Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2011-12

La asignatura de Psicología Social contribuye a la formación del Trabajador Social en áreas relacionadas con el conocimiento científico de las sociedades aportando una introducción a los conceptos, las teorías y la investigación sobre el comportamiento de los individuos en entornos sociales. La Psicología Social como el estudio científico de los efectos que ejercen los procesos sociales y cognitivos sobre el modo en que los individuos perciben, influyen y se relacionan unos con otros (Smith y Mackie, 1997) constituye un complemento imprescindible en la formación de los futuros graduados en Trabajo Social.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
  • CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
  • CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
  • CE16 : Establir, minimitzar i gestionar el risc cap a un mateix i els col·legues a través de la planificació, revisió i seguiment d'accions per a limitar l'estrès i el risc.
  • CE2 : Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
  • CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE7 : Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.
  • CE8 : Promoure el creixement, el desenvolupament i la independència de les persones identificant les oportunitats per a formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement individual i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal.
  • CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Ser capaç d'analitzar els processos d'interacció social, amb especial referència a la família, els grups socials i les comunitats.

- Comprendre la dimensió social dels processos subjectius i de formació d'identitats personals i socials

- Identificar els processos de formació, desenvolupament i evolució de les persones, les famílies, els grups, les organitzacions i les comunitats.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12

OBJETIVOS CONCEPTUALES
- Conocer los conceptos básicos, teorías y modelos fundamentales de la Psicología Social.
- Conocer los procesos psicosociales básicos para entender a la persona.
- Conocer los aspectos psicosociales básicos para entender nuestro mundo social.
- Conocer los aspectos básicos de la interacción social y de las relaciones interpersonales.
- Comprender las variables psicosociales de la conducta grupal
- Completar la formación teórica en Psicología Social antes señalada, con aplicaciones prácticas referidas al profesional del Trabajo Social
- Analizar los procesos básicos de las conductas de interacción social a la luz de la Psicología Social.

OBJETIVOS PROCEDIMENTALES
- Buscar resultados aplicados a partir del conocimiento teórico.
- Saber aplicar el conocimiento aprendido a la vida social.
- Saber traducir una teoría psicosocial en un diseño de investigación o aplicación psicosocial. 
- Saber manejar instrumentos y técnicas psicosociales.
- Saber interpretar los resultados de una investigación psicosocial.
- Elaborar y aplicar estrategias y técnicas psicosociales en los ámbitos individual, grupal y comunitario.

OBJETIVOS ACTITUDINALES
- Fomentar una actitud crítica ante teorías, metodologías y procedimientos.
- Fomentar el interés por los aspectos sociales y comentarios del conocimiento científico en general y de la Psicología Social en particular.
- Fomentar la capacidad y habilidades de relación entre temas, teorías y aplicaciones prácticas de las ciencias sociales.
- Facilitar la interrelación entre Trabajo Social y Psicología Social con vistas a una mejor comprensión conceptual y a una más ágil integración profesional.
- Facilitar, a quien lo desee, caminos de reflexión sobre la propia interacción social.

 

 

;

Dades generals

Codi: 19519
Professor/a responsable:
MONDRAGON LASAGABASTER, JASONE
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix