E. TEMARI 1. LA LLENGUA ALS CENTRES EDUCATIUS 1.1. La llengua i el Projecte Educatiu de Centre. 1.2. El Projecte lingüístic de Centre. 1.4. Programació de cicle. 1.5 Programació d¿aula. 1.6. Competència lingüística i competència comunicativa. Propostes metodològiques del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües: aprendre, ensenyar i avaluar. 2. DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES 2.1. Aportacions de la Lingüística del text a la didàctica de la llengua 2.1.1. El text: concepte i tipus 2.1.2. Les propietats textuals: adequació. coherència, cohesió, correcció gramatical i disposició formal 3. COMPRENSIÓ, EXPRESSIÓ I INTERACCIÓ ORAL 3.1. Perquè cal treballar l¿expressió oral en valencianoparlants? 3.2. Tipus de text i necessitats orals. 3.3. El procés d¿ expressió oral: estratègies i microhabilitats. 3.4. Activitats, recursos didàctics i avaluació. 3.5 La interacció oral. 4. ENSENYAMENT/APRENENTATGE DE LA LECTOESCRIPTURA 4.1. Llengua oral i llengua escrita. Tira fònica i tira gràfica. 4.1.1. Fonemes i sons de la llengua. Matrius sil·làbiques. 4.1.2. Fonètica sintàctica. 4.2. Ensenyar a llegir o alfabetitzar. 4.3. Requisits i etapes en l¿aprenentatge de la lectoescriptura. 4.4. Mètodes d¿ensenyament/aprenentatge de la lectoescriptura. 3.4.1. Basats en el codi. 3.4.2. Basats en el sentit. 3.4.2. La concepció constructivista de la lectoescriptura. 4.5. Activitats i recursos didàctics. Avaluació. 5. COMPRENSIÓ LECTORA 5.1. Tipus de lectura. 5.1.1. La lectura com a procés de construcció del sentit. 5.2. Perfil del bon lector. 5.2.1. Factors que poden condicionar l¿hàbit de la lectura. 5.3. El procés de comprensió lectora: estratègies i microhabilitats. 5.4. Tècniques i recursos per al desenvolupament de la CL. 5.5. Avaluació de la CL. Problemes més freqüents en la lectura. 6. EXPRESSIÓ ESCRITA 6.1. Procés de composició. Perfil del bon escriptor. 6.2. El procés d¿expressió escrita: estratègies i microhabilitats. 6.3. Enfocaments didàctics, recursos i avaluació. La correcció del treball escrit. 6.4. L¿ortografia: arbitrària i natural. 6.4.1. Classificació d¿errors. 6.4.2. Activitats, recursos didàctics i avaluació. 7. EL TREBALL DE GRAMÀTICA I DE LÈXIC 7.1. Competència gramatical. 7.1.1. Objectius i utilitat de la gramàtica. 7.1.2. L¿ensenyament de la gramàtica. 7.2. Competència lèxica: activa i passiva. 7.2.1. Els diccionaris: tipus i utilitat. 7.2.2. Característiques d¿un diccionari escolar. 7.2.3. Activitats amb el diccionari escolar. 7.2.4. Altres activitats. 8. LA LITERATURA 8.1. La literatura en l¿ensenyament primari: objectius. 8.2. Competència literària. 8.2.1. Adquisició de la competència literària. 8.3. Tradició i gèneres literaris. Literatura oral. 8.3.1. Les adaptacions per a infants de grans obres literàries. 8.4. Enfocament didàctic. 8.4.1. L¿enfocament tradicional front a l¿enfocament creatiu: els tallers de creació literària. 8.5. Els llibres de lectura: selecció i explotació escolar. 8.6. Tècniques d¿animació lectora. |