UA
   LITERATURA CATALANA II    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi8604Descripció
Crdts. Teor.8ESTUDI HISTÒRIC I FILOLÒGIC DE LES ETAPES, ELS MOVIMENTS, ELS AUTORS I LES OBRES PRINCIPALS DE LA LITERATURA CATALANA (INTRODUCCIÓ A LA LITERATURA CONTEMPORÀNIA).
Crdts. Pract.4
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 15 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA93


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Àrab - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
(comple. formac.)Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Francesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Hispànica - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Aquesta assignatura és incompatible, per tenir continguts equivalents, amb les següents assignatures:
CodiAssignatura
3264LITERATURA CATALANA


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 41
TOTAL 41
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 X 12:00 13:00 FI/2-10M
  1 14/09/2009 23/12/2009 V 12:00 14:00 FI/2-10M
  1 01/02/2010 21/05/2010 X 12:00 13:00 FI/2-10M
  1 01/02/2010 21/05/2010 V 12:00 14:00 FI/2-10M
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 X 13:00 14:00 FI/2-10M
  1 01/02/2010 21/05/2010 X 13:00 14:00 FI/2-10M
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de LITERATURA CATALANA II - VAL


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 Anual M VAL des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)
1. Proporcionar a l'alumnat una sèrie de coneixements i d'eines que els permeten la comprensió, l`estudi i valoració dels corrents estètics, autors, gèneres i obres més significatives del període cronològic descrit, com també la seua interrelació amb altres estètiques i obres literàries de cultures pròximes.
2. Insistir d'una manera particular en la comprensió en els autors i en les obres proposades en l`apartat de les lectures obligatòries del curs.
3. Revisió de la bibliografia selecta i de les aportacions crítiques concretes de cada tema.
4. Aprofundir en la metodologia del comentari de text i elaboració i redacció de treballs de caràcter teòric i crític.



Continguts teòrics i pràctics (2009-10)
1 El segle XIX: de la Renaixença al realisme.
1.1 Introducció de les idees romàntiques. Els fonaments de la Renaixença
1.2 La poesia vuitcentista. Els Jocs Florals. Temes i tòpics de la poesia vuitcentista.
1.3 La Renaixença al País Valencià. Teodor Llorente vs Constantí Llombart
1.4 Del Romanticisme a la Renaixença: la construcció d'una llengua literària.
1.5 Jacint Verdaguer. Teodor Llorente. Altres poetes.
1.6 El teatre. La tradició popular: J. Bernat i Baldoví, Frederic Soler, Eduard Escalante.
1.7 Àngel Guimerà: del romanticisme al realisme.
1.8 La novel•la catalana moderna: Narcís Oller.

2 El modernisme.
2.1 El context històric. Definició i límits del moviment.
2.2 L'estètica modernista. Els corrents estètics europeus de finals del segle XIX.
2.3 La poesia modernista. Joan Maragall.
2.4 La novel•la i la narrativa curta del modernisme. La crisi del model naturalista.
2.5 El teatre modernista. La recepció dels models europeus: Ibsen i Maeterlink. El teatre simbolista.
2.6 El modernisme valencià.

3 El noucentisme
3.1 Definició i límits del moviment. Origen i formació. Periodització.
3.2 Estètica i ideologia: arbitrarisme, imperialisme, classicisme, humanisme, mediterranisme, civilisme.
3.3 La poesia. La jerarquització dels gèneres literaris noucentistes. Josep Carner.
3.4 La prosa. L'assaig i el periodisme. Eugeni d'Ors. La narrativa noucentista. La narrativa curta: Ernest Martínez Ferrando.
3.5 L'avantguardisme. Les primeres avantguardes: el futurisme Joan Salvat-Papasseit.

4 La literatura als anys 20 i 30.
3.1 El context històric. La Dictadura de Primo de Rivera. La Segona República. La Guerra civil.
3.2 La poesia. Del noucentisme a la poesia pura: l'obra de Carles Riba. El postsimbolisme: Bertomeu Rosselló-Pòrcel, Màrius Torres, Joan Vinyoli. El surrealisme. J.V. Foix.
3.3 La prosa. Josep Pla. La novel•la i el conte. Carles Soldevila i el monòleg interior. El grup de Sabadell: Francesc Trabal. Els joves narradors dels anys trenta.
3.4 La literatura dels anys vint i trenta al País Valencià. L'avantguardisme al País Valencià. La poesia de Carles Salvador.

5 La postguerra
4.1 El context històric. Periodització. La immediata postguerra (1939-1945). L'exili europeu i americà. La consolidació del franquisme (1946-1959). La liberalització (1959-1968).
4.2. La poesia. El mestratge de Carles Riba. El realisme històric (1959-1968). Salvador Espriu i Pere Quart. El realisme moral de Gabriel Ferrater. La nova cançó.
4.3 La prosa ficcional. L'exili. Entre el realisme i el psicologisme. Mercè Rodoreda. La novel•la d'inspiració catòlica. La narrativa fantàstica La novel•la al País Valencià.
4.4 L'assaig i el memorialisme. Gaziel. Josep Pla. Joan Fuster.
4.5 El teatre. El Teatre Independent. Els nous autors. Josep M. Benet i Jornet.

6 Els anys 70
5.1 El context històric. La transició democràtica. La revolució cultural del 1968.
5.2 Una nova generació: el descrèdit del realisme. Aspectes de la postmodernitat. El cas valencià: l'inici de la recuperació. Els "Premis Octubre".
5.3 La poesia. Continuïtat i canvis del realisme. Miquel Martí i Pol. Vicent Andrés Estellés. La poesia de l'experiència. La pervivència del postsimbolisme: Pere Gimferrer. L'experimentalisme. Els poetes valencians.
5.4. La narrativa. Entre el realisme i la transgressió. La narrativa experimental. El cas valencià.

7 Dels 80 als nostres dies
6.1 Envers la normalització. El mercat editorial. La institucionalització de la literatura catalana.
6.2 La narrativa. Literatura de gènere: novel•la històrica i novel•la negra. Tendències actuals. Francesc Bodí. Albert Sánchez-Piñol. La narrativa breu.
6.3 La poesia. Noves vies de difusió del gènere: col•leccions i revistes. Excel•lència i diversitat de línies. Maria Mercè Marçal. Experiència i intimisme: Enric Sòria i Jaume Subirana.
6.4 El boom de la literatura del jo. Memòries i dietaris: d'Avel•lí Artís-Gener "Tísner" a Enric Sòria.


Enllaç al programa
http://cv1.cpd.ua.es/consplanesestudio/cvfichaasi.asp?wCodAsi=8604&wLengua=V
Professor/a responsable
ESPINOS FELIPE , JOAQUIM


Metodologia docent (2009-10)
Classes teòriques i pràctiques
1. Lectura comprensiva i ràpida de textos contemporanis
2. Familiaritat i agilitat en el treball amb diccionaris
3. Capacitat de llegir comprensivament textos crítics, d'extraure'n les principals idees i línies de pensament; és a dir, s'ha de fer una primera lectura, fer un esborrany de les principals idees, s'ha de revisar l'esborrany i s'ha de traure una versió final ordenada i coherent
4. Capacitat de sintetitzar les lectures crítiques
5. Capacitat de relacionar les aportacions bibliogràfiques amb la resta de materials del curs
6. Redacció ordenada i adequada d'una exposició d'un tema qualsevol relacionat amb el temari
7. Capacitat crítica en l'anàlisi de les obres literàries



Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Treballs bibliogràfics
Realització de set comentaris de text (un per tema) i dues exposicions orals, així com la participació en les diverses activitats que es duguen a terme durant les classes. L'assistència a classe hi serà imprecindible. Es permetran un màxim de 10 faltes.
Si l'alumne presencial no aprova els comentaris de text i les exposicions, o supera les 10 faltes d'assistència, haurà de realitzar l'examen escrit final.
La preparació de les exposicions orals serà tutoritzada per cada professor.
S'aplicaran els criteris de penalització de l'ortografia (expressió escrita) i de pronunciació i fluïdesa (expressió oral) aprovats pel Departament de Filologia Catalana per a les assignatures de primer cicle


Professorat (2009-10)
Grup Professor
TEORIA DE 86041ESPINOS FELIPE, JOAQUIM
Esteve Guillén, Anna Isabel
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86041ESPINOS FELIPE, JOAQUIM
Esteve Guillén, Anna Isabel
Enllaços relacionats
Sense Dades


Bibliografia

Aproximació a la literatura catalana del segle xx
Autors:MOLAS, Joaquim
Edició:Barcelona : Base, 2010.
ISBN:978-84-92437-12-2
Recomanat per: ESTEVE GUILLEN, ANNA ISABEL (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2009-10)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 24/11/2009 -
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 01/06/2010 12:00 15:00 FI/1-02M -
Període extraordinari de setembre -1 10/09/2010 15:00 18:00 FI/1-05P -
Període extraordinari de setembre -1 10/09/2010 -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2009-10)
No especificat
Alumnes presencials
70% Realització de set comentaris de text (un per tema) i dues exposicions orals, així com la participació en les diverses activitats que es duguen a terme durant les classes. L'assistència a classe hi serà imprecindible. Es permetran un màxim de 10 faltes.
Si l'alumne presencial no aprova els comentaris de text i les exposicions, o supera les 10 faltes d'assistència, haurà de realitzar l'examen escrit final.
La preparació de les exposicions orals serà tutoritzada per cada professor.
S'aplicaran els criteris de penalització de l'ortografia (expressió escrita) i de pronunciació i fluïdesa (expressió oral) aprovats pel Departament de Filologia Catalana per a les assignatures de primer cicle
30% Prova oral, en que s'avaluaran els llibres de lectura i es comentaran les pràctiques realitzades al llarg del curs. Caldrà superar-la necessàriament per a aprovar l'assignatura,

Alumnes no presencials
70% Examen escrit. Constarà d'una part teòrica i d'una pràctica. S'avaluarà de la següent manera: 60% Part pràctica (Comentari de text) , 40% Part teòrica.
30% Prova oral, que caldrà superar necessàriament per a aprovar l'assignatura, en què s'avaluaran les lectures i, si escau, es comentaran els exercicis lliurats al llarg del curs.
S'hi considerarà positivament el lliurament dels comentaris de text i la realització de les exposicions.