Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

El mediterráneo es una de las regiones del planeta que ha sufrido el impacto de poblaciones humanas densas desde más antiguo, y en la actualidad existen importantes desplazamientos de población hacia este tipo de ecosistemas. Esta situación genera la transformación y pérdida de hábitats y el declive y fragmentación de numerosas poblaciones, con las consecuencias de pérdida de diversidad genética y riesgo de extinción que lleva aparejada. La Biología de la Conservación es una ciencia multidisciplinar dirigida a reducir la pérdida de biodiversidad y promover su recuperación. Esta asignatura proporcionará al alumno la capacidad de integrar conocimientos ecológicos proporcionados por otras asignaturas en los paradigmas y estrategias de la biología de la conservación, con un enfoque aplicado a resolver problemas concretos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer el funcionament, l'estructura i la dinàmica dels ecosistemes mediterranis, tant en el medi terrestre com en el marí, així com els territoris tradicionalment manipulats per a l'explotació dels recursos.
  • CG10 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes en l'àmbit de la investigació científica.
  • CG2 : Conèixer i valorar la diversitat en tots els sentits del viu, no solament referit a altres organismes, sinó també en la diversitat social i cultural.
  • CG3 : Ser capaç de dissenyar i desenvolupar estratègies sostenibles per a la gestió d'ecosistemes mediterranis, tant en els espais naturals objecte de protecció com en les àrees d'influència antròpica.
  • CG4 : Avaluar el canvi global, analitzant la velocitat dels processos i dels canvis que protagonitza l'actuació humana en el territori.
  • CG5 : Utilitzar en la pràctica, per a resoldre problemes medioambientals, la tecnologia i els mètodes que en l'actualitat inclouen des de l'anàlisi genomicoproteòmica en els organismes fins a les tecnologies de sensors remots.
  • CG6 : Desenvolupar la capacitat de treball multidisciplinari en equip que congregue especialistes de diversos camps competencials del medi ambient.
  • CG7 : Tenir capacitat per a resoldre problemes ambientals relacionats amb l'activitat empresarial i de les administracions públiques.
  • CG8 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CG9 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.

 

Competències específiques:>>mòdul Anàlisi d'Ecosistemes Mediterranis

  • AEM1 : Comprendre els processos d'interacció entre l'home i el medi que generen i mantenen els paisatges. Saber aplicar els sistemes d'informació geogràfica per a identificar i quantificar patrons en el paisatge i inferir els processos que els originen.
  • AEM10 : Ser capaç de proposar estratègies de recuperació en què s'integren processos demogràfics i de gestió genètica i dels seus hàbitats. Avaluar l'estat dels ecosistemes i les possibles estratègies de restauració, si escau.
  • AEM11 : Conèixer les aplicacions ecotecnològiques que potencialment es poden aplicar en cada cas i les seues limitacions.
  • AEM12 : Conèixer els principals grups taxonòmics d'espècies i comunitats indicadores en el medi marí.
  • AEM13 : Aplicar a casos pràctics els indicadors explotació i pertorbació.
  • AEM14 : Ser capaç d'utilitzar les comunitats marines com a elements de valoració ambiental. Reconèixer i avaluar els impactes de la pesca i l'aqüicultura, les obres, el dessalatge i els abocaments d'aigües residuals sobre el medi marí.
  • AEM15 : Proposar mesures de recuperació i restauració d'ecosistemes marins.
  • AEM16 : Conèixer i saber aplicar la legislació d'abocaments. Capacitat d'elaborar propostes d'àrees marines protegides.
  • AEM17 : Disseny de l'estructura, distribució i característiques d'esculls artificials.
  • AEM18 : Gestionar una instal·lació d'aqüicultura sobre la base de criteris ecològics i orgànics.
  • AEM19 : Capacitat per a fer un seguiment ambiental de les comunitats bentòniques i pelàgiques, així com de les característiques fisicoquímiques de l'aigua.
  • AEM2 : Conèixer la biologia i ecologia del sòl i les seues implicacions en la salut vegetal i el funcionament dels ecosistemes terrestres.
  • AEM20 : Ser capaç d'utilitzar els models útils per a estimar la supervivència, la mortalitat i el temps de vida de poblacions marines explotades. Avaluar els models disponibles per a la gestió de recursos marins i la seua utilitat en casos concrets.
  • AEM21 : Identificar els processos físics costaners que intervenen en la dinàmica litoral. Proposar actuacions d'intervenció en el mig litoral per a recuperar espais degradats o per a prevenir danys en el futur.
  • AEM22 : Ser capaç d'utilitzar tecnologies i mètodes analítics i moleculars útils per a analitzar mostres mediambientals en els ecosistemes.
  • AEM23 : Identificar els patògens més rellevants dels cultius mediterranis. Conèixer les estratègies de control sostenible dels patògens de cultius mediterranis.
  • AEM24 : Conèixer les bases ecològiques de l'antagonisme i els mecanismes del control biològic a escala molecular, cel·lular, d'organisme i ecosistema. Comprendre les estratègies dels agents de control biològic i les tècniques de la seua utilització.
  • AEM3 : Resoldre problemes relacionats amb la utilització de la biota del sòl.
  • AEM4 : Identificar els tipus de sòls forestals i les condicions que els generen.
  • AEM5 : Ser capaç d'identificar els condicionants que imposa el sòl sobre la vegetació que s'hi pot desenvolupar i la vocació d'usos del sòl.
  • AEM6 : Desenvolupar models dels canvis d'ús del sòl i la cobertura vegetal. Comprendre els processos que determinen els canvis en la vegetació i la successió ecològica.
  • AEM7 : Conèixer la importància dels fluxos hidrològics en el funcionament del bosc.
  • AEM8 : Comprendre els fluxos de nutrients en ecosistemes forestals i les seues implicacions per a la gestió.
  • AEM9 : Comprendre la importància de l'organització espacial de les poblacions i les seues implicacions en la dinàmica d'aquestes. Identificar i valorar els problemes de conservació d'espècies amenaçades.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer les bases conceptuals i metodològiques de la biologia de la conservació.
  • Desenvolupar la capacitat d'integrar els coneixements sobre processos que tenen lloc en diversos nivells de diversitat biològica, per a desenvolupar estratègies que resolguen problemes de conservació, tenint especialment en compte les peculiaritats dels sistemes mediterranis.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

Conocer las bases conceptuales y metodológicas de la Biología de la Conservación.


Desarrollar la capacidad de integrar los conocimientos sobre procesos que tienen lugar en diferentes niveles de diversidad biológica para desarrollar estrategias que resuelvan problemas de conservación, teniendo especialmente en cuenta las peculiaridades de los sistemas mediterráneos.

 

 

;

Dades generals

Codi: 35617
Professor/a responsable:
LOPEZ IBORRA, GERMAN MANUEL
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix