Ficha asignatura

Universidad de Alicante. Página principal
Ficha de la asignatura: LLENGUA CATALANA PER A L'EDUCACIÓ INFANTIL
Saltar idiomas
Castellano | Valencià | English
Saltar iconos
  • PDF
  • Imprimir
  • Inicio
Saltar cabecera
Universidad de Alicante. Página principal
Ficha de la asignatura

17105 - LLENGUA CATALANA PER A L'EDUCACIÓ INFANTIL (2011-12)

Codi17105
Crdts. ECTS.6


Departaments i àrees
DepartamentsÀreaDept. respon.Respon. acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA


Estudis en què s'imparteix
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ INFANTIL


Context de l'assignatura (2011-12)

 


Aquesta assignatura pretén augmentar la competència lingüística i comunicativa en català. Això implica el domini de la varietat estàndard en àmbits formals i acadèmics i la producció i l’anàlisi reflexiva i crítica de diferents tipus de textos i gèneres, tant orals com escrits (especialment acadèmics) per a un nivell B2 del MECR. És una assignatura del primer curs (3 crèdits teòrics i 3 crèdits pràctics) per a l’Educació Infantil. Aquesta assignatura proveeix una formació bàsica i fonamental per a les futures tasques professionals en què el català estiga involucrat (docència en Educació Infantil/Primària). Està directament relacionada amb la resta d’assignatures que hi ha dins l’itinerari per a aconseguir la Capacitació Docent en Valencià o el Diploma de Mestre de Valencià.


 



Professor/a responsable
MONTSERRAT BUENDIA , SANDRA


Professorat (2011-12)
Grup Professor
TEORÍA DE 171051MAESTRE BROTONS, ANTONI
PROFESOR/A CONTRATADO/A DOCTOR/A
 2BAILE LOPEZ, EDUARDO
PROFESOR/A AYUDANTE DOCTOR/A
 3JORDÁ PASCUAL, RAFEL
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 4AMOROS SANTO, FRANCISCO JOSE
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 5VAÑO TUDELA, JOSE
 6JORDÁ PASCUAL, RAFEL
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 7GINER FONTERIZ, FRANCESC XAVIER
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 171051BELTRAN CALVO, VICENT
PROFESOR/A TITULAR DE UNIVERSIDAD
 2BAILE LOPEZ, EDUARDO
PROFESOR/A AYUDANTE DOCTOR/A
 3JORDÁ PASCUAL, RAFEL
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 4AMOROS SANTO, FRANCISCO JOSE
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 5VAÑO TUDELA, JOSE
 6JORDÁ PASCUAL, RAFEL
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU
 7GINER FONTERIZ, FRANCESC XAVIER
PROFESOR/A ASOCIADO/A LOU


Matriculats (2011-12)
Grup (*)Nombre
GRUP 1 INFANTIL (VALENCIA-MATI): TEORIA DE 17105 82
GRUP 2 INFANTIL (VALENCIA-MATI): TEORIA DE 17105 77
GRUP 3 INFANTIL (VALENCIA-MATI): TEORIA DE 17105 62
GRUP 4 INFANTIL (VALENCIA-VESPRADA): TEORIA DE 17105 80
GRUP 5 INFANTIL (VALENCIA-VESPRADA): TEORIA DE 17105 87
GRUP 6 INFANTIL (VALENCIA-VESPRADA): TEORIA DE 17105 52
GRUP 7 INFANTIL (VALENCIA-VESPRADA): TEORIA DE 17105 53
GRUP 1 DESDOBLE (VALENCIA-MATI): TEORIA DE 17105 0
GRUP 2 DESDOBLE (VALENCIA-MATI): TEORIA DE 17105 0
GRUP 4 DESDOBLE (VALENCIA-VESPRADA): TEORIA DE 17105 0
GRUP 5 DESDOBLE (VALENCIA-VESPRADA): TEORIA DE 17105 0
TOTAL 493


Grups de matrícula (2011-12)
Grup (*)SemestreTornIdiomaDistribució
1  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
1  (TEORIA DE 17105) 1er. M VAL des de NIF A fins a NIF Z
10  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. T VAL des de NIF - fins a NIF -
10  (TEORIA DE 17105) 1er. T VAL des de NIF A fins a NIF Z
11  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. T VAL des de NIF - fins a NIF -
11  (TEORIA DE 17105) 1er. T VAL des de NIF A fins a NIF Z
2  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
2  (TEORIA DE 17105) 1er. M VAL des de NIF A fins a NIF Z
3  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
3  (TEORIA DE 17105) 1er. M VAL des de NIF A fins a NIF Z
4  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. T VAL des de NIF - fins a NIF -
4  (TEORIA DE 17105) 1er. T VAL des de NIF A fins a NIF Z
5  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. T VAL des de NIF - fins a NIF -
5  (TEORIA DE 17105) 1er. T VAL des de NIF A fins a NIF Z
6  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. T VAL des de NIF - fins a NIF -
6  (TEORIA DE 17105) 1er. T VAL des de NIF A fins a NIF Z
7  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. T VAL des de NIF - fins a NIF -
7  (TEORIA DE 17105) 1er. T VAL des de NIF A fins a NIF Z
8  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
8  (TEORIA DE 17105) 1er. M VAL des de NIF A fins a NIF Z
9  (PRÀCTIQUES DE PROBLEMES DE 17105) 1er. M VAL des de NIF - fins a NIF -
9  (TEORIA DE 17105) 1er. M VAL des de NIF A fins a NIF Z
(*) 1:GRUPO 1 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 2:GRUPO 2 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 3:GRUPO 3 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 4:GRUPO 4 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 5:GRUPO 5 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 6:GRUPO 6 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 7:GRUPO 7 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 8:GRUPO 1 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 9:GRUPO 2 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 10:GRUPO 4 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 11:GRUPO 5 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 5:GRUPO 5 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 6:GRUPO 6 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 7:GRUPO 7 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 1:GRUPO 1 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 2:GRUPO 2 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 3:GRUPO 3 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 4:GRUPO 4 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 8:GRUPO 1 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 9:GRUPO 2 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 10:GRUPO 4 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 11:GRUPO 5 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL


Consulta gràfica d'horari
   Més informacióFeu clic ací


Horari (2011-12)
ModeGrup (*)Data d'iniciData de finalitzacióDiaHora d'iniciHora de finalitzacióAula 
CLASSE TEÒRICA 1 19/09/2011 12/01/2012 L 10:30 12:30 A3/0005 
  10 19/09/2011 12/01/2012 L 19:00 21:00
  11 19/09/2011 12/01/2012 L 17:00 19:00
  2 19/09/2011 12/01/2012 L 08:00 10:00 A3/0009 
  3 19/09/2011 12/01/2012 L 10:30 12:30 A3/0013 
  4 19/09/2011 12/01/2012 L 19:00 21:00 A3/0005 
  5 19/09/2011 12/01/2012 L 17:00 19:00 A3/0009 
  6 19/09/2011 12/01/2012 L 19:00 21:00 A3/0013 
  7 19/09/2011 12/01/2012 L 17:00 19:00 A1/0-01G 
  8 19/09/2011 12/01/2012 L 10:30 12:30
  9 19/09/2011 12/01/2012 L 08:00 10:00
PRÀCTIQUES DE PROBLEMES 1 19/09/2011 25/09/2011 J 10:30 12:30 GB/INF2 
  1 26/09/2011 06/10/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 13/10/2011 13/10/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 20/10/2011 20/10/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 27/10/2011 03/11/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 10/11/2011 10/11/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 17/11/2011 17/11/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 24/11/2011 24/11/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 01/12/2011 08/12/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 15/12/2011 15/12/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 22/12/2011 22/12/2011 J 10:30 12:30 A3/0005 
  1 12/01/2012 12/01/2012 J 10:30 12:30 0023PB001 
  10 19/09/2011 22/12/2011 J 19:00 21:00
  11 19/09/2011 22/12/2011 J 17:00 19:00
  2 19/09/2011 25/09/2011 J 08:00 10:00 GB/INF2 
  2 26/09/2011 06/10/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 13/10/2011 13/10/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 20/10/2011 20/10/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 27/10/2011 03/11/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 10/11/2011 10/11/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 17/11/2011 17/11/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 24/11/2011 24/11/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 01/12/2011 08/12/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 15/12/2011 15/12/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 22/12/2011 22/12/2011 J 08:00 10:00 A3/0009 
  2 12/01/2012 12/01/2012 J 08:00 10:00 0023PB001 
  3 19/09/2011 25/09/2011 J 10:30 12:30 A1/1-46I 
  3 26/09/2011 06/10/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 13/10/2011 13/10/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 20/10/2011 20/10/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 27/10/2011 03/11/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 10/11/2011 10/11/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 17/11/2011 17/11/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 24/11/2011 24/11/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 01/12/2011 08/12/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 15/12/2011 15/12/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 22/12/2011 22/12/2011 J 10:30 12:30 A3/0013 
  3 12/01/2012 12/01/2012 J 10:30 12:30 0023PB003 
  4 19/09/2011 25/09/2011 J 19:00 21:00 GB/INF1 
  4 26/09/2011 06/10/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 13/10/2011 13/10/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 20/10/2011 20/10/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 27/10/2011 03/11/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 10/11/2011 10/11/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 17/11/2011 17/11/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 24/11/2011 24/11/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 01/12/2011 08/12/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 15/12/2011 15/12/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 22/12/2011 22/12/2011 J 19:00 21:00 A3/0005 
  4 12/01/2012 12/01/2012 J 19:00 21:00 0023PB003 
  5 19/09/2011 25/09/2011 J 17:00 19:00 GB/INF4 
  5 26/09/2011 06/10/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 13/10/2011 13/10/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 20/10/2011 20/10/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 27/10/2011 03/11/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 10/11/2011 10/11/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 17/11/2011 17/11/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 24/11/2011 24/11/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 01/12/2011 08/12/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 15/12/2011 15/12/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 22/12/2011 22/12/2011 J 17:00 19:00 A3/0009 
  5 12/01/2012 12/01/2012 J 17:00 19:00 0023PB003 
  6 19/09/2011 25/09/2011 J 19:00 21:00 A3/INF2 
  6 26/09/2011 06/10/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 13/10/2011 13/10/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 20/10/2011 20/10/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 27/10/2011 03/11/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 10/11/2011 10/11/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 17/11/2011 17/11/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 24/11/2011 24/11/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 01/12/2011 08/12/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 15/12/2011 15/12/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 22/12/2011 22/12/2011 J 19:00 21:00 A3/0013 
  6 12/01/2012 12/01/2012 J 19:00 21:00 0023PB004 
  7 19/09/2011 25/09/2011 J 17:00 19:00 A3/INF2 
  7 26/09/2011 06/10/2011 J 17:00 19:00 A2/0D24 
  7 13/10/2011 13/10/2011 J 17:00 19:00 A1/0-01G 
  7 20/10/2011 20/10/2011 J 17:00 19:00 A1/0-01G 
  7 27/10/2011 03/11/2011 J 17:00 19:00 A2/0D24 
  7 10/11/2011 10/11/2011 J 17:00 19:00 A2/0D03 
  7 17/11/2011 17/11/2011 J 17:00 19:00 A1/0-01G 
  7 24/11/2011 24/11/2011 J 17:00 19:00 A2/0D03 
  7 01/12/2011 08/12/2011 J 17:00 19:00 A1/0-01G 
  7 15/12/2011 15/12/2011 J 17:00 19:00 A1/0-01G 
  7 22/12/2011 22/12/2011 J 17:00 19:00 A1/0-01G 
  7 12/01/2012 12/01/2012 J 17:00 19:00 0024PB005 
  9 19/09/2011 22/12/2011 J 08:00 10:00
(*) CLASE TEÓRICA
 1: GRUPO 1 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
 10: GRUPO 4 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 11: GRUPO 5 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 2: GRUPO 2 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
 3: GRUPO 3 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
 4: GRUPO 4 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 5: GRUPO 5 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 6: GRUPO 6 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 7: GRUPO 7 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 8: GRUPO 1 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
 9: GRUPO 2 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) PRÁCTICAS DE PROBLEMAS
 1: GRUPO 1 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
 10: GRUPO 4 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 11: GRUPO 5 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 2: GRUPO 2 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
 3: GRUPO 3 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
 4: GRUPO 4 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 5: GRUPO 5 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 6: GRUPO 6 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 7: GRUPO 7 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
 8: GRUPO 1 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
 9: GRUPO 2 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL


Competències de l'assignatura

GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ INFANTIL

Competències generals del títol (CG)
  • CG1: Compromís ètic. Mostrar actituds coherents amb les concepcions ètiques i deontològiques, respectant i fomentant alhora els valors democràtics, la igualtat de gènere, la no-discriminació de persones amb discapacitat, l'equitat i el respecte als drets humans. Capacitat de crítica i autocrítica constructiva.
  • CG2: Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
  • CG6: Capacitat creativa i emprenedora. Formular, dissenyar i gestionar projectes innovadors per a donar resposta a les necessitats detectades. Buscar i integrar nous coneixements i actituds en experiències tant internacionals com del propi territori amb la finalitat d'emprendre canvis de manera creativa en les pràctiques professionals.
  • CG9: Capacitat comunicativa. Comprendre i expressar-se oralment i per escrit en les llengües oficials de la Comunitat Valenciana i una llengua estrangera, amb incorporació de tots els elements visuals i auditius, disponibles i necessaris en cada cas, amb la finalitat de comunicar-se de manera eficaç i eficient en diferents entorns i per a diferents funcions.
  • CG10: Ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació. Comprendre i valorar les funcions de les tecnologies de la informació i de la comunicació cada vegada més diversificades i saber-les usar adequadament en la vida quotidiana.

Competències específiques (CE)
  • CE1: Aplicar els elements propis de les àrees dels currículums d'Infantil vigents, amb criteris de coherència: finalitats, competències, objectius, continguts i criteris d'avaluació.
  • CE8: Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Seleccionar els recursos educatius més adequats per a cada situació.
  • CE9: Reconèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
  • CE12: Assumir que l'exercici de la funció docent s'ha d'anar perfeccionant i adaptant als canvis científics, pedagògics, tecnològics, socials i culturals al llarg de la vida.


Objetius formatius
  • Comprendre i analitzar el context sociolingüístic, relacionant-lo amb els programes d'educació bilingüe.
  • Desenvolupar una expressió oral que supere la limitada en un nivell de llengua estàndard.
  • Expressar-se per escrit amb domini adequat de la normativa morfosintàctica treballada en el curs.
  • Escriure al dictat un text d'un nivell mitjà (B2-C1) de dificultat amb un màxim d'un sis per cent d'errors ortogràfics.
  • Comprendre i utilitzar el lèxic propi d'un nivell de llengua estàndard.
  • Comprendre i utilitzar el lèxic propi de l'àmbit de l'educació infantil.
  • Prendre consciència de la diversitat lingüística i produir textos en què es trie adequadament la varietat.
  • Conèixer i utilitzar els recursos d'aprenentatge i autoaprenentatge i materials de suport per al treball de la llengua catalana (diccionaris, gramàtiques, programes informàtics, etc.).
  • Prendre hàbit i gust per la lectura d'obres escrites en català.


Objectius de l'assignatura / competències (2011-12)

 

L’alumnat ha d’assolir el nivell B2 en català del MECR, que es concreta en:

1. Expressar-se clarament i sense fer la impressió d’haver de limitar el que vol dir. 

2. Tenir un repertori lingüístic suficient per a poder fer descripcions clares, expressar el seu punt de vista i desenvolupar una argumentació. 

3. Tenir una bona quantitat de vocabulari tant sobre temes relatius a la seua especialitat com sobre temes més generals.

4. Variar la formulació per tal d’evitar repeticions freqüents.

5. Tenir un bon domini gramatical; encara que es poden cometre equivocacions ocasionals o errors no sistemàtics i petites faltes sintàctiques, però seran rares i sovint es corregiran retrospectivament.

6. Adquirir una pronunciació i una entonació clares i naturals.

7. Produir un escrit continu, clar i intel·ligible que seguisca les convencions de la composició i de l’organització textual.

8. Expressar-se de manera apropiada en situacions diverses i evitar errors greus de formulació.

9. Comunicar-se amb espontaneïtat i fer-ho sovint amb una fluïdesa i una facilitat d’expressió remarcables, fins i tot en discursos complexos i llargs.

10. Utilitzar amb eficàcia una gran varietat de connectors per a indicar clarament les relacions entre les idees.

11. Escriure textos clars i detallats sobre una extensa gamma de temes relacionats amb la seua àrea d’interés.

12. Sintetitzar i avaluar la informació i els arguments procedents de fonts diverses.

13. Comprendre el llenguatge oral estàndard, cara a cara o vehiculat a través de mitjans de comunicació, tant si es tracta de converses com de discursos sobre temes familiars i no familiars relacionats amb la vida personal, social, acadèmica o professional. 

14. Llegir amb un alt grau d’autonomia, adaptar l’estil i la velocitat de lectura a diferents textos i objectius i utilitzar les referències convenients de manera selectiva.

15. Tenir un vocabulari de lectura ampli i actiu, tot i que hi haja alguna dificultat amb les expressions poc freqüents.

16. Utilitzar la llengua amb fluïdesa, correcció i eficàcia en una gamma extensa de temes d’ordre general, educatiu, professional i relatius al temps lliure, i indicar clarament les relacions entre les idees.

17. Comunicar-se espontàniament amb un bon domini gramatical sense que faça la impressió que ha de limitar el que vol dir i utilitzar un grau de formalitat adaptat a les circumstàncies.

 



Continguts. Breu descripció

En primer lloc, considerem que dominar un contingut no és una finalitat en si mateixa. Si el seleccionem és perquè considerem que contribueix al desenvolupament intel·lectual o a la preparació professional de l'estudiant. Així mateix, la selecció del contingut hauria de proporcionar oportunitats de desenvolupar habilitats intel·lectuals d'un nivell superior, com per exemple el raonament, la resolució de problemes, el pensament crític i la creativitat. No obstant això sempre s'haurà de tenir en compte el nivell de desenvolupament intel·lectual i de maduresa dels estudiants.

Després de valorar acuradament, doncs, aquesta premissa, hem confeccionat el programa de l'assignatura Llengua Catalana per a l'Educació Infantil, atenent l'ordre lògic d'aprenentatge dels conceptes i destreses fonamentals en relació amb procés de domini de l'estàndard d'una llengua. Apliquem, doncs, en aquesta presentació dels continguts una graduació que hem considerat ajustada, d'una banda, a l'ordenació conceptual que exigeix la matèria i, per una altra, al procés d'aprenentatge de l'estudiant mateix.

Ara bé, el projecte d'assignatura que volem plantejar creiem que ha de superar aquest objectiu d'aparició escalonada dels conceptes i continguts. Volem treballar d'una manera circular, és a dir, l'exposició dels temes no serà totalment lineal i seqüencial, distribuint continguts segons l'ordre d'un programa convencional, sinó que hi haurà repeticions de conceptes, aprofundiment en destreses i competències actitudinals, que aniran perfilant-se a mesura que avancem l'exposició dels temes; per fer-ho, tornarem sobre un concepte o destresa i aprofundirem una vegada i una altra.

  • Nocions bàsiques de sociolingüística: llengües en contacte. Variació lingüística.
  • Habilitats lingüístiques: la comprensió i l'expressió oral. La comprensió i producció escrita.
  • Recursos d'autoaprenentatge: les TIC a l'aula. Internet i la recerca d'informació. Recursos bibliogràfics. Literatura.

 



Continguts teòrics i pràctics (2011-12)

 


Bloc I: El català: què, qui, com, on, per què. 


- Nocions generals sobre el català. El valencià


- Llengües minoritzades: bilingüisme, diglòssia, substitució, normalització


- Variació en la llengua. L’estàndard


- Normes d’ús i drets lingüístics


 


Bloc II: Habilitats lingüístiques: escriure, parlar, llegir, escoltar i interactuar


- Escriure...


- Parlar...


- Llegir...


- Escoltar...


- Interacció comunicativa...


- Les propietats dels textos:


Que s’entenga i que estiga organitzat: coherència i cohesió; que s’adapte al context i a la correcció: adequació


- Els tipus de textos (expositius, instructius, conversacionals,  descriptius, narratius, argumentatius, retòrics, predictius)


 


Bloc III: Habilitats lingüístiques i correcció: la normativa


- Fonètica


- Ortografia


- Flexió nominal


- Articles


- Demostratius, possessius i quantificadors


- Pronoms febles


- Relatius i interrogatius


- Flexió verbal


- Preposicions, conjuncions, connectors


- Lèxic 


 


Bloc IV: Recursos d’autoaprenentatge per a l’Educació Infantil.


- Tècniques per a l’aprenentatge autònom de la llengua. Les TIC 


- Les TIC. Recursos d’aula


- Estratègies per a l’aprenentatge continuat de la llengua. Internet i cerca d’informació


- Tècniques de documentació. Recursos bibliogràfics


- La literatura. L’hàbit lector en el/la mestre/a d’Educació Infantil


- L’aprenentatge col·laboratiu (TAC). El tàndem com a recurs d’autoaprenentatge de la interacció comunicativa


 



Tipus d'activitats (2011-12)
Activitat docentMetodologiaHores presencialsHores no presencials
CLASSE TEÒRICA

 

Dominar un contingut no és un fi en si mateix. El fet que el temari estiga distribuït per continguts contribueix al desenvolupament intel·lectual i a la preparació professional de l’alumnat. La selecció del contingut proporciona oportunitats de desenvolupar habilitats intel·lectuals d’un nivell elevat, com ara, el raonament, la resolució de problemes, el pensament crític i la creativitat. 

Tot i que la distribució dels continguts siga lineal es treballarà, en realitat, d’una manera circular. L’exposició dels temes no serà necessàriament seqüencial, distribuint continguts segons l’orde del programa, sinó que hi haurà repeticions de conceptes, procediments i actituds, que es perfilaran a mesura que avancem en l’assignatura. 

Les reflexions sobre les exposicions teòriques i les pràctiques de l’apartat b) s’arreplegaran en el portfolio de l’assignatura.

 

300
PRÀCTIQUES DE PROBLEMES

 

Les activitats de les classes pràctiques consisteixen a elaborar textos escrits i a practicar textos orals. De més a més, també s’inclouen pràctiques d’informàtica i activitats de tàndems lingüístics.

 

300
TOTAL600


Desenvolupament setmanal orientatiu de les activitats (2011-12)
SetmanaUnitatDescripció treball presencialHores presencialsDescripció treball no presencialHores no presencials
1-16Totes

Assistència i participació en les classes teoricopràctiques.

60

Estudi i tasca autònoma.

Tutories.

Pràctiques de tàndem.

Redacció i revisió del portfoli.

90
TOTAL60 90


Sistema general d'avaluació

Els criteris d'avaluació queden establits en la definició mateixa dels objectius d'aprenentatge; en aquest cas, el problema consisteix a aclarir els instruments de recollida d'informació sobre l'aprenentatge de l'estudiant i el valor que es donarà a aquests instruments. En l'assignatura Llengua Catalana l'avaluació tindrà en compte els aspectes següents:

a) Avaluació formativa. Resultat de l'avaluació de l'assistència i participació a classe, dels treballs de curs, així com de les proves parcials. Aquesta avaluació té l'objectiu d'esbrinar quin és l'eficàcia d'una determinada activitat, cosa que ens permet analitzar les causes de les dificultats d'aprenentatge i prendre decisions de millora, d'una banda, del procés d'ensenyament (així es modifica la programació per a adaptar-la als propòsits) i d'altra banda, del procés d'aprenentatge dels alumnes (així es valoren els errors com a font i estímul de progrés). Aquesta avaluació que s'ha de portar a terme al llarg del procés, ha de tenir en compte aspectes actitudinals, d'orientació per a l'autoregulació i la recuperació, adequació de les activitats als objectius proposats, disponibilitat i ús dels recursos didàctics, distribució del temps, etc.

b) Avaluació final. Resultat de la prova final oral i escrita. Ens permetrà saber definitivament si el procés d'aprenentatge avaluat formativamente ha tingut el resultat esperat.

A continuació especifiquem la distribució de les qualificacions que es tindran en compte per al resultat final:

Prova escrita: 40%. Avalua si s'han aconseguit els objectius conceptuals i procedimentals següents:Conèixer els models d'educació bilingüe en relació amb el context sociolingüístic del País Valencià. Ser capaç de fer una redacció adequada, coherent i cohesionada sobre un tema d'actualitat. Ser capaç d'escriure al dictat un text de nivell mitjà. Ser capaç de redactar un text amb un lèxic adequat al tema i a la tipologia textual.

Prova oral: 40%. La prova oral consisteix a parlar sobre una lectura prèvia i sobre una notícia que l'alumne haurà preparat prèviament. Avalua si s'han aconseguit els objectius procedimentals següents. Ser capaç de fer una exposició oral formal i una entrevista oral formal en l'aula. Ser capaç de parlar utilitzant el lèxic apropiat al tema i a la situació comunicativa.

Les pràctiques de l'assignatura: 20%. Les pràctiques de l'assignatura consisteixen en pràctiques d'informàtica, 3 redaccions sobre conferències, seminaris o espectacles i a fer una ressenya sobre una lectura d'una llista de llibres proporcionada pels docents. Totes aquestes pràctiques han de quedar recollides en el portafolis de cada alumne. S'avaluen en aquest apartat si l'alumnat ha aconseguit els objectius procedimentals i actitudinals següents: ser capaç d'usar els recursos informàtics en les activitats de l'aula. Ser capaç de seleccionar els recursos adequats per a potenciar l'autoaprenentatge en la tasca educativa. Ser capaç de comprendre les diferents varietats lingüístiques i produir textos en què trie adequadament la varietat. Valorar i incentivar en l'alumnat l'hàbit lector. Compromís d'actualitzar els coneixements en relació amb les obres de literatura infantil.

Els nous plans d'estudi requereixen un sistema d'avaluació contínua. Per tant, atès que l'alumne ha d'adquirir part de les competències com a conseqüència del desenvolupament de l'activitat docent planificada, en les situacions en què hi haja una prova final, la seua aportació a la qualificació no excedirà el 50% de la nota final.

 



Instruments i criteris d'avaluació (2011-12)

 

En cas que no s’aprove la primera convocatòria (gener), per a la segona (juliol), l’alumnat que haja seguit l’avaluació formativa presencial haurà de realitzar una prova que tindrà un valor del 100% de la nota final que eixirà de la suma del 50% d’una prova oral i del 50% d’una prova escrita. 

 

La falta d’assistència a classe en més d’un 20% conduirà a l’alumnat a ser avaluat com a no presencial. L’alumnat que opte per aquesta modalitat no presencial i, per tant, que per motius justificats no assistisca regularment a classe haurà de fer un examen final específic, que constarà d’una prova oral i d’una prova escrita i, a més, haurà de lliurar una pràctica oral i una altra d’escrita específiques, amb les quals haurà de demostrar el grau de consecució de les competències, els objectius i els continguts (teòrics i pràctics) de l’assignatura. Cal tenir en compte que les proves finals d’aquesta modalitat tindran un format diferent i més extens que la prova final de la modalitat presencial.

Per a més indicacions, cal mirar la guia docent completa de l'assignatura que trobareu penjada en el Campus Virtual.

 

TipusCriteriDescripcióPonderació
AVALUACIÓ CONTÍNUA

 

- Activitats escrites:

10% portafoli

15% pràctiques escrites

 

- Activitats orals:

10% ressenya oral

15% pràctiques orals

 

Avaluació contínua50
EXAMEN FINAL

 

25% prova escrita

25% prova oral de tàndems o finals

 

prova escrita i prova oral50
TOTAL100


Dates d'exàmens oficials (2011-12)
ConvocatòriaGrup (*)DataHora d'iniciHora de finalitzacióAules assignadesObservacions:
Estudi: C252
assignatures primer quadrimestre/semestrre 7 16/01/2012 18:00 21:00 A2/0D03 
A2/0D04 
A2/0D01 
A2/0D02 
16/01 Examen escrit, 18/01 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 7 18/01/2012 15:00 20:00 CS/S006 
CS/S002 
CS/S005 
CS/S001 
16/01 Examen escrit, 18/01 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 6 16/01/2012 18:00 21:00 A2/0D01 
A2/0D02 
A2/0D03 
A2/0D04 
16/01 Examen escrit, 18/01 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 6 18/01/2012 15:00 20:00 CS/S002 
CS/S005 
CS/S006 
CS/S001 
16/01 Examen escrit, 18/01 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 5 16/01/2012 18:00 21:00 A2/0D02 
A2/0D03 
A2/0D04 
A2/0D01 
16/01 Examen escrit, 18/01 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 5 18/01/2012 15:00 20:00 CS/S005 
CS/S002 
CS/S001 
CS/S006 
16/01 Examen escrit, 18/01 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 4 16/01/2012 18:00 21:00 A2/0D01 
A2/0D02 
A2/0D03 
A2/0D04 
16/01 Examen escrit, 18/01 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 4 18/01/2012 15:00 20:00 CS/S002 
CS/S001 
CS/S006 
CS/S005 
16/01 Examen escrit, 18/01 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 3 16/01/2012 09:00 12:00 A2/0D13 
A2/0D11 
A2/0D12 
16/01 Examen escrit, 18/01/2012 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 3 18/01/2012 09:00 14:00 CS/S001 
CS/S009 
CS/S002 
CS/S008 
16/01 Examen escrit, 18/01/2012 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 2 16/01/2012 09:00 12:00 A2/0D11 
A2/0D13 
A2/0D12 
16/01 Examen escrit, 18/01/2012 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 2 18/01/2012 09:00 14:00 CS/S001 
CS/S009 
CS/S002 
CS/S008 
16/01 Examen escrit, 18/01/2012 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 1 16/01/2012 09:00 12:00 A2/0D13 
A2/0D12 
A2/0D11 
16/01 Examen escrit, 18/01/2012 Examen oral
assignatures primer quadrimestre/semestrre 1 18/01/2012 09:00 14:00 CS/S009 
CS/S001 
CS/S002 
CS/S008 
16/01 Examen escrit, 18/01/2012 Examen oral
Període extraordinari Estudis de grau i Estudis en extinció (op. a) 7 06/07/2012 17:30 20:30 A2/0D13 
A2/0D14 
A2/0E11 
Prova oral dia 18/07/2012 17:30 a 20:30h. Aules CS/S006, CS/S005, CS/S007, CS/S008. Edifici Ciències Socials.
Període extraordinari Estudis de grau i Estudis en extinció (op. a) 6 06/07/2012 17:30 20:30 A2/0E11 
A2/0D13 
A2/0D14 
Prova oral dia 18/07/2012 17:30 a 20:30h. Aules CS/S006, CS/S005, CS/S007, CS/S008. Edifici Ciències Socials.
Període extraordinari Estudis de grau i Estudis en extinció (op. a) 5 06/07/2012 17:30 20:30 A2/0E11 
A2/0D13 
A2/0D14 
Prova oral dia 18/07/2012 17:30 a 20:30h. Aules CS/S006, CS/S005, CS/S007, CS/S008. Edifici Ciències Socials.
Període extraordinari Estudis de grau i Estudis en extinció (op. a) 4 06/07/2012 17:30 20:30 A2/0E11 
A2/0D13 
A2/0D14 
Prova oral dia 18/07/2012 17:30 a 20:30h. Aules CS/S006, CS/S005, CS/S007, CS/S008. Edifici Ciències Socials.
Període extraordinari Estudis de grau i Estudis en extinció (op. a) 3 06/07/2012 08:30 11:30 A2/0D14 
A2/0D13 
Prova oral dia 18/07/2012 9-12h. Aules CS/S006, CS/S005, CS/S007. Edifici Ciències Socials.
Període extraordinari Estudis de grau i Estudis en extinció (op. a) 2 06/07/2012 08:30 11:30 A2/0D14 
A2/0D13 
Prova oral dia 18/07/2012 9-12h. Aules CS/S006, CS/S005, CS/S007. Edifici Ciències Socials.
Període extraordinari Estudis de grau i Estudis en extinció (op. a) 1 06/07/2012 08:30 11:30 A2/0D14 
A2/0D13 
Prova oral dia 18/07/2012 9-12h. Aules CS/S006, CS/S005, CS/S007. Edifici Ciències Socials.
(*) 1:GRUPO 1 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 2:GRUPO 2 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 3:GRUPO 3 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 4:GRUPO 4 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 5:GRUPO 5 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 6:GRUPO 6 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 7:GRUPO 7 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 8:GRUPO 1 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 9:GRUPO 2 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 10:GRUPO 4 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 11:GRUPO 5 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 5:GRUPO 5 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 6:GRUPO 6 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 7:GRUPO 7 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 1:GRUPO 1 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 2:GRUPO 2 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 3:GRUPO 3 INFANTIL (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 4:GRUPO 4 INFANTIL (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 8:GRUPO 1 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 9:GRUPO 2 DESDOBLE (VALENCIANO-MAÑANA) - VAL
(*) 10:GRUPO 4 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL
(*) 11:GRUPO 5 DESDOBLE (VALENCIANO-TARDE) - VAL


Enllaços relacionats
http://films.ara.cat/  


Bibliografia

Brevíssima història del temps
Autors:HAWKING, S. W.
Edició:Barcelona : LaButxaca, 2011.
ISBN:978-84-9930-383-3
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Com escriure clar
Autors:PÉREZ COLOMÉ, Jordi
Edició:Barcelona : UOC, 2011.
ISBN:978-84-9788-449-5
Recomanat per: MAESTRE BROTONS, ANTONI (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Comprometeu-vos!
Autors:HESSEL, Stéphane
Edició:Barcelona : Destino, 2011.
ISBN:978-84-9710-205-6
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]  [ Accés a les edicions anteriors

Córrer o morir
Autors:JORNET BURGADA, Kilian
Edició:Barcelona : Ara Llibres, 2011.
ISBN:978-84-92907-38-0-
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Cròniques rurals
Autors:LLAVINA, Jordi; MARTI, Carme; CARRERAS, Albert
Edició:Barcelona : Barcino, 2012.
ISBN:978-84-7226-942-2
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

El viatge a l`amor : les noves claus científiques
Autors:PUNSET, Eduard
Edició:Barcelona : Labutxaca, 2011.
ISBN:978-84-92549-68-9
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Els jocs de la fam
Autors:COLLINS, Suzanne
Edició:Barcelona : Estrella Polar, 2013.
ISBN:978-84-9932-797-6
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Ghost World= Món fantasmal
Autors:CLOWES, Daniel
Edició:Barcelona : La Cúpula, 2008.
ISBN:84-7833-378-9
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Indigneu-vos!: un al·legat contra la indiferència i a favor de la insurrecció política
Autors:HESSEL, Stéphane
Edició:Barcelona : Destino, 2011.
ISBN:978-84-9710-202-5
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

La ciutat de vidre
Autors:AUSTER, Paul
Edició:Barcelona : Angle Editorial, 2007.
ISBN:978-84-96970-19-9
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

La invenció de l`Hugo Cabret
Autors:SELZNICK, Brian
Edició:Barcelona : Cruïlla, 2007.
ISBN:978-84-661-1841-5
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

L`altra cara de la veritat
Autors:NAIDOO, Beverley
Edició:Barcelona : Cruïlla, 2004.
ISBN:978-84-661-0909-3
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

L`illa del carrer dels ocells
Autors:ORLEV, Uri
Edició:Barcelona : Grup Promotor, 2006.
ISBN:978-84-8435-573-1
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Mal de llengües: a l`entorn dels prejudicis lingüístics
Autors:TUSÓN, Jesús
Edició:Barcelona : Empúries, 2008.
ISBN:978-84-7596-912-1
Recomanat per: MONSERRAT BUENDIA, SANDRA (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]  [ Accés a les edicions anteriors

Maus: relat d`un supervivent
Autors:SPIEGELMAN, Art
Edició:Palma de Mallorca : Inrevés, 2006.
ISBN:978-84-934294-8-5
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Parlar i convèncer: receptes per a fer bones presentacions en públic
Autors:BARO, Teresa
Edició:Barcelona : Ediciones del Serbal, 2011.
ISBN:978-84-7628-673-9
Recomanat per: MAESTRE BROTONS, ANTONI (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Política per a joves inquiets
Autors:SENABRE CARBONELL,Enric
Edició:València : Bromera, 2011.
ISBN:978-84-9824-880-7
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Sherlock Holmes i la conspiració de Barcelona
Autors:COLOMINO, Sergio; PALOMÉ, Jordi
Edició:Barcelona : Norma, 2012.
ISBN:978-84-679-0886-2
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària

Xerres massa
Autors:OATES, Joyce Carol
Edició:Barcelona : Cruïlla, 2004.
ISBN:978-84-661-0732-7
Recomanat per: BAILE LOPEZ, EDUARD (*1)
 [ Accés al catàleg de la biblioteca universitària
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Aquest document pot utilitzar-se com documentació de referència d'aquesta assignatura per a la sol·licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis. Per a la seua plena validesa ha d'estar segellat pel centre en el qual s'ha cursat l'assignatura o pel departament responsable de la seua docència


Document per a la sol·licitud de reconeixement de crèdits en altres estudis


Saltar pie
Servicio de informática
Saltar estándares
Condiciones de uso - Accesibilidad - Info Legal - © Universidad de Alicante 1996-2009