LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA (CATALÀ)
Any acadèmic
2003-04
2004-05
2005-06
2006-07
2007-08
2008-09
2009-10
2010-11
2011-12
2012-13
2013-14
2014-15
2015-16
2016-17
2017-18
2018-19
2019-20
2020-21
2021-22
2022-23
Codi
7785
Descripció
Crdts. Teor.
3
CONEIXEMENT DE LA LLENGUA: ASPECTES DESCRIPTIUS I NORMATIUS. LA LITERATURA EN L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA. LLENGUATGE ORAL I ESCRIT: COMPRENSIÓ I EXPRESSIÓ. CONTINGUTS, RECURSOS DIDÀCTICS I MATERIALS PER A L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA I LA LITERATURA.
Crdts. Pract.
3
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.
Departamentos y Áreas
Departaments
Àrea
Crdts. Teor.
Crdts. Pract.
Dpto. Respon.
Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANA
FILOLOGIA CATALANA
3
3
Estudis en què s'imparteix
Mestre. Educació Física - pla 2000
Mestre. Educació Musical - pla 2000
Prerequisitos
Sense incompatibles
Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Aquesta assignatura és incompatible, per tenir continguts equivalents, amb les següents assignatures:
Codi
Assignatura
7783
LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÁCTICA II (CATALÀ)
7780
LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA (CATALÀ)
7782
LLENGUA I LITERATURA I LA SEUA DIDÀCTICA I (CATALÀ)
Matriculats (2013-14)
Grup
(*)
Nombre
1
10
TOTAL
10
(*) 1: MUSICAL-FISICA (VALENCIANO) - VAL
Oferida com a lliure elecció (2013-14)
Sense departament
Consulta Gràfica d'Horari
Feu clic ací
Horari (2013-14)
Sense horari
Grups de matricula (2013-14)
Grup
(*)
Quadrimestre
Torn
Idioma
Distribució (lletra nif)
1
1er.
M
VAL
des de - fins a -
(*) 1: MUSICAL-FISICA (VALENCIANO) - VAL
Objectius de l'assignatura / competències (2013-14)
Objectius generals:
1. Augmentar la competència lingüística i comunicativa -sobretot en l`àmbit acadèmic- tot desenvolupant les pròpies habilitats lingüístiques.
2. Conéixer, analitzar i valorar els aspectes fonamentals de l`ensenyament‑aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes en l`ensenyament secundari.
Objectius específics:
1. Conéixer, comprendre i valorar les possibilitats organitzatives del nostre sistema educatiu i el tractament de les llengües curriculars, especialment de la llengua catalana.
2. Conéixer, analitzar i valorar els objectius i les implicacions dels diferents programes d`educació bilingüe.
3.TEMA 1. El sistema educatiu valencià
1.1. Trets generals del sistema educatiu. Organització del sistema educatiu.
1.2. Característiques del sistema educatiu valencià respecte a l'ensenyament de les llengües.
1.3. Disposicions legals sobre la llengua a l'ensenyament.
1.4. Implicacions organitzatives de l'ordenament legal.
1.5. Tractament educatiu de la llengua minoritzada en una situació de conflicte lingüístic.
1.6. El model de llengua a la institució escolar. La formació lingüística del professorat.
TEMA 2. L'educació bilingüe: models i programes d'educació bilingüe
2.1. Concepte d'educació bilingüe.
2.2. Tipologia de l'educació bilingüe.
2.3. Models organitzatius d'educació bilingüe.
2.4. Els programes d'educació bilingüe dins els sistema educatiu valencià. La immersió lingüística.
2.5. L'educació bilingüe en les etapes d'ensenyament secundari.
2.6. Bases psicolingüístiques de l'aprenentatge de llengües dins el model d'enriquiment.
TEMA 3. Enfocaments metodològics per a l'ensenyament de llengües
3.1. Els perfils del professorat de llengua i literatura.
3.2. Teories lingüístiques i ensenyament de llengües.
3.3. Enfocaments metodològics en la didàctica de les llengües.
3.4. L'enfocament comunicatiu.
3.5. La contribució del constructivisme a l'àrea de llengua i literatura.
3.6. Orientacions metodològiques per a l'àrea de llengua i literatura en l'ensenyament secundari.
3.7. La diversitat discursiva. Les tipologies textuals i l'ensenyament de la llengua i la literatura.
TEMA 4. La planificació didàctica de l'àrea de llengua i literatura a l'ESO
4.1. El currículum de l'educació secundària obligatòria: objectius, continguts i criteris d'avaluació.
4.2. Criteris bàsics per a l'elaboració de programacions didàctiques.
4.3. Les programacions didàctiques: tipus i classes.
4.4. Les unitats didàctiques. Els nuclis temàtics.
4.5. Les seqüències didàctiques.
4.6. La programació per tasques. Les webquest.
4.7. Els projectes educatius.
4.8. La planificació de l'avaluació.
TEMA 5. La comprensió lectora: la lectura com a procés de construcció del sentit
5.1. Model de comprensió lectora.
5.2. Tipus de lectura.
5.3. Perfil del bon lector. Factors que condicionen l'hàbit de la lectura.
5.4. Microhabilitats de la comprensió lectora.
5.5. Tècniques i recursos per al desenvolupament de la comprensió lectora.
5.6. L'avaluació de la comprensió lectora.
TEMA 6. La producció de textos escrits
6.1. El procés de producció de textos escrits.
6.2. Estratègies de composició del text escrit.
6.2.1. Ensenyar a escriure.
6.2.2. La reflexió gramatical en la composició escrita.
6.3. Recursos didàctics: tipologia d'activitats de producció escrita.
6.4. Seqüències didàctiques per a l'aprenentatge de la composició escrita.
6.5. La revisió i la correcció dels textos escrits.
TEMA 7. La comprensió i producció de discursos orals
7.1. El paper dels discursos orals a la classe de llengua.
7.1.2. El tractament dels discursos orals a classe.
7.1.3. L'oral formal. Les necessitats de comunicació oral.
7.2. El procés de comprensió de la comunicació oral.
7.3. El procés de producció dels discursos orals.
7.4. Seqüències didàctiques per a l'aprenentatge de l'oral.
7.5. Activitats, recursos didàctics i avaluació.
TEMA 8. El tractament de la literatura
8.1. El currículum de l'ESO: llengua i literatura.
8.2. Objectius literaris en l'ESO.
8.3. El tractament historicista
vs
. el tractament textual.
TEMA 9. El treball de la gramàtica
9.1. L'aprenentatge de la gramàtica: reflexió lingüística i ús.
9.2. Seqüenciació dels continguts gramaticals.
TEMA 10. Les actituds lingüístiques
10.1. Els continguts del bloc "Llengua i societat": continguts de sociolingüística.
10.2. Els prejudicis lingüístics en l'aprenentatge d'una llengua minoritzada.
10.3. Recursos didàctics per al tractament dels continguts de sociolingüística i de les actituds lingüístiques.
TEMA 11. La incorporació tardana (IT) d'alumnat al sistema educatiu valencià
11.1. El concepte d'incorporació tardana.
11.2. La llengua com a mitjà d'integració social. El paper de la llengua minoritzada.
11.3. El pla d'acollida: participació del professorat de llengua.
11.4. L'alumnat nouvingut i les adaptacions curriculars
11.4.1. Propostes organitzatives.
11.4.2. Recursos didàctics.
Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfcat/programesassig08.htm
Professor/a responsable
Baldaqui Escandell , Josep Maria
Metodologia docent (2013-14)
Classes teòriques i pràctiques
En aquesta assignatura es combinen les fases d`exposició de continguts teòrics i pràctics amb les de discussions i intercanvis d`opinions al voltant dels temes plantejats. L`anàlisi i l`elaboració de materials curriculars i propostes didàctiques per a les classes de llengua i literatura també ocupen una part important del curs. En les pràctiques programades s'orienta per a la realització i l'exposició d'una seqüència didàctica de l`assignatura Valencià: Llengua i Literatura per a l`Educació Secundària Obligatòria.
Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Altres
- Elaboració i exposició pública posterior a la resta de la classe d`un treball que haurà de respondre a un supòsit pràctic d`intervenció didàctica adequat a l`ESO. Aquest treball consistirà a fer una proposta de planificació didàctica per a l`àrea de Valencià: llengua i literatura (una unitat didàctica, un tema, una seqüència organitzada d`activitats, etc.) que haurà d`incloure els objectius, els continguts, les activitats, el material emprat, la temporalització, els criteris i els sistemes d`avaluació, així com una descripció del grup‑classe destinatari i la justificació de la metodologia emprada.
- Anàlisi de propostes didàctiques diverses: anàlisi de recursos didàctics...
Professorat (2013-14)
Grup
Professor
TEORIA DE 7785
1
Baldaqui Escandell, Josep Maria
Enllaços relacionats
http://www.xtec.es
http://www20.gencat.cat/portal/site/Llengcat/menuitem.b318de7236aed0e7a129d410b0c0e1a0/?vgnextoid=7b76bd051ca62110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=7b76bd051ca62110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default
Bibliografia
Ordena pel títol del llibre
Ordena pel professor que recomana
Components i organització d`una unitat amb un tractament integrat de llengua i continguts en una L2
Autors:
Pascual Granell, Vicent
Edició:
Barcelona : Abadia de Montserrat, 2008.
Notes:
Recurso electrónico
ISBN:
No disponible
Recomanat per:
BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
(*1)
[
Accés al catàleg de la biblioteca universitària
] [
Enllaç al recurs bibliogràfic
]
Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo
Autors:
Colin Baker ; asesora académica, Ofelia García
Edició:
Madrid .
ISBN:
84-376-1522-4
Recomanat per:
BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
(*1)
[
Accés al catàleg de la biblioteca universitària
]
Introducción a la literatura infantil y juvenil actual
Autors:
Colomer, Teresa
Edició:
Madrid : Síntesis, 2010.
ISBN:
978-84-975669-6-4
Recomanat per:
BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
[
Accés al catàleg de la biblioteca universitària
] [
Accés a les edicions anteriors
]
La formació del lector literari
Autors:
Colomer, Teresa
Edició:
Barcelona : Barcanova, 1998.
ISBN:
84-489-0549-0
Recomanat per:
BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
[
Accés al catàleg de la biblioteca universitària
]
Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar
Autors:
Catalunya. Departament de Política Lingüistica
Edició:
Barcelona : Generalitat de Catalunya, 2003.
ISBN:
84-393-6159-9
Recomanat per:
BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
[
Accés al catàleg de la biblioteca universitària
] [
Enllaç al recurs bibliogràfic
]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2013-14)
Convocatòria
Grup
(*)
Data
Hora d’inici
Hora d’fi
Aules assignades
Observacions:
Proves extraordinarias de finalització d'estudis
-1
22/10/2013
Contacta amb el teu professor.
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre
-1
10/01/2014
11:00
14:00
ED/0-03
-
Proves extraordinàries de assignatures de grau i màster
-1
26/06/2014
12:00
15:00
ED/1-16
-
(*) 1: MUSICAL-FISICA (VALENCIANO) - VAL
Instruments i criteris d'avaluació (2013-14)
No especificat
1. La realització d`una prova oral i escrita ajustada als objectius de l'assignatura. Valor: 50%
2. La realització d`una ressenya de dos llibres de lectura obligatòria (entre 4-6 pàgines). Valor: 10%
3. L`elaboració i l`exposició pública posterior a la resta de la classed`un treball que haurà de respondre a un supòsit pràctic d`intervenció didàctica adequat a l`ESO. Aquest treball consistirà a fer una proposta de planificació didàctica per a l`àrea de Valencià: llengua i literatura (una unitat didàctica, un tema, una seqüència organitzada d`activitats, etc.) que haurà d`incloure els objectius, els continguts, les activitats, el material emprat, la temporalització, els criteris i els sistemes d`avaluació, així com una descripció del grup‑classe destinatari i la justificació de la metodologia emprada. Valor: 40%
4. La nota mitjana (o la suma de les notes de cada part) es farà sempre que s'aprove cada part per separat.
5. S'exigeix una competència oral i escrita en llengua catalana adequada als objectius&