UA
   LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÁCTICA II (CATALÀ)    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi7783Descripció
Crdts. Teor.3CONEIXEMENT DE LA LLENGUA: ASPECTES DESCRIPTIUS I NORMATIUS. LA LITERATURA EN L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA. LLENGUATGE ORAL I ESCRIT: COMPRENSIÓ I EXPRESSIÓ. CONTINGUTS, RECURSOS DIDÀCTICS I MATERIALS PER A L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA I LA LITERATURA.
Crdts. Pract.3
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA33


Estudis en què s'imparteix
Mestre. Educació Primària - pla 2000


Prerequisitos
LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA I (CATALÀ)


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Aquesta assignatura és incompatible, per tenir continguts equivalents, amb les següents assignatures:
CodiAssignatura
7780LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA (CATALÀ)
7785LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA (CATALÀ)


Matriculats (2015-16)
Grup (*)Nombre
1 2
TOTAL 2
(*) 1: 1 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2015-16)
Sense departament
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2015-16)
Sense horari


Grups de matricula (2015-16)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 1er. M VAL des de - fins a -
(*) 1: 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2015-16)
L¿objectiu general és que l¿alumnat conega, analitze i valore tots aquells aspectes fonamentals de l¿ensenyament/aprenentatge d¿una L1, especialment referits al valencià. Els objectius específics bàsics són que cada alumne: 1. Conega i siga capaç de realitzar una programació d¿aula tot tenint en compte la programació de cicle i el projecte curricular de centre. 2. Conega el principals mètodes d¿ensenyament de la lectoescriptura i siga capaç de realitzar les activitats didàctiques adequades per a infants del primer cicle d¿Ensenyament Primari. 3. Augmente la seua competència lingüística i comunicativa (sobre tot en l¿àmbit d¿ús professional) tot desenvolupant les pròpies habilitats lingüístiques. 4. Siga capaç de descriure i analitzar totes i cadascuna de les habilitats lingüístiques (comprensió, expressió i interacció oral i escrita) i que siga capaç de realitzar i avaluar activitats adequades en infants d¿E. Primària. 5. Perfeccione el domini de la normativa i que siga capaç de seleccionar activitats adequades en l¿ensenyament de l¿ortografia, de la morfosintaxi i del lèxic en infants d¿E. Primària. 6. Conega i valore el concepte de competència literària i que siga capaç d¿organitzar activitats conduents a l¿adquisició d¿aquesta competència en els infants.


Continguts teòrics i pràctics (2015-16)
E. TEMARI 1. LA LLENGUA ALS CENTRES EDUCATIUS 1.1. La llengua i el Projecte Educatiu de Centre. 1.2. El Projecte lingüístic de Centre. 1.4. Programació de cicle. 1.5 Programació d¿aula. 1.6. Competència lingüística i competència comunicativa. Propostes metodològiques del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües: aprendre, ensenyar i avaluar. 2. DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES 2.1. Aportacions de la Lingüística del text a la didàctica de la llengua 2.1.1. El text: concepte i tipus 2.1.2. Les propietats textuals: adequació. coherència, cohesió, correcció gramatical i disposició formal 3. COMPRENSIÓ, EXPRESSIÓ I INTERACCIÓ ORAL 3.1. Perquè cal treballar l¿expressió oral en valencianoparlants? 3.2. Tipus de text i necessitats orals. 3.3. El procés d¿ expressió oral: estratègies i microhabilitats. 3.4. Activitats, recursos didàctics i avaluació. 3.5 La interacció oral. 4. ENSENYAMENT/APRENENTATGE DE LA LECTOESCRIPTURA 4.1. Llengua oral i llengua escrita. Tira fònica i tira gràfica. 4.1.1. Fonemes i sons de la llengua. Matrius sil·làbiques. 4.1.2. Fonètica sintàctica. 4.2. Ensenyar a llegir o alfabetitzar. 4.3. Requisits i etapes en l¿aprenentatge de la lectoescriptura. 4.4. Mètodes d¿ensenyament/aprenentatge de la lectoescriptura. 3.4.1. Basats en el codi. 3.4.2. Basats en el sentit. 3.4.2. La concepció constructivista de la lectoescriptura. 4.5. Activitats i recursos didàctics. Avaluació. 5. COMPRENSIÓ LECTORA 5.1. Tipus de lectura. 5.1.1. La lectura com a procés de construcció del sentit. 5.2. Perfil del bon lector. 5.2.1. Factors que poden condicionar l¿hàbit de la lectura. 5.3. El procés de comprensió lectora: estratègies i microhabilitats. 5.4. Tècniques i recursos per al desenvolupament de la CL. 5.5. Avaluació de la CL. Problemes més freqüents en la lectura. 6. EXPRESSIÓ ESCRITA 6.1. Procés de composició. Perfil del bon escriptor. 6.2. El procés d¿expressió escrita: estratègies i microhabilitats. 6.3. Enfocaments didàctics, recursos i avaluació. La correcció del treball escrit. 6.4. L¿ortografia: arbitrària i natural. 6.4.1. Classificació d¿errors. 6.4.2. Activitats, recursos didàctics i avaluació. 7. EL TREBALL DE GRAMÀTICA I DE LÈXIC 7.1. Competència gramatical. 7.1.1. Objectius i utilitat de la gramàtica. 7.1.2. L¿ensenyament de la gramàtica. 7.2. Competència lèxica: activa i passiva. 7.2.1. Els diccionaris: tipus i utilitat. 7.2.2. Característiques d¿un diccionari escolar. 7.2.3. Activitats amb el diccionari escolar. 7.2.4. Altres activitats. 8. LA LITERATURA 8.1. La literatura en l¿ensenyament primari: objectius. 8.2. Competència literària. 8.2.1. Adquisició de la competència literària. 8.3. Tradició i gèneres literaris. Literatura oral. 8.3.1. Les adaptacions per a infants de grans obres literàries. 8.4. Enfocament didàctic. 8.4.1. L¿enfocament tradicional front a l¿enfocament creatiu: els tallers de creació literària. 8.5. Els llibres de lectura: selecció i explotació escolar. 8.6. Tècniques d¿animació lectora.


Enllaç al programa
Professor/a responsable
VALLS PEREZ , MARIA ROSA


Metodologia docent (2015-16)
No especificat


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
No especificat


Professorat (2015-16)
Grup Professor
TEORÍA DE 77831VALLS PEREZ, MARIA ROSA
Enllaços relacionats
http://www.antaviana.com/reis/
hthttp://www.angeldaban.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=38
hthttp://www.tv3.cat/videos/4476051/La-forca-de-Babel
http// www.conselldemallorca.cat
http://almez.pntic.mec.es/~jgag0003/semanasanta.htm
http://antalya.uab.es/gab-llengua-catalana/web_argumenta_obert/index.html
http://blocs.gracianet.cat/category/55/351
http://cat.lleida.com/especials/santjoan/refranys.html
http://ca.wikipedia.org/wiki/Jaume_el_Conqueridor
http://ca.wikipedia.org/wiki/Mocadorada
http://clic.xtec.net/db/act_ca.jsp?id=1005
http://clic.xtec.net/db/act_ca.jsp?id=1032
http://clic.xtec.net/db/act_ca.jsp?id=1227
http://etnocat.readysoft.es/stantoni/index.html
http://http://pelc.uib.es/recursos/index.html
http://http://www.festes.org/articles.php?id=3
http://r ondinetailleugera.com
http://seneca.uab.cat/atlesentonacio/
http://stepv.intersindical.org/enxarxats/efemerides/index_efemeri.htm
http://toniteruel.blogspot.com
http://usuaris.tinet.org/aragones/gramaticat/index.html
http://web01.dival.es/normalitzacio/
http://www.aepv.net/EscolaParesiMestresperalaLectura/2008/index.htm
http://www.aepv.net/EscolaParesiMestresperalaLectura/2009/index.htm
http://www.alcoi.com/cavalcada/
http://www.angeldaban.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=18&page=1
http://www.angeldaban.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=18&page=1
http://www.angeldaban.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=35
http://www.angeldaban.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=47
http://www.arrakis.es/~francesc/estacions.html
http://www.associaciosantjordi.org/
http://www.avl.gva.es/ampliaedicions.asp?id=229&cat=Publicacions
http://www.betlemdetirisiti.com/
http://www.catosfera.net/
http://www.coloring.ws/school1.htm
http://www.comparteix.cat/
http://www.comsom.com/cantem/principal/index_frames.html
http://www.comsom.com/cantem/principal/index_frames.html
http://www.cult.gva.es/salt/salt_programes_examinator.htm
http://www.edu.gva.es/
http://www.edu.gva.es/ocd/sedev/val/publicaciones_pdf.htm
http://www.edu.gva.es/ocd/sedev/val/sedev.htm
http://www.edu.gva.es/ocd/sedev/val/sedev.htm
http://www.edu365.com
http://www.edu365.com/castanyada/index.htm
http://www.edu365.com/infantil/monperunforat/carnestoltes/carnestoltes.html
http://www.edu365.com/nadales/index.htm
http://www.edu365.com/nadal/index.htm
http://www.escolalliurex.es
http://www.escolalliurex.es/portal/web/recursos
http://www.festes.org
http://www.festes.org/articles.php?id=19
http://www.festes.org/articles.php?id=194
http://www.festes.org/articles.php?id=199
http://www.festes.org/articles.php?id=23
http://www.festes.org/articles.php?id=37
http://www.festes.org/hivern/santantoni/municipis/index.html
http://www.festes.org/monografics/santjoan
http://www.festes.org/tardor/9octubre/
http://www.fev.org
http://www.hugolescargot.com/colo%20automne/coloriage%20automne.htm
http://www.hugolescargot.com/colo%20automne/coloriage%20automne.htm
http://www.innova.es/musica/cancons.htm
http://www.jouscout.com
http://www.kookerkids.com/coloring_spring-summer.htm
http://www.kumbaworld.com/cande.asp?IDBusca=45.
http://www.lamalla.cat/espais/infantil/eltema4.asp
http://www.linguamundi.cat
http://www.megajocs.com/
http://www.meteosort.com/meteosort/cat/q_d_5.htm
http://www.midisegni.it/disegni/autunno.shtml
http://www.midisegni.it/disegni/autunno.shtml
http://www.midisegni.it/disegni/inverno.shtml
http://www.midisegni.it/disegni/le_stagioni.shtml
http://www.midisegni.it/disegni/mesi.shtml
http://www.midisegni.it/feste/festaMamma.shtml
http://www.midisegni.it/feste/quaresima.shtml
http://www.momes.net/coloriages/vacances/vacances.html
http://www.pre.gva.es/cefirertvv/val_tlpcef.html
http://www.primeraescuela.com/themesp/diasferiados.htm
http://www.primeraescuela.com/themesp/estaciones.htm
http://www.primeraescuela.com/themesp/estaciones.htm
http://www.primeraescuela.com/themesp/estaciones.htm
http://www.primeraescuela.com/themesp/feriados/pascua-florida.htm
http://www.primeraescuela.com/themesp/numeros/calendario.htm
http://www.tarrega.com/novatarrega/arxiu/nt21-12-01/
http://www.teranyina.net/nadal.ct/
http://www.tinet.org/~jpv/calendari.htm
http://www.totnadal.com
http://www.ua.es/dfcat
http://www.ua.es/personal/robert.escolano/aprenentatge/aprenentatge_cap.htm
http://www.ua.es/personal/robert.escolano/aprenentatge/aprenentatge_cap.htm
http://www.ua.es/uem/recursos/fonet.html
http://www.ub.edu/sonscatala/
http://www.vilaweb.tv/?video=5400
http://www.weib.caib.es
http://www.xeresa.org/refranys.htm
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/index.htm
http://www.xtec.cat/~ncoma4/medi/
http://www.xtec.es/creda/
http://www.xtec.es/escola/festes/index.htm
http://www.xtec.es/escola/index.htm
http://www.xtec.es/serveis/crp/b7990111/ripollesxarxa/temes/festes/festes.doc
http://www.xtec.net/~ealtimir/quaresca.htm
http://www.xtec.net/~ealtimir/ramscat.htm
http://www.xtec.net/~ealtimir/solhivca.htm
http://www.xtec.net/~ealtimir/stjoanca.htm
http://www.xtec.net/serveis/crp/c5990102/40-virtu/celebrac/nadal/nadal.htm
milotxesclub/actividades/milotxa/milotxa.htm
www.cult.gva.es/salt/
www.gva.es/contenidos/publicados/espai.pdf
www.voluntariatpelvalencia.org


Bibliografia
No hi ha llibres recomanats en aquesta assignatura per a aquest any acadèmic.
Dates d'exàmens oficials (2015-16)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Proves extraordinarias de finalització d'estudis -1 02/12/2015 -
(*) 1: 1 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2015-16)
No especificat