UA
   DIRECCIÓ DE LA QUALITAT    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi9120Descripció
Crdts. Teor.3LA QUALITAT I LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL. LA QUALITAT TOTAL: CONCEPTE I CONDICIONS. ELS CERCLES DE QUALITAT.
Crdts. Pract.3
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
ORGANITZACIÓ D'EMPRESESORGANITZACIÓ D'EMPRESES33


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Administració i Direcció d'Empreses - pla 2001
Llicenciatura en Economia - pla 2001


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2015-16)
Grup (*)Nombre
1 1
TOTAL 1
(*) 1: 1 - CAS


Oferida com a lliure elecció (2015-16)
Sense departament
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2015-16)
Sense horari


Grups de matricula (2015-16)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 1er. M CAS des de - fins a -
(*) 1: 1 - CAS


Objectius de l'assignatura / competències (2015-16)
• Conocer el significado de calidad y gestión de la calidad.
• Conocer los modelos de calidad aplicables por las empresas (modelo EFQM y norma ISO 9000).
• Saber aplicar los modelos de calidad EFQM e ISO 9000.
• Saber utilizar las herramientas de la gestión de la calidad (diagrama de pareto, diagrama causa-efecto, hoja de toma de datos).



Continguts teòrics i pràctics (2015-16)
1. CONCEPTOS FUNDAMENTALES DE LA CALIDAD

1.1. Evolución y definición del término calidad y gestión de la calidad.
1.2. Fundamentos de la calidad total.
1.3. Estrategias de calidad.
1.4. Casos prácticos

2. EVALUACIÓN DE LA CALIDAD EN LA EMPRESA

2.1. Costes de calidad
2.2. Cálculo del coste de la calidad.
2.3. Casos prácticos.

3. GESTIÓN DE LA CALIDAD

3.1. Planificación de la calidad.
3.2. Organización de la calidad.
3.3. Control de la calidad.
3.4. Mejora de la calidad.
3.5. Casos prácticos

4. MODELOS ESTANDARIZADOS DE CALIDAD

4.1. Modelo Europeo de Calidad.
4.1.1. Criterios del modelo.
4.2. Normas internacionales ISO 9001
4.2.1. Documentación de la norma.
4.2.2. Requisitos de la norma UNE-EN-ISO 9000.
4.3. Casos prácticos.

5. IMPLANTACIÓN DE UN SISTEMA DE GESTIÓN DE LA CALIDAD

5.1. Compromiso de la dirección.
5.2. Estructura para la calidad.
5.3. Comunicación.
5.4. Formación.
5.5. Control.
5.6. Casos prácticos.

6. MEJORA CONTINUA

6.1. Equipos de trabajo.
6.2. Proceso de resolución de problemas.
6.3. Herramientas para la mejora de la calidad.
6.3.1. Tormenta de ideas.
6.3.2. Hoja de datos, diagrama de causa-efecto y diagrama de Pareto.
6.3.3. Histograma y gráficos de correlación.
6.4. Casos prácticos.


BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:

CLAVER CORTÉS, E.; LLOPIS TAVERNER, J. y TARÍ GUILLÓ, J. J. (1999): Calidad y dirección de empresas, Civitas, Madrid.

CLAVER, E.; MOLINA, J.F. y TARÍ, J.J. (2011): Gestión de la calidad y gestión medioambiental. Fundamentos, herramientas, normas ISO y relaciones, 3ª edición, Pirámide, Madrid.

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:

JURAN, J. M. y GRYNA, F. M. (1995): Análisis y planeación de la calidad. McGraw-Hill, México.

PERÉZ FERNÁNDEZ, J. A. (1994): Gestión de la calidad empresarial, ESIC, Madrid.

IMAI, M. (1992): Kaizen. La clave de la ventaja competitiva, CECSA, México.


Enllaç al programa
Professor/a responsable
Tari Guillo , Juan Jose


Metodologia docent (2015-16)
No especificat


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
No especificat


Professorat (2015-16)
Grup Professor
TEORIA DE 91201Tari Guillo, Juan Jose
Enllaços relacionats
http://calidad.uan.edu.mx/WEB2/Man_Calidad/MC-CTC-01.pdf
http://www.aenor.es/
http://www.calidadturistica.es/motor.php?id_pagina=home
http://www.google.es/images?hl=es&q=certificado+ISO+9001:2008&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=1-3kTK75M4uDhQe7j4TRDA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CDUQsAQwAA
http://www.hederaconsultores.com/docs/Ejemplo_Manual_de_Calidad_ISO_9001.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=sLgWrKH2e14&feature=related


Bibliografia

Calidad y dirección de empresas
Autors:Enrique Claver Cortés, Juan Llopis Taverner, Juan José Tarí Guilló
Edició:Madrid : Civitas, 1999.
ISBN:84-470-1231-X
Recomanat per: TARI GUILLO, JUAN JOSE
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Gestión de calidad aplicada a hostelería y restauración
Autors:Marco Juliá, Florián Porsche ; coautores, Víctor Giménez, Xavier Verge Mestre
Edició:Madrid : Prentice Hall, [2002].
ISBN:84-205-3334-3
Recomanat per: TARI GUILLO, JUAN JOSE
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Gestión de la calidad y gestión medioambiental : [fundamentos, herramientas, normas ISO y relaciones]
Autors:Claver Cortés, Enrique
Edició:Madrid : Pirámide, 2011.
ISBN:978-84-368-2458-2
Recomanat per: TARI GUILLO, JUAN JOSE (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2015-16)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Proves extraordinarias de finalització d'estudis -1 03/12/2015 No hay alumnos matriculados en esta convocatoria
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre -1 21/01/2016 Hora y aula: contactar con el profesor.
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 06/06/2016 09:00 12:00 A1/1-50X -
Proves extraordinàries de assignatures de grau i màster -1 08/07/2016 08:30 11:30 A1/0-02M -
(*) 1: 1 - CAS


Instruments i criteris d'avaluació (2015-16)
No especificat