UA
   HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi6881Descripció
Crdts. Teor.3Estudi dels principals processos socials, polítics i fets culturals que han tingut lloc en el món a partir de 1945, amb especial referència a la història de la Unió Europea.
Crdts. Pract.1,5
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 5,62 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
HUMANITATS CONTEMPORÀNIESHISTÒRIA CONTEMPORÀNIA4,50


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Humanitats - pla 1996


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Aquesta assignatura és incompatible, per tenir continguts equivalents, amb les següents assignatures:
CodiAssignatura
4252HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL
8034HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 37
TOTAL 37
(*) 1: GRUPO 1 - CAS


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Nombre màxim d'alumnes: 25
Places disponibles 25
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 01/02/2010 21/05/2010 M 15:00 17:00 GE/2-10P
  1 01/02/2010 21/05/2010 X 17:00 18:00 GE/2-10P
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - CAS


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 2do. T CAS des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - CAS


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)
1) Explicar los principales cambios políticos registrados desde 1945.
2) Identificar los rasgos más sobresalientes de la evolución económica, relacionándolos con fenómenos políticos, sociales y culturales.
3) Emplear con propiedad el vocabulario propio del historiador.
4) Analizar información cartográfica, fotográfica, estadística, textual y de nuevas fuentes (vídeo, internet...) susceptible de aprovechamiento para la historiografía.
5) Realizar y exponer, de modo oral o por escrito, trabajos, pequeñas investigaciones y lecturas.
6) Desarrollar un espíritu crítico que propicie la discusión de problemas sociales, culturales y políticos.
7) Valorar la importancia de la historiografía rigurosa como vía para el progreso del conocimiento.


Continguts teòrics i pràctics (2009-10)
CONTENIDOS TEÓRICOS

1. UN MUNDO BIPOLAR
1.1 La postguerra y la aparición de los bloques
1.2 La consolidación de los bloques
1.3 Los años de la esperanza: Asia, África e Iberoamérica

2. LOS AÑOS 70
2.1 La crisis económica de 1973 y sus consecuencias
2.2 Los conflictos
2.3 Independencia política y dependencia económica en el Tercer Mundo

3. LOS AÑOS 80
3.1 El neoliberalismo y la caída del bloque soviético
3.2 La proyección imperialista
3.3 Tendencias culturales y cambios socioeconómicos

4. EL MUNDO ACTUAL
4.1 El nuevo escenario internacional
4.2 Norte y Sur



CONTENIDOS PRÁCTICOS

Realización de un trabajo a partir de materiales proporcionados por el profesor referente a los contenidos teóricos de la materia.


Enllaç al programa
Professor/a responsable
ROCAMORA ROCAMORA , JOSE ANTONIO


Metodologia docent (2009-10)
No especificat
Las clases serán eminentemente teóricas, pero se recurrirá al análisis de textos e imágenes, procurando que el alumno/a participe en esta actividad.


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
No especificat
El alumno/a podrá elaborar una pequeña investigación histórica, que se realizará al margen del horario docente, aunque se fijará un tiempo dedicado a especificar las características que debería tener dicho trabajo.


Professorat (2009-10)
Grup Professor
TEORIA DE 68811ROCAMORA ROCAMORA, JOSE ANTONIO
Enllaços relacionats
http://europa.sim.ucm.es/compludoc/
http://pdba.geogetown.edu
http://www.cidob.org
http://www.cnn.com/topics
http://www.europa.eu/index_es.htm
http://www.hartford-hwp.com/archives/index.html
http://www.historia-actual.com
http://www.hpol.org
http://www.intute.ac.uk
http://www.politicaexterior.com
http://www.undp.org/spanish
http://www.uv.es/apons/un.htm


Bibliografia

El mundo árabo-islámico contemporáneo: una historia política
Autors:LÓPEZ GARCÍA, Bernabé
Edició:Madrid : Síntesis, 1997.
ISBN:84-7738-488-6
Recomanat per: ROCAMORA ROCAMORA, JOSE ANTONIO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Historia breve del mundo reciente : (1945-2004)
Autors:Comellas, José Luis
Edició:Madrid : Rialp, 2005.
ISBN:84-321-3526-7
Recomanat per: ROCAMORA ROCAMORA, JOSE ANTONIO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Historia contemporánea de Africa de Nkrumah a Mandela : (desde 1940 hasta nuestros días)
Autors:Cortés López, José Luis
Edició:Madrid : Mundo Negro, 1995.
ISBN:84-7295-139-1
Recomanat per: ROCAMORA ROCAMORA, JOSE ANTONIO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Història contemporània d`Amèrica
Autors:Alcàzar Garrido, Joan del; Tabanera, N.; Santacreu, J.M.; Marimón, A.
Edició:València : Universitat de València, 2002.
ISBN:84-370-5366-8
Recomanat per: ROCAMORA ROCAMORA, JOSE ANTONIO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Kuma : historia del África negra
Autors:Ferran Iniesta
Edició:Barcelona.
ISBN:84-7290-101-7
Recomanat per: ROCAMORA ROCAMORA, JOSE ANTONIO (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2009-10)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Estudi: 28
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 06/11/2009 -
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 04/06/2010 15:00 18:00 GE/2-08M -
Període extraordinari de setembre -1 07/09/2010 18:00 21:00 FI/3-12P -
(*) 1: GRUPO 1 - CAS


Instruments i criteris d'avaluació (2009-10)
No especificat
Para la evaluación, se emplearan dos instrumentos:

A. Un examen de dos horas de duración que incluirá una pregunta en la que el alumno desarrollará de forma ordenada y correcta -en la forma y en el fondo- sus conocimientos sobre una cuestión estudiada en el temario (2 puntos).
Una serie de preguntas breves sobre aspectos concretos de la programación (2'5 puntos).
Un cuestionario tipo test (3 puntos).

B Elaboración y exposición en clase de un trabajo sobre aspectos del temario. Las características y tema específico se concretarán a inicio del curso. La puntuación será de 2`5 puntos.