UA
   LITERATURA INFANTIL (val.)    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi7789Descripció
Crdts. Teor.2,5LA LITERATURA INFANTIL I LA SEUA DIDÀCTICA. LLENGUATGE INFANTIL. (val.)
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 5,62 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA2,52


Estudis en què s'imparteix
Mestre. Educació Infantil - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2010-11)
Grup (*)Nombre
2 77
12 66
13 157
TOTAL 300
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Oferida com a lliure elecció (2010-11)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2010-11)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 12 03/02/2011 03/03/2011 X 10:00 11:00 A2/D22
  12 03/02/2011 03/03/2011 J 10:00 12:00 A2/D03
  12 04/03/2011 27/05/2011 X 10:00 11:00 A2/D22
  13 03/02/2011 02/05/2011 L 18:00 20:00 A1/1-50X
  2 03/02/2011 03/03/2011 X 10:00 11:00 A2/C22
  2 03/02/2011 03/03/2011 J 10:00 12:00 A2/C22
  2 04/03/2011 27/05/2011 X 10:00 11:00 A2/C22
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 12A 10/03/2011 24/03/2011 J 10:00 12:00 P3/0-04
  12A 31/03/2011 27/05/2011 J 10:00 12:00 A2/D03
  12B 10/03/2011 27/05/2011 J 10:00 12:00 P3/0-09
  13A 10/03/2011 27/05/2011 J 16:00 17:00 IU/CARTOTECA
  13A 10/03/2011 27/05/2011 J 17:00 18:00 IU/CARTOTECA
  13B 10/03/2011 27/05/2011 J 16:00 18:00 A2/C24
  13C 10/03/2011 27/05/2011 V 10:00 12:00 A2/C22
  2A 10/03/2011 27/05/2011 J 10:00 12:00 P3/0-INF1
  2B 10/03/2011 27/05/2011 J 10:00 12:00 A2/C22
(*) CLASE TEÓRICA
12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL
2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
12A: GRUPO INFANTIL M-S (VALENCIANO) - VAL
12B: GRUPO INFANTIL T-Z (VALENCIANO) - VAL
13A: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION A-H - VAL
13B: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION J-Q - VAL
13C: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION R-Z - VAL
2A: GRUPO INFANTIL A-F (VALENCIANO) - VAL
2B: GRUPO INFANTIL G-L (VALENCIANO) - VAL


Grups de matricula (2010-11)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
2 2do. M VAL des de A fins a L
12 2do. M VAL des de M fins a Z
13 2do. M VAL des de A fins a Z
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Altres distribucions (2010-11)
Grup Estudi
2 s'assigna a Erasmus
2 s'assigna a Mestre. Educació Infantil - pla 2000
12 s'assigna a Erasmus
12 s'assigna a Mestre. Educació Infantil - pla 2000


Objectius de l'assignatura / competències (2010-11)
1. Analitzar el concepte de literatura infantil, tant pel que fa a les seues característiques com als diversos gèneres que la conformen.
2. Analitzar els diversos gèneres de la literatura infantil, tant pel que fa a de tradició oral com a la que es produeix actualment.
3. Practicar l'anàlisi crítica d'obres de literatura infantil de diversos autors, èpoques, gèneres i tendències.
4. Conéixer els principals corrents, autors i obres de la literatura infantil, amb un interés especial per la produïda en el nostre entorn cultural.
5. Fomentar l'hàbit i el gust per la lectura d'obres de literatura infantil i juvenil, els quals són imprescindibles per a poder transmetre el gust i el plaer per la lectura.
6.Practicar tècniques d'animació lectora per a introduir d'una manera activa la literatura infantil a la classe d'educació infantil i primària.
7. Practicar models de treball que faciliten la integració globalitzada de la literatura infantil dins de les àrees de "Comunicació i representació" (Educació Infantil) i "Llengua i literatura" (Educació Primària).


Continguts teòrics i pràctics (2010-11)
1. Què és la literatura infantil?
1.1. Anàlisi del concepte de literatura infantil.
1.2. La literatura infantil i l'infant.
1.2.1. La literatura i el pensament infantil.

2. Els gèneres de la literatura infantil.
2.2. La poesia i la cançó.
2.3. La narrativa.
2.4. El teatre i la dramatització.
2.5. Les revistes infantils i juvenils. El còmic.

3. El paper de la literatura de tradició oral.
3.1. Els gèneres del folklore oral.
3.2. El valor educatiu del folklore.
3.3. Els repertoris de la literatura tradicional.
3.4. La utilització del folklo­re a l'esco­la in­fan­til i primària.

4. L'aprofitament didàctic de la literatura infantil i juvenil.
4.1. La biblioteca pública, escolar i d'aula.
4.2. Les tècniques d'animació lectora.
4.2.1. El discutit paper de les fitxes de lectura.
4.2.2. Propostes d'activitats per a l'animació lectora.
4.3. Literatura infantil i lectura: la competència i la lectura literàries.
4.4. De la lectura a l'expressió escrita.
4.4.1. L'obra de Gianni Rodari.
4.4.2. Propostes d'activitats de creació verbal a partir de la lectura.


Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/assig/prog1011/7789_10-11.doc
Professor/a responsable
Esteve Guillén , Anna Isabel


Metodologia docent (2010-11)
Classes teòriques i pràctiques
Hi haurà classes teòriques, on es desplegaran els continguts teòrics de la matèria, i classes pràctiques, on es realitzarà un treball per tallers que introduesca els alumnes en la pràctica de la literatura infantil.


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Altres
Al llarg del curs s'han de realitzar obligatòriament 2 treballs i una memòria de pràctiques:

a) Lectura d'obres de literatura infantil.
b) Treball sobre un autor de literatura infantil i la seua obra, que incloga un apartat de suggeriments didàctics per tractar-la a classe.
c) Memòria de les pràctiques.


Professorat (2010-11)
Grup Professor
TEORIA DE 778912Esteve Guillén, Anna Isabel
13Francés Díez, Maria Àngels
2Baldaqui Escandell, Josep Maria
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 778912AMarcillas Piquer, Isabel
12BEsteve Guillén, Anna Isabel
13AMarcillas Piquer, Isabel
13BEsteve Guillén, Anna Isabel
13CMarcillas Piquer, Isabel
2AEscandell Maestre, Dari
2BBaldaqui Escandell, Josep Maria
Enllaços relacionats
http://rondalles.uib.es/informacio.php
http:///www.fev.org/
http://www.fmrppv.org/eets/index.htm
http://www.fundaciongsr.es/
http://www.mmlab.ua.es/lletraferit/
http://www.oepli.org/cclij/consell.htm
http://www.ua.es/uem/
http://www.xtec.es


Bibliografia

Ajudar a llegir : la formació lectora a primària i secundària
Autors:G. Bertoni del Guercio [et al.] ; T. Colomer (coord.)
Edició:Bellaterra (Barcelona) [etc.].
ISBN:84-7533-819-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Àlbums i altres lectures: anàlisi dels llibres per a infants
Autors:DURAN I ARMENGOL, Teresa
Edició:Barcelona : Rosa Sensat, 2007.
ISBN:978-84-95988-82-9
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Análisis de narrativas infantiles y juveniles
Autors:Lluch, Gemma
Edició:Cuenca : Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2003.
ISBN:84-8427-258-3
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Com una novel·la
Autors:Pennac, Daniel; Pàmies, Sergie (trad.)
Edició:Barcelona : Empúries, 2002.
ISBN:84-7596-381-1
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

De la narrativa oral a la literatura per a infants : invenció d`una tradició literària
Autors:Gemma Lluch (ed.) ; Teresa Colomer... [et al.]
Edició:Alzira : Bromera, 2000.
ISBN:978-84-7660-570-7
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

De Robinson Crusoe a Peter Pan: un cànon de literatura juvenil
Autors:PAGÈS JORDÁ, Vicenç
Edició:Barcelona : Proa, 2006.
ISBN:84-8437-913-2
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Dramatúrgia al país de les meravelles?: I Simposi sobre el Teatre Infantil i Juvenil, celebrat el 19 de juliol en Barcelona
Autors:SIMPOSI SOBRE EL TEATRE INFANTIL I JUVENIL (1º. 2006. BArcelona); FOGUET I BOREU, Francesc (coord.); SANTAMARIA ROIG, Núria (coord.)
Edició:Barcelona : Punctum , 2008.
ISBN:978-84-936094-3-6
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El lector model en la narrativa per a infants i joves
Autors:Lluch, Gemma
Edició:Barcelona : Universitat Autònoma de Barcelona , 1998.
ISBN:978-84-490-1233-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El lector model en la narrativa per a infants i joves
Autors:Lluch, Gemma
Edició:Barcelona : Universitat Autónoma de Barcelona, 1998.
ISBN:978-84-490-1233-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Ensenyar llengua
Autors:Cassany, Daniel
Edició:Barcelona : Graó, 2002.
ISBN:978-84-7827-048-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Gramàtica de la fantasia : introducció a l`art d`inventar històries
Autors:Rodari, Gianni
Edició:Barcelona : Labutxaca, 2016.
ISBN:978-84-16334-98-8
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Guia d`usos lingüístics. V.1 aspectes gramaticals
Autors:Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana
Edició:València : Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, 2002.
ISBN:84-370-5344-7
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Enllaç al recurs bibliogràfic ]

Història de la literatura infantil i juvenil catalana
Autors:Valriu i Llinàs, Caterina
Edició:Barcelona : Pirene, 1998.
ISBN:84-246-0411-3
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Història de la literatura infantil i juvenil catalana
Autors:Caterina Valriu i Llinàs
Edició:Barcelona : Pirene, 1994.
ISBN:84-7766-361-0
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Introducción a la literatura infantil
Autors:López-Tames, Román
Edició:Murcia : Universidad de Murcia, 1990.
ISBN:84-7684-205-8
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Introducción a la literatura infantil y juvenil actual
Autors:Colomer, Teresa
Edició:Madrid : Síntesis, 2010.
ISBN:978-84-975669-6-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

La formació del lector literari
Autors:Colomer, Teresa
Edició:Barcelona : Barcanova, 1998.
ISBN:84-489-0549-0
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

La formació del lector literari
Autors:Teresa Colomer
Edició:Barcelona .
ISBN:84-489-0549-0
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

La literatura infantil i juvenil catalana : un segle de canvis
Autors:Teresa Colomer (ed.) ; Mònica Baró ... [et al.]
Edició:Barcelona : Institut de Ciències de L`Educació de la UAB, 2002.
ISBN:84-89489-55-6
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

La literatura infantil i juvenil valenciana : elements per a un programa de lectura als centres
Autors:
Edició:Valencia : Conselleria d`Educació i Ciència, 1992.
ISBN:84-482-0027-6
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Libros y literatura para niños en la España contemporánea
Autors:Jaime García Padrino
Edició:Madrid.
ISBN:84-86168-75-9
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Literatura infantil y lenguaje literario
Autors:Luis Sánchez Corral
Edició:Barcelona [etc.] .
ISBN:84-493-0139-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Materials didàctics per a l`ensenyament en valencià : jocs i estratègies d`animació a la lectura
Autors:Fluixà Vivas, Josep Antoni
Edició:València : Conselleria d`Educació i Ciència, 1995.
ISBN:84-482-1003-4
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Enllaç al recurs bibliogràfic ]

Morfología del cuento
Autors:Vladimir Propp ; traducción del francés F. Díez del Corral
Edició:Torrejón de Ardoz (Madrid).
ISBN:84-7600-020-0
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Morfología del cuento : seguida de las transformaciones de los cuentos maravillosos
Autors:Vladimir Propp. El estudio estructural y tipológico del cuento / E. Meletinski
Edició:Madrid.
ISBN:84-245-0004-0
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Plou i fa sol
Autors:VALRIU, Caterina
Edició:Barcelona : Barcanova, 2011.
ISBN:978-84-489-2687-8
Recomanat per: ESCANDELL MAESTRE, DARI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Primeres literatures : llegir abans de saber llegir
Autors:Teresa Duran i Roser Ros ; pròleg de M. Angels Ollé i Romeu
Edició:Barcelona : Pirene, 1995.
ISBN:84-7766-363-7
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Primeres literatures : llegir abans de saber llegir
Autors:Duran i Roser Ros, Teresa
Edició:Barcelona : Pirene, 1995.
ISBN:84-7766-363-7
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autors:Bruno Bettelheim
Edició:Barcelona .
ISBN:84-7423-692-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autors:Bruno Bettelheim
Edició:Barcelona.
ISBN:84-7423-027-6
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autors:Bruno Bettelheim; traducción castellana de Silvia Furió
Edició:Barcelona .
ISBN:84-7423-837-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Relacions particulars
Autors:ESPINÀS, Josep
Edició:Barcelona : La Campana, 2007.
ISBN:978-84-95616-90-6
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Siete llaves para valorar las historias infantiles
Autors:COLOMER, Teresa...[et al.]
Edició:Madrid : Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2002.
ISBN:978-84-89384-39-2
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Tat! : recull de moixaines, jocs i cançons per a infans
Autors:BADIA SOLÉ, Marta ; VIDAL MOMBRÚ, Àngels
Edició:Tarragona : Arola, 2008.
ISBN:84-96366-54-5
Recomanat per: ESCANDELL MAESTRE, DARI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Un món per llegir
Autors:JOVER GÓMEZ-FERRER, Guadalupe
Edició:Barcelona : Asociación de Maestros Rosa Sensat, 2007.
ISBN:978-84-95988-79-9
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2010-11)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Estudi: B252
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 10/11/2010 18:00 22:00 A2/B11
A2/C12
-
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 03/06/2011 15:00 18:00 A2/D01
A2/D03
A2/D02
A2/D04
-
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 03/06/2011 18:00 21:00 A2/D01 -
Període extraordinari de juliol -1 05/09/2011 09:00 12:00 A2/A02
A2/A01
-
Període extraordinari de juliol -1 05/09/2011 12:00 15:00 A2/A02 -
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2010-11)
Examen final
Consistirà en:
a) Treballs pràctics sobre literatura infantil realitzats individualment i en grup. [1]
b) Entrevista individual sobre els llibres de literatura infantil que s'han llegit i altres aspectes relacionats amb l`assignatura.
c) Examen final sobre el contingut del programa.

REMARCA: En el cas que en els treballs pràctics es detecten mancances greus en l'ús normatiu de la llengua, oral i/o escrit, l'alumnat haurà d'obtenir formació adient per a superar una prova final on s'avaluarà la seua competència lingüística (nivell mitjà).
No podran aprovar l'assignatura els alumnes que al final del curs encara tinguen mancances greus en l'ús oral o escrit de la llengua.
La nota final en cadascuna de les convocatòries (juny, setembre i desembre) es calcularà a partir de la nota mitjana dels treballs de curs i la nota de l'examen final. Per als alumnes que puguen assistir a classe amb regularitat, la nota final serà la mitjana ponderada entre la mitjana dels treballs de curs (60%) i la nota de l'examen final (40%). Per a aprovar, cal una qualificació mínima de 5, i una qualificació mínima de 3.5 punts en cada apartat (treballs i examen) per a poder calcular la mitjana.
Per als alumnes que per causa justificada no puguen assistir regularment a les classes pràctiques, l'avaluació és similar, però la ponderació de la nota mitjana canvia: 40% treballs i 60% examen.
[1] El professorat especificarà a principi de curs els tipus de treballs que l'alumnat haurà de fer en relació amb el seguiment presencial o no presencial de l'assignatura.