UA
   HISTORIA SOCIAL DE LA LENGUA CATALANA I    Año académico       Versión PDF.  Versión PDF para convalidación.
Código8606Descripción
Crdts. Teor.4ESTUDIO DIACRÓNICO DE LA LENGUA CATALANA (HISTORIA EXTERNA).
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2013-14)
Grupo (*)Número
1 3
69 1
TOTAL 4
(*) 1: GRUPO 1 - VAL
(*) 69: APROBADO POR COMPENSACIÓN (APC) - VAL


Ofertada como libre elección (2013-14)
Sin departamento
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2013-14)
Sin horario


Grupos de matricula (2013-14)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 Anual M VAL desde - hasta -
69 Anual M VAL desde - hasta -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL
(*) 69: APROBADO POR COMPENSACIÓN (APC) - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2013-14)
2. CONTEXTUALIZACIÓ / PRESENTACIÓ

L'assignatura fa un examen crític de la historia social de la llengua catalana i subministra els instruments per a la recerca en les fonts de la documentació històrica. Així mateix, ofereix a l'alumnat una formació bàsica en aspectes essencials de la docència de la historia de la llengua per a l'ensenyament secundari i per al treball en arxius històrics.

En el context del pla d`estudis de Filologia Catalana, aquesta assignatura es planteja com una introducció diacrònica, necessària per a emmarcar degudament l`anàlisi de la llengua actual que està programada per als cursos següents del grau a les assignatures de Fonaments de la norma lingüística catalana, de 2n curs (2n semestre); Fonètica i fonologia catalanes, de 3r curs (1r semestre); Les parles catalanes, de 3r (1r semestre); Morfologia catalana, de 3r (2n semestre); Sintaxi catalana, de 4t (1r semestre); Semàntica i lexicologia catalana, de 4t (2n semestre).

Però els coneixements previs que proporciona la Història social de la llengua es fan imprescindibles per a cursar les assignatures amb les quals manté la relació més estreta, que són Sociolingüística catalana, 3r curs (1r semestre), i Orígens i evolució de la llengua catalana, de 3r (2n semestre). La Sociolingüística permet apreciar com es manifesten en el moment present els usos socials de la llengua i la consciència lingüística que han caracteritzat la comunitat lingüística catalana al llarg del temps. Quant a l`altra assignatura, partint de la contextualització històrica ja presentada en Història social, s`ocupa de descriure i resseguir el desenvolupament de les estructures lingüístiques del català des del seu naixement.


3. COMPETÈNCIES


Competències generals

CG1
Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
CG2
Capacitat per comprendre el paper del llenguatge en la construcció del ser humà com a membre actiu d`una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l`individu en la societat.
CG3
Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
CG7
Compromís social amb la igualtat entre hòmens i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

Competències específiques

CE1
Capacitat per comunicar en la llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) de manera que es puga fer viable una comunicació fluïda en els mitjans professionals i acadèmics en què es desenvoluparà l`alumnat en el futur, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l`àmbit propi.
CE4
Ser capaç de conèixer i analitzar les variants de registre diacròniques, diatòpiques i diastràtiques de la llengua catalana reconeixent el valor i la riquesa de la variació com a patrimoni dels valencians, catalans i balears.
CE5
Capacitat per comprendre la història de la llengua catalana a través dels textos, els canvis socials, culturals i polítics de manera que es puga establir una ordenaci&


Contenidos teóricos y prácticos (2013-14)
5. CONTINGUTS

1. El sorgiment de la llengua catalana
1.1. La implantació territorial
1.2. La consciència del vulgar: el català preliterari

2. La conformació del valencià
2.1. Els regnes de València i Múrcia
2.2. La colonització: procedència i establiment

3. Plenitud lingüística i nacional
3.1. L'expansió internacional del català
3.2. La normativització de la llengua

4. La fragmentació lingüística i territorial
4.1. El començament del conflicte lingüístic
4.2. El particularisme onomàstic valencià

5. La repressió lingüística institucionalitzada
5.1. Desplegament cronològic i territorial
5.2. Capítols de la repressió al Regne de València


6. El secessionisme lingüístic als Països Catalans
6.1. Els antecedents valencians
6.2. La ideologia secessionista contemporània

7. Del català que ara es parla al català literari
7.1. Els moviments populistes
7.2. El model decimonònic del bon català

8. La interrupció intergeneracional de la llengua
8.1. Els inicis urbans: Barcelona, València i Alacant
8.2. L'escampament social del procés
8. BIBLIOGRAFÍA


Bibliografia

a) Manual
FERRANDO, Antoni; NICOLÁS, Miquel (2005). Història de la llengua catalana, Barcelona: Editorial UOC, 2011.

b) Altres manuals

ANGUERA, Pere (1997). El català al segle XIX. De llengua del poble a llengua nacional. Barcelona: Empúries.
BALSALOBRE, P. & J. GRATACÓS (eds., 1995). La llengua catalana al segle XVIII. Barcelona: Quaderns Crema.
MARFANY, Joan-Lluís (2001). La llengua maltractada. El castellà i el català a Catalunya del segle XVI al segle XIX, Barcelona: Empúries.
NADAL, Josep Maria; PRATS, Modest (1982). Història de la llengua catalana. 1/ Dels inicis fins al segle XV. Barcelona: Edicions 62.
NADAL, Josep Maria; PRATS, Modest (1996). Història de la llengua catalana. 2/ El segle XV. Barcelona: Edicions 62.
RAFANELL, August (1999). La llengua silenciada. Una història del català, del Cinccents al Vuitcents, Barcelona: Empúries.
SANCHIS GUARNER, Manuel (1980). Aproximació a la història de la llengua catalana. Barcelona: Salvat.
TAVANI, Giuseppe (1994). Breu història de la llengua catalana. Barcelona: Edicions 62.

c) Antologies de textos

CLIMENT, Josep Daniel (2003). L'interès per la llengua dels valencians (segles XV-XIX), València: Consell Valencià de Cultura.
MARTÍ CASTELL, Joan; MORAN, Josep (1986): Documents d'història de la llengua catalana. Dels orígens a Fabra, Barcelona: Empúries.
MORAN, Josep; RABELLA, Joan Anton (2001). Primers textos en llengua catalana, Barcelona: Proa.

RUSSELL-GEBBETT, Paul (1965). Mediaeval Catalan Linguistic Texts, Oxford: The Dolphin Book.

d) Competència comunicativa
GÓMEZ MONLLOR, Glòria; TOMÀS ROSELLÓ, Marisa (1997). Pràctiques d'expressió escrita, Marfil, Alcoi.
GONZÀLVEZ, H. (coord.) et al. (2009). Va de bo! Nivell elemental de valencià (B1), Alzira: Bromera.


Más información
Profesor/a responsable
MONTOYA ABAT , BRAULI


Metodología docente (2013-14)
No especificado


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
No especificado


Profesores (2013-14)
Grupo Profesor/a
TEORIA DE 86061MONTOYA ABAT, BRAULI
Enlaces relacionados
Sin Datos


Bibliografía

Aproximació a la història de la llengua catalana
Autor(es):Sanchis Guarner, Manuel
Edición:Barcelona : Salvat Editores, 1980.
ISBN:84-345-4033-9
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Breu història de la llengua catalana
Autor(es):Lleal, Coloma
Edición:Barcelona : Barcanova, 2003.
ISBN:84-489-1395-7
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ] [ Acceso a las ediciones anteriores ]

Documents d`història de la llengua catalana : dels orígens a Fabra
Autor(es):Joan Martí i Castell, Josep Moran
Edición:Barcelona : Empúries, 1986.
ISBN:84-7596-098-7
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El català al segle XIX: de llengua del poble a llengua nacional
Autor(es):ANGUERA, Pere
Edición:Barcelona : Empúries, 1997.
ISBN:84-7596-539-3
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

El patriciat i la nacioì: sobre el particularisme dels valencians en els segles XIV i XV
Autor(es):RUBIO VELA, Agustín.
Edición:Barcelona : Abadia de Montserrat, 2012.
ISBN:978-84-9883-557-1
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Els orígens de la llengua
Autor(es):GIMENO BETÍ, Lluís
Edición:Alzira : Bromera, 2005.
ISBN:978-84-7660-684-1
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Història de la llengua catalana
Autor(es):Nadal, Josep M.
Edición:Barcelona : Edicions 62, 1996.
ISBN:84-297-4233-6
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Història de la llengua catalana
Autor(es):Nadal, Josep M.
Edición:Barcelona : Edicions 62, 1983.
ISBN:84-297-1904-0
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Història de la llengua catalana
Autor(es):Ferrando, Antoni
Edición:Barcelona : Pòrtic, 2005.
ISBN:84-7306-862-9
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

La llengua catalana al segle XVIII
Autor(es):BALASOBRE, Pep (ed.lit.); GRATACÓS, Joan (ed.lit.); ROSSICH, Albert (rev.); RAFANELL, August (rev.)
Edición:Barcelona : Quaderns Crema, 1995.
ISBN:84-7727-142-9
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Mediaeval catalan linguistic texts
Autor(es):RUSSELL-GEBBETT, Paul
Edición:Oxford : The Dolphin Book, 1965.
ISBN:No disponible
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Missionary linguistics V= Lingüística misionera V
Autor(es):ZWARTJES, Otto (ed.); ZIMMERMANN, Klaus (ed.); SCHRADER-KNIFFKI, Martina (ed.)
Edición:Amsterdam : John Benjamins, 2014.
ISBN:978-90-272-4613-4
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Pràctiques d`expressió escrita
Autor(es):Gómez Monllor, Glòria; Tomás Roselló, Marisa
Edición:Alcoi : Marfil, 1997.
ISBN:84-268-0914-6
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Primers textos de la llengua catalana
Autor(es):MORAN, Josep; RABELLA I RIBAS, Joan Anton
Edición:Barcelona : Proa, 2001.
ISBN:84-8437-156-5
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Sociolingüística cognitiva: proposiciones, escolios y debates
Autor(es):Moreno Fernández, Francisco
Edición:Madrid : Vervuert Iberoamericana, 2012.
ISBN:978-84-8489-693-7
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]

Va de bo! Nivell elemental de valencià (B1)
Autor(es):Gonzàlvez i Escolano, Héctor (coord.)
Edición:Alzira : Bromera, 2009.
ISBN:978-84-9824-458-8
Recomendado por:MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2013-14)
ConvocatoriaGrupo (*)fechaHora inicioHora finAula(s) asignada(s)Observ:
Pruebas extraordinarias de finalización de estudios -1 08/10/2013 -
Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales -1 02/06/2014 09:00 12:00 A1/2-63S -
Periodo extraordinario de septiembre -1 02/09/2014 09:00 12:00 FI/1-06S -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL
(*) 69: APROBADO POR COMPENSACIÓN (APC) - VAL


Instrumentos y criterios de evaluación (2013-14)
No especificado