Facultades y centros
Otros centros
Servicios administrativos
Servicios generales
Código:
30211
Profesor/a responsable:
GARCIA LOPEZ, JOSE ANGEL
Crdts. ECTS:
6,00
Créditos teóricos:
1,20
Créditos prácticos:
1,20
Carga no presencial:
3,60
Llengua i cultura gallegues I posseïx la consideració de matèria bàsica (idioma modern) que s'ubica dins dels títols de grau en Filologia Catalana, Espanyol: llengua i literatures, Estudis Anglesos, Estudis Francesos i Estudis Àrabs i Islàmics, de manera que permet l'alumnat conèixer i analitzar la realitat lingüística i cultural de Galícia com a part de la seua formació com a professionals polivalents amb competències diverses. Esta assignatura té com a finalitat l'aprenentatge del gallec, llengua cooficial i minoritzada en el territori que ocupa, com és el cas d'altres idiomes a Europa. Per la seua afinitat amb la situació de la Comunitat Valenciana, l'alumnat pot establir associacions amb diversos elements sociolingüístics comuns. Les possibilitats formatives que oferix cursar esta matèria són la continuació de l'aprenentatge iniciat amb l'assignatura Llengua i cultura gallegues II dins de les nostres aules o fora a través de beques en cursos d'estiu celebrats en institucions gallegues (Universidade de Santiago de Compostela, Universidade de Vigo, Universidade da Coruña). Hi ha l'opció de realitzar els exàmens oficials de la Xunta de Galícia, els quals acrediten a través dels certificats corresponents (certificat de llengua gallega, CELGA) el domini efectiu de la llengua gallega en els àmbits oral i escrit, indispensable per a incorporar-se als diferents cossos del funcionariat autonòmic de Galícia. La correspondència amb els nivells del Marc Europeu Comú de Referència per a les llengües (MECR) del Consell d'Europa i d'ALTE (Association of Language Testers of Europe) determina que l'obtenció d'un certificat oficial CELGA 2 és equivalent a la superació d'un model de prova de coneixement de llengua de nivell B1. En el pla professional, l'aprenentatge d'esta llengua possibilita l'especialització de l'alumnat amb beques en centres investigadors gallecs (Centro Ramón Piñeiro) o l'inici d'una carrera investigadora en universitats gallegues, així com la docència per part dels futurs graduats que desitgen formar part de la comunitat vinculada al marc educatiu gallec (primària i secundària), sense excloure altres perfils (traductors i intèrprets, funcionaris de l'Administració autonòmica gallega).
Competències generals del títol (CG)
Competències específiques (CE)
Competències transversals
Competències generals del títol (CG)
Competències generals de la UA (CGUA)
Competències específiques (CE)
Competències específiques (CE)
Competències genèriques de grau
Competències genèriques de la UA
Competències genèriques de grau
Competències genèriques de la UA
Competències específiques (CE):>>conceptuals
Competències específiques (CE):>>procedimentals
Competències específiques (CE):>>actitudinals
Competències generals del títol (CG)
Competències específiques (CE)
Competències transversals bàsiques de la UA
Sin datos
1. Conèixer l'evolució de la llengua gallega. 2. Conèixer els trets principals de la llengua gallega. 3. Tenir un domini instrumental bàsic oral i escrit de la llengua gallega. 4. Tenir capacitat per a avaluar, analitzar i sintetitzar críticament informació especialitzada. 5. Utilitzar els recursos bibliogràfics, les bases de dades i les eines de recerca d'informació. 6. Ser capaç d'aplicar els coneixements adquirits a la pràctica. 7. Elaborar textos orals i escrits correctes i adequats de diferents tipus en llengua gallega. 8. Relacionar els coneixements amb els d'altres àrees i disciplines. 9. Saber analitzar i comentar textos i discursos utilitzant les tècniques d'anàlisi textual. 10. Adquirir capacitat d'autoformació. 11. Fomentar la sensibilitat del futur professor perquè puga valorar, comprendre i aprofitar el plurilingüisme en la nostra societat. 12. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi, de valorar críticament el coneixement i d'exercir el pensament crític. 13. Ser capaç de comunicar-se en llengua gallega de manera efectiva en qualsevol entorn. 14. Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals de les persones. 15. Adquirir un nivell de competència lingüística B1 en la llengua gallega segons el Marc Europeu Comú de Referència (MECR).
1. Posició del sistema lingüístic gallec-portuguès en les llengües romàniques i situació de la llengua gallega en el context europeu. 2. Sistema fonològic del gallec. Vocals obertes i tancades. La nasalitat. 3. Noms i gènere de les lletres. Alfabet i correspondències bàsiques entre sons i grafies. Exemples en cobles i cantells populars. 4. Ortografia, accentuació i signes gràfics. 5. Els determinants. Formes de l'article. Ús de l'article determinat amb els possessius i amb els noms de persona. Contraccions de preposició i article. 6. El substantiu. Gènere i nombre. L'adjectiu: forma, funció i gradació. 7. Preposicions i conjuncions. 8. Pronoms. Classificació: demostratius, possessius, numerals. Indefinits, relatius, interrogatius i exclamatius. 9. Pronoms personals. Contraccions de pronoms personals. Col·locació dels pronoms febles respecte del verb. Concurrència de pronoms febles. 10. El verb. Principals verbs regulars i irregulars. 11. Adverbis i locucions. 12. Festes i tradicions. Els Camins de Sant Jaume.
Sin datos
Sin datos
Els percentatges de qualificació assignats seran aplicats a tots els períodes d'exàmens establits oficialment per la Universitat d'Alacant. Per a aprovar serà necessari traure una puntuació igual o superior a 5 punts. Caldrà tenir una nota mínima de dos punts (20% de la nota final) sumant totes les parts de l'avaluació contínua per a fer mitjana amb la prova final. Aquells estudiants que s'hagen matriculat en dates avançades per la situació d'excepció de selectivitat o per canvis d'expedient, i també l'alumnat que no puga seguir el procediment d'avaluació indicat (és a dir, que no assistisca amb regularitat a classe), haurien de posar-se en contacte amb el professor per a establir un contracte d'aprenentatge específic: realitzar quatre proves durant el quadrimestre que donaran com a màxim la mateixa puntuació que la suma de les activitats teoricopràctiques (10% de la nota final) i les derivades de l'assistència a classe (30% de la nota final) exposades en els criteris de l'avaluació contínua. En el cas que l'alumne/a aprovara esta part i suspengués l'assignatura, se li guardarà la nota corresponent per a la convocatòria següent al període primer d'avaluació. Respecte del treball dirigit (20% de la nota final), la informació pertinent estarà a disposició de l'alumnat a inicis del desenvolupament de l'assignatura i durant tot el quadrimestre per als matriculats en dates avançades. L'alumnat amb moltes faltes d'ortografia en esta activitat tutoritzada no aprovarà esta part de l'assignatura. Si l'alumne/a suspengués les altres proves, però hagués aprovat les tasques acadèmiques corresponents al treball dirigit, esta última nota se li guardarà per a la convocatòria següent al període primer d'avaluació. En cas contrari, l'alumne/a haurà de recuperar esta part amb lectures i activitats assequibles al seu nivell i proposades pel professor. Per últim, es podrà donar alguna opció per a millorar la nota de la prova final (40% de la nota final) a través d'alguna altra activitat a criteri de l'equip docent.
Descripción | Criterio | Tipo | Ponderación |
Assistència teoria/pràctica | Avaluació del treball presencial i pràctic a l'aula, incloent aquí diverses activitats (exercicis, presentacions, comentaris de text...) i a més la participació activa en la discussió en les classes |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DURANT EL SEMESTRE | 30 |
Proves teoricopràctiques | Avaluació de les activitats formatives de caire teòric: fitxes de lectura, informes de l'assistència a conferències, seminaris o altres activitats de caràcter formatiu |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DURANT EL SEMESTRE | 10 |
Realització de treballs dirigits | Realització d'un treball tutoritzat i exposició (supervisada en la seua preparació pel docent) sobre un tema seleccionat amb el professor |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DURANT EL SEMESTRE | 20 |
Prova final | Realització d'una prova escrita per a reflectir l'aplicació dels coneixements teoricopràctics adquirits al llarg del curs |
EXAMEN FINAL | 40 |
Grupo | Semestre | Turno | Idioma | Matriculados |
---|---|---|---|---|
Gr. 1 (CLASSE TEÒRICA) : 1 | 1S | Matí | CAS | 4 |
Grupo | Semestre | Turno | Idioma | Matriculados |
---|---|---|---|---|
Gr. 1 (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES / TALLER) : 1 | 1S | Matí | CAS | 4 |
Grupo | Semestre | Turno | Idioma | Matriculados |
---|---|---|---|---|
Gr. 1 (PRÀCTIQUES AMB ORDINADOR) : 1 | 1S | Matí | CAS | 4 |