GUIA DOCENT
INTRODUCCIÓ A LES LLENGÜES DE SIGNES  ( 2011-12 )

Dades generals

Codi31753
Crdts. ECTS.6


Departaments i àrees
DepartamentsàreaDept. respon.Respon. acta
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURALINGÜÍSTICA GENERAL


Estudis en què s'imparteix
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS


Context de l'assignatura (2011-12)
Sense dades


Professor/a responsable
Sense dades


Professorat (2011-12)
Sense dades




 
Horari i matrícula

Matriculats (2011-12)
Sense dades


Grups de matrícula (2011-12)
Sense grups


Consulta gràfica d'horari
   Més informacióFeu clic ací


Horari (2011-12)
Sense horari




 
Competències i objectius

Competències de l'assignatura

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

Competències generals del títol (CG)
  • CG1: Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2: Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3: Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG7: Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

Competències generals de la UA (CGUA)
  • CGUA2: Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3: Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.

Competències específiques (CE)
  • CE10: Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
  • CE11: Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
  • CE12: Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

Competències genèriques de grau
  • CG1: Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2: Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3: Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.

Competències genèriques de la UA
  • CUA2: Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CUA3: Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

Competències específiques (CE):

    conceptuals
    • CC5: Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.

    Competències específiques (CE):

      procedimentals
      • CP18: Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
      • CP20: Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

      Competències específiques (CE):

        actitudinals
        • CA22: Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
        • CA23: Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
        • CA24: Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.


Objetius formatius

Conceptuals

  • Reflexionar sobre la diversitat de modalitat del llenguatge i les llengües (visuals/acústiques), tenint-ne en compte la importància en el plantejament de l'origen filogenètic i ontogenètic del llenguatge humà.
  • Reflexionar sobre el procés íntegre de la comunicació, distingint la funció dels elements paralingüístics i extralingüístics en la comunicació oral i en la signada.
  • Adquirir un coneixement general sobre la història dels estudis lingüístics sobre les llengües de signes i sobre la història de l'educació de les persones sordes.
  • Fer servir els conceptes bàsics i les teories més rellevants de la signolingüística.
  • Analitzar la situació de les llengües de signes arreu del món (nombre, distribució geogràfica i tipologia), especialment de la LSE, LSC, BSL, ASL i LSF.

 Procedimentals

  • Aplicar les tècniques instrumentals de l'anàlisi lingüística a la llengua de signes espanyola.
  • Desenvolupar les destreses lingüístiques (querològiques, lèxiques i gramaticals),  per a la comunicació en llengua de signes espanyola (LSE).
  • Desenvolupar les destreses necessàries per a l'escriptura alfabètica de la LSE.
  • Desenvolupar les destreses lingüístiques (querològiques i lèxiques) per a la comunicació bàsica en el sistema de signes internacional.
  • Aplicar l'anàlisi lingüística a les llengües de signes associades a cada filologia: LSF, BSE, ASL i LSC.
  • Aplicar el coneixement lingüístic de les llengües de signes a camps concrets de l'activitat lingüística humana (ensenyament de llengües, traducció, patologies lingüístiques, etc.).

 Actitudinals

  • Ser conscient del paper de les llengües de signes en la configuració de les cultures de les comunitats sordes.
  • Valorar la importància de la diversitat de modalitat lingüística.
  • Ser conscient de les semblances estructurals de les llengües i de les diferències que les singularitzen.
  • Ser conscient de la importància del canal visual en la representació de l'art verbal.
  • Ser conscient del paper de les llengües de signes en l'educació de les persones sordes.


Objectius de l'assignatura / competències (2011-12)
Sense dades




 
Continguts

Continguts. Breu descripció

Introducció a la signolingüística. La naturalesa lingüística de les llengües de signes. La comunitat lingüística sorda. El canal visual com a canal lingüístic. Canal visual i escriptura de les llengües de signes. Recursos per a l'aprenentatge de les llengües de signes. Iniciació a la conversa en LSE. El lèxic en LSE. Principals aspectes morfosintàctics de la LSE. El discurs en la LSE. Llengües de signes europees. Llengües de signes i globalització.



Continguts teòrics i pràctics (2011-12)
Sense dades




 
Pla d'aprenentatge

Tipus d'activitats (2011-12)
Activitat docentMetodologiaHores presencialsHores no presencials
CLASSE TEÒRICA3045
SEMINARI / TEÒRIC I PRÀCTIC / TALLER1522,5
PRÀCTIQUES DE PROBLEMES1522,5
TOTAL6090


Desenvolupament setmanal orientatiu de les activitats (2011-12)
Sense dades




 
Avaluació

Sistema general d'avaluació

Avaluació contínua: 50 % - 70 %.

-Activitats formatives.

-Proves d'execució.

 

Prova final: 30 % - 50 %

-Prova final de caràcter teoricopràctic.

-Proves d'execució.



Instruments i criteris d'avaluació (2011-12)
Sense dades


Dates d'exàmens oficials (2011-12)
Informació no disponible en aquests moments.




 
Bibliografia i recursos

Enlla�os relacionats
Sense dades


Bibliografia
Mostra: Tots Bibliografia bàsica solament
No hi ha llibres recomanats en aquesta assignatura per a aquest any acadèmic.
(*3) Aquests apartats fan referència a la pertinen�a de l'obra per a l'assignatura, no a la qualitat de l'obra.


 
Documentació per a imprimir

Aquest document pot utilitzar-se com documentació de referència d'aquesta assignatura per a la sol�licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis.


Document per a la sol�licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis



Document amb tota la informació de la Guia Docent