UA
   CINEMA I HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi8054Descripció
Crdts. Teor.3EL CINEMA COM A FONT I TESTIMONI PER A L'ÀNALISI DE LA HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA.
Crdts. Pract.1,5
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 5,62 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
HUMANITATS CONTEMPORÀNIESHISTÒRIA CONTEMPORÀNIA4,50


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Història - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2013-14)
Grup (*)Nombre
1 1
TOTAL 1
(*) 1: GRUPO 1 - CAS


Oferida com a lliure elecció (2013-14)
Sense departament
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2013-14)
Sense horari


Grups de matricula (2013-14)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 2do. T CAS des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - CAS


Objectius de l'assignatura / competències (2013-14)
El objetivo general de la asignatura es hacer una aproximación al cine como fuente para el conocimiento y el análisis de la historia contemporánea y, por lo tanto, a las diferentes relaciones que se dan entre historia y cine, tomando como referencia el siglo XX. En base a ello, los contenidos del programa se centran por una parte en la virtualidad del medio cinematográfico como medio de docencia y forma de lectura del pasado reciente, pero principalmente como fuente instrumental de la ciencia histórica, utilizado para el análisis y explicación de las sociedades que lo han producido. Los films elegidos se analizan en base a las circunstancias socio-históricas en las que fueron realizados, su producción, representatividad y repercusión, prestando especial atención a su relación con el poder político. Por otra parte se incide de forma genérica en la propia naturaleza del cine como fuente, su particular forma de discurso a partir de la imagen movimiento y las implicaciones que ello tiene en la forma de discurso que transmite desde un punto de vista de crítica de fuentes.


Continguts teòrics i pràctics (2013-14)
INTRODUCCIÓN.- La mirada del otro: el cine como fuente para el análisis y el conocimiento del siglo XX. Una taxonomía del cine: la unidad de contrarios. Historia y cine / cine e historia: -El cine como relato o la ?lectura cinematográfica de la historia?: el retorno de la narrativa y la recuperación del sujeto; -Historia social del Cine o la ?lectura histórica del cine?. VIOLENCIA POLÍTICA Y TOTALITARISMO. EL SIGLO XX A TRAVÉS DEL CINE. Tema 1. De J?accuse (1919 Abel Gance) a Senderos de Gloria (1956 Stanley Kubrick). Imagen y Memoria de la Primera Guerra Mundial. Tema 2. La revolución del proletariado según Eisenstein. El acorazado Potemkin (1926). Tema 3. Hitler y el ascenso del nazismo. El triunfo de la voluntad (1936 Leni Riefenstahl) Vs. El Gran dictador (1940 Charles Chaplin). Tema 4. Italia anno zero. El neorrealismo, la Segunda Guerra Mundial y la memoria sobre la Resistencia. De Roma città aperta a El pianista. Tema 5. Dos Imágenes de la guerra civil española: Raza (1942 José Luis Sáez de Heredia). Tierra y libertad (1995 Ken Loach). Tema 6. Un tiempo de silencio. La sociedad española y la memoria de la guerra civil española. La caza (1965 Carlos Saura). Un ejemplo de microhistoria a través del cine. Tema 7. ¿Fantástico o político? La invasión de los ladrones de cuerpos (1956 Don Siegel) o la denuncia del Maccarthismo. Tema 8. Al borde del caos. ¿Teléfono rojo? Volamos hacia Moscú. (1963 Stanley Kubrick). Tema 9. Una mirada a la Europa del siglo XX. La mirada de Ulises. (1995 Theo Angelopoulos) (1995)


Enllaç al programa
Professor/a responsable
Paya López , Pedro


Metodologia docent (2013-14)
No especificat


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
No especificat


Professorat (2013-14)
Grup Professor
TEORIA DE 80541Paya López, Pedro
Enllaços relacionats
Sense Dades


Bibliografia

Cine e Historia.
Autors:FERRO, Marc
Edició:Barcelona : Gustavo Gili, 1980.
ISBN:84-252-0966-8
Recomanat per: PAYA LOPEZ, PEDRO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El pasado en imágenes: el desafío del cine a nuestra idea de historia.
Autors:Rosestone, Robert A.
Edició:Barcelona : Ariel, 1997.
ISBN:84-344-6593-0
Recomanat per: PAYA LOPEZ, PEDRO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El siglo XX en la pantalla: cien años a través del cine
Autors:Sand, Shlomo; Climent, Michel (pref.); Esteve, Ferran (trad.)
Edició:2005 : Crítica, Barcelona.
ISBN:84-8432-629-2
Recomanat per: PAYA LOPEZ, PEDRO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Historia contemporánea y cine
Autors:Ferro, Marc
Edició:Barcelona : Ariel , 1995.
ISBN:978-84-344-6577-0
Recomanat per: PAYA LOPEZ, PEDRO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Historia del Cine.
Autors:GUBERN, Román
Edició:Madrid : Cátedra, 2004.
ISBN:978-84-376-2172-2
Recomanat per: PAYA LOPEZ, PEDRO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

¿Qué es el cine?
Autors:Bazin, André; López Muñoz, José Luis (trad.)
Edició:Madrid : Rialp, 1990.
ISBN:978-84-321-1147-1
Recomanat per: PAYA LOPEZ, PEDRO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2013-14)
Informació no disponible en aquests moments.
(*) 1: GRUPO 1 - CAS


Instruments i criteris d'avaluació (2013-14)
No especificat