Código:31541 Profesor/a responsable: Sin datos Crdts. ECTS:6,00
Créditos teóricos:
1,80
Créditos prácticos:
0,60
Carga no presencial:
3,60
Departamentos con docencia
Dep.:
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA Área:
LLENGUA ESPANYOLA Créditos teóricos: 1,8
Créditos prácticos: 0,6
Este dep. es responsable de la asignatura.
Este dep. es responsable del acta.
Competencias de la asignatura (verificadas por ANECA en grados y másteres oficiales)
Competències genèriques de grau
CG1 :
Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
CG3 :
Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
CUA3 :
Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
CC10 :
Conèixer les característiques pragmàtic-textuals i discursives de la Llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
CP18 :
Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
CP20 :
Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
CP21 :
Ser capaç de desenvolupar explicativa i argumentativament els continguts teòrics i pràctics de la llengua i la literatura espanyola en el paper de coneixedor i transmissor així com assessorar oralment i per escrit en relació amb el coneixement adquirit.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
CA22 :
Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
CA23 :
Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
Competencia exclusiva de la asignatura
Sin datos
Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos)
Conceptuals
Reconèixer la interacció entre la semàntica i la pragmàtica i assumir les relacions entre text i context.
Distingir i relacionar l'enunciat i l'enunciació.
Entendre què és la dixi, abordar-ne el fenomen des de diferents punts de vista i conèixer-ne les manifestacions en espanyol.
Reflexionar sobre la coherència i la cohesió com a mecanismes d'organització discursiva i connectar aquestes propietats amb els marcadors del discurs.
Descriure les principals característiques dels marcadors discursius en espanyol i organitzar-los segons la funció en el discurs.
Aprendre els conceptes fonamentals de l'estructura informativa.
Conèixer l'ordre de paraules en espanyol i reflexionar sobre les possibilitats de variació.
Reconèixer les diverses manifestacions del subjecte discursiu i relacionar-les amb les diferents formes de representació del discurs.
Identificar les característiques fonamentals dels tipus de discurs en espanyol.
Diferenciar entre modalitat d'enunciat i modalitat d'enunciació.
Aïllar els mecanismes de modalització en espanyol.
Descriure els actes de parla i relacionar-los amb la modalitat.
Entendre la interrogació en espanyol com a reflex de la força il·locutiva i conèixer les principals característiques de les estructures interrogatives.
Concebre l'imperatiu en espanyol com a reflex de la força il·locutiva i conèixer les principals característiques de les estructures imperatives.
Assumir l'el·lipsi com una conseqüència derivada de l'estructura informativa i reconèixer-ne l'abast i els condicionaments.
Aprendre les manifestacions de l'el·lipsi en espanyol.
Reflexionar sobre la ironia com a fenomen pragmàtic, abordar-la des de diferents punts de vista i reconèixer-ne les manifestacions en espanyol.
Procedimentals
Aïllar i treballar amb els diversos constituents del component textual en espanyol a l'hora d'interpretar i produir enunciats.
Detectar fenòmens com isotopies i isosemies en el discurs per a interpretar i produir enunciats coherents integrats en unitats majors.
Identificar elements díctics en el discurs i aprofitar la funció d'ancoratge.
Reconèixer el caràcter coherent i cohesionat d'un discurs a partir de la funció dels marcadors.
Interpretar les diferents possibilitats de l'ordre de paraules i traure'n profit.
Reconèixer les diverses formes de representació del discurs en espanyol i servir-se dels diferents tipus de discurs (directe, indirecte, indirecte lliure) per a expressar-se en espanyol.
Valorar el grau de modalització d'un text mitjançant l'anàlisi dels elements que la generen.
Produir conscientment enunciats que incloguen diversos tipus de modalització en funció del context situacional.
Reconèixer i analitzar la manifestació formal de les estructures interrogatives i imperatives i explotar-ne la força il·locutiva, per a desenvolupar diversos tipus d'actes de parla, directes o indirectes.
Rastrejar referències elidides i explicar-ne la manifestació formal en les estructures lingüístiques.
Rendibilitzar el poder de l'el·lipsi en la interacció comunicativa.
Localitzar elements pragmaticodiscursius (díctics, marcadors del discurs, estructures interrogatives i imperatives, etc.) en corpus i bases de dades i traure conclusions sobre el funcionament després de l'anàlisi.
Manejar i valorar críticament la bibliografia obligatòria i recomanada sobre qüestions pragmàtiques.
Comunicar, oralment i per escrit, els coneixements adquirits, els procediments realitzats i les conclusions obtingudes.
Aprofitar els continguts pragmàtics i els procediments analítics adquirits per a la interacció comunicativa.
Actitudinals
Mostrar una actitud positiva cap al procés d'aprenentatge.
Valorar i integrar els coneixements i procediments adquirits en pragmàtica en el procés de formació general.
Desenvolupar valors relacionats amb la iniciativa i la capacitat d'èxit.
Incentivar la capacitat crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
Aplicar determinades pautes d'actuació a situacions noves.
Assumir l'activitat dialèctica com a part del procés d'aprenentatge.
Integrar les opinions pròpies en debats de caràcter pragmàtic.
Respectar i valorar les opinions dels altres en qüestions de caràcter pragmàtic.
Objetivos específicos indicados por el profesorado para el curso 2011-12
Sin datos
Contenidos y bibliografía
Contenidos para el curso 2011-12
Sin datos
Enlaces relacionados
Sin datos
Bibliografía
Sin datos
Evaluación
Información provisional. Pendiente de aprobación.
Instrumentos y criterios de evaluación 2011-12
Sin datos
Fechas de pruebas de evaluación oficiales para el curso 2011-12