UA
   LENGUA Y LITERATURA Y SU DIDÁCTICA (CATALÁN)    Año académico       Versión PDF.
Código7785Descripción
Crdts. Teor.3CONOCIMIENTO DE LA LENGUA: ASPECTOS DESCRIPTIVOS Y NORMATIVOS. LA LITERATURA EN LA ENSEÑANZA DE LA LENGUA. LENGUAJE ORAL Y ESCRITO: COMPRENSIÓN Y EXPRESIÓN. CONTENIDOS, RECURSOS DIDÁCTICOS Y MATERIALES PARA LA ENSEÑANZA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA.
Crdts. Pract.3
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA33


Estudios en los que se imparte
Maestro. Educación Musical - plan 2000
Maestro. Educación Física - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Esta asignatura es incompatible, por tener contenidos equivalentes, con las asignaturas siguientes:
CódigoAsignatura
7782LENGUA Y LITERATURA Y SU DIDÁCTICA I (CATALÁN)
7780LENGUA Y LITERATURA Y SU DIDÁCTICA (CATALÁN)
7783LENGUA Y LITERATURA Y SU DIDÁCTICA II (CATALÁN)


Matriculados (2009-10)
Grupo (*)Número
1 84
4 74
41 72
TOTAL 230
(*) 1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
(*) 4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL


Ofertada como libre elección (2009-10)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2009-10)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 01/02/2010 21/05/2010 L 12:00 14:00 A2/D14
  4 14/09/2009 23/12/2009 X 08:00 10:00 A2/D11
  41 14/09/2009 23/12/2009 X 08:00 10:00 A2/D03
CLASE PRÁCTICA (LRU) 1 01/02/2010 21/05/2010 X 11:00 13:00 A3/0009
  4 14/09/2009 23/12/2009 J 13:00 15:00 A2/D14
  41 14/09/2009 23/12/2009 J 13:00 15:00 A2/D11
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL


Grupos de matricula (2009-10)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 2do. M VAL desde A hasta Z
4 1er. M VAL desde A hasta L
41 1er. M VAL desde M hasta Z
(*) 1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
(*) 4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL


Otras distribuciones (2009-10)
Grupo Estudio
1 Se le impide a Maestro. Educación Física - plan 2000
4 Se le impide a Maestro. Educación Musical - plan 2000
41 Se le impide a Maestro. Educación Musical - plan 2000


Objetivos de las asignatura / competencias (2009-10)
L'objectiu general és que l'alumnat conega, analitze i valore tots aquells aspectes fonamentals de l'ensenyament/aprenentatge d'una L1 i d'una L2, especialment referits al català al País Valencià.
Els objectius específics bàsics són que l'alumnat:
1. Conega i valore la situació sociolingüística valenciana, així com la importància que té el tractament que es faça de la llengua a l'escola.
2. Analitze i valore els objectius i els efectes dels diferents programes d'educació bilingüe.
3. Valore l'educació bilingüe com a eina d'enriquiment i mitjà de coneixement de la realitat multicultural de l'entorn.
4. Descriga i valore els diferents mètodes per a l'ensenyament d'una L2.
5. Conega els principis bàsics i la metodologia dels programes d'immersió lingüística.
6. Conega i valore els principals mètodes d'ensenyament de la lectoescriptura.
7. Augmente la seua competència comunicativa (sobretot en l'àmbit d'ús professional) tot desenvolupant les pròpies habilitats lingüístiques.
8. Siga capaç de descriure i analitzar les habilitats lingüísti­ques (comprensió i expressió oral i escrita) i que siga capaç de realitzar i avaluar activitats didàctiques adequades en infants d'Educació Primària.
9. Perfeccione el domini de la normativa i que siga capaç de seleccionar activitats adequades en l'ensenyament de l'ortogra­fia, de la morfosintaxi i del lèxic en infants d'Educació Primària.
10. Siga capaç de realitzar una programació d'aula de l'especialitat corresponent adequada a un determinat tipus de programa d'educació bilingüe.
11. Siga capaç d'emprar el lèxic específic de la seua especiali­tat amb precisió i correcció.



Contenidos teóricos y prácticos (2009-10)
1. LLENGUA, ESCOLA I SOCIETAT
1.1. La Llengua
1.1.1. Els mestres i la llengua
1.1.2. El model de llengua de l'escola i els mestres
1.1.3. Correcció o adequació. Concepció didàctica dels errors
1.2. Llengües ambientals i llengües estrangeres
1.2.1. Llengua 1 i Llengua 2
1.2.2. L'ensenyament de les llengües i la nova immigració
1.2.3. Prejudicis, actituds i usos lingüístics
1.3. Els objectius generals de les classes de llengua

2. ELS PROGRAMES D'EDUCACIÓ BILINGÜE
2.1. Concepte d'educació bilingüe
2.2. Tipologia de l'educació bilingüe
2.3. Els mètodes d'ensenyament de segones llengües
2.4. Disseny dels programes educatius bilingües valencians.
2.5. Els programes d'immersió lingüística. Antecedents. Concepte d'immersió lingüística
2.5.1. Bases psicopedagògiques dels programes d'immersió
2.5.2. Diferències entre els models de submersió lingüísti­ca i els d'immersió
2.5.3. Avaluació dels resultats dels programes d'immersió
2.5.4. Metodologia didàctica dels programes d'immersió

3. L'ESCOLA I LA LLENGUA
3.1. Les llengües en el Projecte Educatiu de Centre
3.2. La programació de l'àrea de llengua
3.2.1. Objectius
3.2.2. Continguts
3.2.3. Tipus de propostes didàctiques
3.2.4. Materials
3.2.5. Avaluació

4. DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES
4.1. Ensenyament i aprenentatge inicial de la lectura i l'escriptura en l'Educació Primària
4.2. Comprensió i expressió orals: escoltar i parlar
4.2.1. Per què cal treballar l'expressió oral?
4.2.2. Tipus de text i necessitats orals: la comprensió, la interacció i l'expressió orals.
4.2.3. Activitats, recursos didàctics i avaluació
4.3. Comprensió lectora
4.3.1. La lectura com a procés de construcció del sentit
4.3.2. Tipus de lectura
4.3.3. Perfil del bon lector
4.3.4. Microhabilitats de la comprensió lectora
4.3.5. Tècniques i recursos per al desenvolupament de la CL
4.4. Aportacions de la lingüística del text a la didàctica de la llengua
4.4.1. El text: concepte i tipus
4.4.2. Les propietats textuals: adequació, coherència, cohesió, correcció gramatical i disposició formal
4.5. Expressió escrita
4.5.1. Procés de composició. Perfil del bon escriptor
4.5.2. Microhabilitats de l'expressió escrita
4.5.3. Enfocaments didàctics, recursos i avaluació. La correcció del treball escrit
4.5.4. Activitats, recursos didàctics i avaluació.

5. EL SISTEMA DE LA LLENGUA
5.1. Anàlisi contrastiva català/castellà.
5.2. Competència gramatical
5.2.1. Models gramaticals i ensenyament. Lingüística textual
5.2.2. Activitats de morfosintaxi
5.3. Competència lèxica
5.3.1. Els diccionaris: tipus i utilitat. Caracterís­tiques d'un diccionari escolar
5.3.2. Activitats amb el diccionari escolar
5.3.3. Altres activitats

6. LA LITERATURA
6.1. La literatura en l'ensenyament primari: objectius.
6.2. Competència literària.
6.2.1. Adquisició de la competència literària
6.3. Tradició i gèneres literaris
6.3.1. La literatura popular
6.3.2. La literatura infantil i juvenil
6.4. Enfocament didàctic.
6.4.1. L'enfocament tradicional front a l'enfocament creatiu: els tallers de creació literària
6.4.2. Tècniques d'animació lectora
7. VOCABULARI ESPECÍFIC DE L'ESPECIALITAT
(Es farà el treball corresponent en cada especialitat -Educ. Física i Educ. Musical- segons els criteris que s'establiran en classe)


Más información
http://www.ua.es/dfc/assig/prog0910/7785_0910.doc
Profesor/a responsable
FORNES SOLER , JAIME


Metodología docente (2009-10)
Clases teóricas y prácticas
Aquesta assignatura té un caràcter teoricopràctic. A més del desplegament dels continguts conceptuals de la matèria, hi tindran gran importància les pràctiques, realitzades en treball en grup, sobre aspectes didàctics, especialment la realització d'unitats didàctiques de llengua i de literatura on s'hi haurà de tenir en compte el tractament del català com a L1 o L2. També es preveu la lectura i comentari de dues obres sobre la matèria.


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
Otras
Les pràctiques --d`assistència obligada-- consistiran a analitzar documents escolars d`aplicació didàctica, assistència a sessions amb mestres d`Educació Primària, elaboració i adaptació d`activitats didàctiques, elaboració d`una unitat didàctica, etc. Tot està orientat cap a la concreció en materials, recursos i procediments didàctics dels diversos referents teòrics de l`assignatura.


Profesores (2009-10)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 77851Davo Molto, Jordi
4Davo Molto, Jordi
41FORNES SOLER, JAIME
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 77851Davo Molto, Jordi
4Davo Molto, Jordi
41FORNES SOLER, JAIME
Enlaces relacionados
Sin Datos


Bibliografía
No existen libros recomendados en esta asignatura para este año académico.
Fechas de exámenes oficiales (2009-10)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 02/11/2009 15:00 18:00 A2/B11 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre 41 21/01/2010 09:00 12:00 A2/C14 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre 4 21/01/2010 09:00 12:00 A2/C13 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales 1 29/05/2010 09:00 12:00 A2/E14
A2/E13
-
Periodo extraordinario de julio 41 03/07/2010 09:00 12:00 A2/B03 -
Periodo extraordinario de julio 4 03/07/2010 09:00 12:00 A2/B02 -
Periodo extraordinario de septiembre 1 04/09/2010 09:00 12:00 A2/E14 -
(*) 1: GRUPO MUSICAL (VALENCIANO) - VAL
(*) 4: GRUPO FISICA A-L (VALENCIANO) - VAL
(*) 41: GRUPO FISICA M-Z (VALENCIANO) - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2009-10)
Evaluación continua, examen final
Per a l'assoliment dels objectius de l'assignatura cada alumne ha de realitzar les tasques següents:
1. La lectura i el resum comentat de dos llibres que s'especifi­caran a classe. Per tal de potenciar el treball dels tàndems lingüístics, la lectura d'un dels llibres podrà ser revalidada pel treball com a guia en un tàndem lingüístic.
2. La realització d'una entrevista sobre un dels llibres de lectura obligatòria.
3. La superació d'una prova escrita sobre els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura.
4. Les pràctiques obligatòries realitzades a classe (en grups i/o individuals) sobre els continguts de la matèria. L'assistència a les classes pràctiques és obligatòria. No podrà aprovar les pràctiques l'alumnat que no assistisca a un mínim del 75% de les hores pràctiques.
5. El treball de vocabulari específic de l'especialitat.
La puntuació que correspondrà a cadascun dels apartats anteriors és:
- Punts 1 i 2 (ressenyes, entrevista i, en el seu cas, guia de tàndem): 20 % de la qualificació final.
- Punt 3 (prova escrita): 40 % de la qualificació final.
-Punt 4 (pràctiques obligatòries): 30 % de la qualificació final.
-Punt 5 (treball de vocabulari específic de l'especialitat): 10% de la qualificació final.
REMARQUES:
A) Per a poder aprovar l'assignatura en cadascuna de les convocatòries a què es tinga dret al llarg del 2009 (gener, juny, juliol, setembre o desembre) cal una qualificació mínima de 5 en la prova escrita i s'ha de traure un mínim del 40% de la puntuació assignada en cadascun dels altres apartats: a) ressenyes i entrevista, b) pràctiques obligatòries, i c) treball de vocabulari específic.
B) En el cas que algun alumne tinga mancances significatives en la competència i en l'ús normatiu de la llengua escrita haurà de realitzar el treball específic complemen­tari perquè puga superar-les. No podran aprovar l'assignatura els alumnes que a final de curs tinguen mancances greus d'expressió oral i/o escrita independentment de les qualificacions que haja obtingut en les tasques avaluables. Es considerarà que un alumne no té el nivell ortogràfic adequat si comet cinc errades, o més, en un paràgraf de cent paraules. El valor de les errades serà el següent: cada dos errades ortogràfiques (accent, apòstrof, contraccions, grafies...) valen per un error; cada errada lèxica, de morfologia verbal, etc. compta com un error; les errades de sintàctiques (perífrasis, relatius, etcètera) compten com dos errors. Pel que fa al nivell oral, l'alumne es considerarà aprovat si té un registre equivalent al nivell II (mitjà) del certificat de coneixment de la la lengua de la UA.


LECTURES OBLIGATÒRIES (Vegeu el programa complet mitjançant l`enllaç)