UA
   LITERATURA INFANTIL (Val.)    Año académico       Versión PDF.  Versión PDF para convalidación.
Código7789Descripción
Crdts. Teor.2,5LA LITERATURA INFANTIL Y SU DIDÁCTICA. LENGUAJE INFANTIL. (val.)
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 5,62 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA2,52


Estudios en los que se imparte
Maestro. Educación Infantil - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2010-11)
Grupo (*)Número
2 77
12 66
13 157
TOTAL 300
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Ofertada como libre elección (2010-11)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2010-11)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 12 03/02/2011 03/03/2011 X 10:00 11:00 A2/D22
  12 03/02/2011 03/03/2011 J 10:00 12:00 A2/D03
  12 04/03/2011 27/05/2011 X 10:00 11:00 A2/D22
  13 03/02/2011 02/05/2011 L 18:00 20:00 A1/1-50X
  2 03/02/2011 03/03/2011 X 10:00 11:00 A2/C22
  2 03/02/2011 03/03/2011 J 10:00 12:00 A2/C22
  2 04/03/2011 27/05/2011 X 10:00 11:00 A2/C22
CLASE PRÁCTICA (LRU) 12A 10/03/2011 24/03/2011 J 10:00 12:00 P3/0-04
  12A 31/03/2011 27/05/2011 J 10:00 12:00 A2/D03
  12B 10/03/2011 27/05/2011 J 10:00 12:00 P3/0-09
  13A 10/03/2011 27/05/2011 J 16:00 17:00 IU/CARTOTECA
  13A 10/03/2011 27/05/2011 J 17:00 18:00 IU/CARTOTECA
  13B 10/03/2011 27/05/2011 J 16:00 18:00 A2/C24
  13C 10/03/2011 27/05/2011 V 10:00 12:00 A2/C22
  2A 10/03/2011 27/05/2011 J 10:00 12:00 P3/0-INF1
  2B 10/03/2011 27/05/2011 J 10:00 12:00 A2/C22
(*) CLASE TEÓRICA
12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL
2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
12A: GRUPO INFANTIL M-S (VALENCIANO) - VAL
12B: GRUPO INFANTIL T-Z (VALENCIANO) - VAL
13A: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION A-H - VAL
13B: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION J-Q - VAL
13C: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION R-Z - VAL
2A: GRUPO INFANTIL A-F (VALENCIANO) - VAL
2B: GRUPO INFANTIL G-L (VALENCIANO) - VAL


Grupos de matricula (2010-11)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
2 2do. M VAL desde A hasta L
12 2do. M VAL desde M hasta Z
13 2do. M VAL desde A hasta Z
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Otras distribuciones (2010-11)
Grupo Estudio
2 Se le asigna a Erasmus
2 Se le asigna a Maestro. Educación Infantil - plan 2000
12 Se le asigna a Erasmus
12 Se le asigna a Maestro. Educación Infantil - plan 2000


Objetivos de las asignatura / competencias (2010-11)
1. Analitzar el concepte de literatura infantil, tant pel que fa a les seues característiques com als diversos gèneres que la conformen.
2. Analitzar els diversos gèneres de la literatura infantil, tant pel que fa a de tradició oral com a la que es produeix actualment.
3. Practicar l'anàlisi crítica d'obres de literatura infantil de diversos autors, èpoques, gèneres i tendències.
4. Conéixer els principals corrents, autors i obres de la literatura infantil, amb un interés especial per la produïda en el nostre entorn cultural.
5. Fomentar l'hàbit i el gust per la lectura d'obres de literatura infantil i juvenil, els quals són imprescindibles per a poder transmetre el gust i el plaer per la lectura.
6.Practicar tècniques d'animació lectora per a introduir d'una manera activa la literatura infantil a la classe d'educació infantil i primària.
7. Practicar models de treball que faciliten la integració globalitzada de la literatura infantil dins de les àrees de "Comunicació i representació" (Educació Infantil) i "Llengua i literatura" (Educació Primària).


Contenidos teóricos y prácticos (2010-11)
1. Què és la literatura infantil?
1.1. Anàlisi del concepte de literatura infantil.
1.2. La literatura infantil i l'infant.
1.2.1. La literatura i el pensament infantil.

2. Els gèneres de la literatura infantil.
2.2. La poesia i la cançó.
2.3. La narrativa.
2.4. El teatre i la dramatització.
2.5. Les revistes infantils i juvenils. El còmic.

3. El paper de la literatura de tradició oral.
3.1. Els gèneres del folklore oral.
3.2. El valor educatiu del folklore.
3.3. Els repertoris de la literatura tradicional.
3.4. La utilització del folklo­re a l'esco­la in­fan­til i primària.

4. L'aprofitament didàctic de la literatura infantil i juvenil.
4.1. La biblioteca pública, escolar i d'aula.
4.2. Les tècniques d'animació lectora.
4.2.1. El discutit paper de les fitxes de lectura.
4.2.2. Propostes d'activitats per a l'animació lectora.
4.3. Literatura infantil i lectura: la competència i la lectura literàries.
4.4. De la lectura a l'expressió escrita.
4.4.1. L'obra de Gianni Rodari.
4.4.2. Propostes d'activitats de creació verbal a partir de la lectura.


Más información
http://www.ua.es/dfc/assig/prog1011/7789_10-11.doc
Profesor/a responsable
Esteve Guillén , Anna Isabel


Metodología docente (2010-11)
Clases teóricas y prácticas
Hi haurà classes teòriques, on es desplegaran els continguts teòrics de la matèria, i classes pràctiques, on es realitzarà un treball per tallers que introduesca els alumnes en la pràctica de la literatura infantil.


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Otras
Al llarg del curs s'han de realitzar obligatòriament 2 treballs i una memòria de pràctiques:

a) Lectura d'obres de literatura infantil.
b) Treball sobre un autor de literatura infantil i la seua obra, que incloga un apartat de suggeriments didàctics per tractar-la a classe.
c) Memòria de les pràctiques.


Profesores (2010-11)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 778912Esteve Guillén, Anna Isabel
13Francés Díez, Maria Àngels
2Baldaqui Escandell, Josep Maria
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 778912AMarcillas Piquer, Isabel
12BEsteve Guillén, Anna Isabel
13AMarcillas Piquer, Isabel
13BEsteve Guillén, Anna Isabel
13CMarcillas Piquer, Isabel
2AEscandell Maestre, Dari
2BBaldaqui Escandell, Josep Maria
Enlaces relacionados
http://rondalles.uib.es/informacio.php
http:///www.fev.org/
http://www.fmrppv.org/eets/index.htm
http://www.fundaciongsr.es/
http://www.mmlab.ua.es/lletraferit/
http://www.oepli.org/cclij/consell.htm
http://www.ua.es/uem/
http://www.xtec.es


Bibliografía

Ajudar a llegir : la formació lectora a primària i secundària
Autor(es):G. Bertoni del Guercio [et al.] ; T. Colomer (coord.)
Edición:Bellaterra (Barcelona) [etc.].
ISBN:84-7533-819-4
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Àlbums i altres lectures: anàlisi dels llibres per a infants
Autor(es):DURAN I ARMENGOL, Teresa
Edición:Barcelona : Rosa Sensat, 2007.
ISBN:978-84-95988-82-9
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Análisis de narrativas infantiles y juveniles
Autor(es):Lluch, Gemma
Edición:Cuenca : Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2003.
ISBN:84-8427-258-3
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Com una novel·la
Autor(es):Pennac, Daniel; Pàmies, Sergie (trad.)
Edición:Barcelona : Empúries, 2002.
ISBN:84-7596-381-1
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

De la narrativa oral a la literatura per a infants : invenció d`una tradició literària
Autor(es):Gemma Lluch (ed.) ; Teresa Colomer... [et al.]
Edición:Alzira : Bromera, 2000.
ISBN:978-84-7660-570-7
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

De Robinson Crusoe a Peter Pan: un cànon de literatura juvenil
Autor(es):PAGÈS JORDÁ, Vicenç
Edición:Barcelona : Proa, 2006.
ISBN:84-8437-913-2
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Dramatúrgia al país de les meravelles?: I Simposi sobre el Teatre Infantil i Juvenil, celebrat el 19 de juliol en Barcelona
Autor(es):SIMPOSI SOBRE EL TEATRE INFANTIL I JUVENIL (1º. 2006. BArcelona); FOGUET I BOREU, Francesc (coord.); SANTAMARIA ROIG, Núria (coord.)
Edición:Barcelona : Punctum , 2008.
ISBN:978-84-936094-3-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El lector model en la narrativa per a infants i joves
Autor(es):Lluch, Gemma
Edición:Barcelona : Universitat Autònoma de Barcelona , 1998.
ISBN:978-84-490-1233-4
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El lector model en la narrativa per a infants i joves
Autor(es):Lluch, Gemma
Edición:Barcelona : Universitat Autónoma de Barcelona, 1998.
ISBN:978-84-490-1233-4
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Ensenyar llengua
Autor(es):Cassany, Daniel
Edición:Barcelona : Graó, 2002.
ISBN:978-84-7827-048-4
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Gramàtica de la fantasia : introducció a l`art d`inventar històries
Autor(es):Rodari, Gianni
Edición:Barcelona : Labutxaca, 2016.
ISBN:978-84-16334-98-8
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Guia d`usos lingüístics. V.1 aspectes gramaticals
Autor(es):Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana
Edición:València : Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, 2002.
ISBN:84-370-5344-7
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Enlace al recurso bibliográfico ]

Història de la literatura infantil i juvenil catalana
Autor(es):Valriu i Llinàs, Caterina
Edición:Barcelona : Pirene, 1998.
ISBN:84-246-0411-3
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Història de la literatura infantil i juvenil catalana
Autor(es):Caterina Valriu i Llinàs
Edición:Barcelona : Pirene, 1994.
ISBN:84-7766-361-0
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Introducción a la literatura infantil
Autor(es):López-Tames, Román
Edición:Murcia : Universidad de Murcia, 1990.
ISBN:84-7684-205-8
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Introducción a la literatura infantil y juvenil actual
Autor(es):Colomer, Teresa
Edición:Madrid : Síntesis, 2010.
ISBN:978-84-975669-6-4
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

La formació del lector literari
Autor(es):Colomer, Teresa
Edición:Barcelona : Barcanova, 1998.
ISBN:84-489-0549-0
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

La formació del lector literari
Autor(es):Teresa Colomer
Edición:Barcelona .
ISBN:84-489-0549-0
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

La literatura infantil i juvenil catalana : un segle de canvis
Autor(es):Teresa Colomer (ed.) ; Mònica Baró ... [et al.]
Edición:Barcelona : Institut de Ciències de L`Educació de la UAB, 2002.
ISBN:84-89489-55-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

La literatura infantil i juvenil valenciana : elements per a un programa de lectura als centres
Autor(es):
Edición:Valencia : Conselleria d`Educació i Ciència, 1992.
ISBN:84-482-0027-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Libros y literatura para niños en la España contemporánea
Autor(es):Jaime García Padrino
Edición:Madrid.
ISBN:84-86168-75-9
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Literatura infantil y lenguaje literario
Autor(es):Luis Sánchez Corral
Edición:Barcelona [etc.] .
ISBN:84-493-0139-4
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Materials didàctics per a l`ensenyament en valencià : jocs i estratègies d`animació a la lectura
Autor(es):Fluixà Vivas, Josep Antoni
Edición:València : Conselleria d`Educació i Ciència, 1995.
ISBN:84-482-1003-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Enlace al recurso bibliográfico ]

Morfología del cuento
Autor(es):Vladimir Propp ; traducción del francés F. Díez del Corral
Edición:Torrejón de Ardoz (Madrid).
ISBN:84-7600-020-0
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Morfología del cuento : seguida de las transformaciones de los cuentos maravillosos
Autor(es):Vladimir Propp. El estudio estructural y tipológico del cuento / E. Meletinski
Edición:Madrid.
ISBN:84-245-0004-0
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Plou i fa sol
Autor(es):VALRIU, Caterina
Edición:Barcelona : Barcanova, 2011.
ISBN:978-84-489-2687-8
Recomendado por:ESCANDELL MAESTRE, DARI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Primeres literatures : llegir abans de saber llegir
Autor(es):Teresa Duran i Roser Ros ; pròleg de M. Angels Ollé i Romeu
Edición:Barcelona : Pirene, 1995.
ISBN:84-7766-363-7
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Primeres literatures : llegir abans de saber llegir
Autor(es):Duran i Roser Ros, Teresa
Edición:Barcelona : Pirene, 1995.
ISBN:84-7766-363-7
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autor(es):Bruno Bettelheim
Edición:Barcelona .
ISBN:84-7423-692-4
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autor(es):Bruno Bettelheim
Edición:Barcelona.
ISBN:84-7423-027-6
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autor(es):Bruno Bettelheim; traducción castellana de Silvia Furió
Edición:Barcelona .
ISBN:84-7423-837-4
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Relacions particulars
Autor(es):ESPINÀS, Josep
Edición:Barcelona : La Campana, 2007.
ISBN:978-84-95616-90-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Siete llaves para valorar las historias infantiles
Autor(es):COLOMER, Teresa...[et al.]
Edición:Madrid : Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2002.
ISBN:978-84-89384-39-2
Recomendado por:BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Tat! : recull de moixaines, jocs i cançons per a infans
Autor(es):BADIA SOLÉ, Marta ; VIDAL MOMBRÚ, Àngels
Edición:Tarragona : Arola, 2008.
ISBN:84-96366-54-5
Recomendado por:ESCANDELL MAESTRE, DARI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Un món per llegir
Autor(es):JOVER GÓMEZ-FERRER, Guadalupe
Edición:Barcelona : Asociación de Maestros Rosa Sensat, 2007.
ISBN:978-84-95988-79-9
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2010-11)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: B252
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 10/11/2010 18:00 22:00 A2/C12
A2/B11
-
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 03/06/2011 15:00 18:00 A2/D02
A2/D01
A2/D03
A2/D04
-
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 03/06/2011 18:00 21:00 A2/D01 -
Periodo extraordinario de julio -1 05/09/2011 09:00 12:00 A2/A02
A2/A01
-
Periodo extraordinario de julio -1 05/09/2011 12:00 15:00 A2/A02 -
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2010-11)
Examen final
Consistirà en:
a) Treballs pràctics sobre literatura infantil realitzats individualment i en grup. [1]
b) Entrevista individual sobre els llibres de literatura infantil que s'han llegit i altres aspectes relacionats amb l`assignatura.
c) Examen final sobre el contingut del programa.

REMARCA: En el cas que en els treballs pràctics es detecten mancances greus en l'ús normatiu de la llengua, oral i/o escrit, l'alumnat haurà d'obtenir formació adient per a superar una prova final on s'avaluarà la seua competència lingüística (nivell mitjà).
No podran aprovar l'assignatura els alumnes que al final del curs encara tinguen mancances greus en l'ús oral o escrit de la llengua.
La nota final en cadascuna de les convocatòries (juny, setembre i desembre) es calcularà a partir de la nota mitjana dels treballs de curs i la nota de l'examen final. Per als alumnes que puguen assistir a classe amb regularitat, la nota final serà la mitjana ponderada entre la mitjana dels treballs de curs (60%) i la nota de l'examen final (40%). Per a aprovar, cal una qualificació mínima de 5, i una qualificació mínima de 3.5 punts en cada apartat (treballs i examen) per a poder calcular la mitjana.
Per als alumnes que per causa justificada no puguen assistir regularment a les classes pràctiques, l'avaluació és similar, però la ponderació de la nota mitjana canvia: 40% treballs i 60% examen.
[1] El professorat especificarà a principi de curs els tipus de treballs que l'alumnat haurà de fer en relació amb el seguiment presencial o no presencial de l'assignatura.