UA
   SOCIOLINGÜÍSTICA CATALANA    Año académico       Versión PDF.
Código3280Descripción
Crdts. Teor.2,5Introducción al estudio de las interacciones entre la lengua catalana y su medio social, con atención particularizada al ámbito valenciano: variedades de la lengua, identidad lingüística de los grupos sociales, actitudes frente a la lengua, bilingüismo, diglosia, etc.
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 5,62 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA2,52


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Humanidades - plan 1996
(comple. formac.)Licenciatura en Humanidades - plan 1996


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Esta asignatura es incompatible, por tener contenidos equivalentes, con las asignaturas siguientes:
CódigoAsignatura
8627SOCIOLINGÜÍSTICA CATALANA I


Matriculados (2008-09)
Grupo (*)Número
1 15
TOTAL 15
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Ofertada como libre elección (2008-09)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2008-09)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 26/01/2009 22/05/2009 M 17:00 18:00 GE/0-01S
  1 26/01/2009 22/05/2009 J 16:00 18:00 GE/0-01S
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL


Grupos de matricula (2008-09)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 2do. T VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2008-09)









/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Taula normal";
mso-style-parent:"";
font-size:11.0pt;"Calibri","sans-serif";
mso-fareast-"Times New Roman";
mso-bidi-"Times New Roman";}
Assignatura de caràcter interdisciplinari que pretén:
a) donar a conèixer el marc teòric de la sociolingüística,
b) fer veure la relació entre llengua i societat i,
c) analitzar la problemàtica que es deriva del contacte de llengües.
Tot això, aplicat a la realitat sociolingüística (actual i històrica) dels territoris de llengua catalana i, en especial, del País Valencià.


Contenidos teóricos y prácticos (2008-09)






Normal 0 21 false false false ES X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Taula normal";
mso-style-parent:"";
font-size:10.0pt;"Times New Roman","serif";}
















APROXIMACIÓ A LA SOCIOLINGÜÍSTICA
1.1 El procés d'hominització.
1.2 Les teories de l'antropologia i la filosofia del llenguatge
1.3 Definició de sociolingüística
LLENGUA I SOCIETAT
2.1 Les llengües del món
2.2 El bilingüisme.
2.3 La diglòssia
2.4 El conflicte lingüístic
2.5 La planificació lingüística:
2.5.1 La substitució lingüística
2.5.2 La normalització lingüística
2.6 L'ecolingüística
2.7 El contacte lingüístic
2.8 El variacionisme
2.9 L'estàndard
HISTÒRIA SOCIAL DE LA LLENGUA CATALANA
4.1 L'expansió de la llengua en els segles XII i XIII
4.2 La llengua de la Cancelleria Reial
4.3 La plenitud de la llengua: el segle XV
4.4 El procés de substitució lingüística (segles XVI-XIX)
4.5 La Renaixença
4.6 La normativització en el primer terç del segle XX. L'obra de Pompeu Fabra. La normativització al País Valencià
4.7 La sociolingüística catalana actual
DEMOGRAFIA LINGÜÍSTICA DEL CATALÀ
4.1. Tipologia de les dades sociolingüístiques
4.2. Evolució global
4.3. Per territoris
4.3.1. Catalunya
4.3.2. País Valencià
4.3.3. Illes Balears


Más información
Profesor/a responsable
Mas Miralles , Antoni


Metodología docente (2008-09)
Clases teóricas y prácticas






1. Les 25 hores de classes teòriques les dedicarem a:
a) l'exposició per part del professor dels continguts teòrics de l'assignatura
b) la discussió a classe dels principals fonaments teòrics
c) analitzar i comentar la bibliografia recomanada.

2. Les 20 hores de classes pràctiques les dedicarem a:
a) l'anàlisi de supòsits sociolingüístics on l'alumnat haja de demostrar l'assoliment dels conceptes teòrics rebuts.
b) diferents exercicis pràctics de cada tema

3. Les 9 hores de preparació de classes teòriques les dedicarem al repàs del temari i a la lectura de la bibliografia recomanada per a cada tema

4. Les 10 hores de preparació de classes pràctiques les dedicarem a la recopilació de la informació teòrica i bibliogràfica que els permeta analitzar els supòsits sociolingüístics plantejats en les classes pràctiques i la lectura de la bibliografia recomanada per cada tema.

5. Les 12 hores de preparació de treballs de classes teòriques les dedicarem a la lectura de la bibliografia i a la recopilació de la informació necessària per a elaborar un treball per cada lectura que responga a un dels objectiu marcats

6. Les 16 hores de preparació de treballs classes pràctiques les dedicarem a la lectura de la bibliografia i a la recopilació de la informació necessària per a elaborar un treball dels supòsits pràctics i dels exercicis recomanats.






Normal 0 21 false false false ES X-NONE X-NONE





a) Lectures del tema 1
1) BIBILONI, G. (1997):"Introducció. Les llengües són productes de la història", Llengua estàndard i variació lingüística, Ed. 3 i 4, València, p. 11-18.
2) SERRANO, S. (1979), "Llengua i nació en la filosofia del llenguatge i l'etnolingüística", Lingüística i qüestió nacional, ed. 3 i 4, València, p. 19-40.
b) Lectures del tema 2
3) NETTLE, D. I S. Romaine (2004), "Futurs sostenibles", Veus que s'apaguen. La mort de les llengües del món, CCG Edicions, Girona, p. 251-273.
4) MAS, A. (2000): "L'ecolingüística: uniformisme vs diversificació", Diàleg, 1, Barcelona, p. 14-16.
5) MONTOYA, B. (2006). "La planificació lingüística", Normalització i estandardització, Alzira, ed. Bromera, p. 21-44.
c) Lectures del tema 3
8) LÓPEZ DEL CASTILLO, L. (1986). El català a través del temps. Barcelona. La llar del llibre.
d) Lectures del tema 4
TORRES, J. (2007). "L'ús familiar i la transmissió lingüística intergeneracional", dins Querol (ed.), 41-63.


Profesores (2008-09)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 32801Mas Miralles, Antoni
MONTOYA ABAT, BRAULI
Enlaces relacionados
Sin Datos


Bibliografía

Història social i política de la llengua catalana
Autor(es):Francesc Ruiz [et al.]
Edición:València : Eliseu Climent, 1996.
ISBN:84-7502-479-3
Recomendado por:MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Identitat i contacte de llengües a Barcelona
Autor(es):WOOLARD, Kathryn Ann; LLORACH, Carles (trad.)
Edición:Barcelona : La Magrana, 1992.
ISBN:84-7410-569-2
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

La llengua dels joves: comportaments i representacions lingüístics dels adolescents mallorquins
Autor(es):MELIÀ, Joan
Edición:Palma de Mallorca : Universitat de les Illes Balears, 1997.
ISBN:84-7632-306-9
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Llengua i societat als territoris de parla catalana a l`inici del segle XXI: L`Alguer, Andorra, Catalunya, Catalunya Nord, la Franja ...
Autor(es):QUEROL, Ernest (coord.); CHESSA, Enrico [et al.]
Edición:Barcelona : Generalitat de Catalunya, 2007.
ISBN:978-84-393-7515-9
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Manual de sociolingüística
Autor(es):MOLLÀ, Toni
Edición:Alzira : Bromera, 2002.
ISBN:84-7660-733-4
Recomendado por:MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Sociolingüística de la llengua catalana
Autor(es):BOIX FUSTER, Emili; VILA I MORENO, Francesc Xavier
Edición:Barcelona : Ariel, 1998.
ISBN:978-84-344-8230-2
Recomendado por:MAS MIRALLES, ANTONI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

The European charter for regional or minority languages and the media: (regional or minority Languages, No.6)
Autor(es):Secretariat of the European Charter for Regional or Minority Languages
Edición:Strasbourg : Council of Europe Publishing, 2008.
ISBN:978-92-871-6431-5
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2008-09)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Estudio: 28
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 20/11/2008 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 01/06/2009 15:00 18:00 GE/1-05P -
Periodo extraordinario de septiembre -1 11/09/2009 15:00 18:00 GE/0-02P -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2008-09)
Evaluación continua, examen final









/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Taula normal";
mso-style-parent:"";
font-size:10.0pt;"Times New Roman","serif";}
Aquesta assignatura es valorarà en tres parts:
1. Un 10% per l'assistència i la participació de l`alumnat en el desenvolupament de la classe.
2. Un 30% valdran els exercicis que realitzarem al llarg del curs que i que es presentaran de manera puntual i en el termini fixat pel professor, tant d'anàlisis de les lectures com de la teoria.
3. Un 60% valdrà una prova final on l'alumne, amb l'ajuda de tota la bibliografia que vulga tenir a l'abast, podrà analitzar els plantejaments teòrics o pràctics de l'assignatura.
4. Per a aprovar el curs, cal que l'alumnat haja aconseguit la meitat del percentatge de cada apartat.
Aquest model d'avaluació servirà tant per a la convocatòria de juny com per a la de setembre.