UA
   LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA (CATALÀ)    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi7785Descripció
Crdts. Teor.3CONEIXEMENT DE LA LLENGUA: ASPECTES DESCRIPTIUS I NORMATIUS. LA LITERATURA EN L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA. LLENGUATGE ORAL I ESCRIT: COMPRENSIÓ I EXPRESSIÓ. CONTINGUTS, RECURSOS DIDÀCTICS I MATERIALS PER A L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA I LA LITERATURA.
Crdts. Pract.3
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA33


Estudis en què s'imparteix
Mestre. Educació Física - pla 2000
Mestre. Educació Musical - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Aquesta assignatura és incompatible, per tenir continguts equivalents, amb les següents assignatures:
CodiAssignatura
7783LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÁCTICA II (CATALÀ)
7780LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA (CATALÀ)
7782LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA I (CATALÀ)


Matriculats (2010-11)
Grup (*)Nombre
1 81
4 92
41 94
TOTAL 267
(*) 1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
(*) 4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL


Oferida com a lliure elecció (2010-11)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2010-11)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 03/02/2011 27/05/2011 L 12:00 14:00 A2/D13
  4 13/09/2010 23/12/2010 X 08:00 10:00 A2/D11
  41 13/09/2010 23/12/2010 X 08:00 10:00 A2/C22
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 03/02/2011 27/05/2011 X 11:00 13:00 IU/CARTOTECA
  4 13/09/2010 23/12/2010 J 13:00 15:00 A2/C23
  41 13/09/2010 23/12/2010 J 13:00 15:00 A2/C22
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL


Grups de matricula (2010-11)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 2do. M VAL des de A fins a Z
4 1er. M VAL des de A fins a L
41 1er. M VAL des de M fins a Z
(*) 1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
(*) 4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL


Altres distribucions (2010-11)
Grup Estudi
1 s'impedeix a Mestre. Educació Física - pla 2000
4 s'impedeix a Mestre. Educació Musical - pla 2000
41 s'impedeix a Mestre. Educació Musical - pla 2000


Objectius de l'assignatura / competències (2010-11)
L'objectiu general és que l'alumnat conega, analitze i valore tots aquells aspectes fonamentals de l'ensenyament/aprenentatge d'una L1 i d'una L2, especialment referits al català al País Valencià.
Els objectius específics bàsics són que l'alumnat:
1. Conega i valore la situació sociolingüística valenciana, així com la importància que té el tractament que es faça de la llengua a l'escola.
2. Analitze i valore els objectius i els efectes dels diferents programes d'educació bilingüe.
3. Valore l'educació bilingüe com a eina d'enriquiment i mitjà de coneixement de la realitat multicultural de l'entorn.
4. Descriga i valore els diferents mètodes per a l'ensenyament d'una L2.
5. Conega els principis bàsics i la metodologia dels programes d'immersió lingüística.
6. Conega i valore els principals mètodes d'ensenyament de la lectoescriptura.
7. Augmente la seua competència comunicativa (sobretot en l'àmbit d'ús professional) tot desenvolupant les pròpies habilitats lingüístiques.
8. Siga capaç de descriure i analitzar les habilitats lingüísti­ques (comprensió i expressió oral i escrita) i que siga capaç de realitzar i avaluar activitats didàctiques adequades en infants d'Educació Primària.
9. Perfeccione el domini de la normativa i que siga capaç de seleccionar activitats adequades en l'ensenyament de l'ortogra­fia, de la morfosintaxi i del lèxic en infants d'Educació Primària.
10. Siga capaç de realitzar una programació d'aula de l'especialitat corresponent adequada a un determinat tipus de programa d'educació bilingüe.
11. Siga capaç d'emprar el lèxic específic de la seua especiali­tat amb precisió i correcció.



Continguts teòrics i pràctics (2010-11)
1. LLENGUA, ESCOLA I SOCIETAT
1.1. La Llengua
1.1.1. Els mestres i la llengua
1.1.2. El model de llengua de l'escola i els mestres
1.1.3. Correcció o adequació. Concepció didàctica dels errors
1.2. Llengües ambientals i llengües estrangeres
1.2.1. Llengua 1 i Llengua 2
1.2.2. L'ensenyament de les llengües i la nova immigració
1.2.3. Prejudicis, actituds i usos lingüístics
1.3. Els objectius generals de les classes de llengua

2. ELS PROGRAMES D'EDUCACIÓ BILINGÜE
2.1. Concepte d'educació bilingüe
2.2. Tipologia de l'educació bilingüe
2.3. Els mètodes d'ensenyament de segones llengües
2.4. Disseny dels programes educatius bilingües valencians.
2.5. Els programes d'immersió lingüística. Antecedents. Concepte d'immersió lingüística
2.5.1. Bases psicopedagògiques dels programes d'immersió
2.5.2. Diferències entre els models de submersió lingüísti­ca i els d'immersió
2.5.3. Avaluació dels resultats dels programes d'immersió
2.5.4. Metodologia didàctica dels programes d'immersió

3. L'ESCOLA I LA LLENGUA
3.1. Les llengües en el Projecte Educatiu de Centre
3.2. La programació de l'àrea de llengua
3.2.1. Objectius
3.2.2. Continguts
3.2.3. Tipus de propostes didàctiques
3.2.4. Materials
3.2.5. Avaluació

4. DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES
4.1. Ensenyament i aprenentatge inicial de la lectura i l'escriptura en l'Educació Primària
4.2. Comprensió i expressió orals: escoltar i parlar
4.2.1. Per què cal treballar l'expressió oral?
4.2.2. Tipus de text i necessitats orals: la comprensió, la interacció i l'expressió orals.
4.2.3. Activitats, recursos didàctics i avaluació
4.3. Comprensió lectora
4.3.1. La lectura com a procés de construcció del sentit
4.3.2. Tipus de lectura
4.3.3. Perfil del bon lector
4.3.4. Microhabilitats de la comprensió lectora
4.3.5. Tècniques i recursos per al desenvolupament de la CL
4.4. Aportacions de la lingüística del text a la didàctica de la llengua
4.4.1. El text: concepte i tipus
4.4.2. Les propietats textuals: adequació, coherència, cohesió, correcció gramatical i disposició formal
4.5. Expressió escrita
4.5.1. Procés de composició. Perfil del bon escriptor
4.5.2. Microhabilitats de l'expressió escrita
4.5.3. Enfocaments didàctics, recursos i avaluació. La correcció del treball escrit
4.5.4. Activitats, recursos didàctics i avaluació.

5. EL SISTEMA DE LA LLENGUA
5.1. Anàlisi contrastiva català/castellà.
5.2. Competència gramatical
5.2.1. Models gramaticals i ensenyament. Lingüística textual
5.2.2. Activitats de morfosintaxi
5.3. Competència lèxica
5.3.1. Els diccionaris: tipus i utilitat. Caracterís­tiques d'un diccionari escolar
5.3.2. Activitats amb el diccionari escolar
5.3.3. Altres activitats

6. LA LITERATURA
6.1. La literatura en l'ensenyament primari: objectius.
6.2. Competència literària.
6.2.1. Adquisició de la competència literària
6.3. Tradició i gèneres literaris
6.3.1. La literatura popular
6.3.2. La literatura infantil i juvenil
6.4. Enfocament didàctic.
6.4.1. L'enfocament tradicional front a l'enfocament creatiu: els tallers de creació literària
6.4.2. Tècniques d'animació lectora
7. VOCABULARI ESPECÍFIC DE L'ESPECIALITAT
(Es farà el treball corresponent en cada especialitat -Educ. Física i Educ. Musical- segons els criteris que s'establiran en classe)


Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/assig/prog0910/7785_0910.doc
Professor/a responsable
Baldaqui Escandell , Josep Maria


Metodologia docent (2010-11)
Classes teòriques i pràctiques
Aquesta assignatura té un caràcter teoricopràctic. A més del desplegament dels continguts conceptuals de la matèria, hi tindran gran importància les pràctiques, realitzades en treball en grup, sobre aspectes didàctics, especialment la realització d'unitats didàctiques de llengua i de literatura on s'hi haurà de tenir en compte el tractament del català com a L1 o L2. També es preveu la lectura i comentari de dues obres sobre la matèria.


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Altres
Les pràctiques --d`assistència obligada-- consistiran a analitzar documents escolars d`aplicació didàctica, assistència a sessions amb mestres d`Educació Primària, elaboració i adaptació d`activitats didàctiques, elaboració d`una unitat didàctica, etc. Tot està orientat cap a la concreció en materials, recursos i procediments didàctics dels diversos referents teòrics de l`assignatura.


Professorat (2010-11)
Grup Professor
TEORIA DE 77851Baldaqui Escandell, Josep Maria
Davo Molto, Jordi
4Davo Molto, Jordi
41FORNES SOLER, JAIME
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 77851Davo Molto, Jordi
4Davo Molto, Jordi
41FORNES SOLER, JAIME
Enllaços relacionats
http://www.xtec.es
http://www20.gencat.cat/portal/site/Llengcat/menuitem.b318de7236aed0e7a129d410b0c0e1a0/?vgnextoid=7b76bd051ca62110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=7b76bd051ca62110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default


Bibliografia

Introducción a la literatura infantil y juvenil actual
Autors:Colomer, Teresa
Edició:Madrid : Síntesis, 2010.
ISBN:978-84-975669-6-4
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

La formació del lector literari
Autors:Colomer, Teresa
Edició:Barcelona : Barcanova, 1998.
ISBN:84-489-0549-0
Recomanat per: BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
Dates d'exàmens oficials (2010-11)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Estudi: B251
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 17/11/2010 18:00 21:00 A2/A11 -
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre 41 21/01/2011 09:00 12:00 A2/C03
A2/B03
A2/C02
-
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre 4 21/01/2011 09:00 12:00 A2/C02
A2/B03
A2/C03
-
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals 1 08/06/2011 09:00 12:00 A2/D03 -
Període extraordinari de juliol 41 07/07/2011 08:30 11:30 A2/D13 -
Període extraordinari de juliol 4 07/07/2011 08:30 11:30 A2/D13 -
Període extraordinari de juliol 1 08/09/2011 12:00 15:00 A3/0006 -
Estudi: B253
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 17/11/2010 18:00 21:00 A2/A11 -
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre 41 21/01/2011 09:00 12:00 A2/C03
A2/C02
A2/B03
-
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre 4 21/01/2011 09:00 12:00 A2/B03
A2/C03
A2/C02
-
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals 1 08/06/2011 09:00 12:00 A2/D03 -
Període extraordinari de juliol 41 07/07/2011 08:30 11:30 A2/D13 -
Període extraordinari de juliol 4 07/07/2011 08:30 11:30 A2/D13 -
Període extraordinari de juliol 1 08/09/2011 12:00 15:00 A3/0006 -
(*) 1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
(*) 4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2010-11)
Avaluació contínua, examen final
Per a l'assoliment dels objectius de l'assignatura cada alumne ha de realitzar les tasques següents:
1. La lectura i el resum comentat de dos llibres que s'especifi­caran a classe. Per tal de potenciar el treball dels tàndems lingüístics, la lectura d'un dels llibres podrà ser revalidada pel treball com a guia en un tàndem lingüístic.
2. La realització d'una entrevista sobre un dels llibres de lectura obligatòria.
3. La superació d'una prova escrita sobre els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura.
4. Les pràctiques obligatòries realitzades a classe (en grups i/o individuals) sobre els continguts de la matèria. L'assistència a les classes pràctiques és obligatòria. No podrà aprovar les pràctiques l'alumnat que no assistisca a un mínim del 75% de les hores pràctiques.
5. El treball de vocabulari específic de l'especialitat.
La puntuació que correspondrà a cadascun dels apartats anteriors és:
- Punts 1 i 2 (ressenyes, entrevista i, en el seu cas, guia de tàndem): 20 % de la qualificació final.
- Punt 3 (prova escrita): 40 % de la qualificació final.
-Punt 4 (pràctiques obligatòries): 30 % de la qualificació final.
-Punt 5 (treball de vocabulari específic de l'especialitat): 10% de la qualificació final.
REMARQUES:
A) Per a poder aprovar l'assignatura en cadascuna de les convocatòries a què es tinga dret al llarg del 2009 (gener, juny, juliol, setembre o desembre) cal una qualificació mínima de 5 en la prova escrita i s'ha de traure un mínim del 40% de la puntuació assignada en cadascun dels altres apartats: a) ressenyes i entrevista, b) pràctiques obligatòries, i c) treball de vocabulari específic.
B) En el cas que algun alumne tinga mancances significatives en la competència i en l'ús normatiu de la llengua escrita haurà de realitzar el treball específic complemen­tari perquè puga superar-les. No podran aprovar l'assignatura els alumnes que a final de curs tinguen mancances greus d'expressió oral i/o escrita independentment de les qualificacions que haja obtingut en les tasques avaluables. Es considerarà que un alumne no té el nivell ortogràfic adequat si comet cinc errades, o més, en un paràgraf de cent paraules. El valor de les errades serà el següent: cada dos errades ortogràfiques (accent, apòstrof, contraccions, grafies...) valen per un error; cada errada lèxica, de morfologia verbal, etc. compta com un error; les errades de sintàctiques (perífrasis, relatius, etcètera) compten com dos errors. Pel que fa al nivell oral, l'alumne es considerarà aprovat si té un registre equivalent al nivell II (mitjà) del certificat de coneixment de la la lengua de la UA.


LECTURES OBLIGATÒRIES (Vegeu el programa complet mitjançant l`enllaç)