UA
   LITERATURA INFANTIL (Val.)    Año académico       Versión PDF.
Código7789Descripción
Crdts. Teor.2,5LA LITERATURA INFANTIL Y SU DIDÁCTICA. LENGUAJE INFANTIL. (val.)
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 5,62 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA2,52


Estudios en los que se imparte
Maestro. Educación Infantil - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2008-09)
Grupo (*)Número
2 84
12 68
13 180
TOTAL 332
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Ofertada como libre elección (2008-09)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2008-09)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 12 26/01/2009 28/01/2009 X 10:00 11:00 A2/B02
  12 29/01/2009 12/02/2009 X 10:00 11:00 A2/B02
  12 29/01/2009 12/02/2009 J 10:00 12:00 A2/D02
  12 13/02/2009 13/05/2009 X 10:00 11:00 A2/B02
  12 14/05/2009 14/05/2009 J 10:00 12:00 A2/D02
  12 15/05/2009 20/05/2009 X 10:00 11:00 A2/B02
  12 21/05/2009 21/05/2009 J 10:00 11:00 A2/D02
  13 26/01/2009 04/02/2009 L 18:00 19:00 A2/D04
  13 05/02/2009 12/02/2009 L 18:00 19:00 A2/D04
  13 05/02/2009 12/02/2009 J 16:00 18:00 A2/D04
  13 13/02/2009 30/04/2009 L 18:00 19:00 A2/D04
  13 07/05/2009 21/05/2009 L 18:00 19:00 A2/D04
  13 07/05/2009 21/05/2009 J 16:00 18:00 A2/D04
  2 26/01/2009 28/01/2009 X 10:00 11:00 A2/D11
  2 29/01/2009 12/02/2009 X 10:00 11:00 A2/D11
  2 29/01/2009 12/02/2009 J 10:00 12:00 A2/D13
  2 13/02/2009 13/05/2009 X 10:00 11:00 A2/D11
  2 14/05/2009 14/05/2009 J 10:00 12:00 A2/D13
  2 15/05/2009 20/05/2009 X 10:00 11:00 A2/D11
  2 21/05/2009 21/05/2009 J 10:00 11:00 A2/D13
CLASE PRÁCTICA (LRU) 12A 19/02/2009 07/05/2009 J 10:00 12:00 A2/D02
  12B 19/02/2009 07/05/2009 J 10:00 12:00 A2/D03
  13A 19/02/2009 07/05/2009 J 16:00 18:00 A2/B12
  13B 19/02/2009 07/05/2009 J 16:00 18:00 A2/A12
  13C 19/02/2009 26/03/2009 J 16:00 18:00 IU/CARTOTECA
  13C 31/03/2009 07/05/2009 J 16:00 18:00 A2/C23
  2A 19/02/2009 07/05/2009 J 10:00 12:00 A2/D11
  2B 19/02/2009 07/05/2009 J 10:00 12:00 A2/D13
(*) CLASE TEÓRICA
12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL
2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
12A: GRUPO INFANTIL M-S (VALENCIANO) - VAL
12B: GRUPO INFANTIL T-Z (VALENCIANO) - VAL
13A: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION A-L - VAL
13B: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION M-S - VAL
13C: GRUPO INFANTIL LIBRE CONFIGURACION T-Z - VAL
2A: GRUPO INFANTIL A-F (VALENCIANO) - VAL
2B: GRUPO INFANTIL G-L (VALENCIANO) - VAL


Grupos de matricula (2008-09)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
2 2do. M VAL desde A hasta L
12 2do. M VAL desde M hasta Z
13 2do. M VAL desde - hasta -
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Otras distribuciones (2008-09)
Grupo Estudio
2 Se le asigna a Erasmus
2 Se le asigna a Maestro. Educación Infantil - plan 2000
12 Se le asigna a Erasmus
12 Se le asigna a Maestro. Educación Infantil - plan 2000


Objetivos de las asignatura / competencias (2008-09)
1. Analitzar el concepte de literatura infantil, tant pel que fa a les seues característiques com als diversos gèneres que la conformen.
2. Analitzar els diversos gèneres de la literatura infantil, tant pel que fa a de tradició oral com a la que es produeix actualment.
3. Practicar l'anàlisi crítica d'obres de literatura infantil de diversos autors, èpoques, gèneres i tendències.
4. Conéixer els principals corrents, autors i obres de la literatura infantil, amb un interés especial per la produïda en el nostre entorn cultural.
5. Fomentar l'hàbit i el gust per la lectura d'obres de literatura infantil i juvenil, els quals són imprescindibles per a poder transmetre el gust i el plaer per la lectura.
6.Practicar tècniques d'animació lectora per a introduir d'una manera activa la literatura infantil a la classe d'educació infantil i primària.
7. Practicar models de treball que faciliten la integració globalitzada de la literatura infantil dins de les àrees de "Comunicació i representació" (Educació Infantil) i "Llengua i literatura" (Educació Primària).


Contenidos teóricos y prácticos (2008-09)
1. Què és la literatura infantil?
1.1. Anàlisi del concepte de literatura infantil.
1.2. La literatura infantil i l'infant.
1.2.1. La literatura i el pensament infantil.

2. Els gèneres de la literatura infantil.
2.2. La poesia i la cançó.
2.3. La narrativa.
2.4. El teatre i la dramatització.
2.5. Les revistes infantils i juvenils. El còmic.

3. El paper de la literatura de tradició oral.
3.1. Els gèneres del folklore oral.
3.2. El valor educatiu del folklore.
3.3. Els repertoris de la literatura tradicional.
3.4. La utilització del folklo­re a l'esco­la in­fan­til i primària.

4. L'aprofitament didàctic de la literatura infantil i juvenil.
4.1. La biblioteca pública, escolar i d'aula.
4.2. Les tècniques d'animació lectora.
4.2.1. El discutit paper de les fitxes de lectura.
4.2.2. Propostes d'activitats per a l'animació lectora.
4.3. Literatura infantil i lectura: la competència i la lectura literàries.
4.4. De la lectura a l'expressió escrita.
4.4.1. L'obra de Gianni Rodari.
4.4.2. Propostes d'activitats de creació verbal a partir de la lectura.


Más información
http://www.ua.es/dfcat/programesassig0809/7789_08-09.doc
Profesor/a responsable
Francés Díez , Maria Àngels


Metodología docente (2008-09)
Clases teóricas y prácticas
Hi haurà classes teòriques, on es desplegaran els continguts teòrics de la matèria, i classes pràctiques, on es realitzarà un treball per tallers que introduesca els alumnes en la pràctica de la literatura infantil.


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Otras
Al llarg del curs s'han de realitzar obligatòriament 2 treballs i una memòria de pràctiques:

a) Lectura d'obres de literatura infantil.
b) Treball sobre un autor de literatura infantil i la seua obra, que incloga un apartat de suggeriments didàctics per tractar-la a classe.
c) Memòria de les pràctiques.


Profesores (2008-09)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 778912Esteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
13Esteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
2Escandell Maestre, Dari
Esteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 778912AEscandell Maestre, Dari
Esteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
12BEscandell Maestre, Dari
Esteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
13AEsteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
13BEsteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
13CBROTONS RICO, VICENT
2AEscandell Maestre, Dari
Esteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
2BEscandell Maestre, Dari
Esteve Guillén, Anna Isabel
Francés Díez, Maria Àngels
Enlaces relacionados
Sin Datos


Bibliografía

Ajudar a llegir : la formació lectora a primària i secundària
Autor(es):G. Bertoni del Guercio [et al.] ; T. Colomer (coord.)
Edición:Bellaterra (Barcelona) [etc.].
ISBN:84-7533-819-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Com una novel·la
Autor(es):Pennac, Daniel; Pàmies, Sergie (trad.)
Edición:Barcelona : Empúries, 2002.
ISBN:84-7596-381-1
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

De la narrativa oral a la literatura per a infants : invenció d`una tradició literària
Autor(es):Gemma Lluch (ed.) ; Teresa Colomer... [et al.]
Edición:Alzira : Bromera, 2000.
ISBN:978-84-7660-570-7
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

De Robinson Crusoe a Peter Pan: un cànon de literatura juvenil
Autor(es):PAGÈS JORDÁ, Vicenç
Edición:Barcelona : Proa, 2006.
ISBN:84-8437-913-2
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El lector model en la narrativa per a infants i joves
Autor(es):Lluch, Gemma
Edición:Barcelona : Universitat Autónoma de Barcelona, 1998.
ISBN:978-84-490-1233-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Gramàtica de la fantasia : introducció a l`art d`inventar històries
Autor(es):Rodari, Gianni
Edición:Barcelona : Labutxaca, 2016.
ISBN:978-84-16334-98-8
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Història de la literatura infantil i juvenil catalana
Autor(es):Caterina Valriu i Llinàs
Edición:Barcelona : Pirene, 1994.
ISBN:84-7766-361-0
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Introducción a la literatura infantil
Autor(es):López-Tames, Román
Edición:Murcia : Universidad de Murcia, 1990.
ISBN:84-7684-205-8
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Introducción a la literatura infantil y juvenil actual
Autor(es):Colomer, Teresa
Edición:Madrid : Síntesis, 2010.
ISBN:978-84-975669-6-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

La formació del lector literari
Autor(es):Teresa Colomer
Edición:Barcelona .
ISBN:84-489-0549-0
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

La literatura infantil i juvenil catalana : un segle de canvis
Autor(es):Teresa Colomer (ed.) ; Mònica Baró ... [et al.]
Edición:Barcelona : Institut de Ciències de L`Educació de la UAB, 2002.
ISBN:84-89489-55-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

La literatura infantil i juvenil valenciana : elements per a un programa de lectura als centres
Autor(es):
Edición:Valencia : Conselleria d`Educació i Ciència, 1992.
ISBN:84-482-0027-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Libros y literatura para niños en la España contemporánea
Autor(es):Jaime García Padrino
Edición:Madrid.
ISBN:84-86168-75-9
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Literatura infantil y lenguaje literario
Autor(es):Luis Sánchez Corral
Edición:Barcelona [etc.] .
ISBN:84-493-0139-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Materials didàctics per a l`ensenyament en valencià : jocs i estratègies d`animació a la lectura
Autor(es):Fluixà Vivas, Josep Antoni
Edición:València : Conselleria d`Educació i Ciència, 1995.
ISBN:84-482-1003-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Enlace al recurso bibliográfico ]

Morfología del cuento
Autor(es):Vladimir Propp ; traducción del francés F. Díez del Corral
Edición:Torrejón de Ardoz (Madrid).
ISBN:84-7600-020-0
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Morfología del cuento : seguida de las transformaciones de los cuentos maravillosos
Autor(es):Vladimir Propp. El estudio estructural y tipológico del cuento / E. Meletinski
Edición:Madrid.
ISBN:84-245-0004-0
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Primeres literatures : llegir abans de saber llegir
Autor(es):Teresa Duran i Roser Ros ; pròleg de M. Angels Ollé i Romeu
Edición:Barcelona : Pirene, 1995.
ISBN:84-7766-363-7
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autor(es):Bruno Bettelheim
Edición:Barcelona .
ISBN:84-7423-692-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autor(es):Bruno Bettelheim
Edición:Barcelona.
ISBN:84-7423-027-6
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Psicoanálisis de los cuentos de hadas
Autor(es):Bruno Bettelheim; traducción castellana de Silvia Furió
Edición:Barcelona .
ISBN:84-7423-837-4
Recomendado por:ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Tat! : recull de moixaines, jocs i cançons per a infans
Autor(es):BADIA SOLÉ, Marta ; VIDAL MOMBRÚ, Àngels
Edición:Tarragona : Arola, 2008.
ISBN:84-96366-54-5
Recomendado por:ESCANDELL MAESTRE, DARI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2008-09)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: B252
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 04/11/2008 15:00 18:00 A2/D03 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 12/06/2009 09:00 12:00 A2/E02 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 12/06/2009 12:00 15:00 A2/D02
A2/D04
A2/E01
A2/D03
A2/E02
-
Periodo extraordinario de septiembre -1 04/09/2009 09:00 12:00 A2/A02
A2/A01
-
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 12: GRUPO INFANTIL M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) 13: GRUPO INFANTIL LIBRE ELECCIÓN (VALENCIANO) - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2008-09)
Examen final
Consistirà en:
a) Treballs pràctics sobre literatura infantil realitzats individualment i en grup. [1]
b) Entrevista individual sobre els llibres de literatura infantil que s'han llegit.
c) Examen final sobre el contingut del programa.

REMARCA: En el cas que en els treballs pràctics es detecten mancances greus en l'ús normatiu de la llengua, oral i/o escrit, l'alumnat haurà d'obtenir formació adient per a superar una prova final on s'avaluarà la seua competència lingüística (nivell mitjà).
No podran aprovar l'assignatura els alumnes que al final del curs encara tinguen mancances greus en l'ús oral o escrit de la llengua.
La nota final en cadascuna de les convocatòries (juny, setembre i desembre) es calcularà a partir de la nota mitjana dels treballs de curs i la nota de l'examen final. Per als alumnes que puguen assistir a classe amb regularitat, la nota final serà la mitjana ponderada entre la mitjana dels treballs de curs (60%) i la nota de l'examen final (40%). Per a aprovar, cal una qualificació mínima de 5, i una qualificació mínima de 3.5 punts en cada apartat (treballs i examen) per a poder calcular la mitjana.
Per als alumnes que per causa justificada no puguen assistir regularment a les classes pràctiques, l'avaluació és similar, però la ponderació de la nota mitjana canvia: 40% treballs i 60% examen.
[1] El professorat especificarà a principi de curs els tipus de treballs que l'alumnat haurà de fer en relació amb el seguiment presencial o no presencial de l'assignatura.