Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guías docentes
 

30211 - LLENGUA I CULTURA GALLEGUES I (2011-12)

Datos generales  

Código: 30211
Profesor/a responsable:
GARCIA LOPEZ, JOSE ANGEL
Crdts. ECTS: 6,00
Créditos teóricos: 1,20
Créditos prácticos: 1,20
Carga no presencial: 3,60

Departamentos con docencia

Estudios en los que se imparte



Competencias y objetivos

Contexto de la asignatura para el curso 2011-12

Llengua i cultura gallegues I posseïx la consideració de matèria bàsica (idioma modern) que s'ubica dins dels títols de grau en Filologia Catalana, Espanyol: llengua i literatures, Estudis Anglesos, Estudis Francesos i Estudis Àrabs i Islàmics, de manera que permet l'alumnat conèixer i analitzar la realitat lingüística i cultural de Galícia com a part de la seua formació com a professionals polivalents amb competències diverses. Esta assignatura té com a finalitat l'aprenentatge del gallec, llengua cooficial i minoritzada en el territori que ocupa, com és el cas d'altres idiomes a Europa. Per la seua afinitat amb la situació de la Comunitat Valenciana, l'alumnat pot establir associacions amb diversos elements sociolingüístics comuns. Les possibilitats formatives que oferix cursar esta matèria són la continuació de l'aprenentatge iniciat amb l'assignatura Llengua i cultura gallegues II dins de les nostres aules o fora a través de beques en cursos d'estiu celebrats en institucions gallegues (Universidade de Santiago de Compostela, Universidade de Vigo, Universidade da Coruña). Hi ha l'opció de realitzar els exàmens oficials de la Xunta de Galícia, els quals acrediten a través dels certificats corresponents (certificat de llengua gallega, CELGA) el domini efectiu de la llengua gallega en els àmbits oral i escrit, indispensable per a incorporar-se als diferents cossos del funcionariat autonòmic de Galícia. La correspondència amb els nivells del Marc Europeu Comú de Referència per a les llengües (MECR) del Consell d'Europa i d'ALTE (Association of Language Testers of Europe) determina que l'obtenció d'un certificat oficial CELGA 2 és equivalent a la superació d'un model de prova de coneixement de llengua de nivell B1. En el pla professional, l'aprenentatge d'esta llengua possibilita l'especialització de l'alumnat amb beques en centres investigadors gallecs (Centro Ramón Piñeiro) o l'inici d'una carrera investigadora en universitats gallegues, així com la docència per part dels futurs graduats que desitgen formar part de la comunitat vinculada al marc educatiu gallec (primària i secundària), sense excloure altres perfils (traductors i intèrprets, funcionaris de l'Administració autonòmica gallega).

 

 

Competencias de la asignatura (verificadas por ANECA en grados y másteres oficiales)

GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
  • CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
  • CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
  • CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
  • CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.

 

Competències específiques (CE)

  • CE12 : Coneixement d'una segona llengua d'entre les propostes en la titulació.
  • CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.

 

Competències transversals

  • CGUA1 : Ser capaç de comunicar-se en una llengua estrangera diferent de l'àrab en l'àmbit de la seua disciplina.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA1 : Capacitat per a comunicar-se en una segona llengua en situacions comunicatives (orals i escrites) de manera que l'alumnat adquirisca un nivell equivalent al B1 del marc comú de referència europeu.
  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
  • CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
  • CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
  • CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.

 

GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS

 

Competències específiques (CE)

  • CE11 : Capacitat d'utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència i NTIC) com a aprenent autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
  • CE12 : Capacitat per a respectar, valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món francòfon.
  • CE13 : Coneixement d'una segona llengua d'entre les proposades en la titulació.

 

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG10 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG11 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
  • CG12 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG2 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG3 : Capacitat d'interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar informació de manera crítica.
  • CG6 : Capacitat de transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CG8 : Capacitat de generar noves idees (creativitat) i de dissenyar i gestionar projectes.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA1 : Coneixement d'una segona llengua estrangera diferent del francès en l'àmbit de la seua disciplina.
  • CGUA2 : Capacitat d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.

 

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

 

Competències genèriques de grau

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.

 

Competències genèriques de la UA

  • CUA1 : Comprendre i expressar-se en un idioma diferent dels oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
  • CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC16 : Adquisició del nivell B1 del MCER en una segona llengua.
  • CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG3 : Habilitats d'investigació.
  • CG4 : Capacitat de treball i lideratge en equip.
  • CG5 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG6 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG7 : Coneixement teòric i pràctic i apreciació de la diversitat i la multiculturalitat en l'àmbit nacional o internacional.
  • CG8 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Ser capaç de conèixer la literatura d'una llengua diferent de l'anglès (una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana o una segona llengua estrangera).
  • CE12 : Ser capaç de conèixer la història i cultura vinculades a una segona llengua.
  • CE16 : Ser capaç d'utilitzar i conèixer les tècniques i mètodes de l'anàlisi literària.
  • CE17 : Ser capaç de comprendre i interioritzar els corrents teòrics i metodològiques de la lingüística.
  • CE25 : Ser capaç d'identificar i plantejar la resolució de problemes, així com localitzar, utilitzar i avaluar críticament informació bibliogràfica o la informació continguda en bases de dades.
  • CE6 : Ser capaç d'adquirir i conèixer els aspectes lingüístics d'una llengua diferent de l'anglès (una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana o una segona llengua estrangera).

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • UA1 : Ser capaç de comunicar en una segona llengua diferent de l'anglès en l'àmbit de la seua disciplina.
  • UA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.

 

Competencia exclusiva de la asignatura

Sin datos

Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos)

  • Conèixer els trets principals de la llengua gallega.
  • Tenir un domini instrumental bàsic oral i escrit de la llengua gallega.
  • Conèixer l'evolució de la llengua gallega. Elaborar textos orals i escrits correctes i adequats de diferent tipus en llengua gallega.
  • Saber analitzar i comentar textos i discursos utilitzant els tècniques d'anàlisi textual. Utilitzar els recursos bibliográfics, els bases de dades i els eines de recerca d'informació.
  • Tenir capacitat per a avaluar, analitzar i sintetitzar críticament informació especialitzada.
  • Ser capaç d'aplicar els coneixements adquirits a la pràctica.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi, de valorar críticament el coneixement i d'exercir el pensament crític.
  • Adquirir capacitat d'autoformació.
  • Ser capaç de comunicar-se en llengua gallega de manera efectiva en qualsevol entorn.
  • Relacionar els coneixements amb els d'altres àrees i disciplines.
  • Fomentar la sensibilitat del futur professor perquè puga valorar, comprendre i aprofitar el plurilingüisme en la nostra societat.

Objetivos específicos indicados por el profesorado para el curso 2011-12

1. Conèixer l'evolució de la llengua gallega. 2. Conèixer els trets principals de la llengua gallega. 3. Tenir un domini instrumental bàsic oral i escrit de la llengua gallega. 4. Tenir capacitat per a avaluar, analitzar i sintetitzar críticament informació especialitzada. 5. Utilitzar els recursos bibliogràfics, les bases de dades i les eines de recerca d'informació. 6. Ser capaç d'aplicar els coneixements adquirits a la pràctica. 7. Elaborar textos orals i escrits correctes i adequats de diferents tipus en llengua gallega. 8. Relacionar els coneixements amb els d'altres àrees i disciplines. 9. Saber analitzar i comentar textos i discursos utilitzant les tècniques d'anàlisi textual. 10. Adquirir capacitat d'autoformació. 11. Fomentar la sensibilitat del futur professor perquè puga valorar, comprendre i aprofitar el plurilingüisme en la nostra societat. 12. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi, de valorar críticament el coneixement i d'exercir el pensament crític. 13. Ser capaç de comunicar-se en llengua gallega de manera efectiva en qualsevol entorn. 14. Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals de les persones. 15. Adquirir un nivell de competència lingüística B1 en la llengua gallega segons el Marc Europeu Comú de Referència (MECR).


Contenidos y bibliografía

Contenidos para el curso 2011-12

1. Posició del sistema lingüístic gallec-portuguès en les llengües romàniques i situació de la llengua gallega en el context europeu. 2. Sistema fonològic del gallec. Vocals obertes i tancades. La nasalitat. 3. Noms i gènere de les lletres. Alfabet i correspondències bàsiques entre sons i grafies. Exemples en cobles i cantells populars. 4. Ortografia, accentuació i signes gràfics. 5. Els determinants. Formes de l'article. Ús de l'article determinat amb els possessius i amb els noms de persona. Contraccions de preposició i article. 6. El substantiu. Gènere i nombre. L'adjectiu: forma, funció i gradació. 7. Preposicions i conjuncions. 8. Pronoms. Classificació: demostratius, possessius, numerals. Indefinits, relatius, interrogatius i exclamatius. 9. Pronoms personals. Contraccions de pronoms personals. Col·locació dels pronoms febles respecte del verb. Concurrència de pronoms febles. 10. El verb. Principals verbs regulars i irregulars. 11. Adverbis i locucions. 12. Festes i tradicions. Els Camins de Sant Jaume.

 

Enlaces relacionados

Sin datos

 

Bibliografía

Sin datos

Evaluación

Instrumentos y criterios de evaluación 2011-12

Els percentatges de qualificació assignats seran aplicats a tots els períodes d'exàmens establits oficialment per la Universitat d'Alacant. Per a aprovar serà necessari traure una puntuació igual o superior a 5 punts. Caldrà tenir una nota mínima de dos punts (20% de la nota final) sumant totes les parts de l'avaluació contínua per a fer mitjana amb la prova final. Aquells estudiants que s'hagen matriculat en dates avançades per la situació d'excepció de selectivitat o per canvis d'expedient, i també l'alumnat que no puga seguir el procediment d'avaluació indicat (és a dir, que no assistisca amb regularitat a classe), haurien de posar-se en contacte amb el professor per a establir un contracte d'aprenentatge específic: realitzar quatre proves durant el quadrimestre que donaran com a màxim la mateixa puntuació que la suma de les activitats teoricopràctiques (10% de la nota final) i les derivades de l'assistència a classe (30% de la nota final) exposades en els criteris de l'avaluació contínua. En el cas que l'alumne/a aprovara esta part i suspengués l'assignatura, se li guardarà la nota corresponent per a la convocatòria següent al període primer d'avaluació. Respecte del treball dirigit (20% de la nota final), la informació pertinent estarà a disposició de l'alumnat a inicis del desenvolupament de l'assignatura i durant tot el quadrimestre per als matriculats en dates avançades. L'alumnat amb moltes faltes d'ortografia en esta activitat tutoritzada no aprovarà esta part de l'assignatura. Si l'alumne/a suspengués les altres proves, però hagués aprovat les tasques acadèmiques corresponents al treball dirigit, esta última nota se li guardarà per a la convocatòria següent al període primer d'avaluació. En cas contrari, l'alumne/a haurà de recuperar esta part amb lectures i activitats assequibles al seu nivell i proposades pel professor. Per últim, es podrà donar alguna opció per a millorar la nota de la prova final (40% de la nota final) a través d'alguna altra activitat a criteri de l'equip docent.

Descripción Criterio Tipo Ponderación
Assistència teoria/pràctica

Avaluació del treball presencial i pràctic a l'aula, incloent aquí diverses activitats (exercicis, presentacions, comentaris de text...) i a més la participació activa en la discussió en les classes

ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DURANT EL SEMESTRE 30
Proves teoricopràctiques

Avaluació de les activitats formatives de caire teòric: fitxes de lectura, informes de l'assistència a conferències, seminaris o altres activitats de caràcter formatiu

ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DURANT EL SEMESTRE 10
Realització de treballs dirigits

Realització d'un treball tutoritzat i exposició (supervisada en la seua preparació pel docent) sobre un tema seleccionat amb el professor

ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DURANT EL SEMESTRE 20
Prova final

Realització d'una prova escrita per a reflectir l'aplicació dels coneixements teoricopràctics adquirits al llarg del curs

EXAMEN FINAL 40

 

Fechas de pruebas de evaluación oficiales para el curso 2011-12

Convocatoria Fecha Hora Grupo - Aula(s) asignada(s) Observaciones
(C2) Període ordinari per a assignatures de primer semestrre 23/01/2012 12:00 - 15:00
GRUP 1 (CLASSE TEÒRICA)GE/1-07S 
(JUL) Període extraordinari de juliol 02/07/2012 08:30 - 11:30
GRUP 1 (CLASSE TEÒRICA)FI/1-06S 

 

 



Profesorado

GARCIA LOPEZ, JOSE ANGEL
Profesor/a responsable

  • CLASSE TEÒRICA: Grupos:
    • 1
  • PRÀCTIQUES DE PROBLEMES / TALLER: Grupos:
    • 1
  • PRÀCTIQUES AMB ORDINADOR: Grupos:
    • 1

 

Grupos

CLASSE TEÒRICA

Grupo Semestre Turno Idioma Matriculados
Gr. 1 (CLASSE TEÒRICA) : 1 1S Matí CAS 4


PRÀCTIQUES DE PROBLEMES / TALLER

Grupo Semestre Turno Idioma Matriculados
Gr. 1 (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES / TALLER) : 1 1S Matí CAS 4


PRÀCTIQUES AMB ORDINADOR

Grupo Semestre Turno Idioma Matriculados
Gr. 1 (PRÀCTIQUES AMB ORDINADOR) : 1 1S Matí CAS 4




Horarios

CLASSE TEÒRICA

Grupo Fecha inicio Fecha fin Día Hora inicio Hora fin Aula
1 19/09/2011 12/01/2012 JUE 12:00 14:00 0018P2018  

PRÀCTIQUES DE PROBLEMES / TALLER

Grupo Fecha inicio Fecha fin Día Hora inicio Hora fin Aula
1 19/09/2011 12/01/2012 VIE 10:00 11:00 0018P2018  

PRÀCTIQUES AMB ORDINADOR

Grupo Fecha inicio Fecha fin Día Hora inicio Hora fin Aula
1 19/09/2011 12/01/2012 VIE 11:00 12:00 0018P2018