UA
   LENGUA CATALANA    Año académico       Versión PDF.
Código3253Descripción
Crdts. Teor.4Fomación básica en los aspectos descriptivos y normativos de la lengua catalana.
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA60


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Humanidades - plan 1996
(comple. formac.)Licenciatura en Humanidades - plan 1996


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Esta asignatura es incompatible, por tener contenidos equivalentes, con las asignaturas siguientes:
CódigoAsignatura
8116LENGUA A: CATALÁN I
8118LENGUA CATALANA I
7775LENGUA CATALANA (en catalán)
7607LENGUA CATALANA
8605LENGUA CATALANA
10034LENGUA CATALANA I
7774LENGUA CATALANA (en catalán)
4748LENGUA CATALANA I
8207INICIACIÓN AL CATALÁN I


Matriculados (2009-10)
Grupo (*)Número
1 10
TOTAL 10
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Ofertada como libre elección (2009-10)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2009-10)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 X 15:00 17:00 FI/2-09P
  1 01/02/2010 21/05/2010 X 17:00 19:00 FI/1-05P
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL


Grupos de matricula (2009-10)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 Anual T VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2009-10)

Objectiu general:


Assolir una millor competència lingüística i comunicativa en català, amb domini de la normativa lingüística i de les tècniques i estratègies per a la planificació, elaboració i redacció dels principals documents de l'àmbit acadèmic (especialment del camp de les humanitats).

Objectius específics:

1. Aconseguir un nivell estàndard d'expressió oral i escrita.

2. Saber analitzar l'estructura informativa i les característiques discursives dels principals tipus de textos.

3. Saber usar diferents procediments lingüístics i de redacció segons el tipus de text, la intenció comunicativa, els elements de registre, etc.

4.Conéixer i saber aplicar les característiques de la redacció acadèmica (especialment en el camp de les humanitats), amb un bon domini de la normativa lingüística.

5. Conéixer i saber aplicar els elements formals de la redacció (puntuació, presentació de documents, convencions tipogràfiques, etc.).

6. Saber produir els textos més habituals en l'àmbit acadèmic i en el camp de les humanitats (ressenya, article d'opinió, divulgatiu i científic, bibliografia, treball acadèmic, exposicions, etc.).









Contenidos teóricos y prácticos (2009-10)
CONTINGUTS (TEMARI)
BLOC I. NORMATIVA

1. INTRODUCCIÓ A LA LLENGUA CATALANA. MARC SOCIOLINGÜÍSTIC

1.1 La llengua catalana: extensió, territori i parlants.

1.2 La llengua catalana dins el conjunt de les llengües romàniques.

1.3 Les variants geogràfiques de la llengua catalana: la variant occidental i la variant oriental. El valencià com a variant geogràfica de la llengua catalana.

1.4 Conceptes clau de sociolingüística: bilingüisme, diglòssia, conflicte lingüístic, substitució, normalització i normativització, llengua estàndard.


2. TEMES DE LA NORMATIVA LINGÜÍSTICA

2.1 Aspectes més importants de la fonologia vocàlica i consonàntica: vocalisme tònic, fonemes alveolars, palatals, ...

2.2 Repàs de les regles ortogràfiques del sistema vocàlic i consonàntic

2.3 L'article determinat. Contraccions i apostrofació. Article neutre castellà: equivalents en català. Article i noms propis.

2.4 Adjectius pronominals (demostratius, possessius, numerals, quantitatius i indefinits).

2.5 Flexió nominal (gènere i nombre) i flexió verbal.

2.6 Sistema de pronoms febles.

2.7 Els relatius i els interrogatius.

2.8 Els adjectius pronominals: demostratius, possessius, numerals i quantitatius.

2.9 Adverbis, preposicions i conjuncions. Sistema de connectors.

2.10 Principals interferències morfosintàctiques i lèxiques del castellà.

BLOC II. ANÀLISI I PRODUCCIÓ DE TEXTOS

3. TEXT I COMUNICACIÓ

3.1 Text com a unitat comunicativa.

3.2 Variació lingüística: social, geogràfica, estilística. Elements de registre: camp, mode, tenor interpersonal i tenor funcional.

3.3 Propietats textuals: adequació, coherència, cohesió, rellevància, intencionalitat, gramaticalitat.

3.4 Tipologia textual. Tipus de text i gèneres. Caracterització dels diversos tipus textuals: descriptius, narratius, instructius, expositius, argumentatius, conversacionals, predictius, retòrics.



4. INSTRUMENTS PER A LA REDACCIÓ

4.1 Tècniques i estratègies per a la planificació del text

4.2 Construcció de paràgrafs. Signes de puntuació.

4.3 Presentació de l'escrit: disseny de documents (format, marges, interlineat), convencions tipogràfiques (tipus de lletra, criteris de majúscules i minúscules, abreviatures, símbols i sigles), etc.

4.4 Principals defectes de redacció i estil.

4.5 Eines de consulta: diccionaris, vocabularis i obres gramaticals. Material auxiliar i de documentació.

4.6 Recursos informàtics: processadors de textos, verificadors ortogràfics, programes de traducció assistida, cercadors d'Internet, etc.



5. DOCUMENTS ACADÈMICS I DEL CAMP DE LES HUMANITATS

5.1 Ressenya

5.2 Comentari de text

5.3 Índex, sistemes de citació i bibliografia

5.4 Presentació de temes i exposició oral

5.5 Article d'opinió, article de divulgació i article científic

5.6 Treball acadèmic




Más información
http://www.ua.es/dfc/assig/assigprog.html
Profesor/a responsable
Esteve Guillén , Anna Isabel


Metodología docente (2009-10)
Clases teóricas y prácticas
METODOLOGIA I PLA DE TREBALL
El pla de treball serà eminentment pràctic. En el primer quadrimestre, i depenent del nivell dels alumnes matriculats, les classes estaran orientades a fomentar l'adquisició d'un nivell elemental alt o mitjà de la llengua i el coneixement de la normativa. Es potenciarà amb especial interés l'expressió oral de l'alumne amb debats, intervencions, presentacions i l'exposició final.


En el segon quadrimestre, les sessions abordaran els aspectes relacionats amb la producció de diferents models de documents.

Així doncs, el treball pràctic del curs consistirà en la realització set treballs:

1) Treballs centrats en l`anàlisi i producció de tot tipus de textos.

2) Exercicis individuals que ajuden a dominar els aspectes normatius bàsics de la llengua catalana.

3) Elaboració d'una ressenya, a partir de la lectura d`un dels llibres que es proposaran a principi de curs.

4) Preparació d'una exposició oral sobre un tema relacionat amb les Humanitats.






Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Laboratorios






Normal
0
21






MicrosoftInternetExplorer4





/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}









Normal
0
21






MicrosoftInternetExplorer4