UA
   SOCIOLINGÜÍSTICA CATALANA    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi3280Descripció
Crdts. Teor.2,5Introducció a l'estudi de les interaccions entre la llengua catalana i el medi social, amb atenció particularitzada a l'àmbit valencià: varietats de la llengua, identitat lingüística dels grups socials, actituds davant la llengua, bilingüisme, diglòssia, etc.
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 5,62 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,50


Estudis en què s'imparteix
(comple. formac.)Llicenciatura en Humanitats - pla 1996
Llicenciatura en Humanitats - pla 1996


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Aquesta assignatura és incompatible, per tenir continguts equivalents, amb les següents assignatures:
CodiAssignatura
8627SOCIOLINGÜÍSTICA CATALANA I


Matriculats (2010-11)
Grup (*)Nombre
1 24
TOTAL 24
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2010-11)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2010-11)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 03/02/2011 27/05/2011 M 17:00 18:00 GE/0-01S
  1 03/02/2011 27/05/2011 J 15:00 17:00 GE/0-01S
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL


Grups de matricula (2010-11)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 2do. T VAL des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2010-11)






Normal
0
21






MicrosoftInternetExplorer4





/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}


En aquesta assignatura pretenem que els estudiants d'Humanitats:

1.Coneguen el marc teòric de la sociolingüística en comparació amb altres disciplines connexes

2. Assolesquen uns coneixements bàsics sobre la història social de la llengua catalana i de les diferents situacions sociolingüístiques que ha viscut.

3. Puguen conèixer algunes realitats sociolingüístiques del món i aprofundisquen en la de la llengua catalana.

4. S'aproximen a la recerca i al treball sociolingüístic.


Continguts teòrics i pràctics (2010-11)
1)APROXIMACIÓ A LA SOCIOLINGÜÍSTICA
1.1 El procés d'hominització.

1.2 Les teories de l'antropologia i la filosofia del llenguatge

1.3 Definició de sociolingüística
2)LLENGUA I SOCIETAT
2.1 Les llengües del món

2.2 El bilingüisme.

2.3 La diglòssia

2.4 El conflicte lingüístic

2.5 La planificació lingüística:

2.5.1 La substitució lingüística

2.5.2 La normalització lingüística

2.6 L'ecolingüística

2.7 La demolingüística catalana

2.8 El contacte lingüístic

2.8.1 Les interferències

2.8.2 El canvi de codi

2.8.3 Les llengües mixtes

2.9 El variacionisme lingüístic

2.10 Les varietats diafàsiques

2.11 L'estàndard
3)HISTÒRIA SOCIAL DE LA LLENGUA CATALANA
3.1 L'expansió de la llengua en els segles XII i XIII

3.2 La llengua de la Cancelleria Reial

3.3 La plenitud de la llengua: el segle XV

3.4 El procés de substitució lingüística (segles XVI-XIX)

3.5 La Renaixença

3.6 La normativització en el primer terç del segle XX. L'obra de Pompeu Fabra. La normativització al País Valencià

3.7 La sociolingüística catalana actual


Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/assig/assigprog1011.html
Professor/a responsable
Mas Miralles , Antoni


Metodologia docent (2010-11)
Classes teòriques i pràctiques






Normal
0
21






MicrosoftInternetExplorer4





/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}


1) Les 25 hores de classes teòriques es dedicaran a:

a) l'exposició per part del professor dels continguts teòrics de l'assignatura

b) la discussió a classe dels principals fonaments te&ograv


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Treballs bibliogràfics
1) Les 20 hores de classes pràctiques es dedicaran a:

a) l'anàlisi de supòsits sociolingüístics on l'alumnat haja de demostrar l'assoliment dels conceptes teòrics rebuts.

b) diferents exercicis pràctics de cada tema

2) Les 10 hores de preparació de classes pràctiques es dedicaran a la recopilació de la informació teòrica i bibliogràfica que els permeta analitzar els supòsits sociolingüístics plantejats en les classes pràctiques i la lectura de la bibliografia recomanada per cada tema.

3) Les 16 hores de preparació de treballs classes pràctiques es dedicaran a la lectura de la bibliografia i a la recopilació de la informació necessària per a elaborar un treball dels supòsits pràctics i dels exercicis recomanats.


Professorat (2010-11)
Grup Professor
TEORIA DE 32801Mas Miralles, Antoni
Enllaços relacionats
Sense Dades


Bibliografia

Història social i política de la llengua catalana
Autors:Francesc Ruiz [et al.]
Edició:València : Eliseu Climent, 1996.
ISBN:84-7502-479-3
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Manual de sociolingüística
Autors:MOLLÀ, Toni
Edició:Alzira : Bromera, 2002.
ISBN:84-7660-733-4
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Sociolingüística de la llengua catalana
Autors:BOIX FUSTER, Emili; VILA I MORENO, Francesc Xavier
Edició:Barcelona : Ariel, 1998.
ISBN:978-84-344-8230-2
Recomanat per: MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2010-11)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Estudi: 28
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 02/11/2010 -
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 08/06/2011 15:00 18:00 FI/1-05P -
Període extraordinari de juliol -1 09/09/2011 15:00 18:00 FI/1-05P -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2010-11)
Avaluació contínua






Normal
0
21






MicrosoftInternetExplorer4





/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}


Aquesta assignatura es valorarà en les parts següents:

1. Un 10% per l'assistència i la participació de l`alumnat en el desenvolupament de la classe.

2. Un 30% valdran els exercicis que es realitzaran al llarg del curs i que es presentaran de manera puntual i en el termini fixat pel professor, tant d'anàlisis de les lectures com de la teoria.

3. Un 10% valdrà l'exposició oral sobre un tema sociolingüístic investigat per l'alumnat .

3. Un 50% valdrà una prova final on l'alumne, amb l'ajuda de tota la bibliografia que vulga tenir a l'abast, podrà analitzar els plantejaments teòrics o pràctics de l'assignatura.

4. Per a aprovar el curs, cal que l'alumnat haja aconseguit almenys el 60% del percentatge de cada apartat.

Aquest model d'avaluació servirà tant per a la convocatòria de juny com per a la de setembre.