Ficha asignatura

Universidad de Alicante. Página principal
Ficha de la asignatura: ESPANYOL PROFESSIONAL
Saltar idiomas
Castellano | Valencià | English
Saltar iconos
  • PDF
  • Imprimir
  • Inicio
Saltar cabecera
Universidad de Alicante. Página principal
Ficha de la asignatura

GUIA DOCENT
31557 - ESPANYOL PROFESSIONAL (2011-12)

Codi31557
Crdts. ECTS.6


Departaments i àrees
DepartamentsàreaDept. respon.Respon. acta
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURALLENGUA ESPANYOLA


Estudis en què s'imparteix
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES


Context de l'assignatura (2011-12)
Sense dades


Professor/a responsable
Sense dades


Professorat (2011-12)
Sense dades


Matriculats (2011-12)
Sense dades


Grups de matrícula (2011-12)
Sense grups


Consulta gràfica d'horari
   Més informacióFeu clic ací


Horari (2011-12)
Sense horari


Competències de l'assignatura

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

Competències genèriques de grau
  • CG1: Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2: Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3: Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.

Competències genèriques de la UA
  • CUA2: Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CUA3: Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

Competències específiques (CE):

    conceptuals
    • CC5: Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.
    • CC7: Conèixer les característiques morfosintàctiques de la llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
    • CC8: Conèixer les característiques fonètiques i fonològiques, de la Llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
    • CC9: Conèixer les característiques lexicosemàntiques de la llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
    • CC10: Conèixer les característiques pragmàtic-textuals i discursives de la Llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
    • CC11: Ser capaç d'identificar i analitzar les variants de registre, diatòpiques i diastràtiques de la llengua espanyola com a individu integrant d'una comunitat lingüística diversa geogràfica, social i culturalment, reconeixent el valor i la riquesa d'aquesta variació com a patrimoni de tots els parlants de l'espanyol.

    Competències específiques (CE):

      procedimentals
      • CP18: Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
      • CP20: Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
      • CP21: Ser capaç de desenvolupar explicativa i argumentativament els continguts teòrics i pràctics de la llengua i la literatura espanyola en el paper de coneixedor i transmissor així com assessorar oralment i per escrit en relació amb el coneixement adquirit.

      Competències específiques (CE):

        actitudinals
        • CA22: Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
        • CA23: Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
        • CA24: Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.


Objetius formatius

Conceptuals

  • Conèixer les estratègies cognitivocomunicatives emprades en les diverses situacions professionals.
  • Definir i concretar què és un llenguatge professional a partir del concepte de varietat lingüística.
  • Diferenciar entre discurs general i discurs professional.
  • Caracteritzar el text d'especialitat des del punt de vista textual, lèxic i pragmàtic.
  • Determinar el grau d'especialització d'un text dins de l'àmbit professional.
  • Adquirir les tècniques, els mètodes i els recursos per a desenvolupar la competència comunicativa necessària amb la finalitat de moure's de manera efectiva i adequada en els diversos contextos professionals i acadèmics.
  • Conèixer els gèneres textuals de l'àmbit acadèmic i professional.
  • Adquirir i dominar els recursos lingüístics orals i escrits (textuals, sintàctics, lèxics i morfològics) de diversos àmbits professionals.
  • Reconèixer la unitat terminològica com a pròpia del discurs professional.
  • Conèixer els materials i les fonts de documentació per a redactar textos científics i acadèmics en espanyol.
  • Utilitzar les eines i els recursos informàtics que faciliten l'anàlisi lingüística de l'espanyol professional i acadèmic.

Procedimentals

  • Utilitzar amb propietat la terminologia lingüística relacionada amb els llenguatges d'especialitat.
  • Ser capaç de distingir els trets que caracteritzen els textos de l'àmbit general dels textos especialitzats.
  • Seleccionar els exemples que millor s'ajusten als plantejaments teòrics revisats.
  • Crear corpus textuals per a poder fer determinades anàlisis lingüístiques, que contribuïsquen a la recerca de l'espanyol professional.
  • Transmetre els coneixements adquirits a interlocutors experts i no experts en la matèria segons la situació comunicativa.
  • Produir textos adequats, coherents i cohesionats d'acord amb els models textuals de l'espanyol professional.
  • Aplicar els coneixements teòrics a l'anàlisi d'enunciats reals (orals i escrits), en l'espanyol de l'àmbit professional.
  • Crear repertoris bibliogràfics actualitzats sobre les llengües d'especialitat, principalment de l'espanyol.
  • Emprar els corpus orals i escrits de l'espanyol en línia.
  • Analitzar, a partir de textos reals, diverses situacions comunicatives que requereixen l'ús de determinades tècniques comunicatives.
  • Emprar programes informàtics de tractament de textos.
  • Cercar exemples que complisquen uns requisits establits i elaborar una base de dades per a l'aplicació de recerques lingüístiques.

Actitudinals

  • Tenir una actitud flexible i comprensiva davant la diversitat de teories i mètodes de la lingüística actual.
  • Mantenir una actitud constant de voluntat d'aprenentatge.
  • Mostrar interès per integrar interdisciplinarment  els coneixements metalingüístics adquirits.
  • Desenvolupar una actitud crítica davant la problemàtica teòrica i pràctica que envolta l'estudi de l'espanyol professional i acadèmic.
  • Demostar responsabilitat en les tasques individuals amb una actuació activa i dinàmica.
  • Exposar les idees i reflexions amb ordre, coherència i claredat.
  • Complir els compromisos adquirits en el treball col·laboratiu de forma activa i dinàmica.
  • Compartir i transmetre en l'activitat professional valors socials i culturals concordes amb la diversitat de l'espanyol.
  • Crear i promoure les condicions perquè es produïsca un aprenentatge col·laboratiu en un grup o classe.
  • Estar capacitat per a l'actualització permanent mitjançant la cerca de materials i recursos relacionats amb la llengua espanyola.


Objectius de l'assignatura / competències (2011-12)
Sense dades


Continguts. Breu descripció

Les llengües d'especialitat. L'espanyol professional i acadèmic (EPA). Els textos especialitzats (TE). Gèneres discursius de l'EPA: els textos de divulgació científica. La sintaxi en l'EPA: estructures sintàctiques, objectivitat i precisió. El lèxic de l'EPA: processos de formació, neologia i normalització. La pragmàtica i l'EPA. Estratègies comunicatives en el discurs professional i acadèmic. Recursos i eines lingüístiques en Internet per a la creació d'un corpus de textos de l'àmbit professional i acadèmic i la seua explotació lingüística.



Continguts teòrics i pràctics (2011-12)
Sense dades


Tipus d'activitats (2011-12)
Activitat docentMetodologiaHores presencialsHores no presencials
CLASSE TEÒRICA3045
PRÀCTIQUES DE PROBLEMES3045
TOTAL6090


Desenvolupament setmanal orientatiu de les activitats (2011-12)
Sense dades


Sistema general d'avaluació

Avaluació contínua: 50 % - 70 %

  • Avaluació de les activitats formatives de presentació de coneixements i procediments i de l'estudi individual de l'alumne, a més de les activitats formatives de caràcter pràctic, fetes en grup o individualment, mitjançant la presentació d'un diari de classe o portafolis.
  • Avaluació de la participació per part dels alumnes en les activitats pràctiques que es duguen a terme a l'aula i a través del Campus Virtual.
  • Proves d'execució.

 

Prova final: 30 % - 50 %

-Avaluació dels continguts i competències adquirits per l'alumne a través d'una prova escrita.

-Proves d'execució.



Instruments i criteris d'avaluació (2011-12)
Sense dades


Dates d'exàmens oficials (2011-12)
Informació no disponible en aquests moments.


Enlla�os relacionats
Sense dades


Bibliografia
Mostra: Tots Bibliografia bàsica solament
No hi ha llibres recomanats en aquesta assignatura per a aquest any acadèmic.
(*3) Aquests apartats fan referència a la pertinen�a de l'obra per a l'assignatura, no a la qualitat de l'obra.
Aquest document pot utilitzar-se com documentació de referència d'aquesta assignatura per a la sol�licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis.


Document per a la sol�licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis



Document amb tota la informació de la Guia Docent


Saltar pie
Servicio de informática
Saltar estandares
Condiciones de uso - Accesibilidad - Info Legal - © Universidad de Alicante 1996-2009