UA
   TALLER D'ESCRIPTURA    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi8656Descripció
Crdts. Teor.2APLICACIÓ DELS INSTRUMENTS QUE PERMETEN LA CREACIÓ DE TEXTOS NARRATIUS I POÈTICS.
Crdts. Pract.4
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA1,54,5


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Àrab - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Francesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Hispànica - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 45
TOTAL 45
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Nombre màxim d'alumnes: 80
Places disponibles 45
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 J 13:00 14:00 GE/2-08M
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 J 14:00 15:00 GE/2-08M
  1 14/09/2009 23/12/2009 V 13:00 15:00 FI/3-11M
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de TALLER DE ESCRITURA - VAL


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 1er. M VAL des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)
1. Iniciar l'alumnat en l`anàlisi i creació de textos de prosa creativa, tot estudiant-ne les tècniques bàsiques a partir de les seues últimes manifestacions en la literatura catalana, dintre del context de la literatura universal.
2. Assolir un coneixement de les tendències, autors i obres més destacats de la literatura catalana actual, per tal d'ampliar les seues referències culturals i literàries.
3. Potenciar, a partir del plaer de la lectura, la creació d`un sentit crític en la valoració dels textos literaris actuals.


Continguts teòrics i pràctics (2009-10)
0. Introducció. Per a què escriure i sobre què escriure. Introducció a la narratologia: la història i el discurs.
1. La creació de la història
1.1 L'argument i els esdeveniments
1.1.1 L'elecció de l'argument
1.1.2 La diversitat dels temes: dels grans mites a les petites històries quotidianes
1.2 Les funcions, les accions i les seqüències de la història: la construcció de l'argument
1.3 Els personatges: nom, retrat, etopeia, atributs, llenguatge, relació personatge-entorn, transformacions
1.4 El cronotop:
1.4.1 L'espai: nom, funcions, transformacions
1.4.2 El temps: època, durada, funcions
2. La construcció del discurs
2.1 L'estructura narrativa
2.2 L'ordre narratiu. Les interrupcions de l'ordre (anacronies): analepsis, prolepsis i les sil·lepsis
2.3 La velocitat del discurs. Les anisocronies: pausa, escena, sumari, el·lipsi
2.4 La freqüència: singulativa, singulativa anafòrica, repetitiva, iterativa
2.5 La distància entre el discurs i la història: els registres lingüístics en la creació. Formes d'inserció del discurs reportat: discurs directe, indirecte, indirecte lliure, monòleg interior
3. El relat: la perspectiva narrativa
3.1 La focalització
3.2 Els nivells narratius i les formes verbals: ulterior, anterior, simultània i intercalada
3.3 El contracte narratiu: els nivells intradiegètic, extradiegètic, homodiegètic i intradiegètic
3.4 El narratari
4. L'escriptura del jo: el diari
4.1 Què és un diari?
4.2 Funcions d'un diari
4.3 La pràctica d'escriure sobre qualsevol cosa
5. L'exploració íntima: expressar l'interior
5.1. Imatges i metàfores
5.2. L'expressió genuïna
6. Visita al passat
6.1 Records
6.2 Evocar
6.3 L'expressió del perfet simple i del perifràstic
7. El sentit del lloc, del paisatge i del temps
8. Viatge al nostre entorn (l'àmbit domèstic)
8.1. Saber enregistrar
8.2. La mirada i l'actitud
8.3. Saber escoltar
9. Les idees
10. L'atmosfera
10.1. La frase expressiva
10.2. Els adjectius


Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/assig/assigprog.html
Professor/a responsable
Cortes Orts , Carles


Metodologia docent (2009-10)
Classes teòriques i pràctiques
Tres hores setmanals de classe, corresponents als crèdits teòrics i pràctics de què consta l`assignatura, on es desenvoluparan els continguts del temari.
Els quatre crèdits pràctics es desenvoluparan al llarg de les classes, de manera alternada amb les explicacions teòriques i es concretaran amb diverses anàlisis de textos de prosa creativa i pràctiques de creació literària, com també les distintes activitats complementàries que s'organitzen al si de l'assignatura (conferències, entrevistes amb escriptors, visites guiades, etc.).
Tutoria individualitzada d`alumnes destinada a l`orientació i l'observació de les activitats acadèmiques dirigides que l'alumnat desenvoluparà, bé de manera individual, bé per grups, fora de l'horari de classe.


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Altres
L`alumne haurà de llegir un mínim de quatre lectures, a triar de la llista proposada pel professor. Caldrà llegir tres llibres de ficció i un diari. Hi haurà, a més, un dossier de textos que es treballaran a classe. Aquestes lectures permetran la participació activa en les distintes activitats complementàries pràctiques que es desenvoluparan durant el curs (exercicis d'anàlisi de textos narratius, exposicions orals, conferències, entrevistes d'escriptors, etc.). L'alumnat haurà d'assistir a les conferències corresponents als llibres de lectura o a d'altres proposades pels professors. Les notes preses en aquestes conferències, com també durant la realització de les lectures, seran exposades al professorat en l'entrevista oral de final de curs.
Lectures de narrativa de ficció (triar-ne tres):
Vicent Penya, Els somnis possibles, Brosquil, 2008.
Albert Forment, El signe de Saturn, València, Bromera, 2006.
Julià de Jòdar, Noi, has vist la mare amagada entre les ombres?, Barcelona, Proa, 2008.
Isidre Grau, El balancí negre, Palma, Moll, 2001.
Teresa Monroig, Teresa i Laura, València, Brosquil, 2003.
Jesús Moncho, La pols i el desig, València, Bromera, 2000.
Lliris Picó, Helena: un record sempre és mentida, Barcelona, Columna, 2002.
Jordi Sebastià, Atzucacs, València, Brosquil, 2009.

Llista de lectures de diaris i dietaris (triar-ne una):
Ramon Farrés, D`un lloc a l`altre, Barcelona, Galerada.
Feliu Formosa, El present vulnerable Diaris I (1973-1978), Barcelona, Laia, 1979.
Anna Frank, Diari, Ed. De Bolsillo, Barcelona, 2003
http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/lectures/annafrank/mentre.htm
Rafa Gomar, Vianant, Barcelona, El cep i la nansa, 2006.
Gemma Lienas, El diari lila de la Carlota, Barcelona, Empúries, 2003.
Marià Manent, A flor d'oblit, Barcelona, Ed. 62, 1968.
----El vel de maia, Barcelona, Destino, 1975,
----L'aroma d'arç, Barcelona, Alertes, 1982.
----Dietari dispers, 1918-1984), Barcelona, Edicions 62 i la Caixa, 1995.
Anna McPherson i Aida Macfarlare, Diari d'un jove maniàtic, Alzira, Bromera.
--------------Nou diari del jove maniàtic, Alzira, Bromera.
Jesús Milà, Diari d'un adolescent amb dubtes, Barcelona, Columna 2006.
Josep Pla, El quadern gris. Obres Completes, 1, Barcelona, Destino, 1966.
Enric Sòria, Mentre parlem, Fragments d'un diari iniciàtic, Barcelona, Edicions 62, 1991.
---- La lentitud del mar. Dietari, 1989-199, Barcelona, Proa 2005.
Valentí Puig, Bosc endins, Barcelona, Quaderns Crema, 1982.

ACTIVITATS PRÀCTIQUES
L'objectiu d'aquestes activitats és fomentar la creativitat, així com millorar la competència escrita en català. Caldrà lliurar dos escrits, un de ficció i un altre de literatura del jo, on l'alumnat pose en pràctica les diverses tècniques literàries apreses.
Aquestes dues activitats seran dirigides pels professors, tot tenint en compte els interessos de l'alumne, i tindran un caràcter individual.
Caldrà lliurar aquests escrits abans que acaben les sessions teòriques del curs i seguir les indicacions que el professorat oferirà en cada cas. La correcció gramatical serà un criteri i


Professorat (2009-10)
Grup Professor
TEORIA DE 86561Cortes Orts, Carles
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86561Cortes Orts, Carles
Esteve Guillén, Anna Isabel
Enllaços relacionats
http://lletra.uoc.edu
http://www.escriptors.cat
http://www.mapalitari.cat


Bibliografia

Amb ulls americans
Autors:RIERA, Carme
Edició:Barcelona : Proa, 2009.
ISBN:978-84-8437-574-6
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Andròmines
Autors:GOMAR, Rafael
Edició:València : 3 i 4, 2009.
ISBN:978-84-7502-851-4
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Aproximació a la literatura catalana del segle xx
Autors:MOLAS, Joaquim
Edició:Barcelona : Base, 2010.
ISBN:978-84-92437-12-2
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Autoretrat
Autors:RODOREDA, Mercè
Edició:Barcelona : Angle, 2008.
ISBN:978-84-96970-33-5
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Bella edat
Autors:Maria Barbal
Edició:Barcelona : Edicions 62, 2003.
ISBN:84-297-5256-0
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Caminar sobre gel
Autors:Manuel Valls & Norberto Delisio
Edició:[Barcelona] : Columna, 2002.
ISBN:84-664-0191-1
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Contes personals
Autors:Maria Mercè Roca ; tria a cura de Carles Cortés
Edició:Barcelona : Columna, 2001.
ISBN:84-664-0049-4
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Curs de narrativa : una proposta didàctica per a 3r. de BUP
Autors:Antoni Espí, Tomàs Llopis
Edició:Barcelona.
ISBN:8475840817
Recomanat per: CORTES ORTS, CARLES
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Descriure escriure : com s`aprèn a escriure
Autors:Cassany, Daniel
Edició:Barcelona : Empúries, 2002.
ISBN:978-84-7596-137-8
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

El cingle verd
Autors:PIERA, Josep
Edició:Barcelona : Destino, 1982.
ISBN:84-233-1209-7
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El descrèdit de la literatura
Autors:Xavier Bru de Sala
Edició:Barcelona.
ISBN:84-7727-268-9
Recomanat per: CORTES ORTS, CARLES
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El meu ofici
Autors:ESPINÀS, Josep Maria
Edició:Barcelona : La Campana, 2008.
ISBN:978-84-96735-15-6
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El soroll de la resta
Autors:BODÍ, Francesc
Edició:Alzira : Bromera, 2008.
ISBN:978-84-9824-351-2
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El taller de la novela
Autors:Francisco Rincón, Juan Sánchez-Enciso
Edició:Barcelona : Teide, 1991.
ISBN:84-307-3036-2
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El taller de la novela
Autors: Francisco Rincón Ríos, Juan Sánchez de Enciso Valero
Edició:Barcelona .
ISBN:84-8063-404-9
Recomanat per: CORTES ORTS, CARLES
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Gramàtica de la fantasia : introducció a l`art d`inventar històries
Autors:Rodari, Gianni
Edició:Barcelona : Labutxaca, 2016.
ISBN:978-84-16334-98-8
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Gramática de la fantasía: introducción al arte de inventar historias
Autors:GIANNI, Rodari
Edició:Barcelona : Ediciones del Bronce, 1996.
ISBN:84-8300-066-0
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Helena : un record sempre és mentida
Autors:Lliris Picó
Edició:Barcelona : Columna, 2002.
ISBN:84-664-0205-5
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Històries del paradís
Autors:SARRIÀ BATLLE, Xavi
Edició:Alzira : Bromera, 2008.
ISBN:978-84-9824-354-3
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

I la festa segueix: com un autoretrat
Autors:ESPINÀS, Josep M.
Edició:Barcelona : La Campana, 2009.
ISBN:978-84-96735-42-2
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

L' art de la ficció amb exemples de textos clàssics i moderns
Autors:David Lodge ; traducció, introducció i notes de Montserrat Lunati i Jordi Larios
Edició:Barcelona.
ISBN:84-7596-608-X
Recomanat per: CORTES ORTS, CARLES
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

La cuina de l`escriptura
Autors:Cassany, Daniel
Edició:Barcelona : Empúries, 2018.
ISBN:978-84-17031-64-0
Recomanat per: CORTES ORTS, CARLES
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

La pressa del temps
Autors:BARBAL, Maria
Edició:Barcelona : Columna , 2010.
ISBN:978-84-664-1126-4
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

L`abellerol mort
Autors:ESCARTÍ I SORIANO, Vicent
Edició:Alzira : Bromera, 2009.
ISBN:978-84-9824-426-7
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

L`arquitectura del conte
Autors:GRAU, Isidre
Edició:Barcelona : Octaedro-Accent, 2001.
ISBN:978-84-8063-501-1
Recomanat per: CORTES ORTS, CARLES
ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

L`aventura de narrar : l`ofici de narrador i els seus moments inefables
Autors:Andreu Ayats
Edició:Barcelona : Octaedro-Accent, 2001.
ISBN:84-8063-499-5
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Les llunes de Russafa
Autors:BELTRAN, Adolf
Edició:Barcelona : Edicions 62, 2005.
ISBN:978-84-297-5705-7
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

L`illa i la dona : trenta-cinc anys de contes
Autors:Maria-Antònia Oliver ; selecció i introducció de Carles Cortés
Edició:Barcelona : Edicions 62, 2003.
ISBN:84-297-5274-9
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Llegir i escriure : papers de crítica literària
Autors:Isidor Cònsul
Edició:Barcelona.
ISBN:84-7410-786-5
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Llegir per escriure, escriure per llegir : tallers literaris a l`ensenyament secundari
Autors:Carme Alcoverro
Edició:Barcelona : Barcanova, 1993.
ISBN:84-7533-885-2
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Llengües mortes
Autors:Carme Riera ; selecció de relats de Carles Cortés.
Edició:Barcelona : Ediciones Destino, 2003.
ISBN:84-9710-039-5
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

No hi ha terceres persones
Autors:MOLINER, Empar
Edició:Barcelona : Quaderns Crema, 2010.
ISBN:978-84-7727-478-0
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Un tramvia anomenat text : el plaer en l'aprenentatge de l'escriptura
Autors:Vicenç Pagès
Edició:Barcelona .
ISBN:84-7596-581-4
Recomanat per: CORTES ORTS, CARLES
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Vianant
Autors:GOMAR, Rafael
Edició:Volanova i la Geltru : El Cep y la Nansa, 2006.
ISBN:978-84-96349-33-9
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2009-10)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 26/11/2009 -
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre -1 26/01/2010 09:00 12:00 GE/1-03M -
Període extraordinari de juliol -1 01/07/2010 08:30 11:30 FI/2-10M -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2009-10)
Avaluació contínua, examen final
L'avaluació tindrà en compte els aspectes següents:
Crèdits teòrics (escrit). Un examen de coneixements generals sobre els continguts explicats a les classes. Aquesta prova tindrà una equivalència d'un terç de la nota final.
Crèdits teòrics (oral). Una entrevista oral a partir de les lectures i la conferència de l'escriptor corresponent (segons el calendari marcat pel professor). El professorat tindrà en compte la competència oral adequada i la capacitat crítica de l'alumnat sobre les obres llegides. Aquesta entrevista oral tindrà una equivalència d'un terç de la nota final.
Crèdits pràctics. Elaboració de dos textos de creació corresponents a les activitats acadèmiques dirigides, un de ficció i un altre de literatura del jo. Aquests textos tindran una equivalència d'un terç de la nota final. També seran avaluats els treballs preparatoris realitzats a classe.