Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2016-17

La Ordenación y Conservación de Recursos Vivos Marinos es una asignatura obligatoria de quinto curso de la Licenciatura de Ciencias del Mar, en la Universidad de Alicante. Su perfil está vinculado a las áreas de conocimiento de Zoología y Ecología, y entre sus descriptores se encuentran tales como biodiversidad marina, recursos demersales y pelágicos, medidas de ordenación y conservación, áreas marinas protegidas y arrecifes artificiales. Vistos estos epígrafes, es obvia la relación de esta disciplina con otras muy afines; tan obvia, quizás, que la primera pregunta que uno se debería hacer sería: ¿Es una ciencia la Ordenación y Conservación de los Recursos Vivos Marinos?. Investigaciones recientes sugieren que la diversidad de los mares ha sido repetidamente subestimada, y que el número de formas nuevas por conocer puede ser mayor en los mares que en los medios terrestres. Como indicador, valga el hecho de que el número de phyla presentes en el medio marino es mucho mayor que los ecosistemas, y que la mitad de los phyla animales aparece sólo en el mar. Otro aspecto a considerar del mar es su carácter como despensa de la humanidad. El ecosistema marino proporciona una gran parte de la proteina animal consumida por la humanidad, y además a un precio muy asequible. El mar, además, está resultando ser una fuente prometedora de productos farmacológicos, con propiedades antivirales y antitumorales. Por otro lado, el mar es uno de los destinos turísticos por excelencia de la humanidad, generando una actividad económica muy importante y en continua via de expansión, que se ofrece como alternativa a algunas comunidades litorales como alternativa a la explotación directa de recursos vivos. Por otra parte, algunas estructuras marinas como los arrecifes de coral, las praderas de fanerógamas o los manglares actuan como barreras defensivas contra tormentas o la propia dinámica costera, ayudando a la protección de la costa, de las infraestructuras existentes y de las poblaciones humanas que la pueblan. El medio marino ayuda tambien en la ralentización del sobrecalentamiento de la Tierra, que provoca lenta, pero inexorablemente, la subida del nivel del mar, con todas las implicaciones que eso conlleva en cuanto a modificación de la linea de costa y la desaparición de equipos y bienes humanos. El mar ha sido, además, la cuna de diversas teorias y conceptos fundamentales importantes para el conocimiento científico general, con implicaciones importantes para la conservación y la gestión. A esto debemos sumarle el hecho de que el medio marino supone algo más del 70% de la superficie terrestre, y supera en más de 300 veces el volumen de espacio vital ofrecido por el medio terrestre.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Understand the working, structure and dynamics of Mediterranean ecosystems, both terrestrial and marine, as well as those areas traditionally worked to exploit their resources.
  • CG10 : Oral and written communication skills in Spanish. Capacity to prepare and defend scientific research projects.
  • CG2 : Understand and value the diversity of all living things in every sense, not only referring to other organisms but also to social and cultural diversity.
  • CG3 : Be able to design and develop sustainable strategies for managing Mediterranean ecosystems, both in protected natural areas and in areas of anthropic influence.
  • CG4 : Evaluate global change, analysing the speed of the processes and the changes related to human activity in the region.
  • CG5 : Use current technologies and methods to solve environmental problems, including genomic-proteomic analysis or organisms and remote sensor technology.
  • CG6 : Develop the ability for multidisciplinary work in teams including specialists in different environmentally-related fields.
  • CG7 : Be able to solve environmental problems related to business and public administration activities.
  • CG8 : Oral and written communication skills in English.
  • CG9 : Computer tool and information and communication technology skills, as well as accessing online databases, including scientific bibliographies, patent and legislation databases.

 

Specific Competences:>>Mediterranean Ecosystem Analysis Module

  • AEM1 : Understand the interaction processes between mankind and the environment that generate and maintain landscapes. Know how to apply Geographic Information Systems to identify and quantify landscape patterns and infer the processes leading to them.
  • AEM10 : Be able to propose recovery strategies, integrating demographic and genetic and habitat management processes. Evaluate the status of the ecosystems and any possible restoration strategies.
  • AEM11 : Understand the ecotechnological applications that could be applied in each case and their limitations.
  • AEM12 : Understand the main taxonomic groups of indicator species and communities in the marine environment.
  • AEM13 : Apply exploitation and perturbation indicators to practical cases.
  • AEM14 : Be able to use marine communities as environmental assessment tools. Recognise and assess the impact of fishing and aquaculture, building work, desalination and wastewater dumping on the marine environment.
  • AEM15 : Propose measures for the recovery and restoration of marine ecosystems.
  • AEM16 : Understand and know how to apply waste disposal legislation. Capacity to prepare proposals for protected marine areas.
  • AEM17 : Design, the structure, distribution and characteristics of artificial reefs.
  • AEM18 : Manage an aquaculture installation using ecological and organic criteria.
  • AEM19 : Capacity to carry out the environmental monitoring of benthic and pelagic communities, as well as of the physicochemical characteristics of the water.
  • AEM2 : Understand Soil Biology and Ecology and its implications for plant health and the working of terrestrial ecosystems.
  • AEM20 : Be able to use the useful models for estimating survival, mortality and life expectancy of exploited marine populations. Evaluate the models available for managing marine resources and their usefulness in specific cases.
  • AEM21 : Identify the physical coastal processes affecting littoral dynamics. Propose interventions in the littoral environment to recover degraded areas and/or prevent future damage.
  • AEM22 : Be able to use analytical and molecular technologies and methods that are useful for analysing environmental samples in ecosystems.
  • AEM23 : Identify the most important pathogens of marine crops. Understand the strategies for the sustainable control of Mediterranean crop pathogens.
  • AEM24 : Understand the ecological basis of antagonism and biological control mechanisms on a molecule, cell and ecosystem scale. Understand the strategies of biological control agents and their handling techniques.
  • AEM3 : Solve problems related soil biotics.
  • AEM4 : Identify the types of forest soils and the conditions that generate them.
  • AEM5 : Be able to identify the conditioning factors of soil regarding the vegetation that can grow there, as well as the vocation of soil uses.
  • AEM6 : Develop models for changes in soil use and plant cover. Understand the processes that determine changes in vegetation and ecological succession.
  • AEM7 : Understand the importance of hydrological flows in the working of woodland.
  • AEM8 : Understand the flows of nutrients in woodland ecosystems and their implications for management.
  • AEM9 : Understand the importance of the spatial organisation of populations and its implications in their dynamics. Identify and evaluate the conservation problems of threatened species.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2016-17

Conocer los aspectos fundamentales de la biodiversidad marina.
Conocer los efectos de la explotación sobre diferentes componentes del ecosistemas marino.
Conocer los fundamentos estructurales y funcionales de los arrecifes artificiales.
Identificar las situaciones en las que se pueden utilizar los arrecifes artificiales.
Conocer los elementos necesarios para diseñar y gestionar un área marina protegida.
Dar al alumnado criterios básicos para que puedan desarrollar un proyecto o estudio relacionado con la ordenación de recursos vivos marinos.
Favorecer la adquisición de habilidades de autoaprendizaje.

 

 

;

General

Code: 35613
Lecturer responsible:
DE LA OSSA CARRETERO, JOSE ANTONIO
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,40
Practical credits: 0,80
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: MARINE SCIENCES AND APPLIED BIOLOGY
    Area: ZOOLOGY
    Theoretical credits: 0,4
    Practical credits: 0,8
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught