UA
   LITERATURA CATALANA II    Año académico       Versión PDF.
Código8604Descripción
Crdts. Teor.8ESTUDIO HISTÓRICO Y FILOLÓGICO DE LAS PRINCIPALES ETAPAS, MOVIMIENTOS, AUTORES Y OBRAS DE LA LITERATURA CATALANA (INTRODUCCIÓN A LA LITERATURA CONTEMPORÁNEA).
Crdts. Pract.4
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 15 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA93


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
(comple. formac.)Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Esta asignatura es incompatible, por tener contenidos equivalentes, con las asignaturas siguientes:
CódigoAsignatura
3264LITERATURA CATALANA


Matriculados (2009-10)
Grupo (*)Número
1 41
TOTAL 41
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Ofertada como libre elección (2009-10)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2009-10)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 X 12:00 13:00 FI/2-10M
  1 14/09/2009 23/12/2009 V 12:00 14:00 FI/2-10M
  1 01/02/2010 21/05/2010 X 12:00 13:00 FI/2-10M
  1 01/02/2010 21/05/2010 V 12:00 14:00 FI/2-10M
CLASE PRÁCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 X 13:00 14:00 FI/2-10M
  1 01/02/2010 21/05/2010 X 13:00 14:00 FI/2-10M
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de LITERATURA CATALANA II - VAL


Grupos de matricula (2009-10)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 Anual M VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2009-10)
1. Proporcionar a l'alumnat una sèrie de coneixements i d'eines que els permeten la comprensió, l`estudi i valoració dels corrents estètics, autors, gèneres i obres més significatives del període cronològic descrit, com també la seua interrelació amb altres estètiques i obres literàries de cultures pròximes.
2. Insistir d'una manera particular en la comprensió en els autors i en les obres proposades en l`apartat de les lectures obligatòries del curs.
3. Revisió de la bibliografia selecta i de les aportacions crítiques concretes de cada tema.
4. Aprofundir en la metodologia del comentari de text i elaboració i redacció de treballs de caràcter teòric i crític.



Contenidos teóricos y prácticos (2009-10)
1 El segle XIX: de la Renaixença al realisme.
1.1 Introducció de les idees romàntiques. Els fonaments de la Renaixença
1.2 La poesia vuitcentista. Els Jocs Florals. Temes i tòpics de la poesia vuitcentista.
1.3 La Renaixença al País Valencià. Teodor Llorente vs Constantí Llombart
1.4 Del Romanticisme a la Renaixença: la construcció d'una llengua literària.
1.5 Jacint Verdaguer. Teodor Llorente. Altres poetes.
1.6 El teatre. La tradició popular: J. Bernat i Baldoví, Frederic Soler, Eduard Escalante.
1.7 Àngel Guimerà: del romanticisme al realisme.
1.8 La novel•la catalana moderna: Narcís Oller.

2 El modernisme.
2.1 El context històric. Definició i límits del moviment.
2.2 L'estètica modernista. Els corrents estètics europeus de finals del segle XIX.
2.3 La poesia modernista. Joan Maragall.
2.4 La novel•la i la narrativa curta del modernisme. La crisi del model naturalista.
2.5 El teatre modernista. La recepció dels models europeus: Ibsen i Maeterlink. El teatre simbolista.
2.6 El modernisme valencià.

3 El noucentisme
3.1 Definició i límits del moviment. Origen i formació. Periodització.
3.2 Estètica i ideologia: arbitrarisme, imperialisme, classicisme, humanisme, mediterranisme, civilisme.
3.3 La poesia. La jerarquització dels gèneres literaris noucentistes. Josep Carner.
3.4 La prosa. L'assaig i el periodisme. Eugeni d'Ors. La narrativa noucentista. La narrativa curta: Ernest Martínez Ferrando.
3.5 L'avantguardisme. Les primeres avantguardes: el futurisme Joan Salvat-Papasseit.

4 La literatura als anys 20 i 30.
3.1 El context històric. La Dictadura de Primo de Rivera. La Segona República. La Guerra civil.
3.2 La poesia. Del noucentisme a la poesia pura: l'obra de Carles Riba. El postsimbolisme: Bertomeu Rosselló-Pòrcel, Màrius Torres, Joan Vinyoli. El surrealisme. J.V. Foix.
3.3 La prosa. Josep Pla. La novel•la i el conte. Carles Soldevila i el monòleg interior. El grup de Sabadell: Francesc Trabal. Els joves narradors dels anys trenta.
3.4 La literatura dels anys vint i trenta al País Valencià. L'avantguardisme al País Valencià. La poesia de Carles Salvador.

5 La postguerra
4.1 El context històric. Periodització. La immediata postguerra (1939-1945). L'exili europeu i americà. La consolidació del franquisme (1946-1959). La liberalització (1959-1968).
4.2. La poesia. El mestratge de Carles Riba. El realisme històric (1959-1968). Salvador Espriu i Pere Quart. El realisme moral de Gabriel Ferrater. La nova cançó.
4.3 La prosa ficcional. L'exili. Entre el realisme i el psicologisme. Mercè Rodoreda. La novel•la d'inspiració catòlica. La narrativa fantàstica La novel•la al País Valencià.
4.4 L'assaig i el memorialisme. Gaziel. Josep Pla. Joan Fuster.
4.5 El teatre. El Teatre Independent. Els nous autors. Josep M. Benet i Jornet.

6 Els anys 70
5.1 El context històric. La transició democràtica. La revolució cultural del 1968.
5.2 Una nova generació: el descrèdit del realisme. Aspectes de la postmodernitat. El cas valencià: l'inici de la recuperació. Els "Premis Octubre".
5.3 La poesia. Continuïtat i canvis del realisme. Miquel Martí i Pol. Vicent Andrés Estellés. La poesia de l'experiència. La pervivència del postsimbolisme: Pere Gimferrer. L'experimentalisme. Els poetes valencians.
5.4. La narrativa. Entre el realisme i la transgressió. La narrativa experimental. El cas valencià.

7 Dels 80 als nostres dies
6.1 Envers la normalització. El mercat editorial. La institucionalització de la literatura catalana.
6.2 La narrativa. Literatura de gènere: novel•la històrica i novel•la negra. Tendències actuals. Francesc Bodí. Albert Sánchez-Piñol. La narrativa breu.
6.3 La poesia. Noves vies de difusió del gènere: col•leccions i revistes. Excel•lència i diversitat de línies. Maria Mercè Marçal. Experiència i intimisme: Enric Sòria i Jaume Subirana.
6.4 El boom de la literatura del jo. Memòries i dietaris: d'Avel•lí Artís-Gener "Tísner" a Enric Sòria.


Más información
http://cv1.cpd.ua.es/consplanesestudio/cvfichaasi.asp?wCodAsi=8604&wLengua=V
Profesor/a responsable
ESPINOS FELIPE , JOAQUIM


Metodología docente (2009-10)
Clases teóricas y prácticas
1. Lectura comprensiva i ràpida de textos contemporanis
2. Familiaritat i agilitat en el treball amb diccionaris
3. Capacitat de llegir comprensivament textos crítics, d'extraure'n les principals idees i línies de pensament; és a dir, s'ha de fer una primera lectura, fer un esborrany de les principals idees, s'ha de revisar l'esborrany i s'ha de traure una versió final ordenada i coherent
4. Capacitat de sintetitzar les lectures crítiques
5. Capacitat de relacionar les aportacions bibliogràfiques amb la resta de materials del curs
6. Redacció ordenada i adequada d'una exposició d'un tema qualsevol relacionat amb el temari
7. Capacitat crítica en l'anàlisi de les obres literàries



Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Trabajos bibliográficos
Realització de set comentaris de text (un per tema) i dues exposicions orals, així com la participació en les diverses activitats que es duguen a terme durant les classes. L'assistència a classe hi serà imprecindible. Es permetran un màxim de 10 faltes.
Si l'alumne presencial no aprova els comentaris de text i les exposicions, o supera les 10 faltes d'assistència, haurà de realitzar l'examen escrit final.
La preparació de les exposicions orals serà tutoritzada per cada professor.
S'aplicaran els criteris de penalització de l'ortografia (expressió escrita) i de pronunciació i fluïdesa (expressió oral) aprovats pel Departament de Filologia Catalana per a les assignatures de primer cicle


Profesores (2009-10)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 86041ESPINOS FELIPE, JOAQUIM
Esteve Guillén, Anna Isabel
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86041ESPINOS FELIPE, JOAQUIM
Esteve Guillén, Anna Isabel
Enlaces relacionados
Sin Datos


Bibliografía

Aproximació a la literatura catalana del segle xx
Autor(es):MOLAS, Joaquim
Edición:Barcelona : Base, 2010.
ISBN:978-84-92437-12-2
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2009-10)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: B005
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 24/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 01/06/2010 12:00 15:00 FI/1-02M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 15:00 18:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 -
Estudio: B006
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 24/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 01/06/2010 12:00 15:00 FI/1-02M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 15:00 18:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 -
Estudio: B007
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 24/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 01/06/2010 12:00 15:00 FI/1-02M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 15:00 18:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 -
Estudio: B008
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 24/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 01/06/2010 12:00 15:00 FI/1-02M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 15:00 18:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 -
Estudio: B009
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 24/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 01/06/2010 12:00 15:00 FI/1-02M -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 15:00 18:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de septiembre -1 10/09/2010 -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2009-10)
No especificado
Alumnes presencials
70% Realització de set comentaris de text (un per tema) i dues exposicions orals, així com la participació en les diverses activitats que es duguen a terme durant les classes. L'assistència a classe hi serà imprecindible. Es permetran un màxim de 10 faltes.
Si l'alumne presencial no aprova els comentaris de text i les exposicions, o supera les 10 faltes d'assistència, haurà de realitzar l'examen escrit final.
La preparació de les exposicions orals serà tutoritzada per cada professor.
S'aplicaran els criteris de penalització de l'ortografia (expressió escrita) i de pronunciació i fluïdesa (expressió oral) aprovats pel Departament de Filologia Catalana per a les assignatures de primer cicle
30% Prova oral, en que s'avaluaran els llibres de lectura i es comentaran les pràctiques realitzades al llarg del curs. Caldrà superar-la necessàriament per a aprovar l'assignatura,

Alumnes no presencials
70% Examen escrit. Constarà d'una part teòrica i d'una pràctica. S'avaluarà de la següent manera: 60% Part pràctica (Comentari de text) , 40% Part teòrica.
30% Prova oral, que caldrà superar necessàriament per a aprovar l'assignatura, en què s'avaluaran les lectures i, si escau, es comentaran els exercicis lliurats al llarg del curs.
S'hi considerarà positivament el lliurament dels comentaris de text i la realització de les exposicions.