Ficha asignatura

Universidad de Alicante. Página principal
Ficha de la asignatura: TREBALL DE FI DE GRAU
Saltar idiomas
Castellano | Valencià | English
Saltar iconos
  • PDF
  • Imprimir
  • Inicio
Saltar cabecera
Universidad de Alicante. Página principal
Ficha de la asignatura

17403 - TREBALL DE FI DE GRAU (2011-12)

Codi17403
Crdts. ECTS.6


Departaments i àrees
DepartamentsÀreaDept. respon.Respon. acta
DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUESDIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS
DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUESDIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUESDIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA
INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICADIDÀCTICA DE LA MATEMÀTICA
PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICADIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICAPSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ


Estudis en què s'imparteix
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ INFANTIL


Context de l'assignatura (2011-12)
Sense dades


Professor/a responsable
Sense dades


Professorat (2011-12)
Sense dades


Requisits de matrícula

GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ INFANTIL

Haver superat 1 de les següents assignatures:
     
      CONEIXEMENT ACREDITAT D'IDIOMA ALEMANY. NIVELL B1
      CONEIXEMENT ACREDITAT D'IDIOMA ANGLÉS. NIVELL B1
      CONEIXEMENT ACREDITAT D'IDIOMA FRANCÉS. NIVELL B1
      CONEIXEMENT ACREDITAT D'IDIOMA ITALIÀ. NIVELL B1
      CONEIXEMENT ACREDITAT D'IDIOMA XXXXX. NIVELL B1


Requisits d'avaluació

Per a l'avaluació del treball de finalització de Grau s'ha d'acreditar com a mínim un nivell B1 del marc de Referència Europeu per a les llengües modernes, encara que es recomana el B2.
Així mateix, per a cursar el treball Fi de Grau, l'alumnat ha de complir els requisits establits en la Normativa de permanència i continuació d'estudis per als estudiants matriculats en Títols de Grau de la Universitat d'Alacant vigent.
L'alumne no podrà superara el treball fi de Grau si no ha superat tots els crèdits bàsics, obligatoris i optatius.



Matriculats (2011-12)
Sense dades


Grups de matrícula (2011-12)
Sense grups


Consulta gràfica d'horari
   Més informacióFeu clic ací


Horari (2011-12)
Sense horari


Competències de l'assignatura

GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ INFANTIL

Competències generals del títol (CG)
  • CG1: Compromís ètic. Mostrar actituds coherents amb les concepcions ètiques i deontològiques, respectant i fomentant alhora els valors democràtics, la igualtat de gènere, la no-discriminació de persones amb discapacitat, l'equitat i el respecte als drets humans. Capacitat de crítica i autocrítica constructiva.
  • CG2: Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
  • CG3: Capacitat d'adaptació a noves situacions. Analitzar àgilment els canvis que es produeixen en l'entorn i ser capaç de prendre decisions raonades per a donar-los resposta. Planificar i organitzar noves accions amb capacitat reflexiva.
  • CG4: Treball en equip. Col·laborar amb altres persones per a construir un projecte comú. Ser capaç de col·laborar en equips interdisciplinaris, d'assumir diferents rols en les dinàmiques dels equips de treball i de liderar-los si escau.
  • CG7: Reconeixement de la diversitat i de la multiculturalitat. Valorar positivament la diversitat de tota mena, respectar altres visions del món i gestionar amb creativitat les interaccions multiculturals amb la finalitat d'enriquir-se mútuament.

Competències específiques (CE)
  • CE1: Aplicar els elements propis de les àrees dels currículums d'Infantil vigents, amb criteris de coherència: finalitats, competències, objectius, continguts i criteris d'avaluació.
  • CE2: Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, lingüística, emocional, motriu, social, filosòfica, cultural i volitiva.
  • CE3: Dissenyar i regular entorns harmònics d'aprenentatge en contextos de diversitat en l'educació Infantil que atenguen les necessitats educatives singulars de cada estudiant, les dificultats d'aprenentatge, la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  • CE4: Fomentar la convivència dins i fora de l'aula d'educació infantil i abordar la resolució pacífica de conflictes.
  • CE5: Observar sistemàticament en contextos propis de l'educació Infantil ambients d'aprenentatge i de convivència, interpretar les pràctiques educatives segons els marcs teòrics de referència, reflexionar sobre aquests i actuar en conseqüència.
  • CE6: Dinamitzar la reflexió en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com a factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
  • CE7: Potenciar l'evolució dels diferents llenguatges de l'educació infantil, identificar possibles disfuncions i vetlar per la seua correcta evolució. Afavorir el desenvolupament de les habilitats comunicatives.
  • CE8: Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Seleccionar els recursos educatius més adequats per a cada situació.
  • CE9: Reconèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
  • CE10: Fomentar el creixement i el desenvolupament infantil, amb especial atenció als fonaments d'higiene, salut i nutrició, i als fonaments dels processos d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. Reconèixer els fonaments de l'atenció primerenca.
  • CE11: Implicar-se en la diversitat d'accions que comprèn el funcionament de les escoles d'educació infantil, basant-se en el coneixement de la seua organització.
  • CE12: Assumir que l'exercici de la funció docent s'ha d'anar perfeccionant i adaptant als canvis científics, pedagògics, tecnològics, socials i culturals al llarg de la vida.


Objetius formatius

 

  • Identificar necessitats d'informació, cercar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de forma eficaç, crítica i creativa.
  • Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa i esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
  • Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i comprometre's ètica, personal i professionalment. Estar motivat per a millorar la qualitat.
  • Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent; autorregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus, adaptant-se a noves situacions i connectar coneixements com a mètode per a elaborar altres nous.
  • Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a la millora de l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
  • Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar al desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant als alumnes i als pares del seu grup d'alumnes. Tot açò cercant l'enteniment i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
  • Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació Infantil.
  • Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot açò renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
  • Identificar i recolzar a l'alumnat amb el qual es treballa perquè no aconsegueix el seu potencial d'aprenentatge o té dificultats de comportament, emocionals o socials. També saber com sol·licitar assessorament als diferents serveis i especialistes per a atendre la diversitat de necessitats educatives especials.
  • Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de forma col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
  • Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, inclosos els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en els quals es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
  • Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació, procedents tant de la recerca i la innovació com de l'administració educativa.
  • Utilitzar l'avaluació en la seua funció pedagògica i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, assumint la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la recerca sobre la pròpia pràctica.
  • Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i de recerca relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.


Objectius de l'assignatura / competències (2011-12)
Sense dades


Continguts. Breu descripció

Tots els continguts del Grau i en cas de vincular-se a Esment, els continguts propis d'aquesta. En el cas d'optar a Esment, aquests 6 crèdits han d'estar vinculats a l'Esment corresponent.



Continguts teòrics i pràctics (2011-12)
Sense dades


Tipus d'activitats (2011-12)
Activitat docentMetodologiaHores presencialsHores no presencials
CLASSE TEÒRICA00
PRÀCTIQUES EXTERNES1522,5
TOTAL1522,5


Desenvolupament setmanal orientatiu de les activitats (2011-12)
Sense dades


Sistema general d'avaluació

Es durà a terme un procés d'avaluació contínua amb la finalitat de valorar els aprenentatges de l'estudiant que corresponguen als coneixements, les habilitats i les actituds dels objectius i continguts que consten en el pla docent. En aquesta avaluació es prestarà especial atenció a les competències de síntesis dels coneixements rellevants de la formació de mestres per al tema seleccionat en el treball de final de grau i les propostes d'innovació docent sobre aquest tema elaborades per l'alumne. Per a desenvolupar l'avaluació s'utilitzaran, entre uns altres, els següents instruments (s'indica, únicament a títol orientatiu, el percentatge que pot suposar en la qualificació final):
1. Disseny del projecte nuclear del treball de final de grau 20%
2. Activitats de seguiment dels aprenentatges realitzats per l'alumne al llarg del desenvolupament del treball de finalització de grau (versions parcials del procés d'elaboració del treball) 20%
3. La valoració del treball final elaborat. 50%
4. Autoavaluació de l'alumne i propostes per a la seua pròpia formació permanent. 10%



Instruments i criteris d'avaluació (2011-12)
Sense dades


Dates d'exàmens oficials (2011-12)
La informació relativa a la data de defensa del treball està disponible en el campus virtual de cada estudiant.


Enllaços relacionats
Sense dades


Bibliografia
No hi ha llibres recomanats en aquesta assignatura per a aquest any acadèmic.
Aquest document pot utilitzar-se com documentació de referència d'aquesta assignatura per a la sol·licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis. Per a la seua plena validesa ha d'estar segellat pel centre en el qual s'ha cursat l'assignatura o pel departament responsable de la seua docència


Document per a la sol·licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis


Saltar pie
Servicio de informática
Saltar estándares
Condiciones de uso - Accesibilidad - Info Legal - © Universidad de Alicante 1996-2009