UA
   SEMÀNTICA I LEXICOLOGIA CATALANES    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi8607Descripció
Crdts. Teor.4DESCRIPCIÓ DETALLADA I CIENTÍFICA DE LA LLENGUA CATALANA (SEMÀNTICA I LEXICOLOGIA).
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Àrab - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Francesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Hispànica - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 43
TOTAL 43
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 01/02/2010 21/05/2010 L 09:00 11:00 FI/1-03S
  1 01/02/2010 21/05/2010 M 11:00 12:00 FI/1-03S
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 01/02/2010 21/05/2010 M 12:00 13:00 FI/1-03S
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de SEMÁNTICA Y LEXICOLOGIA CATALANAS - VAL


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 2do. M VAL des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)
Aprofundiment en la descripció de la semàntica, la lexicologia i la lexicografia catalanes des d'una perspectiva sincrònica i diacrònica.

OBJECTIUS
En acabar aquesta assignatura, l'alumne haurà de:
1. Fer servir amb propietat les aportacions dels diversos corrents de la lingüística en els àmbits de la semàntica, la lexicologia i la lexicografia.
2. Aprofitar les propostes de la semàntica cognitiva en l'estudi dels fenòmens que afecten el significat (generació, canvi, polisemització, gramaticalització, etc.).
3. Analitzar el procés evolutiu del lèxic català, en general, i del valencià, en particular, i dels factors que hi han intervingut.
4. Fer servir recursos lèxics i fraseològics variats i adequats en situacions comunicatives formals i no formals.



Continguts teòrics i pràctics (2009-10)
BLOC I. SEMÀNTICA I LEXICOLOGIA DE BASE COGNITIVA
Unitat 1. El mot i la categorització del món: mot i cultura
Unitat 2. Els efectes de prototipicitat i l'expressió lèxica de les coses
Unitat 3. El lèxic en transformació constant: eficàcia i comunicació. Els mecanismes onomasiològics i semasiològics del canvi lèxic
Unitat 4. Els processos de gramaticalització
Unitat 5. Llengües i cultures en contacte. La interferència lexicosemàntica
Unitat 7. Semàntica contrastiva


BLOC II. LA SEMÀNTICA I LA LEXICOLOGIA: EL SIGNIFICAT I ELS MOTS
Unitat 1. La semàntica i l'estudi de la llengua. Panorama de visions
Unitat 2. Aplicacions de la lexicologia i la semàntica. Lexicografia, terminologia i traducció

BLOC III. HISTÒRIA I PRESENT DEL LÈXIC CATALÀ
Unitat 1. El lèxic català al llarg de la història.
Unitat 2. El lèxic català dins el conjunt romànic. Coincidències i singularitats
Unitat 3. Caracterització del lèxic valencià
Unitat 4. El lèxic català a l'hora d'ara: estandardització i planificació, minorització, creativitat


Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/assig/prog0910/8607_0910.doc
Professor/a responsable
Martínez Pérez , Josep


Metodologia docent (2009-10)
Classes teòriques i pràctiques
Procurarem fer compatible l'activitat expositiva del professor i la participació directa dels alumnes. Això es farà per mitjà de:
a. La lectura crítica de material bibliogràfic; l'anàlisi de textos orals o escrits variats pel que fa a la cronologia, al registre i al dialecte.
b. La resolució de qüestions que exigisquen l'aplicació dels instruments teòrics desplegats a classe.
c. L'arreplega de material lingüístic (enregistraments, textos de parla viva, recull de material lèxic sobre un camp concret, etc.), presentació i estudi a classe.
d. L'estudi contrastiu d'aspectes lèxics de llengües diverses.
e. La resolució de problemes plantejats per la conceptualització diferent de la realitat en llengües diverses.
f. Realització d'activitats adreçades a l'enriquiment de la competència lexicosemàntica de l'alumne (cf. més avall § F).




Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Altres
Cf. l`apartat de Metodologia.


Professorat (2009-10)
Grup Professor
TEORIA DE 86071Martínez Pérez, Josep
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86071Martínez Pérez, Josep
Enllaços relacionats
Sense Dades


Bibliografia

Historical linguistics 2001 : selected papers from the 15th International Conference on Historical Linguistics, Melbourne, 13-17 August 2001
Autors:edited by Barry J. Blake, Kate Burridge ; editorial assistant, Jo Taylor
Edició:Amsterdam ; : J. Benjamins Pub. Co., cop. 2003.
ISBN:1-58811-372-8
Recomanat per: MARTINEZ PEREZ, JOSEP
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Semàntica : del significat del mot al significat de l`oració
Autors:Espinal, M. Teresa (coord.) ; Macià, Josep [col.] ... [et al.]
Edició:Barcelona : Ariel, 2002.
ISBN:978-84-344-8250-0
Recomanat per: MARTINEZ PEREZ, JOSEP (*1)
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2009-10)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 27/10/2009 -
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 24/05/2010 09:00 12:00 FI/3-14M -
Període extraordinari de setembre -1 01/09/2010 12:00 15:00 FI/1-05P -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2009-10)
Avaluació contínua, examen final
Hi haurà una prova escrita i una entrevista; a més, tindrem en compte els treballs i les activitats que els alumnes faran al llarg del curs. La qualificació final resultarà de la distribució següent:
1. El 75% a la prova escrita, amb dues parts:
a. una sobre el domini del lèxic català; i
b. una altra sobre els aspectes teòrics estudiats i de la bibliografia recomanada
2. El 25 % a les pràctiques, a les ressenyes de les conferències organitzades pel Departament de Filologia Catalana i l'entrevista o les exposicions fetes a classe.
a. En començar el curs, el professor lliurarà el recull amb les activitats es desplegaran en les pràctiques a fi que l'alumnat les puga preparar amb temps.
b. Cada alumne haurà de lliurar un mínim de dues ressenyes (dues pàgines cadascuna) de dues conferències organitzades pel Departament de Filologia Catalana. Una de les conferències tractarà un tema vinculat directament amb la matèria; i l'altra, sobre pedagogia de la llengua i la literatura catalanes. El professor detallarà amb antelació la temàtica i el calendari de cada conferència. A més a més, es puntuarà positivament que l'alumnat assistisca i lliure la ressenya corresponent a una altra conferència distinta d'aquestes dues, oferida també pel Departament de Filologia Catalana (fins a un 5% sumat a la nota final).
c. Les exposicions. Els alumnes hauran d'exposar oralment davant la classe un tema del programa de l'assignatura. El professor orientarà aqueixa exposició amb temps suficient i amb cada grup d'alumnes.
d. L'entrevista se centrarà en aspectes concrets del temari i en el domini del model de llengua estàndard i del registre formal; serà obligatòria per als alumnes que no facen les exposicions a classe.
Cadascun d'aquests aspectes ha de ser aprovats per a fer mitjana.