UA
   LENGUA CATALANA    Año académico       Versión PDF.  Versión PDF para convalidación.
Código8605Descripción
Crdts. Teor.6FORMACIÓN BÁSICA EN LOS ASPECTOS DESCRIPTIVOS Y NORMATIVOS DE LA LENGUA CATALANA.
Crdts. Pract.6
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 15 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA66


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Esta asignatura es incompatible, por tener contenidos equivalentes, con las asignaturas siguientes:
CódigoAsignatura
3253LENGUA CATALANA
8116LENGUA A: CATALÁN I
8118LENGUA CATALANA I
7607LENGUA CATALANA
7775LENGUA CATALANA (en catalán)
10034LENGUA CATALANA I
4748LENGUA CATALANA I
7774LENGUA CATALANA (en catalán)
8207INICIACIÓN AL CATALÁN I


Matriculados (2010-11)
Grupo (*)Número
1 20
TOTAL 20
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Ofertada como libre elección (2010-11)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2010-11)
Sin horario


Grupos de matricula (2010-11)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 Anual M VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2010-11)



Normal
0
21


false
false
false







MicrosoftInternetExplorer4






/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}


L`objectiu general és que l`alumnat augmente la competència lingüística en català i la competència comunicativa.

En acabar el curs, l'alumnat haurà de ser capaç de:

1. Produir distints tipus de textos orals i escrits de manera que siga capaç de satisfer adequadament les necessitats comunicatives de caire oral i escrit que generen: a) el context social immediat en què actua com a parlant, b) el medi acadèmic en què es troba en la universitat, i c) el medi professional en què s`haurà de moure en el futur. Hom donarà especial rellevància als textos de tipus científic relacionats amb la filologia.

2. Fer interpretacions adequades i crítiques i descriure els recursos de tota mena emprats per l`autor, mitjançant l`anàlisi i el comentari lingüísticotextual de distints tipus de discursos (argumentatius, narratius, expositius, descriptius, retòrics i conversacionals).

3. Analitzar i descriure el funcionament intern de la llengua: morfemes flexius, derivació, estructura fonètica i qüestions morfosintàctiques que freqüentment generen errors i/o dubtes. Explicar el procés de formació i de depuració del lèxic català.

4. Explicar conceptes Normal 0 21 false false false

Normal
0
21


false
false
false







MicrosoftInternetExplorer4






/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}





















Bloc I: Temes introductoris.

1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.


Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana

1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.

2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.

3. Frase, text i discurs.

4. Les propietats del text.

4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.

4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.

4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.

5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.

6. Els textos segons l'àmbit d'ús.

6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.


Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia

1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.

2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.

3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.


Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi

1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.

2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.

3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.

4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa

5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.

6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.

7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.

8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.


Bloc V: Temes de lèxic i semàntica

1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.

2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.

3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.

4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.

5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.




Normal
0
21


false
false
false







MicrosoftInternetExplorer4






/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}





















Bloc I: Temes introductoris.

1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.


Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana

1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.

2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.

3. Frase, text i discurs.

4. Les propietats del text.

4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.

4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.

4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.

5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.

6. Els textos segons l'àmbit d'ús.

6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.


Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia

1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.

2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.

3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.


Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi

1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.

2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.

3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.

4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa

5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.

6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.

7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.

8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.


Bloc V: Temes de lèxic i semàntica

1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.

2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.

3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.

4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.

5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.




Normal
0
21


false
false
false







MicrosoftInternetExplorer4






/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}





















Bloc I: Temes introductoris.

1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.


Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana

1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.

2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.

3. Frase, text i discurs.

4. Les propietats del text.

4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.

4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.

4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.

5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.

6. Els textos segons l'àmbit d'ús.

6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.


Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia

1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.

2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.

3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.


Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi

1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.

2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.

3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.

4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa

5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.

6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.

7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.

8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.


Bloc V: Temes de lèxic i semàntica

1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.

2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.

3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.

4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.

5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.




Normal
0
21


false
false
false







MicrosoftInternetExplorer4






/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}





















Bloc I: Temes introductoris.

1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.


Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana

1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.

2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.

3. Frase, text i discurs.

4. Les propietats del text.

4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.

4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.

4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.

5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.

6. Els textos segons l'àmbit d'ús.

6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.


Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia

1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.

2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.

3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.


Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi

1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.

2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.

3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.

4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa

5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.

6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.

7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.

8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.


Bloc V: Temes de lèxic i semàntica

1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.

2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.

3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.

4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.

5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.




Normal
0
21


false
false
false







MicrosoftInternetExplorer4






/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}





















Bloc I: Temes introductoris.

1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.


Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana

1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.

2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.

3. Frase, text i discurs.

4. Les propietats del text.

4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.

4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.

4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.

5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.

6. Els textos segons l'àmbit d'ús.

6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.


Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia

1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.

2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.

3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.


Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi

1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.

2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.

3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.

4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa

5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.

6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.

7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.

8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.


Bloc V: Temes de lèxic i semàntica

1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.

2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.

3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.

4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.

5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.



Más información
Profesor/a responsable
PONSODA SANMARTIN , JOAN


Metodología docente (2010-11)
No especificado
No hi ha classes presencials


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Otras
Mireu Avaluació.


Profesores (2010-11)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 86051PONSODA SANMARTIN, JOAN
Enlaces relacionados
http://cv.uoc.es/euromosaic/
http://dcvb.iecat.net/
http://dlc.iec.cat/
http://pdl.iecat.net/entrada/diec.asp
http://perso.wanadoo.es/dcasellas/Gircat/CC6/cc6.html
http://perso.wanadoo.es/dcasellas/Gircat/credit/INFORM1.htm
http://ub.es/slc/termens/webter.htm
http://www.avui.com/
http://www.bibiloni.net/correcciofonetica/ge.htm
http://www.diccionarisvalencia.es/
http://www.elperiodico.com/cat/
http://www.fev.org
http://www.grec.net/home/cel/dicc.htm
http://www.JoEscric.com
http://www.perlallengua.tk
http://www.softcatala.org
http://www.termcat.cat/dicci/seguretat_viaria/index.html
http://www.termcat.es/
http://www.trobat.com/servicis/dvo-gva.php#
http://www.ua.es/spv/spv.html
http://www.ua.es/uem/
http://www.upf.es/gl/salc/
http://www.vilaweb.com
http://xvives.uji.es/com/llengua
http://62.97.114.150/ats_0001.aspx


Bibliografía

A l`entorn de la paraula
Autor(es):CABRÉ, María Teresa
Edición:Valencia : Universitat de Valencia, 1994.
ISBN:978-84-370-1516-3
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Breu diccionari ideològic: amb vocabulari català-castellà i castellà-català
Autor(es):ROMEU, Xavier
Edición:Barcelona : Teide, 1981.
ISBN:978-84-307-7321-3
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Com parlar bé en públic
Autor(es):Rubio, Joana
Edición:Barcelona : Mina, 2007.
ISBN:978-84-96499-57-7
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Comunicació efectiva a l`aula : tècniques d`expresió oral per a docents
Autor(es):Sanz i Pinyol, Glòria
Edición:Barcelona : Graó, 2005.
ISBN:978-84-7827-409-9
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Curs de sociolingüística, 3
Autor(es):MOLLÀ, Toni; VIANA, Amadeu
Edición:Alzira : Bromera, 1991.
ISBN:84-7660-051-8
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Curs mitjà de gramàtica catalana: referida especialment al país valenciá
Autor(es):Valor, Enric
Edición:València : Eliseu Climent, 1992.
ISBN:978-84-85211-45-6
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Diccionari de la formació de mots
Autor(es):BRUGUERA, Jordi
Edición:Barcelona : Enciclopèdia Catalana, 2006.
ISBN:84-412-1411-5
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Diccionari de la llengua catalana
Autor(es):Giralt i Radigales, Jesús M
Edición:Barcelona : Enciclopèdia Catalana, 1993.
ISBN:84-7739-615-9
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Diccionari de locucions i frases fetes
Autor(es):RASPALL I JUANOLA, Joana; MARTÍ I CASTELL, Joan ; BADIA I MARGARIT, Antoni M.
Edición:Barcelona : Edicions 62, 2002.
ISBN:978-84-297-4127-8
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Diccionari de sinònims, idees afins i antònims : amb vocabulari de barbarismes
Autor(es):PEY ESTRANY, Santiago ; RUBIO I BALAGUER, Jordi
Edición:Barcelona : Teide, 2003.
ISBN:978-84-307-7329-9
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Diccionari ideològic
Autor(es):SABATER I SICHES, Ernest
Edición:Barcelona : Barcanova, 1990.
ISBN:978-84-7533-482-0
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)

Diccionari pràctic de sinònims
Autor(es):RASPALL I JUANOLA, Joana; RIERA I SANS, Jaume
Edición:Barcelona : Edicions 62, 1996.
ISBN:978-84-297-4161-2
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Diccionari valencià
Autor(es):Lacreu, Josep (dir.)
Edición:València : Institut interuniversitari de Filologia Valenciana, 1996.
ISBN:84-7660-243-X
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Didàctica de la llengua oral formal : continguts d`aprenentatge i seqüències didàctiques
Autor(es):Vilà i Santasusanna, Montserrat
Edición:Barcelona : Grao, 2002.
ISBN:978-84-7827-281-5
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El futur de la llengua catalana
Autor(es):Prats, Modest
Edición:Barcelona : Empúries, 1994.
ISBN:84-7596-266-1
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Els llinatges catalans: (Catalunya, País Valencià, Illes Balears) : assaig de divulgació lingüística
Autor(es):Moll, Francesc de B.
Edición:Palma de Mallorca : Moll, 1982.
ISBN:978-84-273-0425-3
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Exercicis autocorrectius d`ampliació de vocabulari
Autor(es):COMELLES, Salvador [et al.]
Edición:Picanya : Bullent, 1993.
ISBN:84-7602-900-4
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Exercicis del català complet
Autor(es):Ruaix i Vinyet, Josep
Edición:Barcelona : Moià, 1997-1998.
ISBN:84-89812-11-X
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Història de l`ortografia catalana
Autor(es):SEGARRA, Mila
Edición:Barcelona : Empúries, 1985.
ISBN:84-7596-057-X
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Introducció a la fonologia, fonètica i ortografia del català
Autor(es):BURGUET ARDIACA, Francesc
Edición:Barcelona : La Magrana, 1985.
ISBN:84-7410-113-1
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Introducció a la sintaxi: anàlisi categorial i funcional de l`oració simple
Autor(es):RAMOS ALFAJARÍN, J. Rafael
Edición:València : Tàndem, 1992.
ISBN:84-87693-98-9
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

La terminologia: la teoria, els mètodes, les aplicacions
Autor(es):CABRÉ I CASTELLVI, MaríaTeresa
Edición:Barcelona : Empúries, 1992.
ISBN:978-84-7596-363-1
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Lèxic: exercicis autocorrectius d`ampliació de vocabulari
Autor(es):COMELLES GARCÍA, Salvador
Edición:Picanya : Bullent , 2005.
ISBN:84-96187-12-8 o.c.
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Lexicologia i semàntica
Autor(es):CABRÉ i CASTELLVI, Maria Teresa; RIGAU, Gemma
Edición:Barcelona : Enciclopèdia Catalana, 1985.
ISBN:84-85194-71-3
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Manual de pronunciació: criteris i exercicis d`elocució
Autor(es):CASTELLANOS I VILA, Josep-Anton
Edición:Barcelona : Eumo, 2004.
ISBN:978-84-9766-061-7
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Pragmàtica, discurs i llengua oral: introducció a l`anàlisi funcional de textos
Autor(es):PAYRATÓ, Lluís
Edición:Barcelona : UOC, 2003.
ISBN:978-84-8429-344-6
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana
Autor(es):Institut d`Estudis Catalans
Edición:Barcelona : Institut d`Estudis Catalans, 2005.
ISBN:No disponible
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Un horitzó per a la llengua: aspectes de la normalització lingüística
Autor(es):MARÍ MAYANS, Isidor
Edición:Barcelona : Empúries, 1992.
ISBN:84-759-6333-1
Recomendado por:PONSODA SANMARTIN, JOAN JOSEP
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2010-11)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: B005
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 11/11/2010 Después se realizará el examen de la parte práctica oral.
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 31/05/2011 09:00 12:00 FI/3-13P -
Periodo extraordinario de julio -1 01/09/2011 09:00 12:00 FI/1-06S -
Estudio: B006
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 11/11/2010 Después se realizará el examen de la parte práctica oral.
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 31/05/2011 09:00 12:00 FI/3-13P -
Periodo extraordinario de julio -1 01/09/2011 09:00 12:00 FI/1-06S -
Estudio: B007
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 11/11/2010 Después se realizará el examen de la parte práctica oral.
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 31/05/2011 09:00 12:00 FI/3-13P -
Periodo extraordinario de julio -1 01/09/2011 09:00 12:00 FI/1-06S -
Estudio: B008
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 11/11/2010 Después se realizará el examen de la parte práctica oral.
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 31/05/2011 09:00 12:00 FI/3-13P -
Periodo extraordinario de julio -1 01/09/2011 09:00 12:00 FI/1-06S -
Estudio: B009
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 11/11/2010 Después se realizará el examen de la parte práctica oral.
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 31/05/2011 09:00 12:00 FI/3-13P -
Periodo extraordinario de julio -1 01/09/2011 09:00 12:00 FI/1-06S -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2010-11)
Examen final



Normal
0
21


false
false
false







MicrosoftInternetExplorer4






/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}


Es poden aconseguir un màxim de 100 punts (equivalent a un 10) de la manera següent:

a) 20 punts per la realització dels exercicis corresponents a la part pràctica:

a.1.- Presentació pel Campus Virtual, abans de la data de l'examen corresponent, de dos comentaris de text. S'haurà de comentar dos dels tres texts proposats en el Campus Virtual. Caldrà tenir en compte la "Graella de correcció comentaris".

a.2.- Exposició oral pública, el mateix dia de l'examen, de dues conferències de 10 minuts cadascuna. Una serà expositiva i l'altra argumentativa tipus SAP. Caldrà tenir present la "Graella observació elocució".

b) 6 punts per la lectura i corresponent ressenya (feta seguint els criteris que es poden trobar al Campus Virtual) del llibre La cuina de l'escriptura de Daniel Cassany (Ed. Empúries, Barcelona). Cal enviar-la pel Campus Virtual abans del dia de l'examen i hi haurà una entrevista oral sobre el contingut de la ressenya.

c) 8 punts (