UA
   SOCIOLINGÜÍSTICA ANGLESA    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi8917Descripció
Crdts. Teor.4ESTUDI DE LES RELACIONS ENTRE EL LLENGUATGE, EL SEU ÚS I ELS FACTORS SOCIALS (COM ARA LA SITUACIÓ COMUNICATIVA, ELS ROLS I L'ESTATUS RELATIU DELS PARTICIPANTS, LA CLASSE SOCIAL O EL GÈNERE D'AQUESTS) DES DE LES DIVERSES TRADICIONS D'INVESTIGACIÓ QUE INTEGREN LA SOCIOLINGÜÍSTICA.
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA ANGLESAFILOLOGIA ANGLESA4,51,5


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Àrab - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Francesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Hispànica - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 51
2 65
TOTAL 116
(*) 1: GRUPO 1 - ANG
(*) 2: GRUPO 2 - ANG


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Sense departament
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 01/02/2010 21/05/2010 X 11:00 13:00 FI/2-08P
  1 01/02/2010 21/05/2010 V 08:00 09:00 FI/2-08P
  2 01/02/2010 21/05/2010 X 09:00 11:00 FI/2-09P
  2 01/02/2010 21/05/2010 V 09:00 10:00 FI/2-09P
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 01/02/2010 21/05/2010 V 12:00 13:00 FI/2-08P
  2 01/02/2010 21/05/2010 V 10:00 11:00 FI/2-09P
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - ANG
2: GRUPO 2 - ANG
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: 1 - ANG
2: 2 - ANG


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 2do. M ANG des de A fins a L
2 2do. M ANG des de M fins a Z
(*) 1: GRUPO 1 - ANG
(*) 2: GRUPO 2 - ANG


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)
- To introduce students to the methods, terminology and main findings of micro-sociolinguistics, a central area of the wider field of sociolinguistics dealing with language use and discourse in social contexts.
- To inculcate an appreciation of two basic dimensions of discourse: a) conveying content and describing a reality; b) performing social actions, constructing a reality.
- To guide students through selected readings on the subject, and prepare them to design small investigations.


Continguts teòrics i pràctics (2009-10)

Discourse and society: Sociolinguistic variation.
Cultures, discourse and identities: The ethnography of communication.
Interactional sociolinguistics I: Speech acts in interaction.
Interactional sociolinguistics II: Face and linguistic politeness in interaction.
Quantitative sociolinguistics: Variationism.



Enllaç al programa
Professor/a responsable
Stoll Dougall , Pamela


Metodologia docent (2009-10)
Classes teòriques i pràctiques


Theoretical sessions will consist of lectures providing introductory information, following the order indicated in the "contents list" of each unit. Key ideas of lectures are provided in the "class outlines", which should be further elaborated with students´ own notes and the recommended bibliography. Practical sessions will be carried out through seminar-style sessions in which students will read selected articles, discuss them critically with fellow students, and individually prepare a summary of each article. Practical sessions will also include the oral and written discussion of sociolinguistic topics supplied in the "worksheets". Finally, they may also be devoted to student presentations on course-related topics.




Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
No especificat


Professorat (2009-10)
Grup Professor
TEORIA DE 89171Stoll Dougall, Pamela
2Stoll Dougall, Pamela
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 89171Stoll Dougall, Pamela
2Stoll Dougall, Pamela
Enllaços relacionats
http://http://das.sagepub.com/content/vol18/issue5/?etoc
http://http://www.americanrhetoric.com/speeches/
http://http://www.elpais.com/articulo/sociedad/Aprenda/pedir/perdon/salvar/empresa/elpepisoc/20100219elpepisoc_1/Tes
http://http://www.elpais.com/graficos/sociedad/Distintos/tipos/arrepentimiento/japones/elpepusoc/20100219elpepusoc_1/Ges/
http://http://www.guardian.co.uk/education/tefl?page=5
http://http://www.guardian.co.uk/education/2009/jan/27/recession-tefl-training
http://http://www.ucl.ac.uk/keyskills/undergraduates/index.html
http://lg2xf8uc6e.search.serialssolutions.com/?V=1.0&L=LG2XF8UC6E&N=100&S=SC&C=080093
http://webhost.ua.ac.be/ipra/
http://www.bath.ac.uk/keyskills/lskills/TLTP3/afterenter.html
http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/
http://www.gespraechsforschung-ozs.de
http://www.lboro.ac.uk/departments/ss/centres/dargindex.htm
http://www.ling.lancs.ac.uk/groups/clsl/index.htm
http://www.linguistics.ucsb.edu/faculty/bucholtz/lng/
http://www.palgrave.com/skills4study/index.asp
http://www.segundaslenguaseinmigracion.es/
http://www.ua.es/cedip/tercerciclo/Tesis/Doctorado_Europeo/Infom_D.html
http://www.ucl.ac.uk/keyskills/
http://www.unc.edu/depts/wcweb/handouts/argument.html
http://www.unc.edu/depts/wcweb/handouts/organization.html
http://www.victoria.ac.nz/llc/academic-writing/
http://www.vuw.ac.nz/lals/research/lwp.aspx
http://www2.fmg.uva.nl/emca/


Bibliografia

Discourse strategies
Autors:GUMPERZ, John J.
Edició:Cambridge : Cambridge Univ., 1999.
ISBN:0-521-28896-7
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Gender across languages : the linguistic representation of women and men
Autors:edited by Marlis Hellinger, Hadumod Bussmann
Edició:Amsterdam ;.
ISBN:90-272-1841-2 (V. 1)
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Handbook of discourse analysis. V.3: Discourse and dialogue
Autors:Dijk, Teun A. van
Edició:London : Academic Press, 1985-1992.
ISBN:0-12-712003-3 (v. 3)
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Handbook of discourse analysis. V.4 : Discourse analysis in society
Autors:DIJK, Teun A. van (ed.)
Edició:London : Academic Press, 1985-1992.
ISBN:0-12-712004-1 (v. 4)
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Language and social identity
Autors:Gumperz, John Joseph
Edició:Cambridge [etc.] : Cambridge University Press, 2002.
ISBN:0-521-28897-5
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Politeness: some universals in language usage
Autors:BROWN, Penelope; LEVINSON, Stephen
Edició:Cambridge : Cambridge University Press, 1987.
ISBN:0521313554
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Pragmática
Autors:LEVINSON, Stephen C.; RUBIES MIRAVET, Africa
Edició:Barcelona : Teide, 1989.
ISBN:84-307-7060-7
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Qualitative research : theory, method, and practice
Autors:edited by David Silverman
Edició:London [etc.] : Sage Publications, 2004.
ISBN:0-7619-4934-8 (rúst.)
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Sociolinguistics: an international handbook of the sciences of language and society
Autors:Ammon, Ulrich
Edició:Berlin : De Gruyter, 1987-1988.
ISBN:No disponible
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

The handbook of discourse analysis
Autors:SCHIFFRIN, Deborah ; TANNEN, Deborah HAMILTON, Heidi (eds.)
Edició:Malden, MA : Blackwell, 2003.
ISBN:0-631-20596-9
Recomanat per: STOLL DOUGALL, PAMELA (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2009-10)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 28/10/2009 12:00 15:00 A2/A11 -
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 04/06/2010 12:00 15:00 A1/1-37X -
Període extraordinari de setembre -1 10/09/2010 12:00 15:00 A1/0-04G -
(*) 1: GRUPO 1 - ANG
(*) 2: GRUPO 2 - ANG


Instruments i criteris d'avaluació (2009-10)
Avaluació contínua, examen final



Written exam:

It must be passed with mark 5.00 or above. It will cover the content of lectures, practical exercises and required readings. It includes:

a) Test with approx. 40 multiple option questions on sociolinguistic topics -basic outlook, concepts, methodology, main findings and relevant examples. 5 points. This part must be passed with 5.00 in order for the part b) (Theoretical-practical) to be corrected and for the whole exam to receive a "pass". (The September and December exams may have a different format, that of 5 questions with brief answers up to 300 words).

b) Theoretical practical analysis: Discussion of linguistic data within a particular theoretical framework. Discussion of research articles read during the course. 5 points. This section will only be considered if the test has passed with 5.00 or above.




Participation will be considered for the final course mark. The criterion is the quality of students´ contributions to discussions and assigned tasks. Written work (in typing) must be handed in to the lecturer and additionally sent to her through Campus Virtual/Controles by the appointed deadline in order to be accepted.



The written exams in June, September and December will be held at the dates arranged by the Faculty, which can be checked on the Faculty web page.