Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2017-18

La asignatura "Técnicas de Procesado de Imagen y Análisis de Señal en Biociencias" se encuadra dentro del Programa Formativo en Biomedicina y Ciencias de la Vida, forma parte del módulo común a los cuatro másters que se integran en este programa: Máster en Optometría Clínica y Visión, Máster en Biomedicina, Máster en Biotecnología para la Salud y la Sostenibilidad y Máster en Química Médica.

La asignatura se imparte en el primer semestre del Programa Formativo y tiene un caracter pluridisciplinar, con contenidos transversales de utilidad en las cuatro especialidades del programa.

Como asignatura de un programa de especialización su intención es claramente finalista, dotando al alumno de destrezas básicas y avanzadas en el manejo de imágenes científicas. Así se estudiará tanto la captura y almacenamiento de las imágenes como su restauración, mejora, cuantificación e interpretación según criterios científicos objetivos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

MÀSTER UNIVERSITARI EN BIOMEDICINA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir els coneixements avançats en els diferents camps de la biomedicina necessaris per a abordar amb profunditat una determinada especialització.
  • CG2 : Ser capaç de seguir i interpretar críticament els últims avanços en els coneixements teòrics i pràctics de la biomedicina.
  • CG3 : Ser capaç d'interrelacionar coneixements que permeten abordar els problemes des de punts de vista diferents i així enriquir les solucions.
  • CG4 : Tenir la capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en biomèdica a nivell avançat.
  • CG5 : Tenir la capacitat d'investigació independent, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Desenvolupar l'originalitat i creativitat en la manera d'abordar els problemes propis de la biomedicina.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB14 : Motivación por la calidad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB17 : Capacidad para mostrar información de forma clara.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB4 : Capacidad de gestión de la información y de los recursos disponibles.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB6 : Capacidad de trabajar en equipo con iniciativa y espíritu emprendedor.
  • CB7 : Capacidad de trabajar en un equipo de carácter interdisciplinar.
  • CB8 : Habilidades en las relaciones interpersonales.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències específiques:>>mòdul fonamental

  • CEF6 : Adquisició de les habilitats necessàries per a l'adquisició d'imatges i senyals utilitzats en biociències.
  • CEF7 : Conèixer les tècniques fonamentals de processament i anàlisi de senyals i saber analitzar i interpretar els resultats.
  • CEF8 : Aprendre la implementació de programes informàtics específics i d'avantguarda per a l'anàlisi i la gestió eficient de dades aplicades a les ciències biomèdiques.

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN BIOTECNOLOGIA PER A LA SALUT I LA SOSTENIBILITAT

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir els coneixements avançats necessaris per a abordar amb profunditat una especialització en biotecnologia aplicables a la salut i la sostenibilitat.
  • CG2 : Capacitat de seguir i interpretar críticament els últims avanços en la teoria i la pràctica de la biotecnologia.
  • CG3 : Capacitat d'interrelacionar coneixements que permeten abordar problemes des de diferents punts de vista, i així enriquir les solucions.
  • CG4 : Capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en biotecnologia a nivell avançat.
  • CG5 : Capacitat d'investigació independent, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Originalitat i creativitat en l'ocupació de les eines i els recursos de la biotecnologia.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com poden ser bases de dades biològiques, bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB14 : Motivación por la calidad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB17 : Capacidad para mostrar información de forma clara.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB4 : Capacidad de gestión de la información y de los recursos disponibles.
  • CB6 : Capacidad de trabajar en equipo con iniciativa y espíritu emprendedor.
  • CB7 : Capacidad de trabajar en un equipo de carácter interdisciplinar.
  • CB8 : Habilidades en las relaciones interpersonales.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències específiques:>>mòdul fonamental

  • CEF6 : Adquisició de les habilitats necessàries per a l'adquisició d'imatges i senyals utilitzats en biociències.
  • CEF7 : Conèixer les tècniques fonamentals de processament i anàlisi de senyals i saber analitzar i interpretar els resultats.
  • CEF8 : Aprendre la implementació de programes informàtics específics i d'avantguarda per a l'anàlisi i la gestió eficient de dades biomoleculars i biològiques.

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN QUÍMICA MÈDICA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir els coneixements avançats en els diferents camps de la química mèdica necessaris per a abordar amb profunditat una especialització determinada.
  • CG2 : Ser capaç de seguir i interpretar críticament els últims avanços en la teoria i la pràctica de la química mèdica.
  • CG3 : Ser capaç d'interrelacionar coneixements que permeten abordar problemes des de diferents punts de vista per a enriquir les solucions.
  • CG4 : Tenir la capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en química mèdica a nivell avançat.
  • CG5 : Tenir la capacitat per a investigar independent, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Tenir originalitat i creativitat en l'ús de la química mèdica.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que permitan al alumno continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB14 : Motivación por la calidad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB17 : Capacidad para mostrar información de forma clara.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB4 : Capacidad de gestión de la información y de los recursos disponibles.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB6 : Capacidad de trabajar en equipo con iniciativa y espíritu emprendedor.
  • CB7 : Capacidad de trabajar en un equipo de carácter interdisciplinar.
  • CB8 : Habilidades en las relaciones interpersonales.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències específiques:>>mòdul fonamental

  • CEF6 : Adquisició de les habilitats necessàries per a l'adquisició d'imatges i senyals utilitzats en biociències.
  • CEF7 : Conèixer les tècniques fonamentals de processament i anàlisi de senyals i saber analitzar i interpretar els resultats.
  • CEF8 : Aprendre la implementació de programes informàtics específics i d'avantguarda per a l'anàlisi i gestió eficient de dades aplicades a les ciències biomèdiques.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Tindre les habilitats necessàries per a adquirir imatges i senyals biomèdics.
  • Conéixer les tècniques fonamentals de processament i anàlisi de senyals i saber analitzar i interpretar-ne els resultats.
  • Aprendre la implementació de programes informàtics per a analitzar i gestionar eficientment les dades.
  • Fomentar el treball en equip, l'esperit crític en l'anàlisi de resultats i la capacitat de discussió i exposició d'aquests.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18

- Conocer y comprender los procesos de captura y digitalización de señales e imágenes y sus implicaciones.

- Valorar las características de una imagen y aprender a decidir sobre la necesidad de un procesado.

- Aprender diferentes técnicas de manipulación y procesado de señal e imagen con el fin de mejorar la interpretacion de las mismas.

- Saber elegir entre los diferentes tipos de procesado aquel que presente resultados óptimos en tiempo y calidad.

- Aprender a sistematizar los métodos de procesado de imagen.

- Capacitar para interpretar cuantitativamente una señal o imagen.

 

 

;

Dades generals

Codi: 36609
Professor/a responsable:
MAS CANDELA, DAVID SALVADOR
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,48
Crèdits pràctics: 0,56
Càrrega no presencial: 1,96

Departaments amb docència

  • Dep.: ÒPTICA, FARMACOLOGIA I ANATOMIA
    Àrea: ÒPTICA
    Crèdits teòrics: 0,48
    Crèdits pràctics: 0,56
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix