UA
   SEMÁNTICA Y LEXICOLOGÍA CATALANAS    Año académico       Versión PDF.
Código8607Descripción
Crdts. Teor.4DESCRIPCIÓN DETALLADA Y CIENTÍFICA DE LA LENGUA CATALANA (SEMÁNTICA Y LEXICOLOGÍA).
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2009-10)
Grupo (*)Número
1 43
TOTAL 43
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Ofertada como libre elección (2009-10)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2009-10)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 01/02/2010 21/05/2010 L 09:00 11:00 FI/1-03S
  1 01/02/2010 21/05/2010 M 11:00 12:00 FI/1-03S
CLASE PRÁCTICA (LRU) 1 01/02/2010 21/05/2010 M 12:00 13:00 FI/1-03S
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de SEMÁNTICA Y LEXICOLOGIA CATALANAS - VAL


Grupos de matricula (2009-10)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 2do. M VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2009-10)
Aprofundiment en la descripció de la semàntica, la lexicologia i la lexicografia catalanes des d'una perspectiva sincrònica i diacrònica.

OBJECTIUS
En acabar aquesta assignatura, l'alumne haurà de:
1. Fer servir amb propietat les aportacions dels diversos corrents de la lingüística en els àmbits de la semàntica, la lexicologia i la lexicografia.
2. Aprofitar les propostes de la semàntica cognitiva en l'estudi dels fenòmens que afecten el significat (generació, canvi, polisemització, gramaticalització, etc.).
3. Analitzar el procés evolutiu del lèxic català, en general, i del valencià, en particular, i dels factors que hi han intervingut.
4. Fer servir recursos lèxics i fraseològics variats i adequats en situacions comunicatives formals i no formals.



Contenidos teóricos y prácticos (2009-10)
BLOC I. SEMÀNTICA I LEXICOLOGIA DE BASE COGNITIVA
Unitat 1. El mot i la categorització del món: mot i cultura
Unitat 2. Els efectes de prototipicitat i l'expressió lèxica de les coses
Unitat 3. El lèxic en transformació constant: eficàcia i comunicació. Els mecanismes onomasiològics i semasiològics del canvi lèxic
Unitat 4. Els processos de gramaticalització
Unitat 5. Llengües i cultures en contacte. La interferència lexicosemàntica
Unitat 7. Semàntica contrastiva


BLOC II. LA SEMÀNTICA I LA LEXICOLOGIA: EL SIGNIFICAT I ELS MOTS
Unitat 1. La semàntica i l'estudi de la llengua. Panorama de visions
Unitat 2. Aplicacions de la lexicologia i la semàntica. Lexicografia, terminologia i traducció

BLOC III. HISTÒRIA I PRESENT DEL LÈXIC CATALÀ
Unitat 1. El lèxic català al llarg de la història.
Unitat 2. El lèxic català dins el conjunt romànic. Coincidències i singularitats
Unitat 3. Caracterització del lèxic valencià
Unitat 4. El lèxic català a l'hora d'ara: estandardització i planificació, minorització, creativitat


Más información
http://www.ua.es/dfc/assig/prog0910/8607_0910.doc
Profesor/a responsable
Martínez Pérez , Josep


Metodología docente (2009-10)
Clases teóricas y prácticas
Procurarem fer compatible l'activitat expositiva del professor i la participació directa dels alumnes. Això es farà per mitjà de:
a. La lectura crítica de material bibliogràfic; l'anàlisi de textos orals o escrits variats pel que fa a la cronologia, al registre i al dialecte.
b. La resolució de qüestions que exigisquen l'aplicació dels instruments teòrics desplegats a classe.
c. L'arreplega de material lingüístic (enregistraments, textos de parla viva, recull de material lèxic sobre un camp concret, etc.), presentació i estudi a classe.
d. L'estudi contrastiu d'aspectes lèxics de llengües diverses.
e. La resolució de problemes plantejats per la conceptualització diferent de la realitat en llengües diverses.
f. Realització d'activitats adreçades a l'enriquiment de la competència lexicosemàntica de l'alumne (cf. més avall § F).




Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Otras
Cf. l`apartat de Metodologia.


Profesores (2009-10)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 86071Martínez Pérez, Josep
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86071Martínez Pérez, Josep
Enlaces relacionados
Sin Datos


Bibliografía

Historical linguistics 2001 : selected papers from the 15th International Conference on Historical Linguistics, Melbourne, 13-17 August 2001
Autor(es):edited by Barry J. Blake, Kate Burridge ; editorial assistant, Jo Taylor
Edición:Amsterdam ; : J. Benjamins Pub. Co., cop. 2003.
ISBN:1-58811-372-8
Recomendado por:MARTINEZ PEREZ, JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Semàntica : del significat del mot al significat de l`oració
Autor(es):Espinal, M. Teresa (coord.) ; Macià, Josep [col.] ... [et al.]
Edición:Barcelona : Ariel, 2002.
ISBN:978-84-344-8250-0
Recomendado por:MARTINEZ PEREZ, JOSEP (*1)
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2009-10)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: B005
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 27/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 24/05/2010 09:00 12:00 FI/3-14M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 01/09/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
Estudio: B006
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 27/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 24/05/2010 09:00 12:00 FI/3-14M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 01/09/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
Estudio: B007
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 27/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 24/05/2010 09:00 12:00 FI/3-14M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 01/09/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
Estudio: B008
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 27/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 24/05/2010 09:00 12:00 FI/3-14M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 01/09/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
Estudio: B009
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 27/10/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 24/05/2010 09:00 12:00 FI/3-14M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 01/09/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2009-10)
Evaluación continua, examen final
Hi haurà una prova escrita i una entrevista; a més, tindrem en compte els treballs i les activitats que els alumnes faran al llarg del curs. La qualificació final resultarà de la distribució següent:
1. El 75% a la prova escrita, amb dues parts:
a. una sobre el domini del lèxic català; i
b. una altra sobre els aspectes teòrics estudiats i de la bibliografia recomanada
2. El 25 % a les pràctiques, a les ressenyes de les conferències organitzades pel Departament de Filologia Catalana i l'entrevista o les exposicions fetes a classe.
a. En començar el curs, el professor lliurarà el recull amb les activitats es desplegaran en les pràctiques a fi que l'alumnat les puga preparar amb temps.
b. Cada alumne haurà de lliurar un mínim de dues ressenyes (dues pàgines cadascuna) de dues conferències organitzades pel Departament de Filologia Catalana. Una de les conferències tractarà un tema vinculat directament amb la matèria; i l'altra, sobre pedagogia de la llengua i la literatura catalanes. El professor detallarà amb antelació la temàtica i el calendari de cada conferència. A més a més, es puntuarà positivament que l'alumnat assistisca i lliure la ressenya corresponent a una altra conferència distinta d'aquestes dues, oferida també pel Departament de Filologia Catalana (fins a un 5% sumat a la nota final).
c. Les exposicions. Els alumnes hauran d'exposar oralment davant la classe un tema del programa de l'assignatura. El professor orientarà aqueixa exposició amb temps suficient i amb cada grup d'alumnes.
d. L'entrevista se centrarà en aspectes concrets del temari i en el domini del model de llengua estàndard i del registre formal; serà obligatòria per als alumnes que no facen les exposicions a classe.
Cadascun d'aquests aspectes ha de ser aprovats per a fer mitjana.