UA
   LITERATURA Y CINE EN LOS PAISES DE HABLA INGLESA: INTERRELACIÓN SEMIÓTICA Y NARRATIVA    Año académico       Versión PDF.
Código8933Descripción
Crdts. Teor.1ESTUDIO DE LA EVOLUCIÓN DEL LENGUAJE CINEMATOGRÁFICO EN LOS PAÍSES DE HABLA INGLESA.
Crdts. Pract.5
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA INGLESAFILOLOGIA INGLESA1,54,5


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2009-10)
Grupo (*)Número
1 25
TOTAL 25
(*) 1: GRUPO 1 - ANG


Ofertada como libre elección (2009-10)
Número máximo de alumnos: Sin límite
Pincha aquí para ver a qué estudios se oferta
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2009-10)
ModoGrupo (*)Día inicioDía finDíaHora inicioHora finAula
CLASE TEÓRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 L 13:00 14:00 FI/1-LAB5
CLASE PRÁCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 L 14:00 15:00 FI/1-LAB5
  1 14/09/2009 23/12/2009 M 13:00 15:00 FI/1-LAB5
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - ANG
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: GRUPO PRACTICAS 8933 - ANG


Grupos de matricula (2009-10)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 1er. M ANG desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - ANG


Objetivos de las asignatura / competencias (2009-10)
By the end of the semester the students of this subject will have achieved the necessary skills to perform a critical analysis of a film production in semiotic terms. For this purpose they will have acquired a basic knowledge of film syntax within the evolution of film history, from the silent period to the XXI century. Besides this theoretical perspective, a survey of the social context in which the film is produced will help to assess its ideological impact on the general public of its country of origin and beyond. A study of film genre, using melodrama as a case study, and the blurring of boundaries with other genres and textual forms will help to get a general overview of contemporary film production using analytical tools of general literary criticism applied to both the films and also some of the books they are based on (Turn of the Screw, Strangers on a Train, The French Lieutenant's Woman, Atonement). Finally, the possibility of analyzing the individual work of a major filmmaker, Alfred Hitchcock in this semester, will help to develop a pattern of global assessment on the concept of Film d`Auteur


Contenidos teóricos y prácticos (2009-10)
SECTION 1. Basic concepts of film syntax.

Unit 1. The Birth of a Nation. (D. W. Griffith, 1915).
Unit 2. Citizen Kane. (Orson Welles, 1940).

SECTION 2. Film d'Auteur.

Unit 3 Strangers on a Train (Alfred Hitchcock 1951), based on "Strangers on a Train" (Patricia Highsmith)
Unit 4. Rear Window. (Alfred Hitchcock, 1954)

SECTION 3. "Non-literal" film adaptations.

Unit 5. The Innocents (Jack Clayton, 1961), based on "Turn of the Screw" (Henry James)
Unit 6. If... (Lindsay Anderson, 1968)

SECTION 4. An Analysis of Film Genre: Melodrama.

Unit 7. All that heaven allows. (Douglas Sirk, 1955)
Unit 8. Far from Heaven. (Tod Haynes, 2002)

SECTION 5. Metanarrative in Novel and Film

Unit 9 The French Lieutenant's Woman (Karel Reisz, 1981) based on "The French Lieutenant`s Woman" (John Fowles)
Unit 10. Atonement (Joe Wright, 2007), based on Atonement (Ian McEwan)


Más información
Profesor/a responsable
Sanderson , John Douglas


Metodología docente (2009-10)
Clases teóricas y prácticas
A film will be introduced, with specific theoretical framework, and then shown (usually in the Salón de Grados de Letras) every Tuesday. Specific issues will have been set about the film which will be discussed in the two sessions of the following Monday. Four of the films are based on novels which will have to be read, one per month.



Tipo de actividades: teóricas y prácticas
No especificado


Profesores (2009-10)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 89331Sanderson , John Douglas
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 89331Sanderson , John Douglas
Enlaces relacionados
http://books.guardian.co.uk/adaptations/0,,1765706,00.html
http://http://www.filmsite.org/citi.html
http://ns1.simplyscripts.com/scripts/Strangers_On_A_Train.pdf
http://old.bfi.org.uk/sightandsound/feature/297
http://old.bfi.org.uk/sightandsound/feature/61
http://old.bfi.org.uk/sightandsound/feature/61
http://www.aellea.com/script/citizenkane_script.txt
http://www.ejumpcut.org/archive/jc50.2008/Scherr/index.html
http://www.offscreen.com/index.php/phile/essays/beneath_surface/
http://www.villagevoice.com/2002-11-05/film/signs-of-the-times/1/


Bibliografía

A history of narrative film
Autor(es):COOK, David
Edición:New York : Norton, 1996.
ISBN:978-0-393-96819-4
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

A jealous ghost
Autor(es):WILSON, A. N.
Edición:London : Arrow, 2006.
ISBN:978-0-09-947866-9
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)

Adapting Henry James to the screen: gender, fiction, and film
Autor(es):RAW, Laurence
Edición:Lanham : Scarecrow, 2006.
ISBN:978-0-8108-5707-0
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Author, Author
Autor(es):LODGE, David
Edición:Harmondsworth : Penguin Books, 2005.
ISBN:978-0-14-101822-5
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Despite the system : Orson Welles versus the Hollywood Studios
Autor(es):Clinton Heylin
Edición:Edinburgh : Canongate, 2005.
ISBN:1-84195-586-8
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Film and cinema spectatorship : melodrama and mimesis
Autor(es):Jan Campbell
Edición:Cambridge : Polity, 2005.
ISBN:0-7456-2929-6
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Film art: an introduction
Autor(es):BORDWELL, David; THOMPSON , Kristin
Edición:Nueva York : The McGraw-Hill Companies, 1997.
ISBN:0-07-006634-5
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Film studies: the basics
Autor(es):VILLAREJO, Amy
Edición:London : Routledge, 2007.
ISBN:978-0-415-36139-2
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Literature and film : a guide to the theory and practice of film adaptation
Autor(es):edited by Robert Stam Alessandra Raengo
Edición:Malden : Blackwell, 2005.
ISBN:0-631-23054-8 (cart.)
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Narration in the fiction film
Autor(es):Bordwell, David
Edición:Madison, Wis : University of Wisconsin Press, 1985.
ISBN:0299101703
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)

Orson Welles`s citizen Kane : a casebook
Autor(es):edited by James Naremore
Edición:Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2004.
ISBN:0-19-515891-1 (cart.)
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Strangers on a train
Autor(es):HIGHSMITH, Patricia
Edición:London : Vintage, 1999.
ISBN:978-0-099-28307-2
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

The films of Orson Welles
Autor(es):Robert Garis
Edición:Cambridge : Cambridge University Press, 2004.
ISBN:0-521-64014-8 (cart.)
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

The turn of the screw
Autor(es):JAMES, Henry
Edición:London : Penguin , 1994.
ISBN:978-0-140-62061-0
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

The whole equation : a history of Hollywood
Autor(es):David Thomson
Edición:London : Little Brown, 2005.
ISBN:0-316-84860-3
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

The year of Henry James: the story of a novel
Autor(es):LODGE, David
Edición:Harmondsworth : Penguin, 2007.
ISBN:978-0-141-02680-0
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

World Cinema`s `Dialogues` with Hollywood
Autor(es):COOKE, Paul
Edición:New York : Palgrave Macmillan , 2007.
ISBN:978-1-4039-9895-8
Recomendado por:SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2009-10)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Exámenes extraordinarios de finalización de estudios (diciembre) -1 23/11/2009 -
Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre -1 20/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Periodo extraordinario de julio -1 02/07/2010 08:30 11:30 FI/3-11M -
(*) 1: GRUPO 1 - ANG


Instrumentos y criterios de evaluación (2009-10)
No especificado
The tasks required will be the following:
- An essay on one or more specific issues of one of the films included in the syllabus to be handed in by January 20th 2010 (40% of the final mark).
- A written analysis of a segment of three of the films included in the syllabus, which will be performed in the classroom on January 20th 2010 (45%).
- Participation in the classroom (10%)
- Attendance (5%)






Normal
0
21