UA
   LLENGUA CATALANA    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi3253Descripció
Crdts. Teor.4Formació bàsica en els aspectes descriptius i normatius de la llengua catalana.
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA60


Estudis en què s'imparteix
(comple. formac.)Llicenciatura en Humanitats - pla 1996
Llicenciatura en Humanitats - pla 1996


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Aquesta assignatura és incompatible, per tenir continguts equivalents, amb les següents assignatures:
CodiAssignatura
8118LLENGUA CATALANA I
10034LLENGUA CATALANA I
7775LLENGUA CATALANA (en català)
8116LLENGUA A: CATALÀ I
7607LLENGUA CATALANA
4748LLENGUA CATALANA I
8605LLENGUA CATALANA
7774LLENGUA CATALANA (en català)
8207INICIACIÓ AL CATALÀ I


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 10
TOTAL 10
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 X 15:00 17:00 FI/2-09P
  1 01/02/2010 21/05/2010 X 17:00 19:00 FI/1-05P
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 Anual T VAL des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)

Objectiu general:


Assolir una millor competència lingüística i comunicativa en català, amb domini de la normativa lingüística i de les tècniques i estratègies per a la planificació, elaboració i redacció dels principals documents de l'àmbit acadèmic (especialment del camp de les humanitats).

Objectius específics:

1. Aconseguir un nivell estàndard d'expressió oral i escrita.

2. Saber analitzar l'estructura informativa i les característiques discursives dels principals tipus de textos.

3. Saber usar diferents procediments lingüístics i de redacció segons el tipus de text, la intenció comunicativa, els elements de registre, etc.

4.Conéixer i saber aplicar les característiques de la redacció acadèmica (especialment en el camp de les humanitats), amb un bon domini de la normativa lingüística.

5. Conéixer i saber aplicar els elements formals de la redacció (puntuació, presentació de documents, convencions tipogràfiques, etc.).

6. Saber produir els textos més habituals en l'àmbit acadèmic i en el camp de les humanitats (ressenya, article d'opinió, divulgatiu i científic, bibliografia, treball acadèmic, exposicions, etc.).









Continguts teòrics i pràctics (2009-10)
CONTINGUTS (TEMARI)
BLOC I. NORMATIVA

1. INTRODUCCIÓ A LA LLENGUA CATALANA. MARC SOCIOLINGÜÍSTIC

1.1 La llengua catalana: extensió, territori i parlants.

1.2 La llengua catalana dins el conjunt de les llengües romàniques.

1.3 Les variants geogràfiques de la llengua catalana: la variant occidental i la variant oriental. El valencià com a variant geogràfica de la llengua catalana.

1.4 Conceptes clau de sociolingüística: bilingüisme, diglòssia, conflicte lingüístic, substitució, normalització i normativització, llengua estàndard.


2. TEMES DE LA NORMATIVA LINGÜÍSTICA

2.1 Aspectes més importants de la fonologia vocàlica i consonàntica: vocalisme tònic, fonemes alveolars, palatals, ...

2.2 Repàs de les regles ortogràfiques del sistema vocàlic i consonàntic

2.3 L'article determinat. Contraccions i apostrofació. Article neutre castellà: equivalents en català. Article i noms propis.

2.4 Adjectius pronominals (demostratius, possessius, numerals, quantitatius i indefinits).

2.5 Flexió nominal (gènere i nombre) i flexió verbal.

2.6 Sistema de pronoms febles.

2.7 Els relatius i els interrogatius.

2.8 Els adjectius pronominals: demostratius, possessius, numerals i quantitatius.

2.9 Adverbis, preposicions i conjuncions. Sistema de connectors.

2.10 Principals interferències morfosintàctiques i lèxiques del castellà.

BLOC II. ANÀLISI I PRODUCCIÓ DE TEXTOS

3. TEXT I COMUNICACIÓ

3.1 Text com a unitat comunicativa.

3.2 Variació lingüística: social, geogràfica, estilística. Elements de registre: camp, mode, tenor interpersonal i tenor funcional.

3.3 Propietats textuals: adequació, coherència, cohesió, rellevància, intencionalitat, gramaticalitat.

3.4 Tipologia textual. Tipus de text i gèneres. Caracterització dels diversos tipus textuals: descriptius, narratius, instructius, expositius, argumentatius, conversacionals, predictius, retòrics.



4. INSTRUMENTS PER A LA REDACCIÓ

4.1 Tècniques i estratègies per a la planificació del text

4.2 Construcció de paràgrafs. Signes de puntuació.

4.3 Presentació de l'escrit: disseny de documents (format, marges, interlineat), convencions tipogràfiques (tipus de lletra, criteris de majúscules i minúscules, abreviatures, símbols i sigles), etc.

4.4 Principals defectes de redacció i estil.

4.5 Eines de consulta: diccionaris, vocabularis i obres gramaticals. Material auxiliar i de documentació.

4.6 Recursos informàtics: processadors de textos, verificadors ortogràfics, programes de traducció assistida, cercadors d'Internet, etc.



5. DOCUMENTS ACADÈMICS I DEL CAMP DE LES HUMANITATS

5.1 Ressenya

5.2 Comentari de text

5.3 Índex, sistemes de citació i bibliografia

5.4 Presentació de temes i exposició oral

5.5 Article d'opinió, article de divulgació i article científic

5.6 Treball acadèmic




Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/assig/assigprog.html
Professor/a responsable
Esteve Guillén , Anna Isabel


Metodologia docent (2009-10)
Classes teòriques i pràctiques
METODOLOGIA I PLA DE TREBALL
El pla de treball serà eminentment pràctic. En el primer quadrimestre, i depenent del nivell dels alumnes matriculats, les classes estaran orientades a fomentar l'adquisició d'un nivell elemental alt o mitjà de la llengua i el coneixement de la normativa. Es potenciarà amb especial interés l'expressió oral de l'alumne amb debats, intervencions, presentacions i l'exposició final.


En el segon quadrimestre, les sessions abordaran els aspectes relacionats amb la producció de diferents models de documents.

Així doncs, el treball pràctic del curs consistirà en la realització set treballs:

1) Treballs centrats en l`anàlisi i producció de tot tipus de textos.

2) Exercicis individuals que ajuden a dominar els aspectes normatius bàsics de la llengua catalana.

3) Elaboració d'una ressenya, a partir de la lectura d`un dels llibres que es proposaran a principi de curs.

4) Preparació d'una exposició oral sobre un tema relacionat amb les Humanitats.






Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Laboratoris






Normal
0
21






MicrosoftInternetExplorer4





/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabla normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}









Normal
0
21






MicrosoftInternetExplorer4