UA
   TERMINOLOGIA CATALANA    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi8624Descripció
Crdts. Teor.4INTRODUCCIÓ AL CONCEPTE, APLICACIONS, FONTS I METODOLOGIA DE LA CIÈNCIA TERMINOLÒGICA AMB REFERÈNCIA AL CATALÀ.
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Àrab - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Francesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Hispànica - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 17
TOTAL 17
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 01/02/2010 21/05/2010 M 08:00 09:00 FI/1-03S
  1 01/02/2010 21/05/2010 X 13:00 15:00 FI/1-03S
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 01/02/2010 21/05/2010 J 08:00 09:00 FI/1-03S
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: grupo 1 - VAL


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 2do. M VAL des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)
La terminologia. Concepte, aplicacions, fonts, metodologia de recerca, instrumental tècnic. La terminologia catalana abans i a l'hora d'ara. La producció de termes. Elaboració de vocabularis específics. Normalització terminològica. Les equivalències de termes entre llengües diverses. Terminologia, estàndard i normalització lingüística.

OBJECTIUS

En finalitzar aquesta assignatura, l'alumne haurà de:

a) Explicar quins són els objectius, la metodologia i les aplicacions de la terminologia, definir les relacions que manté amb altres disciplines de la lingüística (lexicologia, lexicografia, traducció...) i de les ciències en general.

b) Caracteritzar el llenguatge especialitzat.

c) Analitzar el procés de producció dels termes des d'un punt de vista formal i conceptual. Això exigeix conéixer els mecanismes de producció lèxica del català i de generació i d'organització dels conceptes i preveure les dificultats que puguen plantejar.

d) Fer servir els diccionaris terminològics i explicar-ne el procés de producció.

e) Definir el concepte de normalització terminològica; valorar l'equivalència terminològica entre les diverses llengües en un context d'internacionalització de l'activitat humana en general i, per tant, de les necessitats lingüístiques; avaluar els procediments per a la generació de neologismes.

f) Analitzar el paper de la terminologia dins el procés de normalització lingüística i el paper dels serveis lingüístics i del terminòleg en la planificació lingüística.

g) Aconseguir una competència suficient per a la valoració del material terminològic i en la realitzacions de reculls i ordenació i selecció de termes.


Continguts teòrics i pràctics (2009-10)
1. La terminologia. Qüestions genèriques
1.1. Què és i per a què serveix la terminologia?
1.2. Antecedents històrics i desplegament actual de la terminologia
1.3. La terminologia arreu del món. La terminologia catalana
1.4. Àmbits professionals del terminòleg

2. El llenguatge especialitzat i el llenguatge comú
2.1. Característiques lingüístiques, textuals i funcionals del llenguatge especialitzat i del llenguatge comú
2.2. El lèxic i la fraseologia especialitzats

3. La terminologia i les altres ciències
3.1. La terminologia i la lingüística (la lingüística teòrica, la lingüística aplicada, la lexicologia, la lexicografia, la dialectologia, la traductologia)
3.2. La terminologia i la cognició
3.3. La terminologia i documentació
3.4. La terminologia i informàtica

4. El terme. Contingut i expressió: concepte i denominació
4.1. La creativitat i l'autonomia de cada llengua en la producció de termes
4.2. El concepte
4.2.1. Característiques
4.2.2. La definició
4.2.3. Sistemes de conceptes
4.2.4. Camps de conceptes
4.3. La denominació. Naturalesa i funcions de la denominació
4.3.1. Formació de denominacions (terminologització, composició, derivació, conversió, préstec i calc lèxic, abreviació, neologisme)
4.3.2. Motivació de les denominacions (morfològica, semàntica)
4.3.3. Problemes d'assignació de conceptes i denominacions (sinonímia, polisèmia, homonímia)

5. Lexicografia terminològica. Els diccionaris de termes
5.1. Els diccionaris de la llengua comuna i els diccionaris especialitzats
5.2. Els diccionaris especialitzats monolingües, bilingües o plurilingües
5.3. Els diccionaris especialitzats estructurats onomasiològicament (per conceptes) i semasiològicament (alfabèticament)
5.4. Els diccionaris especialitzats descriptius i normatius
5.5. Estudi d'algun exemple

6. El mètode de treball de la terminologia
6.1. Modalitats del treball terminològic
6.2. Etapes preliminars del treball terminològic sistemàtic
6.3. Elaboració sistemàtica de terminologia
6.4. El treball terminològic descriptiu i normalitzador
6.5. La terminologia i el tractament informàtic de les dades
6.6. L'ensinistrament en el treball terminològic

7. La normalització terminològica. Les equivalències terminològiques internacionals. Els neologismes
7.1. Concepte de normalització terminològica.
7.3. Les equivalències. Comparació de llengües i equivalència de termes
7.4. El problema de les equivalències en el llenguatge comú
7.5. Mètodes per a la comparació terminològica
7.6. Mètodes i organismes d'harmonització terminològica internacional
7.7. La producció de neologismes.

8. La terminologia i normalització lingüística. Vessant social i professional de la terminologia
8.1. Estandardització i normalització lingüística
8.2. La producció terminològica i la planificació lingüística. El TERMCAT i la producció terminològica a casa nostra
8.3. Particularisme i creativitat lèxica, i terminologia
8.4. Els serveis de planificació lingüística
8.5. La formació del terminòleg


Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/assig/prog0910/8624_0910.doc
Professor/a responsable
Martínez Pérez , Josep


Metodologia docent (2009-10)
Classes teòriques i pràctiques

Tot i la major càrrega teòrica de l'assignatura i atés el caràcter aplicat de la matèria, proposarem activitats pràctiques de manera periòdica i regular. Aquestes activitats se centraran en:
1. La presentació i valoració de material terminològic.
2. L'anàlisi a classe de material bibliogràfic de caràcter pràctic o teòric facilitat prèviament als alumnes.
3. La resolució de problemes: recerca de termes adequats per a dessignar conceptes donats aplicant mecanismes de derivació, de composició...; evitació de polisèmies no desitjades; delimitació de conceptes; anàlisi d'equivalències entre llengües diverses; ordenació i selecció de conceptes; detecció de calcs; elaboració de definicions...
4. Recerca de dades a partir de fonts diverses (orals i escrites).
5. L'ensinistrament en l'elaboració de vocabularis.
6. Consulta de fonts terminològiques en la xarxa

En començar cada unitat el professor lliurarà un guió sencer d'aquesta que inclourà el continguts, les activitats ("Quadern de tasques") i la bibliografia corresponents.


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Altres
Cf. l`apartat de Metodologia.


Professorat (2009-10)
Grup Professor
TEORIA DE 86241Martínez Pérez, Josep
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86241Martínez Pérez, Josep
Enllaços relacionats
Sense Dades


Bibliografia
No hi ha llibres recomanats en aquesta assignatura per a aquest any acadèmic.
Dates d'exàmens oficials (2009-10)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 02/11/2009 -
Període ordinari per a assignatures de segon semestre i anuals -1 07/06/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Període extraordinari de setembre -1 08/09/2010 12:00 15:00 GE/0-01S -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2009-10)
Avaluació contínua, examen final
Hi haurà un prova escrita final i una entrevista. A més tindrem en compte les activitats acadèmiques dirigides. La distribució de la qualificació final serà la següent:
a) 50 % la prova escrita
b) 25 % l'entrevista i les activitats de classe
c) 25 % les activitats incloses al "Quadern de tasques" i les ressenyes de les conferències recomanades.

Caldrà aprovar cada aspectes per fer mitjana.

L'entrevista pretén valorar la capacitat d'expressió dels alumnes en el nivell formal de la llengua i el coneixement d'aspectes del temari.