Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabla normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
L`objectiu general és que l`alumnat augmente la competència lingüística en català i la competència comunicativa.
En acabar el curs, l'alumnat haurà de ser capaç de:
1. Produir distints tipus de textos orals i escrits de manera que siga capaç de satisfer adequadament les necessitats comunicatives de caire oral i escrit que generen: a) el context social immediat en què actua com a parlant, b) el medi acadèmic en què es troba en la universitat, i c) el medi professional en què s`haurà de moure en el futur. Hom donarà especial rellevància als textos de tipus científic relacionats amb la filologia.
2. Fer interpretacions adequades i crítiques i descriure els recursos de tota mena emprats per l`autor, mitjançant l`anàlisi i el comentari lingüísticotextual de distints tipus de discursos (argumentatius, narratius, expositius, descriptius, retòrics i conversacionals).
3. Analitzar i descriure el funcionament intern de la llengua: morfemes flexius, derivació, estructura fonètica i qüestions morfosintàctiques que freqüentment generen errors i/o dubtes. Explicar el procés de formació i de depuració del lèxic català.
4. Explicar conceptes Normal 0 21 false false false
Normal 0 21
false false false
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabla normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
Bloc I: Temes introductoris.
1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.
| Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana
1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.
2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.
3. Frase, text i discurs.
4. Les propietats del text.
4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.
4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.
4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.
5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.
6. Els textos segons l'àmbit d'ús.
6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.
| Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia
1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.
2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.
3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.
| Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi
1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.
2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.
3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.
4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa
5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.
6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.
7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.
8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.
| Bloc V: Temes de lèxic i semàntica
1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.
2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.
3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.
4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.
5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.
|
Normal 0 21
false false false
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabla normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
Bloc I: Temes introductoris.
1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.
| Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana
1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.
2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.
3. Frase, text i discurs.
4. Les propietats del text.
4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.
4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.
4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.
5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.
6. Els textos segons l'àmbit d'ús.
6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.
| Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia
1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.
2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.
3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.
| Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi
1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.
2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.
3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.
4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa
5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.
6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.
7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.
8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.
| Bloc V: Temes de lèxic i semàntica
1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.
2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.
3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.
4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.
5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.
|
Normal 0 21
false false false
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabla normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
Bloc I: Temes introductoris.
1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.
| Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana
1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.
2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.
3. Frase, text i discurs.
4. Les propietats del text.
4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.
4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.
4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.
5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.
6. Els textos segons l'àmbit d'ús.
6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.
| Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia
1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.
2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.
3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.
| Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi
1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.
2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.
3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.
4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa
5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.
6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.
7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.
8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.
| Bloc V: Temes de lèxic i semàntica
1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.
2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.
3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.
4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.
5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.
|
Normal 0 21
false false false
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabla normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
Bloc I: Temes introductoris.
1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.
| Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana
1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.
2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.
3. Frase, text i discurs.
4. Les propietats del text.
4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.
4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.
4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.
5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.
6. Els textos segons l'àmbit d'ús.
6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.
| Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia
1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.
2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.
3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.
| Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi
1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.
2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.
3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.
4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa
5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.
6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.
7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.
8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.
| Bloc V: Temes de lèxic i semàntica
1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.
2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.
3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.
4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.
5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.
|
Normal 0 21
false false false
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabla normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
Bloc I: Temes introductoris.
1. Concepte de llengua i de dialecte. Diacronia i sincronia. Varietat i unitat de la llengua catalana: el valencià varietat occidental de la llengua catalana. La varietat estàndard superadora de la diversitat. Policentrisme i convergència: l'estàndard i els subestàndards. Conceptes de normativització i de normalització. Criteris per a l'elaboració de la normativa.
| Bloc II: Introducció a la gramàtica textual catalana
1. Competència comunicativa: Competència gramatical, competència sociolingüística, competència discursiva, competència estratègica.
2. Text i comunicació: procés i elements de la comunicació. Text, context i co-text. Significat i sentit.
3. Frase, text i discurs.
4. Les propietats del text.
4.1. Adequació: relació entre text i context, els registres, comunicació verbal i no verbal, coneixements enciclopèdics, veus del discurs, màximes conversacionals, pressuposicions i intertextualitat. Llenguatge no-sexista.
4.2. Coherència: el tema del text, selecció de la informació, progressió temàtica i isotopia.
4.3. Cohesió: mecanismes de referència, connexió, modalització, discurs reportat, estil cohesionat i estil segmentat.
5. Tipus de text i funcions comunicatives que despleguen: conversacionals, descriptius, narratius, directius o instructius, expositius, argumentatius, retòrics.
6. Els textos segons l'àmbit d'ús.
6.1. Els textos científics en el camp de la filologia.
| Bloc III: Temes de fonètica-ortografia i ortoèpia
1. Llengua oral i llengua escrita: característiques. Tira fònica i tira gràfica. Fonemes i sons. El sistema gràfic: subsistemes fonogràfic, morfogràfic i logogràfic. Les matrius sil·làbiques: casos de correspon-dència entre so i grafia i casos de no-correspondència.
2. El vocalisme: vocalisme àton i tònic. Els diftongs. La divisió sil·làbica. Accentuació gràfica. El guionet. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió i sinalefa. L'apòstrof.
3. El consonantisme: estudi de cadascun dels fonemes consonàntics i de les correspondències entre so i grafies. Fenòmens de contacte consonàntic: neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions.
| Bloc IV: Temes de morfologia i sintaxi
1. El nom nucli del SN: nombre i gènere.
2. El determinant: article, demostratiu i qualificadors. L'article neutre.
3. Pronoms tònics: personals, demostratius i possessius. No personals: indefinits i relatius. Pronoms àtons: formes i funcions dels pronoms àtons. Combinacions binàries. Estudi especial dels pronoms EN i HI.
4. El verb nucli del SV: els morfemes verbals. Conjugació del paradigma regular. El diversos grups de la classe II. Verbs irregulars de la classe IIIa
5. Utilització dels temps i modes verbals en les proposicions adverbials temporals i substantives de relatiu. Les perífrasis verbals: obligació, imminència i probabilitat. Usos de ser i estar.
6. L'adverbi. Ús de no. L'oració comparativa.
7. La preposició. Canvi i caiguda de preposicions.
8. La conjunció. Ús de doncs, com que, ja que, puix, car, perquè, per a què, posat que. La interjecció.
| Bloc V: Temes de lèxic i semàntica
1. Lexicologia i lexicografia. Diccionari teòric o lexicó i diccionari pràctic. Macroestructura i microestructura dels diccionaris. Tipus de diccionaris: monolingües, bilingües, escolars, generals, etimològics, de sinònims i antònims, ideològics, etc.
2. La formació de mots: habilitació, composició, derivació i parasíntesi. Enriquiment del lèxic.
3. La formació històrica del lèxic català: les diverses aportacions. Arcaismes i neologismes. Diferències regionals.
4. Les relacions semàntiques entre els mots. Hiponímia, sinonímia i antonímia. Polisèmia, monosèmia i homonímia.
5. Onomàstica: topònims i antropònims. Origen dels nostres cognoms.
|
|