GUIA DOCENT
DELS PRIMERS ÉSSERS HUMANS A L'ANTIGUITAT  ( 2011-12 )

Dades generals

Codi32000
Crdts. ECTS.6


Departaments i àrees
DepartamentsàreaCrèdits teòricsCrèdits pràcticsDept. respon.Respon. acta
PREHISTÒRIA, ARQUEOLOGIA, HISTÒRIA ANTIGA, FILOLOGIA GREGA I FIL. LLATINAHISTÒRIA ANTIGA1,51,5
PREHISTÒRIA, ARQUEOLOGIA, HISTÒRIA ANTIGA, FILOLOGIA GREGA I FIL. LLATINAPREHISTÒRIA1,51,5


Estudis en què s'imparteix
GRAU EN GEOGRAFIA I ORDENACIÓ DEL TERRITORI
GRAU EN HUMANITATS
GRAU EN HISTÒRIA


Context de l'assignatura 2011-12


Assignatura dedicada a l'explicació dels principals conceptes i categories de la Prehistòria i la Història Antiga, així com a l'anàlisi dels grans processos socials i culturals desenrotllats durant estos períodes de la Història de la Humanitat.


Esta assignatura oferix a l'alumnat una formació bàsica en aspectes essencials de la docència de la Història en l'ensenyança secundària, sobre el patrimoni i la investigació i documentació històrica. Es constituïx en una introducció essencial a l'estudi dels principals problemes i temes de les etapes inicials de la Humanitat.



Professor/a responsable
MOLINA VIDAL, JAIME


Professorat (2011-12)
Grup Professor
TEORIA DE 320001GONZALEZ-CONDE PUENTE, MARIA PILAR
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
 2GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  MOLINA VIDAL, JAIME
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
 3JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
  MARQUEZ VILLORA, JUAN CARLOS
PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP DE 320002GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  MOLINA VIDAL, JAIME
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
 1.1JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
  OLIVARES PEDREÑO, JUAN CARLOS
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
 1.2MARQUEZ VILLORA, JUAN CARLOS
  SIMON GARCIA, JOSE LUIS
PROFESSOR/A ASSOCIAT/ADA LOU
 1.3LORRIO ALVARADO, ALBERTO JOSE
CATEDRÀTIC/A D'UNIVERSITAT
  UROZ SAEZ, JOSE
CATEDRÀTIC/A D'UNIVERSITAT
 3.1JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
  POVEDA NAVARRO, ANTONIO MANUEL
PROFESSOR/A ASSOCIAT/ADA LOU
 3.2LORRIO ALVARADO, ALBERTO JOSE
CATEDRÀTIC/A D'UNIVERSITAT
  UROZ SAEZ, JOSE
CATEDRÀTIC/A D'UNIVERSITAT
 3.3GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  POVEDA NAVARRO, ANTONIO MANUEL
PROFESSOR/A ASSOCIAT/ADA LOU
PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 320002GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  MOLINA VIDAL, JAIME
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
 1.1GONZALEZ-CONDE PUENTE, MARIA PILAR
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
 1.2GONZALEZ-CONDE PUENTE, MARIA PILAR
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
 1.3GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  GONZALEZ-CONDE PUENTE, MARIA PILAR
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
 3.1JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
  MARQUEZ VILLORA, JUAN CARLOS
 3.2JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
  MARQUEZ VILLORA, JUAN CARLOS
 3.3GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  MARQUEZ VILLORA, JUAN CARLOS
SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 320002GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  MOLINA VIDAL, JAIME
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
 1.1GONZALEZ-CONDE PUENTE, MARIA PILAR
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
 1.2GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  GONZALEZ-CONDE PUENTE, MARIA PILAR
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
 3.1JOVER MAESTRE, FRANCISCO JAVIER
PROFESSOR/A TITULAR D'UNIVERSITAT
  MARQUEZ VILLORA, JUAN CARLOS
 3.2GARCIA ATIENZAR, GABRIEL
PROFESSOR/A CONTRACTAT/ADA DOCTOR/A
  MARQUEZ VILLORA, JUAN CARLOS




 
Horari i matrícula

Matriculats (2011-12)
Grup (*)Nombre
1: TEORIA DE 32000 100
2: TEORIA DE 32000 39
3: TEORIA DE 32000 98
TOTAL 237


Grups de matrícula (2011-12)
Grup (*)SemestreTornIdiomaDistribució
1  (TEORIA DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
2  (PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP DE 32000) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
2  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 32000) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
2  (TEORIA DE 32000) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
2  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 32000) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
3  (TEORIA DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
1.1  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
1.1  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
1.1  (PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
1.2  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
1.2  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
1.2  (PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
1.3  (PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
1.3  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 32000) 1er. M CAS des de NIF - fins a NIF -
3.1  (PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
3.1  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
3.1  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
3.2  (PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
3.2  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
3.2  (SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
3.3  (PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
3.3  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 32000) 1er. T CAS des de NIF - fins a NIF -
(*) 1:1 - CAS
(*) 2:2 - VAL
(*) 2:2 - VAL
(*) 2:2 - VAL
(*) 2:2 - VAL
(*) 3:3 - CAS
(*) 1.1:1.1 - CAS
(*) 1.1:1.1 - CAS
(*) 1.1:1.1 - CAS
(*) 1.2:1.2 - CAS
(*) 1.2:1.2 - CAS
(*) 1.2:1.2 - CAS
(*) 1.3:1.3 - CAS
(*) 1.3:1.3 - CAS
(*) 3.1:3.1 - CAS
(*) 3.1:3.1 - CAS
(*) 3.1:3.1 - CAS
(*) 3.2:3.2 - CAS
(*) 3.2:3.2 - CAS
(*) 3.2:3.2 - CAS
(*) 3.3:3.3 - CAS
(*) 3.3:3.3 - CAS


Altres distribucions (2011-12)
Grup Estudi
1 s'impedeix a GRAU EN HUMANITATS
2 s'impedeix a GRAU EN HUMANITATS
3 s'impedeix a GRAU EN GEOGRAFIA I ORDENACIÓ DEL TERRITORI
3 s'impedeix a GRAU EN HISTÒRIA


Consulta gràfica d'horari
   Més informacióFeu clic ací


Horari (2011-12)
ModeGrup (*)Data d'iniciData de finalitzacióDiaHora d'iniciHora de finalitzacióAula 
CLASSE TEÒRICA 1 19/09/2011 12/01/2012 L 12:00 14:00 GE/1-03M 
  2 19/09/2011 12/01/2012 M 11:00 13:00 GE/1-05P 
  3 19/09/2011 12/01/2012 L 16:00 18:00 GE/1-03M 
PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP 2 28/10/2011 28/10/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  2 16/12/2011 16/12/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  1.1 28/10/2011 28/10/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  1.1 16/12/2011 16/12/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  1.2 28/10/2011 28/10/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  1.2 16/12/2011 16/12/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  1.3 28/10/2011 28/10/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  1.3 16/12/2011 16/12/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  3.1 04/11/2011 04/11/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  3.1 16/12/2011 16/12/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  3.2 04/11/2011 04/11/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  3.2 17/12/2011 17/12/2011 S 09:00 17:00 9901CALLE 
  3.3 04/11/2011 04/11/2011 V 09:00 17:00 9901CALLE 
  3.3 17/12/2011 17/12/2011 S 09:00 17:00 9901CALLE 
PRÀCTIQUES DE PROBLEMES / TALLER 2 05/10/2011 05/10/2011 X 13:00 14:00 GE/1-05P 
  2 13/10/2011 13/10/2011 J 11:00 12:00 GE/1-05P 
  2 26/10/2011 26/10/2011 X 13:00 14:00 GE/1-05P 
  2 09/11/2011 09/11/2011 X 13:00 16:00 GE/1-05P 
  1.1 30/09/2011 30/09/2011 V 09:00 10:00 GE/1-03M 
  1.1 13/10/2011 13/10/2011 J 12:00 13:00 GE/1-03M 
  1.1 27/10/2011 27/10/2011 J 12:00 13:00 GE/1-03M 
  1.1 11/11/2011 11/11/2011 V 09:00 12:00 GE/1-03M 
  1.2 30/09/2011 30/09/2011 V 10:00 11:00 GE/1-03M 
  1.2 13/10/2011 13/10/2011 J 13:00 14:00 GE/1-03M 
  1.2 27/10/2011 27/10/2011 J 13:00 14:00 GE/1-03M 
  1.2 11/11/2011 11/11/2011 V 12:00 15:00 GE/1-03M 
  1.3 30/09/2011 30/09/2011 V 11:00 12:00 GE/1-03M 
  1.3 13/10/2011 13/10/2011 J 14:00 15:00 GE/1-03M 
  1.3 27/10/2011 27/10/2011 J 14:00 15:00 GE/1-03M 
  1.3 15/11/2011 15/11/2011 M 14:00 17:00 GE/2-12S 
  3.1 06/10/2011 06/10/2011 J 19:00 20:00 GE/1-03M 
  3.1 13/10/2011 13/10/2011 J 19:00 20:00 GE/1-03M 
  3.1 27/10/2011 27/10/2011 J 19:00 20:00 GE/1-03M 
  3.1 10/11/2011 10/11/2011 J 19:00 20:00 GE/1-03M 
  3.1 17/11/2011 17/11/2011 J 19:00 20:00 GE/1-03M 
  3.1 24/11/2011 24/11/2011 J 19:00 20:00 GE/1-03M 
  3.2 06/10/2011 06/10/2011 J 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.2 13/10/2011 13/10/2011 J 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.2 27/10/2011 27/10/2011 J 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.2 10/11/2011 10/11/2011 J 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.2 17/11/2011 17/11/2011 J 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.2 24/11/2011 24/11/2011 J 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.3 04/10/2011 04/10/2011 M 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.3 11/10/2011 11/10/2011 M 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.3 25/10/2011 25/10/2011 M 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.3 15/11/2011 15/11/2011 M 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.3 22/11/2011 22/11/2011 M 20:00 21:00 GE/1-03M 
  3.3 29/11/2011 29/11/2011 M 20:00 21:00 GE/1-03M 
SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC / TALLER 2 28/09/2011 28/09/2011 X 13:00 15:00 GE/1-05P 
  2 19/10/2011 19/10/2011 X 13:00 15:00 GE/1-05P 
  2 16/11/2011 16/11/2011 X 13:00 15:00 GE/1-05P 
  2 30/11/2011 30/11/2011 X 13:00 15:00 GE/1-05P 
  1.1 29/09/2011 29/09/2011 J 08:00 10:00 GE/1-03M 
  1.1 21/10/2011 21/10/2011 V 09:00 11:00 GE/1-03M 
  1.1 17/11/2011 17/11/2011 J 12:00 14:00 GE/1-03M 
  1.1 01/12/2011 01/12/2011 J 12:00 14:00 GE/1-03M 
  1.2 29/09/2011 29/09/2011 J 12:00 14:00 GE/1-03M 
  1.2 21/10/2011 21/10/2011 V 11:00 13:00 GE/1-03M 
  1.2 15/12/2011 15/12/2011 J 12:00 14:00 GE/1-03M 
  1.2 22/12/2011 22/12/2011 J 12:00 14:00 GE/1-03M 
  3.1 30/09/2011 30/09/2011 V 15:00 17:00 GE/1-03M 
  3.1 21/10/2011 21/10/2011 V 15:00 17:00 GE/1-03M 
  3.1 25/11/2011 25/11/2011 V 16:00 18:00 GE/1-03M 
  3.1 09/12/2011 09/12/2011 V 16:00 18:00 GE/1-03M 
  3.2 30/09/2011 30/09/2011 V 15:00 17:00 GE/1-05P 
  3.2 21/10/2011 21/10/2011 V 15:00 17:00 GE/1-05P 
  3.2 25/11/2011 25/11/2011 V 18:00 20:00 GE/1-03M 
  3.2 09/12/2011 09/12/2011 V 18:00 20:00 GE/1-03M 
(*) CLASE TEÓRICA
 1: 1 - CAS
 2: 2 - VAL
(*) SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER
 2: 2 - VAL
(*) PRÁCTICAS - TRABAJOS DE CAMPO
 2: 2 - VAL
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 2: 2 - VAL
(*) CLASE TEÓRICA
 3: 3 - CAS
(*) SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER
 1.1: 1.1 - CAS
(*) PRÁCTICAS - TRABAJOS DE CAMPO
 1.1: 1.1 - CAS
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 1.1: 1.1 - CAS
(*) SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER
 1.2: 1.2 - CAS
(*) PRÁCTICAS - TRABAJOS DE CAMPO
 1.2: 1.2 - CAS
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 1.2: 1.2 - CAS
(*) PRÁCTICAS - TRABAJOS DE CAMPO
 1.3: 1.3 - CAS
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 1.3: 1.3 - CAS
(*) SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER
 3.1: 3.1 - CAS
(*) PRÁCTICAS - TRABAJOS DE CAMPO
 3.1: 3.1 - CAS
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 3.1: 3.1 - CAS
(*) SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER
 3.2: 3.2 - CAS
(*) PRÁCTICAS - TRABAJOS DE CAMPO
 3.2: 3.2 - CAS
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 3.2: 3.2 - CAS
(*) PRÁCTICAS - TRABAJOS DE CAMPO
 3.3: 3.3 - CAS
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS / TALLER
 3.3: 3.3 - CAS




 
Competències i objectius

Competències de l'assignatura

GRAU EN GEOGRAFIA I ORDENACIÓ DEL TERRITORI

Competències generals del títol (CG)
  • CG3: Capacitat per a gestionar adequadament la informació, especialment, amb l'ús de la TIC.
  • CG7: Capacitat de comunicar-se oralment o per escrit de manera clara i adequada al context.
  • CG10: Compromís ètic amb la sostenibilitat, el respecte als drets fonamentals, la igualtat entre homes i dones, els valors democràtics, la multiculturalitat, la pau.

Competències específiques (CE)
  • CE6: Capacitat per a transformar i sintetitzar la informació territorial en taules estadístiques, gràfics, mapes o plànols.
  • CE8: Capacitat per a analitzar el territori com un sistema complex, interrelacionat i interdependent.

GRAU EN HISTÒRIA

Competències generals del títol (CG)
  • CG1: Raonament crític.
  • CG3: Capacitat de gestió de la informació.
  • CG4: Motivació per la qualitat.
  • CG5: Comunicació oral i escrita adequada al context social actual.
  • CG8: Compromís ètic amb el patrimoni cultural, natural, històric, artístic, arqueològic i etnogràfic.

Competències específiques (CE)
  • CE2: Comprendre i explicar la relació entre els esdeveniments, processos i conflictes actuals i els desenvolupats en el passat.
  • CE4: Utilitzar amb propietat els conceptes, categories, teories i temes més rellevants de les diferents branques de la investigació històrica (econòmica, social, política, cultural, de gènere, entre altres), així com apreciar la importància que tenen per a la investigació els diversos contextos econòmics, polítics, culturals i socials.
  • CE6: Obtenir l'habilitat per a usar críticament les fonts documentals històriques, així com els instruments de recopilació de la informació (catàlegs documentals i bibliogràfics, inventaris d'arxiu, bases de dades electròniques, entre altres).
  • CE7: Llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic.
  • CE8: Capacitat de comunicar i argumentar de forma oral i escrita en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana d'acord amb la terminologia i tècniques usuals en la professió historiogràfica.

GRAU EN HUMANITATS

Competències generals del títol (CG)
  • CG2: Competències informàtiques i informacionals.
  • CG3: Competències en comunicació oral i escrita.
  • CG4: Raonament crític.
  • CG10: Reconeixement de la diversitat cultural i de la igualtat d'oportunitats.

Competències específiques (CE)
  • CE1: Conèixer el comportament humà en societat mitjançant mètodes i tècniques d'anàlisis específiques i d'aquesta manera desenvolupar un compromís ètic amb la igualtat de gènere i una especial capacitat per a les relacions interpersonals.
  • CE2: Conèixer la història i els grans corrents artístics i filosòfiques de la humanitat, amb particular atenció a les arrels clàssiques sobre les quals s'assenta la realitat cultural europea, i ser capaç de transmetre-les mitjançant la promoció del valor social de la cultura.
  • CE8: Adquirir habilitats per a elaborar i exposar continguts relacionats amb les ciències humanes i socials orientats a la seua divulgació i a la formació de l'alumnat d'ensenyament secundari, mitjançant la destresa personal i de les TIC.


Objetius formatius
  • Comprendre els conceptes i les categories fonamentals relacionats amb la prehistòria i la història antiga.
  • Assimilar i conèixer els grans processos socials i culturals desenvolupats en la prehistòria i l'antiguitat.
  • Conèixer les fonts bibliogràfiques bàsiques relacionades amb la prehistòria i la història antiga.

 



Objectius de l'assignatura / competències 2011-12

Introduir els estudiants en l'estudi d'alguns dels principals problemes de la Humanitat, l'origen dels quals es remunta a la Prehistòria i la Història Antiga.  Desenrotllar en els estudiants la capacitat per a valorar la importància del Patrimoni Històric i la materialitat social històrica.





 
Continguts

Continguts. Breu descripció

La construcció de la prehistòria com a ciència. Els inicis de la humanitat. Cap a la complexitat social. L'antiguitat: bases, fonts, espai i temps històric. Principals models estatals de l'antiguitat. Els complexos culturals i religiosos de l'antiguitat.



Continguts teòrics i pràctics 2011-12


BLOC TEMÀTIC 1.- LA CONSTRUCCIÓ DE LA PREHISTÒRIA COM A CIÈNCIA TEMA 1.-El concepte de Prehistòria: definició, problemes i límits TEMA 2.- El desenrotllament de la disciplina prehistòrica


BLOC TEMÀTIC 2.- ELS INICIS DE LA HUMANITAT TEMA 3.- L'origen humà i els processos migratoris en els inicis de la Humanitat TEMA 4.- Els inicis del grafisme i del simbolisme


BLOC TEMÀTIC 3.- CAP A LA COMPLEXITAT SOCIAL TEMA 5.- El concepte de Neolític i el desenrotllament de l'economia de producció TEMA 6.- Els inicis de la desigualtat i de la institucionalitat social durant la Prehistòria


BLOC 4.- L'ANTIGUITAT: BASES, FONTS, ESPAI I TEMPS HISTÒRIC TEMA 7.- Fonts i conceptes bàsics: l'inici de l'Antiguitat TEMA 8.- L'espai i el temps en l'Antiguitat. La construcció historiogràfica dels espais i la periodització


BLOC 5.- ELS MODELS ESTATALS DE L'ANTIGUITAT TEMA 9.- L'Estat antic: concepte i orígens fins a l'I mil·lenni a.C. TEMA 10.- La polis, la ciuitas i el desenrotllament dels sistemes imperialistas


BLOC 6.- ELS COMPLEXOS CULTURALS I RELIGIOSOS DE L'ANTIGUITAT TEMA 11.- Religió i religiositat en l'Antiguitat: les cultures orientals TEMA 12.- La Koiné cultural mediterrània: dels orígens al cristianisme





 
Pla d'aprenentatge

Tipus d'activitats (2011-12)
Activitat docentMetodologiaHores presencialsHores no presencials
CLASSE TEÒRICA

Leccions participatives i magistrals amb l'us de recursos audiovisuales i escrits

300
SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC / TALLER

Sessions de debat de 2 hores de duració amb l'us de diversos recursos audiovisuals i escrits. En els seminario se insistirà en alguns dels principals aspectes d'estudi en les societats antigues.

80
PRÀCTIQUES - TREBALLS DE CAMP

Eixides de camp de 8 hores de duració a jaciments arqueològics i museus amb l'interes d'anaalizar e interactuar amb valors patrimonials al servei de la societat.

160
PRÀCTIQUES DE PROBLEMES / TALLER

Estudi de casos concrets  en l'aula d'una hora de duració relacionads amb els principals problemes històrico durant la Prehistòria i la Historia Antiga.

60
TOTAL600


Desenvolupament setmanal orientatiu de les activitats (2011-12)
SetmanaUnitatDescripció treball presencialHores presencialsDescripció treball no presencialHores no presencials
011

 

Presentación de la asignatura (1 hora). Clase teórica correspondiente al tema 1.

2

Trabajo individual y estudio y elaboración de materiales

5
022

Clases teóricas correspondientes a la unidad: 2 horas Seminario sobre la evolución humana: 2 horas. Práctica de problemas sobre los humanos modernos (1 hora).

5

Trabajo individual y estudio y elaboración de materiales. Trabajo con lecturas sobre evolución humana. Elaboración del ejercicio 1.

5
033

 

Clases teóricas correspondientes a la unidad: 2 horas.


 

2

 

Trabajo individual y estudio y elaboración de materiales. Trabajo con lecturas sobre evolución humana. Elaboración del ejercicio 1.

7
043

·    Clases teóricas correspondientes a la unidad: 2 horas.

Práctica de problemas* sobre  el origen del simbolismo y del grafismo: 1 hora

3

 

Trabajo individual y estudio y elaboración de materiales.

Trabajo con lecturas sobre evolución humana. Elaboración del ejercicio 1.

6
054

Clases teóricas correspondientes a la unidad: 2 horas.

Seminario: Análisis de los principales cambios registrados en el Neolítico: 2 horas

4

Trabajo individual y estudio y elaboración de materiales.

Trabajo con lecturas sobre evolución humana. Elaboración del ejercicio 1.

6
065

Clases teóricas correspondientes a la unidad: 2 horas.

Práctica de problemas sobre  el origen de la complejidad social a través de un caso de estudio: 1 hora.

 Práctica de campo: Visita a un yacimiento arqueológico por grupos. Ver horario programado. 8 horas.

Entrega del ejercicio 1

3

 

Trabajo individual y estudio y elaboración de materiales.

Trabajo individual sobre especies domesticadas. Elaboración del ejercicio 2.


7
076

Clases teóricas correspondientes a la unidad: 2 horas.

Práctica de campo*: Visita a un yacimiento arqueológico por grupos. Ver horario programado. 8 horas.

10

 

Trabajo individual y estudio y elaboración de materiales.

Trabajo individual sobre especies domesticadas. Elaboración del ejercicio 2. Preparación del ejercicio 3.

8
086 y 7-12

Clase teórica correspondiente a las Unidades 6 y 7 (2 horas) 

Entrega del ejercicio 2.

Prácticas de problemas/estudio de casos (3 horas): Temas 7-12

Caso 1: La construcción del pasado: épica, mito y teología política (2 horas)

Caso 2: El final del mundo antiguo: debates y teorías (1 hora)

 Descripción trabajo no presencial: a partir de los elementos analizados en la sesión presencial y de diversas lecturas y materiales propuestos, elaboración de una síntesis explicativa (1),  y de un cuadro sinóptico (2) 

Grupos Tarde: Salida de campo relacionada con el tema 6 (8 horas), vid. semana 7 (grupos de mañana)

2

 

Trabajo individual y estudio y elaboración de materiales

Elaboración del ejercicio 3.

 Preparación prueba final.

Trabajo de conceptos y materiales para salidas de campo.

4
098

Clase teórca correspondiente a la Unidad

Grupos Tarde: prácticas de problemas/estudio de casos (3 horas), vid. semana 8 (grupos mañana)

5

 

-            preparación y trabajo con materiales para las sesiones teóricas-

-         análisis materiales para prácticas de problemas y seminarios

 -        preparación prueba final

 -        trabajo de conceptos y materiales para salidas de campo

5
109

Clase teórica correspondiente a la Unidad

Grupos Tarde: Seminario Unidades 9-12 (2 horas) vid. semana 14 (grupos mañana)

2

 -    preparación y trabajo con materiales para las sesiones teóricas

-       -     análisis materiales para prácticas de problemas y seminarios

-       -     preparación prueba final

-       -     trabajo de conceptos y materiales para salidas de campo

 


 

 

5
119

Clase teórica correspondiente a la Unidad

Grupo Tarde: Seminario Unidades 9-12 (2 horas), vid. semana 15 (grupos mañana)

4

-         -       preparación y trabajo con materiales para las sesiones teóricas

-       -     análisis materiales para prácticas de problemas y seminarios

-       -     preparación prueba final

-       -     trabajo de conceptos y materiales para salidas de campo 

5
1210

Clase teórica correspondiente a la Unidad

4

-      -      preparación y trabajo con materiales para las sesiones teóricas

-       -     análisis materiales para prácticas de problemas y seminarios

-       -     preparación prueba final

-       -     trabajo de conceptos y materiales para salidas de campo

5
1310-12

 

Clase teórica correspondiete a la Unidad  10  

Salida de campo: Unidades 10, 11, 12, grupos 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 (8 horas), vid. semana 14 para el resto de los grupos (10, 17 ó 18/12/2010, según grupos): Un modelo antiguo de ciudad: realidad y adaptación de los modelos mediterráneos (Carthago Nova/Libisosa) 

10


- preparación y trabajo con materiales para las sesiones teóricas

- análisis materiales para prácticas de problemas y seminarios

- preparación prueba final

- trabajo de conceptos y preparación de materiales previos y posteriores para salida de campo


8
149-12

Clase teórica correspondiente a la Unidad 11

Seminario: Unidades 9-12  Grupos mañana (2 horas), vid.  semana 10 grupos tarde.

Primera sesión del seminario sobre  Poder, imágenes y propaganda en la Antigüedad: de la realeza oriental a la monarquía helenística y el principado romano  

 

  

2

 - preparación y trabajo con materiales para las sesiones teóricas

- análisis materiales para prácticas de problemas y seminarios

- preparación prueba final

- trabajo de conceptos y materiales para salidas de campo

- lecturas recomendadas previas y a partir de la visita

- trabajo de lecturas y materiales recomendados con carácter previo y posterior a la sesión presencial

7
159-12

Clase teórica correspondiete a la Unidad 12

Seminario: Unidades 9-12  Grupos mañana (2 horas), vid.  semana 11 grupos tarde.

Segunda sesión del seminario sobre  Poder, imágenes y propaganda en la Antigüedad: de la realeza oriental a la monarquía helenística y el principado romano

2

 - preparación y trabajo con materiales para las sesiones teóricas

- análisis materiales para prácticas de problemas y seminarios

- preparación prueba final

- trabajo de conceptos y materiales para salidas de campo

-- trabajo de lecturas y materiales recomendados con carácter previo y posterior a la sesión presencial

7
TOTAL60 90




 
Avaluació

Sistema general d'avaluació

Avaluació

Qualificació %

Proves escrites

50 %

Activitats acadèmicament dirigides

50 %

 



Instruments i criteris d'avaluació 2011-12

Cometre faltes d'ortografia en les proves d'avaluació pot suposar un menyscabament en la qualificació final de l'assignatura. Cometre fins a tres faltes d'ortografia en la prova final podrà suposar una reducció d'un 20 % en la qualificació final, i cometre més de 4 faltes, en funció del número i la seua gravetat, reprovar o invalidar la prova.

El percentatge de qualificació assignat en esta assignatura a la prova final serà aplicable a tots els períodes d'exàmens establits oficialment per la Universitat d'Alacant. - Les proves de l'avaluació contínua (actividades académicas) seran recuperables per mitjà de l'entrega de treballs alternatius o la repetició dels programats.

L'estudiant que per causa justificada no puga assumir el procediment d'avaluació fixat, haurà de posar-se en contacte amb el professor de l'assignatura per a establir un contracte d'aprenentatge específic. - Aquells estudiants que no hagen pogut assistir al conjunt de les activitats organitzatives previstes, especialment, aquells que s'hagen matriculat tardanament per la selectivitat, hauran de posar-se en contacte amb el professor per a, si és el cas, establir un pla d'aprenentatge alternatiu.

TipusCriteriDescripcióPonderació
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DURANT EL SEMESTRE

 

Entrega de comentaris de text, valoracions, memòries i informes en data i forma relacionats amb les activitats presencials. Estes activitats es realitzaran, tant en hores presencials, com en hores no presencials i la data d'entrega de les tasques acadèmiques serà establida pel professor a inicis de l'assignatura.

Criteris d'avaluació: Compilar i sintetizar informació diversa al voltant de temes específics.Contextualizar i aplicar les metodologias i procediments de les activitats professionals de la llicenciatura. Participar en les activitats formatives programades.

 

actividades académicas dirigidas50
EXAMEN FINAL

 

Prova final consistent en un examen teòric escrit de 3 hores de duració integrat per preguntes curtes i llargues o de desenrotllament.

Criteris d'avaluació

Coneixer i dominar els conceptes, categories i temes historiogràfics amb correcció.

Coneixer i analizar els canvis i permanències més importants, situant-los en el temps per comprender l'Història com un proces.

Elaborar un discurso histórico escrito y/o oral coherente y sin errores ortográficos.



prueba escrita50
TOTAL100


Dates d'exàmens oficials 2011-12
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d'iniciHora de finalitzacióAules assignadesObservacions:
Període extraordinari de juliol 3 02/07/2012 16:00 19:00 A1/0-04G 
Període extraordinari de juliol 2 02/07/2012 08:30 11:30 A1/1-45P 
Període extraordinari de juliol 1 02/07/2012 08:30 11:30 A1/0-08G 
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre 3 23/01/2012 15:00 18:00 A1/1-51X 
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre 2 23/01/2012 09:00 12:00 FI/3-14M 
Període ordinari per a assignatures de primer semestrre 1 23/01/2012 12:00 15:00 A1/1-36X 
** La franja horària associada a l'examen només fa referència a la reserva de l'aula i no a la durada del propi examen **
(*) 1:1 - CAS
(*) 2:2 - VAL
(*) 2:2 - VAL
(*) 2:2 - VAL
(*) 2:2 - VAL
(*) 3:3 - CAS
(*) 1.1:1.1 - CAS
(*) 1.1:1.1 - CAS
(*) 1.1:1.1 - CAS
(*) 1.2:1.2 - CAS
(*) 1.2:1.2 - CAS
(*) 1.2:1.2 - CAS
(*) 1.3:1.3 - CAS
(*) 1.3:1.3 - CAS
(*) 3.1:3.1 - CAS
(*) 3.1:3.1 - CAS
(*) 3.1:3.1 - CAS
(*) 3.2:3.2 - CAS
(*) 3.2:3.2 - CAS
(*) 3.2:3.2 - CAS
(*) 3.3:3.3 - CAS
(*) 3.3:3.3 - CAS




 
Bibliografia i recursos

Enllaços relacionats
Sense dades


Bibliografia
No hi ha llibres recomanats en aquesta assignatura per a aquest any acadèmic.
(*3) Aquests apartats fan referència a la pertinença de l'obra per a l'assignatura, no a la qualitat de l'obra.


 
Documentació per a imprimir

Aquest document pot utilitzar-se com documentació de referència d'aquesta assignatura per a la sol·licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis.


Document per a la sol·licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis.



Document amb tota la informació de la Guia Docent