición:Valencia : Institut Interuniversitari de Filología Valenciana ; Barcelona Publicacions de l, 2000.
ISBN:84-8415-188-3
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Estudis de sintaxi catalana
Autor(es):Solà, Joan
Edición:Barcelona : Edicions 62, 1972-1973.
ISBN:84-297-0836-7
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Gramàtica catalana
Autor(es):Fabra, Pompeu
Edición:Barcelona : Institut d`Estudis Catalans, 2000.
ISBN:84-7283-290-2
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Gramática de la llengua catalana : Descriptiva, normativa, diatópica, diastrática
Autor(es):BADIA I MARGARIT, Antoni M.
Edición:Barcelona .
ISBN:84-7739-751-1
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Gramàtica del català contemporani
Autor(es): dirigida per Joan Solà ... [et al.]; amb la co`laboració de Gemma Rigau
Edición:Barcelona : Empúries , 2002.
ISBN:84-7596-908-9 (v. 2)
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Gramática descriptiva de la lengua española
Autor(es):Bosque, Ignacio
Edición:Madrid : Espasa-Calpe, 1999.
Notas:Varias reimpresiones.
ISBN:84-239-7917-2
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Historia dels verbs esser i estar: en català i en castellà
Autor(es):VALLCORBA I ROCOSA, Jaume
Edición:Vilassar de Mar, Barcelona : Oikos-tau, 1996.
ISBN:84-281-0870-6
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Introducció a la sintaxi: anàlisi categorial i funcional de l`oració simple
Autor(es):RAMOS ALFAJARÍN, J. Rafael
Edición:València : Tàndem, 1992.
ISBN:84-87693-98-9
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

La categoria preposicional
Autor(es):SANCHO CREMADES, Pelegrí
Edición:València : Universitat de València, 1995.
ISBN:978-84-370-1968-0
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Les preposicions en català
Autor(es):SANCHO CREMADES, Pelegrí
Edición:València : Universitat de València, Departament de Teoria dels Llentguatges, 1994.
ISBN:978-84-605-1014-7
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Les principals faltes de gramàtica
Autor(es):per Pompeu Fabra
Edición:Barcelona : Barcino, 1987.
ISBN:84-7226-174-3
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

L`obra de Pompeu Fabra
Autor(es):Joan Solà
Edición:Barcelona : Teide, 1991.
ISBN:84-307-8407-1
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Observacions crítiques i pràctiques sobre el català d`avui
Autor(es):Ruaix i Vinyet, Josep
Edición:Moià (Av. de la Vila, 18) : J. Ruaix, 1994-1995.
ISBN:No disponible
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Por y para: estudio sobre los orígenes y la evolución de una oposición prepositiva iberorrománica
Autor(es):RIIHO, Timo
Edición:Helsinki : CommetaSocietas Scientiarum Fennica, 1979.
ISBN:978-951-653-084-3
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Punts conflictius de català: deu estudis sobre normativa lingüística
Autor(es):Ruaix i Vinyet, Josep
Edición:Barcelona : Barcanova, 1989.
ISBN:84-7533-475-X
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Qüestions controvertides de sintaxi catalana
Autor(es):SOLÀ, Joan
Edición:Barcelona : Edicions 62, 1987.
ISBN:84-297-2644-6
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Sintaxi catalana
Autor(es):CUENCA ORDINYANA, Maria Josep
Edición:Barcelona : Universitat Oberta de Catalunya, 2003.
ISBN:84-9788-017-X
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Sintaxi normativa : estat de la qüestió
Autor(es):Joan Solà
Edición:Barcelona .
ISBN:84-7596-408-7
Recomendado por:SEGURA I LLOPES, CARLES
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2009-10)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: B005
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 28/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 14/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 29/06/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
Estudio: B006
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 28/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 14/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 29/06/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
Estudio: B007
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 28/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 14/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 29/06/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
Estudio: B008
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 28/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 14/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 29/06/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
Estudio: B009
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 28/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 14/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 29/06/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2009-10)
No especificado
Per a aprovar aquesta assignatura, caldrà haver assolit satisfactòriament tots els objectius esmentats. Serà menester, doncs, realitzar obligatòriament les activitats esmentades i obtenir, com a mínim, 50 punts sobre un màxim de 100 punts. A més a més, caldrà obtenir almenys un 4 (sobre 10) en alguna de les dues proves corresponents al punt d). Els punts es podran obtenir de la manera següent:
a) Cadascuna de les dues pràctiques lliurades sumarà, com a màxim, 2 punts. Es podrà obtenir, doncs, un total de 4 punts, dels quals 2 correspondran a la correcció normativa.
b) L`exposició oral en l`entrevista personal sumarà 20 punts, com a màxim, dels quals 15 correspondran a la correcció normativa (es valorarà especialment el model sintàctic).
c) L`esquema o guió que s'utilitze per a l'exposició es podrà lliurar voluntàriament i podrà sumar fins a 2 punts.
d) Una prova escrita final, en què s'avaluaran els continguts del temari, que valdrà 60 punts, dels quals 20 correspondran a la correcció normativa. Aquesta prova contindrà diverses preguntes de resposta obligatòria i unes altres a triar.
e) Cadascuna de les tres parts de l'activitat pràctica valdrà, com a màxim, 5 punts, dels quals 1,5 correspondran a la correcció normativa. En total es podran aconseguir com a màxim 15 punts.
f) Dues ressenyes de les conferències, cadascuna de les quals valdrà 5 punts, dels quals 1 correspondrà a la correcció normativa. Només la conferència vinculada a la matèria serà de lliurament obligatori.

Si s`obté la màxima puntuació en totes les activitats, el resultat final suma 108 punts i sobrepassa, doncs, els 100 punts estipulats. Cal tenir en compte, per tant, que hi ha 8 punts que permeten pujar la nota obtinguda.