Objectius generals:
1. Augmentar la competència lingüística i comunicativa -sobretot en l`àmbit acadèmic- tot desenvolupant les pròpies habilitats lingüístiques.
2. Conéixer, analitzar i valorar els aspectes fonamentals de l`ensenyament‑aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes en l`ensenyament secundari.
Objectius específics:
1. Conéixer, comprendre i valorar les possibilitats organitzatives del nostre sistema educatiu i el tractament de les llengües curriculars, especialment de la llengua catalana.
2. Conéixer, analitzar i valorar els objectius i les implicacions dels diferents programes d`educació bilingüe.
3.TEMA 1. El sistema educatiu valencià
1.1. Trets generals del sistema educatiu. Organització del sistema educatiu. 1.2. Característiques del sistema educatiu valencià respecte a l'ensenyament de les llengües. 1.3. Disposicions legals sobre la llengua a l'ensenyament. 1.4. Implicacions organitzatives de l'ordenament legal. 1.5. Tractament educatiu de la llengua minoritzada en una situació de conflicte lingüístic. 1.6. El model de llengua a la institució escolar. La formació lingüística del professorat.
TEMA 2. L'educació bilingüe: models i programes d'educació bilingüe
2.1. Concepte d'educació bilingüe. 2.2. Tipologia de l'educació bilingüe. 2.3. Models organitzatius d'educació bilingüe. 2.4. Els programes d'educació bilingüe dins els sistema educatiu valencià. La immersió lingüística. 2.5. L'educació bilingüe en les etapes d'ensenyament secundari. 2.6. Bases psicolingüístiques de l'aprenentatge de llengües dins el model d'enriquiment.
TEMA 3. Enfocaments metodològics per a l'ensenyament de llengües
3.1. Els perfils del professorat de llengua i literatura. 3.2. Teories lingüístiques i ensenyament de llengües. 3.3. Enfocaments metodològics en la didàctica de les llengües. 3.4. L'enfocament comunicatiu. 3.5. La contribució del constructivisme a l'àrea de llengua i literatura. 3.6. Orientacions metodològiques per a l'àrea de llengua i literatura en l'ensenyament secundari. 3.7. La diversitat discursiva. Les tipologies textuals i l'ensenyament de la llengua i la literatura.
TEMA 4. La planificació didàctica de l'àrea de llengua i literatura a l'ESO
4.1. El currículum de l'educació secundària obligatòria: objectius, continguts i criteris d'avaluació. 4.2. Criteris bàsics per a l'elaboració de programacions didàctiques. 4.3. Les programacions didàctiques: tipus i classes. 4.4. Les unitats didàctiques. Els nuclis temàtics. 4.5. Les seqüències didàctiques. 4.6. La programació per tasques. Les webquest. 4.7. Els projectes educatius. 4.8. La planificació de l'avaluació.
TEMA 5. La comprensió lectora: la lectura com a procés de construcció del sentit
5.1. Model de comprensió lectora. 5.2. Tipus de lectura. 5.3. Perfil del bon lector. Factors que condicionen l'hàbit de la lectura. 5.4. Microhabilitats de la comprensió lectora. 5.5. Tècniques i recursos per al desenvolupament de la comprensió lectora. 5.6. L'avaluació de la comprensió lectora.
TEMA 6. La producció de textos escrits
6.1. El procés de producció de textos escrits. 6.2. Estratègies de composició del text escrit. 6.2.1. Ensenyar a escriure. 6.2.2. La reflexió gramatical en la composició escrita. 6.3. Recursos didàctics: tipologia d'activitats de producció escrita. 6.4. Seqüències didàctiques per a l'aprenentatge de la composició escrita. 6.5. La revisió i la correcció dels textos escrits.
TEMA 7. La comprensió i producció de discursos orals
7.1. El paper dels discursos orals a la classe de llengua. 7.1.2. El tractament dels discursos orals a classe. 7.1.3. L'oral formal. Les necessitats de comunicació oral. 7.2. El procés de comprensió de la comunicació oral. 7.3. El procés de producció dels discursos orals. 7.4. Seqüències didàctiques per a l'aprenentatge de l'oral. 7.5. Activitats, recursos didàctics i avaluació.
TEMA 8. El tractament de la literatura
8.1. El currículum de l'ESO: llengua i literatura. 8.2. Objectius literaris en l'ESO. 8.3. El tractament historicista vs. el tractament textual.
TEMA 9. El treball de la gramàtica
9.1. L'aprenentatge de la gramàtica: reflexió lingüística i ús. 9.2. Seqüenciació dels continguts gramaticals.
TEMA 10. Les actituds lingüístiques
10.1. Els continguts del bloc "Llengua i societat": continguts de sociolingüística. 10.2. Els prejudicis lingüístics en l'aprenentatge d'una llengua minoritzada. 10.3. Recursos didàctics per al tractament dels continguts de sociolingüística i de les actituds lingüístiques.
TEMA 11. La incorporació tardana (IT) d'alumnat al sistema educatiu valencià 11.1. El concepte d'incorporació tardana. 11.2. La llengua com a mitjà d'integració social. El paper de la llengua minoritzada. 11.3. El pla d'acollida: participació del professorat de llengua. 11.4. L'alumnat nouvingut i les adaptacions curriculars 11.4.1. Propostes organitzatives.
11.4.2. Recursos didàctics.
|