UA
   GRAMÀTICA HISTÒRICA CATALANA I    Any acadèmic       Versió PDF.
Codi8615Descripció
Crdts. Teor.4ESTUDI DIACRÒNIC DE LA LLENGUA CATALANA: ESPECIALMENT, FONOLOGIA HISTÒRICA.
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Àrab - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Francesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Hispànica - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2009-10)
Grup (*)Nombre
1 22
TOTAL 22
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Oferida com a lliure elecció (2009-10)
Nombre màxim d'alumnes: Sense màxim
Feu clic ací per a veure a quins estudis s'ofereixen
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2009-10)
ModeGrup (*)Data d’iniciData de finalitzacióDiaHora d’iniciHora d’fiAula
CLASSE TEÒRICA 1 14/09/2009 23/12/2009 M 09:00 11:00 FI/1-06S
  1 14/09/2009 23/12/2009 X 09:00 10:00 FI/1-06S
CLASSE PRÀCTICA (LRU) 1 14/09/2009 23/12/2009 X 10:00 11:00 FI/1-06S
(*) CLASE TEÓRICA
1: GRUPO 1 - VAL
(*) CLASE PRÁCTICA (LRU)
1: Grupo de Prácticas de GRAMÁTICA HISTÓRICA CATALANA I - VAL


Grups de matricula (2009-10)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 1er. M VAL des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2009-10)
DESCRIPCIÓ
Estudi diacrònic de la llengua catalana. Assignatura troncal de 6 crèdits (quatre teòrics i dos pràctics).

OBJECTIUS
En acabar aquesta assignatura, l'alumnat ha de ser capaç de:
1. Explicar els orígens i els elements constitutius del català, fonamentalment, fonològics i també lexicosemàntics.
2. Explicar l'evolució fonològica del català a partir del llatí i, secundàriament, d'altres llengües (substrat preromà, llengües germàniques, àrab, aragonès, espanyol, etc.).
3. Valorar la variació del català amb els mitjans conceptuals que forneix la gramàtica històrica.


Continguts teòrics i pràctics (2009-10)
1. Origen i formació de la llengua catalana. El català entre les llengües romàniques. Gal•loromànic o iberoromànic? Elements constitutius del català. Llatí vulgar i llatí culte.
2. L'accent en llatí. El vocalisme del llatí vulgar.
3. Vocalisme tònic. Vocals del latí clàssic: Î; Ĕ i OE; Ç, Ĭ i AE; A; Ŏ; Ô i Ŭ; Û.
4. Vocalisme àton: vocals en síl•laba inicial, pretòniques, postòniques i finals.
5. Consonants inicials. Labials, dentals, velars, palatals, nasals, líquides.
6. Consonants intervocàliques. Labials, dentals, velars, palatals, nasals, líquides.
7. Consonants finals. Finals llatines. Finals romàniques: conservació, desaparició, vocalització, ensordiment.
8. Grups de dues consonants: inicials, finals. Grups de tres consonants.
9. Grups interiors de dues consonants. Consonants geminades. Grup de dues consonants amb primer element: labial, dental, velar, palatal, nasal, líquida. Grups amb L com a segon element.
10. Combinacions de velar més waw. Combinacions de consonant més iod.
11. Fenòmens especials. Pròtesis, epítesis, epèntesis, anaptixis, afèresis, haplologies, metàtesis, contaminacions, eufemismes.
12. Alguns aspectes lexicosemàntics



Enllaç al programa
http://www.ua.es/dfc/assig/prog0910/8615_0910.doc
Professor/a responsable
Martínez Pérez , Josep


Metodologia docent (2009-10)
Classes teòriques i pràctiques
1. En començar el curs, el professor lliurarà un "Quadern de tasques" que inclourà totes les activitats pràctiques previstes per al curs i organitzades per unitats. Una part d'aquestes activitats s'hauran de resoldre de manera personal (individual o en equip) amb l'ajuda de la bibliografia recomanada o de les classes teòriques; una altra part es tractaran a les classes pràctiques. Les hores d'atenció al despatx sempre estaran a disposició dels alumnes per a ajudar a dur a terme aquestes tasques.
2. L'assignatura té un contingut teòric important, distribuït formalment en tres sessions teòriques i una de pràctica; no obstant això, aquest contingut teòric anirà molt lligat al treball pràctic. En general, com que els alumnes disposaran de bestreta i amb temps suficient de les activitats i de les lectura recomanades de cada unitat, podran i hauran de prendre un paper actiu, tant durant les classes més teòriques com en les més pràctiques.
3. Les classes inclouran, a més de les exposicions per part del professor,
a. activitats centrades en l'anàlisi de l'evolució de mots;
b. activitats d'anàlisi de textos antics;
c. activitats d'iniciació a la recerca vinculades amb la història externa i interna del català; i
d. exposicions de l'alumnat (individuals o col•lectives), centrades en problemes sobre evolució de mots o en informació bibliogràfica sobre una qüestió concreta del programa.
En començar el curs i dins el "Quadern de tasques", hi haurà un calendari per a la realització d'aquestes activitats; s'hi inclourà també la bibliografia i un guió específic


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
Altres

Aquestes activitats pretenen familiaritzar els alumnes amb els mètodes de treball de la gramàtica històrica.
Hi haurà els tipus d'activitats següents:
a) Realització del "Quadern de tasques"; a més, cf. les activitats esmentades en § C.3.
b) Comentari d'un llibre que el professor recomanarà els primers dies de curs. Aquest comentari (oral i escrit) es farà seguint un guió de qüestions bàsiques.
b) Petit estudi fonètic (i ortogràfic) d'un text en català antic proposat pel professor.

A més a més, s'inclouen ací les ressenyes de dues conferències organitzades pel Departament de Filologia Catalana. El professor detallarà amb antelació la temàtica i el calendari de cada conferència. A més a més, es puntuarà positivament que l'alumnat assistisca i lliure la ressenya corresponent a una altra conferència distinta d'aquestes dues, oferida també pel Departament de Filologia Catalana (fins a un 5% sumat a la nota final).




Professorat (2009-10)
Grup Professor
TEORIA DE 86151Martínez Pérez, Josep
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86151Martínez Pérez, Josep
Enllaços relacionats
Sense Dades


Bibliografia
No hi ha llibres recomanats en aquesta assignatura per a aquest any acadèmic.
Dates d'exàmens oficials (2009-10)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d’iniciHora d’fiAules assignadesObservacions:
Exàmens extraordinaris de finalització d'estudis (desembre) -1 14/11/2009 -
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre -1 18/01/2010 09:00 12:00 FI/1-05P -
Període extraordinari de juliol -1 02/07/2010 11:30 14:30 FI/3-12P -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2009-10)
Avaluació contínua, examen final
L'examen final constarà d'una part teòrica i d'una part pràctica (que serà la més extensa) consistent en l'exposició de l'evolució des del llatí al català de diversos mots i en l'anàlisi fonètica (i ortogràfica) d'un text en català antic. La qualificació d'aquest examen constituirà el 75% de la nota final. Les activitats pràctiques constituiran el 25% de la nota final.