UA
   DESENVOLUPAMENT D'HABILITATS LINGÜÍSTIQUES (cast.) I LA SEUA DIDÀCTICA    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi7710Descripció
Crdts. Teor.3LLENGUATGE ORAL I ESCRIT: COMPRENSIÓ I EXPRESSIÓ. MÈTODES I ACTIVITATS D'ENSENYAMENT PER AL DESENVOLUPAMENT D'HABILITATS LINGÜÍSTIQUES. A LES COMUNITATS AUTÒNOMES AMB DUES LLENGÜES OFICIALS, LA DESCRIPCIÓ DE CONTINGUTS ES REFERIRÀ A LES DUES LLENGÜES.
Crdts. Pract.3
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICADIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA33


Estudis en què s'imparteix
Mestre. Educació Infantil - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2010-11)
Grup (*)Nombre
2 95
21 103
TOTAL 198
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (CASTELLANO) - CAS
(*) 21: GRUPO INFANTIL M-Z (CASTELLANO) - CAS


Oferida com a lliure elecció (2010-11)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2010-11)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 2 13/09/2010 23/12/2010 M 11:00 13:00 A2/C22
  21 13/09/2010 23/12/2010 M 11:00 13:00 A2/D03
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 2A 13/09/2010 23/12/2010 X 08:00 10:00 A2/D03
  2B 13/09/2010 23/12/2010 L 12:00 14:00 A2/D03
  21A 13/09/2010 23/12/2010 V 08:00 10:00 A2/D03
(*) CLASE TEÓRICA
2: GRUPO INFANTIL A-L (CASTELLANO) - CAS
21: GRUPO INFANTIL M-Z (CASTELLANO) - CAS
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
2A: GRUPO INFANTIL A-H (CASTELLANO) - CAS
2B: GRUPO INFANTIL J-Q (CASTELLANO) - CAS
21A: GRUPO INFANTIL R-Z (CASTELLANO) - CAS


Grups de matricula (2010-11)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
2 1er. M CAS des de A fins a L
21 1er. M CAS des de M fins a Z
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (CASTELLANO) - CAS
(*) 21: GRUPO INFANTIL M-Z (CASTELLANO) - CAS


Altres distribucions (2010-11)
Grup Estudi
2 s'assigna a Erasmus
2 s'assigna a Mestre. Educació Infantil - pla 2000
21 s'assigna a Erasmus
21 s'assigna a Mestre. Educació Infantil - pla 2000


Objectius de l'assignatura / competències (2010-11)


- Concienciar al futuro maestro de su condición de modelo lingüístico y de partícipe del desarrollo del habla del niño.
- Conocer y ejercitar las técnicas de enseñanza en la actividad lingüística.
- Descubrir y apreciar las peculiaridades del desarrollo del lenguaje infantil y las características del habla del niño en la etapa infantil.
- Emplear los estímulos y recursos para una educación lingüística de base oral.
- Potenciar el cultivo de la imaginación y la fantasía mediante las actividades para la expresión oral y escrita en la escuela.
- Descubrir y apreciar la literatura infantil oral y escrita.
- Conocer y practicar los distintos métodos de lectoescritura.





Continguts teòrics i pràctics (2010-11)


TEMA 0. Presentación del curso. Orientaciones generales. Métodos de estudio del lenguaje infantil.
TEMA 1. Las habilidades lingüísticas. Qué es el lenguaje. Dimensiones del lenguaje. Conocimiento y uso de la lengua. Competencia lingüística, comunicativa y pragmática. Modelos y enfoque metodológico para la enseñanza de la lengua: el enfoque comunicativo. Cuatro habilidades lingüísticas. Habilidades orales y escritas. Habilidades receptivas y productivas. Integración de las habilidades. Frecuencia de uso e importancia.
TEMA 2. La comunicación en las primeras edades. El lenguaje humano. Teorías sobre la adquisición del lenguaje. La comunicación preverbal. La evolución del lenguaje infantil: características generales. Evolución de la comprensión y expresión. El baby-talk.
TEMA 3. Leer y escribir: enseñanza y aprendizaje. La alfabetización. ¿Qué es leer? El proceso de lectura ¿Qué es escribir? El proceso de la escritura. Fases del aprendizaje de la lectura y de la escritura. Los métodos de la enseñanza de la lectura y la escritura.
TEMA 4. El lenguaje oral en la escuela infantil. Técnicas y recursos para la comprensión y la expresión oral. La selección de contenidos. Situaciones educativas para el desarrollo del lenguaje. El aula.
TEMA 5. La literatura en la etapa de Educación Infantil. Literatura y aprendizaje de modelos. La literatura en las primeras edades. Selección de libros. La dramatización.




Enllaç al programa
Professor/a responsable
Villaverde Pérez , Abel


Metodologia docent (2010-11)
No especificat


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
No especificat


Professorat (2010-11)
Grup Professor
TEORIA DE 77102Del Olmo Ibañez, Maria Teresa
21Villaverde Pérez, Abel
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 77102ADIEZ MEDIAVILLA, ANTONIO
López Pérez, Nuria
2BDIEZ MEDIAVILLA, ANTONIO
21AVillaverde Pérez, Abel
Enllaços relacionats
Sense Dades


Bibliografia

Cómo y cuándo enseñar a leer y escribir
Autors:LEBRERO BAENA, Mª Paz; LEBRERO BAENA, Mª Teresa
Edició:Madrid : Síntesis, 1993.
ISBN:84-7738-051-1
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Desarrollo del lenguaje : manual para profesionales de la intervención en ambientes educativos
Autors:CLEMENTE ESTEVAN, Rosa Ana
Edició:Barcelona : Octaedro, 2006.
ISBN:84-8063-057-4
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El arte de contar cuentos
Autors:Bryant, Sara Cone
Edició:Barcelona : Biblària, 2008.
ISBN:No disponible
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

El desarrollo del lenguaje de 0 a 3 años: bases para un estudio curricular en la educación infantil
Autors:AGUADO ALONSO, Gerardo
Edició:Madrid : CEPE, 2001.
ISBN:978-84-7869-189-0
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

El niño que habla : el lenguaje oral en el preescolar
Autors:MONFORT JUÁREZ, Marcos; JUÁREZ SÁNCHEZ, Adoración
Edició:Madrid : CEPE, 2008.
ISBN: 978-84-86235-63-5
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Enseñar a leer, enseñar a comprender
Autors:COLOMER, Teresa; CAMPS I MUNDÓ, Anna
Edició:Madrid : Celeste, 1996.
ISBN:978-84-8211-036-3
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Juegos y actividades del lenguaje oral: procesos didácticos
Autors:ALLER MARTINEZ, Carlos ; ALLER GARCÍA, Carlos
Edició:Alcoy : Marfil, 1995.
ISBN:978-84-268-0699-4
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

La aventura de oír : cuentos tradicionales y literatura infantil
Autors:PELEGRÍN, Ana María
Edició:Madrid : Anaya, 2004.
ISBN:978-84-667-3994-8
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Literatura y lengua en la educación Infantil
Autors:CERVERA, Juan
Edició:Bilbao : Mensajero Unipersonal, 1994.
ISBN:978-84-271-1854-6
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Los métodos de lectura
Autors:BELLENGER, Lionel
Edició:Barcelona : Oikos-Tau, 1979.
ISBN:978-84-281-0417-3
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Vocabulario básico para educación infantil
Autors:GUERRERO, Pedro; LÓPEZ VALERO, Amando
Edició:Madrid : Bruño, 1992.
ISBN:978-84-216-1868-4
Recomanat per: VILLAVERDE PEREZ, ABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2010-11)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Estudi: B252
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 24/11/2010 -
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre -1 02/02/2011 09:00 12:00 A2/A02
A2/A01
-
Període extraordinari de juliol -1 08/07/2011 11:30 14:30 A2/B01 -
(*) 2: GRUPO INFANTIL A-L (CASTELLANO) - CAS
(*) 21: GRUPO INFANTIL M-Z (CASTELLANO) - CAS


Instruments i criteris d'avaluació (2010-11)
No especificat


La evaluación de la asignatura se llevará a cabo teniendo en cuenta los siguientes criterios:

Parte teórica: (50%):
▪ Prueba teórica escrita (40%)
▪ Prueba escrita sobre "El niño que habla" (incluido en la bibliografía de la asignatura) (10%)


Parte práctica (50%):
▪ Estudio de campo del habla infantil (10%)
▪ Trabajo sobre lectoescritura: programación (10%)
▪ Exposición en clase (10%)
- Participación en las actividades de clase: prácticas (20%)


NOTA: Los alumnos que no demuestren una corrección en la expresión oral y escrita no podrán superar la asignatura. Se les conservará la nota hasta que no demuestren esa corrección en sucesivas convocatorias