UA
   ESCOLA I LLENGUA AL PAIS VALENCIÀ (en català)    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi7740Descripció
Crdts. Teor.2,5ESTUDI DELS FACTORS SOCIOLINGÜÍSTICS QUE CONDICIONEN L'APRENENTATGE A L'ESCOLA. ACTIVITATS D'ANÀLISI DE LA INTERACCIÓ ENTRE L'ENSENYAMENT I L'ÚS DE LES LLENGÜES I APROFUNDIMENT EN EL DOMINI DE LA LLENGUA ESTÀNDARD.
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 5,62 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA2,52


Estudis en què s'imparteix
Mestre. Educació Infantil - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2010-11)
Grup (*)Nombre
1 107
2 91
3 85
4 90
5 97
6 88
7 127
8 83
TOTAL 768
(*) 1: GRUPO INFANTIL (INFANTIL A-L) - VAL
(*) 2: GRUPO INFANTIL (INFANTIL M-Z) - VAL
(*) 3: GRUPO INFANTIL (MUSICAL) - VAL
(*) 4: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA A-L) - VAL
(*) 5: GRUPO INFANTIL (FISICA A-L) - VAL
(*) 6: GRUPO INFANTIL (FISICA M-Z) - VAL
(*) 7: GRUPO INFANTIL (EXTRANJERA) - VAL
(*) 8: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA M-Z) - VAL


Oferida com a lliure elecció (2010-11)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2010-11)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 13/09/2010 06/12/2010 L 14:00 15:00 A2/D13
  1 13/09/2010 06/12/2010 M 14:00 15:00 A2/B02
  2 13/09/2010 06/12/2010 L 14:00 15:00 A2/C22
  2 13/09/2010 06/12/2010 J 13:00 14:00 A2/D04
  3 13/09/2010 08/12/2010 X 13:00 14:00 A2/D13
  3 13/09/2010 08/12/2010 J 14:00 15:00 A2/D04
  4 13/09/2010 09/12/2010 J 13:00 14:00 A2/D13
  4 13/09/2010 09/12/2010 V 12:00 13:00 A2/B01
  5 13/09/2010 06/12/2010 L 14:00 15:00 A2/B01
  5 13/09/2010 06/12/2010 X 13:00 14:00 A2/C23
  6 13/09/2010 07/12/2010 M 13:00 14:00 A2/C22
  6 13/09/2010 07/12/2010 X 14:00 15:00 A2/B02
  7 13/09/2010 10/11/2010 J 12:00 13:00 A2/B01
  7 13/09/2010 10/11/2010 J 13:00 14:00 A2/E04
  7 11/11/2010 09/12/2010 J 12:00 13:00 OP/S003
  7 11/11/2010 09/12/2010 J 13:00 14:00 OP/S003
  8 13/09/2010 06/12/2010 L 13:00 14:00 A2/D02
  8 13/09/2010 06/12/2010 J 13:00 14:00 A2/D02
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 13/09/2010 06/12/2010 L 13:00 14:00 A2/D13
  1 07/12/2010 23/12/2010 L 13:00 15:00 A2/D13
  1 07/12/2010 23/12/2010 M 14:00 15:00 A2/B02
  2 13/09/2010 06/12/2010 L 13:00 14:00 A2/C22
  2 09/12/2010 23/12/2010 L 13:00 15:00 A2/C22
  2 09/12/2010 23/12/2010 J 13:00 14:00 A2/D04
  3 13/09/2010 08/12/2010 X 14:00 15:00 A2/D13
  3 09/12/2010 23/12/2010 X 13:00 15:00 A2/D13
  3 09/12/2010 23/12/2010 J 14:00 15:00 A2/D04
  4 13/09/2010 09/12/2010 J 14:00 15:00 A2/D13
  4 10/12/2010 23/12/2010 J 13:00 15:00 A2/D13
  4 10/12/2010 23/12/2010 V 12:00 13:00 A2/B01
  5 13/09/2010 07/12/2010 X 14:00 15:00 A2/C23
  5 08/12/2010 23/12/2010 L 14:00 15:00 A2/B01
  5 08/12/2010 23/12/2010 X 13:00 15:00 A2/C23
  6 13/09/2010 07/12/2010 M 14:00 15:00 A2/C22
  6 08/12/2010 23/12/2010 M 13:00 15:00 A2/C22
  6 08/12/2010 23/12/2010 X 14:00 15:00 A2/B02
  7 13/09/2010 10/11/2010 J 14:00 15:00 A2/E04
  7 11/11/2010 09/12/2010 J 14:00 15:00 OP/S003
  7 10/12/2010 23/12/2010 J 12:00 13:00 OP/S003
  7 10/12/2010 23/12/2010 J 13:00 15:00 OP/S003
  8 13/09/2010 08/12/2010 L 14:00 15:00 A2/D02
  8 09/12/2010 23/12/2010 L 13:00 15:00 A2/D02
  8 09/12/2010 23/12/2010 J 13:00 14:00 A2/D02
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO INFANTIL (INFANTIL A-L) - VAL
2: GRUPO INFANTIL (INFANTIL M-Z) - VAL
3: GRUPO INFANTIL (MUSICAL) - VAL
4: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA A-L) - VAL
5: GRUPO INFANTIL (FISICA A-L) - VAL
6: GRUPO INFANTIL (FISICA M-Z) - VAL
7: GRUPO INFANTIL (EXTRANJERA) - VAL
8: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA M-Z) - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: GRUPO INFANTIL (INFANTIL A-L) - VAL
2: GRUPO INFANTIL (INFANTIL M-Z) - VAL
3: GRUPO INFANTIL (MUSICAL) - VAL
4: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA A-L) - VAL
5: GRUPO INFANTIL (FISICA A-L) - VAL
6: GRUPO INFANTIL (FISICA M-Z) - VAL
7: GRUPO INFANTIL (EXTRANJERA) - VAL
8: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA M-Z) - VAL


Grups de matricula (2010-11)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 1er. M VAL des de A fins a L
2 1er. M VAL des de M fins a Z
3 1er. M VAL des de A fins a Z
4 1er. M VAL des de A fins a L
5 1er. M VAL des de A fins a L
6 1er. M VAL des de M fins a Z
7 1er. M VAL des de - fins a -
8 1er. M VAL des de M fins a Z
(*) 1: GRUPO INFANTIL (INFANTIL A-L) - VAL
(*) 2: GRUPO INFANTIL (INFANTIL M-Z) - VAL
(*) 3: GRUPO INFANTIL (MUSICAL) - VAL
(*) 4: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA A-L) - VAL
(*) 5: GRUPO INFANTIL (FISICA A-L) - VAL
(*) 6: GRUPO INFANTIL (FISICA M-Z) - VAL
(*) 7: GRUPO INFANTIL (EXTRANJERA) - VAL
(*) 8: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA M-Z) - VAL


Altres distribucions (2010-11)
Grup Estudi
1 s'assigna a Erasmus
1 s'assigna a Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
1 s'assigna a Mestre. Educació Infantil - pla 2000
2 s'assigna a Erasmus
2 s'assigna a Mestre. Educació Infantil - pla 2000
3 s'assigna a Erasmus
3 s'assigna a ESTUDIANTS VISITANTS (ESTUDIS DE GRAU I PSC)
3 s'assigna a Llicenciatura en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport. Pla 2005
3 s'assigna a Mestre. Educació Musical - pla 2000
4 s'assigna a Erasmus
4 s'assigna a Llicenciatura en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport. Pla 2005
4 s'assigna a Mestre. Educació Primària - pla 2000
5 s'assigna a Erasmus
5 s'assigna a Llicenciatura en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport. Pla 2005
5 s'assigna a Mestre. Educació Física - pla 2000
6 s'assigna a Erasmus
6 s'assigna a Llicenciatura en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport. Pla 2005
6 s'assigna a Mestre. Educació Física - pla 2000
7 s'assigna a Erasmus
7 s'assigna a Mestre. Llengua Estrangera - pla 2000
8 s'assigna a Mestre. Educació Primària - pla 2000








Objectius de l'assignatura / competències (2010-11)
Objectius generals


1. Analitzar la realitat sociolingüística del País Valen­cià.


2. Reflexionar sobre el paper de l`escola en el procés de recupe­ració de la nostra llengua i la nostra cultura.


3. Prendre consciència de les possibilitats i també de les limitacions de la tasca docent dins aqueix procés.


4. Augmentar la competència comunicativa en llengua catalana.


Objectius específics


1. Analitzar el paper de l`escola com a aïna per a la integració i la promoció social dels individus per mitjà del domini del llenguatge.


2. Analitzar el paper de l`escola com a àmbit de gran influència sobre el comportament lingüís­tic dels individus (introducció i modificació de normes d`ús lingüís­tic).


3. Analitzar el paper de l`escola com a difusora i creadora del model d`estàndard lingüístic i cultural.


4. Conéixer la nostra realitat sociolingüística.


5. Explicar el paper que correspon a l`escola en el procés de normalització lingüística.




TEMA 1. El paper de l'escola en el desplegament social i lingüístic de l'infant
1. Escola i societat.

1.1. Tipus d'escola.

1.2. Funcions de l'escola: la transmissió de coneixements, de convencions i de la ideologia social.

1.3. L'escola valenciana.

2. Llengua i societat.

2.1. El poder de la paraula. El llenguatge, el pensament i l'ésser humà.

2.2. La llengua i la identitat col·lectiva.

2.3. Llengua, escola i societat.

TEMA 2. Un sol món per a moltes llengües

1. La varietat lingüística

1.1. Conceptes bàsics de sociolingüística.

1.2. La llengua: criteris per a una definició.

1.3. Les varietats lingüístiques.

1.4. La varietat estàndard.

2. La diversitat lingüística

2.1 La diversitat de llengües a Europa i al món.

2.2 El bilingüisme

2.3 La diglòssia

2.4 El conflicte lingüístic

2.4.1 Els àmbits d'ús i les normes d'ús

2.4.2 Llengües minoritàries i minoritzades

2.4.3 Els prejudicis lingüístics

2.5 La substitució lingüística

2.6 La normalització lingüística

2.7 L'ecolingüística

TEMA 3. Situació actual de la llengua i l'escola al País Valencià

1. La llengua catalana a hores d'ara.

1.1 El marc legal

1.2 Descripció sociolingüística dels diferents territoris de l'àrea lingüística

2. El tractament de les llengües dins el sistema educatiu valencià. L'educació bilingüe.

2.1. El concepte d'educació bilingüe.

2.2. Models organitzatius de l'educació bilingüe.

2.3. Programes d'educació bilingüe en el sistema educatiu valencià.

2.4. El programa d'immersió lingüística.

2.5. Bases psicolingüístiques de l'aprenentatge de llengües dins el model d'enriquiment.

3. L'escola i la normalització lingüística.

4. El model de llengua a la institució escolar.

Bloc II: Coneixement i ús de la llengua
TEMA 1. Revisió pràctica del sistema lingüístic

1. Repàs i aprofundiment d'aspectes ortogràfics.

2. Repàs i aprofundiment d'aspectes morfosintàctics.

3. Repàs i aprofundiment d'aspectes lexicosemàntics.


TEMA 2. El tractament de la diversitat discursiva

1. Anàlisi i producció de textos escrits.

2. Anàlisi i producció de discursos orals.



Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/programesassig08.htm
Professor/a responsable
Escolano López , Josep Manuel


Metodologia docent (2010-11)
Classes teòriques i pràctiques

1. Les classes teòriques les dedicarem a:

a) l'exposició per part del professor dels continguts teòrics de l'assignatura

b) la discussió a classe dels principals fonaments teòrics

c) analitzar i comentar la bibliografia recomanada.



2. Les classes pràctiques les dedicarem a:

a) repassar els aspectes ortogràfics, morfosintàctics i lèxics més controvertits de la gramàtica catalana.

b) corregir diferents exercicis gramaticals

- Revisió de la normativa lingüística
- Producció de textos relacionats amb l`àmbit educatiu
- Anàlisi de supòsits sobre organització escolar en funció dels programes educatius bilingües


Professorat (2010-11)
Grup Professor
TEORIA DE 77401Mas Miralles, Antoni
2AMOROS SANTO, FRANCISCO JOSE
3AMOROS SANTO, FRANCISCO JOSE
4MONTESINOS ANTON, ESTHER
5Davo Molto, Jordi
6MONTESINOS ANTON, ESTHER
7Escolano López, Josep Manuel
8VAÑO TUDELA, JOSE
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 77401LLORET ESQUERDO, JAUME
2AMOROS SANTO, FRANCISCO JOSE
3AMOROS SANTO, FRANCISCO JOSE
4MONTESINOS ANTON, ESTHER
5Davo Molto, Jordi
6MONTESINOS ANTON, ESTHER
7Davo Molto, Jordi
Escolano López, Josep Manuel
8VAÑO TUDELA, JOSE
Enllaços relacionats
http://centros.uv.es/web/departamentos/D80/valenciano/enlaces/enlaces_interes.xml
http://http://www.ua.es/dfc/assig/assigprog.html
http://llengcat.com/index.php
https://www.docv.gva.es/portal/portal/2007/07/24/pdf/2007_9717.pdf
https://www.docv.gva.es/portal/portal/2007/12/21/pdf/2007_15520.pdf
https://www.docv.gva.es/portal/portal/2008/07/15/pdf/2008_8761.pdf
http://www.boe.es/boe_catalan/dias/2006/05/16/pdfs/A01294-01341.pdf
http://www.boe.es/boe_catalan/dias/2006/12/16/pdfs/A03411-03467.pdf
http://www.boe.es/boe_catalan/dias/2007/01/11/pdfs/A00267-00278.pdf
http://www.docv.gva.es/portal/portal/2007/07/24/pdf/2007_9730.pdf
http://www.docv.gva.es/portal/portal/2007/12/19/pdf/2007_15366.pdf
http://www.edu.gva.es/polin/val/salt/apolin_salt.htm
http://www.edu3.cat/
http://www.enciclopedia.cat/
http://www.lacalaixera.cat/
http://www.ua.es/uem/presentacio/


Bibliografia

Diccionari de dubtes i dificultats del català
Autors:Bruguera i Talleda, Jordi
Edició:Barcelona : Enciclopèdia Catalana, 2007.
ISBN:978-84-412-0586-4
Recomanat per: ESCOLANO LOPEZ, JOSEP MANUEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

El tractament de les llengües en un model d`educació plurilingüe per al sistema educatiu valencià
Autors:Pascual Granell, Vicent
Edició:València : Conselleria de Cultura, Educació i Esport, 2006.
ISBN:978-84-482-4144-5
Recomanat per: ESCOLANO LOPEZ, JOSEP MANUEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Enllaç al recurs bibliogràfic ]

Ensenyar llengua
Autors:Cassany, Daniel
Edició:Barcelona : Graó, 2002.
ISBN:978-84-7827-048-4
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Guia gramatical per a l'ús de la llengua : exercicis autocorrectius
Autors:Ricard Calatayud, Francesc Ruiz, Rosa Sanz
Edició:Valencia.
ISBN:84-8025-033-X
Recomanat per: ESCOLANO LOPEZ, JOSEP MANUEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Història d`un desig insatisfet : l`ensenyament del valencià fins a 1939
Autors:PELLICER, Joan Enric
Edició:Catarroja : Perifèric , 2006.
ISBN:84-933851-7-4
Recomanat per: ESCOLANO LOPEZ, JOSEP MANUEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Història social i política de la llengua catalana
Autors:Francesc Ruiz [et al.]
Edició:València : Eliseu Climent, 1996.
ISBN:84-7502-479-3
Recomanat per: ESCOLANO LOPEZ, JOSEP MANUEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Històries naturals de la paraula
Autors:TUSÓN, Jesús
Edició:Barcelona : Empúries, 2007.
ISBN:978-84-7596-570-3
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

La mestra
Autors:Labrado, Víctor
Edició:Alzira : Bromera, 2016.
ISBN:978-84-9824-683-4
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Llenguatge i cultura. Per una ecologia lingüística
Autors:MORANT MARCO, Ricardo ; PEÑARROYA I PRATS, Miquel
Edició:València : Universitat de València, 1996.
ISBN:Llenguatge i cultura. 84-370-1842-0
Recomanat per: ESCOLANO LOPEZ, JOSEP MANUEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Mal de llengües: a l`entorn dels prejudicis lingüístics
Autors:Tusón, Jesús
Edició:Barcelona : Empúries, 2014.
ISBN:978-84-9930-084-9
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Manual de sociolingüística
Autors:MOLLÀ, Toni
Edició:Alzira : Bromera, 2002.
ISBN:84-7660-733-4
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Patrimoni natural: elogi i defensa de la diversitat lingüística
Autors:Tusón, Jesús
Edició:Barcelona : Empúries, 2017.
ISBN:978-84-9930-889-0
Recomanat per: ESCOLANO LOPEZ, JOSEP MANUEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Sociolingüística de la llengua catalana
Autors:BOIX FUSTER, Emili; VILA I MORENO, Francesc Xavier
Edició:Barcelona : Ariel, 1998.
ISBN:978-84-344-8230-2
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Una imatge no val més que mil paraules: contra els tòpics
Autors:Tusón, Jesús
Edició:Barcelona : Empúries, 2014.
ISBN:978-84-9930-847-0
Recomanat per: ESCOLANO LOPEZ, JOSEP MANUEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2010-11)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Estudi: B252
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 23/11/2010 18:00 21:00 A2/C12 -
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre -1 22/01/2011 09:00 12:00 A2/A02
A2/C03
A2/A01
A2/C01
A2/C04
A2/C13
A2/C12
A2/C02
A2/C11
A2/C14
-
Període extraordinari de juliol -1 09/07/2011 09:00 12:00 A2/C14
A2/C13
A2/D13
A2/C12
-
(*) 1: GRUPO INFANTIL (INFANTIL A-L) - VAL
(*) 2: GRUPO INFANTIL (INFANTIL M-Z) - VAL
(*) 3: GRUPO INFANTIL (MUSICAL) - VAL
(*) 4: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA A-L) - VAL
(*) 5: GRUPO INFANTIL (FISICA A-L) - VAL
(*) 6: GRUPO INFANTIL (FISICA M-Z) - VAL
(*) 7: GRUPO INFANTIL (EXTRANJERA) - VAL
(*) 8: GRUPO INFANTIL (PRIMARIA M-Z) - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2010-11)
No especificat

a) Un 10% de la prova oral que alhora serà eliminatòria sobre el llibre de lectura obligatòria, en la qual es valorarà tant els coneixements sobre el contingut de l'obra com la competència oral. L'alumne haurà de presentar també el guió del llibre triat


b) Un 30% per la realització de 3 exercicis de control que es farà de les lectures obligatòries en acabar cada tema.


c) Un 60% d'un examen final que valorarà els continguts pràctics (Bloc II) en un 20% i els continguts teòrics (Bloc I) en un 40%. S'han d'aprovar els continguts pràctics per a superar aquesta prova.



d) Es valorarà l'assistència i la participació activa de l'alumnat durant el curs. e) Per a l'obtenció d'una avaluació positiva caldrà haver aprovat cadascuna de les parts anteriors. Aquesta avaluació serà la mateixa per a setembre i desembre.