Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Course description
 

19512 - SOCIOLOGY OF INEQUALITY (2011-12)

General  

Code: 19512
Lecturer responsible:
GARCIA GARCIA, JOSE TOMAS
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

Study programmes where this course is taught



Competencies and objectives

Course context for academic year 2011-12

La asignatura Sociología de las Desigualdades se sitúa en el segundo curso del Grado en Trabajo Social. Es, junto con la Estructura Social de primer año, una materia útil para conocer la estructura social, con especial referencia a la situación de España. Dicho conocimiento interesa en el trabajo social en la medida que permite situar los problemas sociales (desempleo, desigualdad económica, educativa y en salud, pobreza, discriminación, exclusión, acceso a los bienes y servicios) en un marco explicativo para comprenderlos y abordarlos en la práctica del Trabajo Social. Sirve también para conocer e identificar los principales sistemas de categorización social (género, clase social, etnia, nacionalidad, edad) y, por tanto, para detectar las necesidades e intereses de los diferentes grupos de población. El conocimiento de la Estructura Social es necesario para el diagnóstico y planificación de la intervención social. 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacity to work together with individuals, families, groups, organisations and communities to evaluate their needs and circumstances.
  • CG2 : Analyse problem situations, plan, develop, execute, review and evaluate the practice of Social Work with individuals, families, groups, organisations, communities and other professionals.
  • CG5 : Administrate and be responsible for, with supervision and support, one's own practice within the organisation.
  • CG6 : Demonstrate professional competence when carrying out Social Work.
  • CG7 : Capacity to contribute to the development of fundamental rights, equal opportunities for men and women, the principles of equal opportunities and universal accessibility for the disabled, as well as the values associated with a peaceful culture with democratic values.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA2 : Computer and information skills. Capacity to apply computer and information technologies in one's professional career.
  • CGUA3 : Oral and written communication skills. Capacity to communicate ideas orally and in writing so that individuals, families, groups, communities and organisations can understand them.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Establish professional relationships in order to identify the best method of intervention.
  • CE12 : Design, implement and evaluate social intervention projects.
  • CE17 : Administer and be responsible for one's own work by allocating priorities, satisfying one's professional obligations and evaluating the effectiveness of one's own work programme.
  • CE18 : Contribute to the administration of resources and services by collaborating with the procedures used to acquire them, supervising their effectiveness and ensuring their quality.
  • CE21 : Participate in managing and directing Social Welfare Entities.
  • CE25 : Contribute towards the promotion of best practices in Social Work by participating in the development and analysis of the policies implemented.
  • CE3 : Evaluate possible needs and options to guide an intervention strategy.
  • CE5 : Interact with individuals, families, groups, organisations and communities to achieve changes, promote development and improve quality of life by using Social Work methods and models, regularly monitoring the changes that occur in order to prepare for the end of the intervention.
  • CE6 : Prepare, produce, implement and evaluate intervention plans with individuals, families, groups, organisations, communities and fellow professionals, negotiating the supply of services that need to be used and checking the effectiveness of intervention plans with those involved in order to adapt them to changing needs and circumstances.

 

Exclusive skill taught in this course

No data

Learning outcomes (Training objectives)

No data

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2011-12

Proporcionar aproximaciones a la realidad social contemporánea y a la comprensión de los
fenómenos socioeconómicos, políticos y culturales característicos de nuestro tiempo, y
especialmente a la generación de las desigualdades sociales. Competencias CG1, CG2, CG6 y

Definir los principales conceptos relacionados con la estructura social (estratificación,
desigualdad, pobreza, riqueza, poder, movilidad social, etc.) para afianzar el aprendizaje de los
paradigmas clásicos y contemporáneos en el estudio de la estructura social. Los estudiantes han de
aprender que la teoría ayuda a desempeñar mejor el trabajo profesional. Competencias CG2, CG6 y
CE3.

Establecer relaciones profesionales al objeto de identificar la forma más adecuada de
intervención. Competencias CG6 CE1 y CE21.


Content and bibliography

Content for academic year 2011-12

CONTENIDOS TEÓRICOS Y PRÁCTICOS

1. La desigualdad en el ciclo de vida: ¿Desigualdad de qué?
2. La desigualdad por nacimiento: el racismo y la discriminación.
3. La desigualdad en el inicio del ciclo de vida: la pobreza infantil en España.
4. La desigualdad en la infancia y juventud: el caso del fracaso escolar.
5. La desigualdad en la edad adulta: el acceso al trabajo.  
6. La desigualdad en las personas mayores: la salud.

 

Dossier de lecturas

Tema 1

Max-Neef, Manfred (1994) Desarrollo a escala humana. Barcelona: Nordan, Icaria. En línea: http://www.max-neef.cl/download/Max-Neef_Desarrollo_a_escala_humana.pdf Consultado el 17 de junio de 2011 

Tema 2

 

Kymlicka, W (2002) Ciudadanía y multiculturalidad: una teoría liberal de los derechos de las minorías. Barcelona: Paidós.

 

Tema 3

Gómez Granell, Carme (2008) Informe de la inclusión social en España 2008. Barcelona: Fundació Caixa Catalunya.

Tema 4

Ritacco, M. y Amores F. J. (2011) Buenas prácticas en las distintas medidas de prevención del fracaso escolar en la Comunidad Autónoma de Andalucía. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 5(1), pp. 161-181. 
En línea:
http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol5-num1/art10.pdf. Consultado el 17 de junio de 2011. 

Tema 5

BAUMAN, Z. (2003): Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Barcelona: Gedisa.

Cap. 1 Significado del trabajo: presentación de la ética del trabajo. pp. 17-42 /

Cap. 4 La ética del trabajo y los nuevos pobres. Pp. 99-128

Cap. 5 Perspectivas para los nuevos pobres.

 

Tema 6

Gérvas J. (2009) Atención primaria de salud, política sanitaria y exclusión social. En: Arriba, A. (coor.) Políticas y bienes sociales: procesos de vulnerabilidad y exclusión social. Madrid: FOESSA, págs. 359-80. En línea: http://www.equipocesca.org/wp-content/uploads/2009/12/foessa-cap_62-final.pdfConsultado el 17 de junio de 2011.  

 

Recursos

 

Guía de prácticas.

Los problemas a resolver por los grupos de trabajo se explican en las llamadas guías de prácticas, disponibles en Campus Virtual, que contienen el planteamiento del problema a resolver.

 

 

 

Related links

No data

 

Bibliography

No data

Assessment

Assessment procedures and criteria 2011-12

Los exámenes de enero y julio consistirán en plantear ejercicios similares a los que se han desarrollado a lo largo del curso. Sirven para recuperar los problemas si no se ha obtenido suficiente nota o como prueba de evaluación global para quienes no hayan seguido de forma continua la asignatura.  

Para conocer los criterios de evaluación y el planteamiento docente para estudiantes que no puedan asistir a clase consulta la guía docente en materiales de Campus Virtual.

Description Criteria Type Weighting system
Problemas

En las clases se plantearán problemas a cada equipo. La dinámica a seguir será la de aplicar los conocimientos aprendidos a la resolución de ejercicios concretos. Se evalúa la puntualidad en la entrega, la corrección formal (expresión, corrección gramatical y ortográfica, presentación, etc.), que la tarea esté completa (que se hayan realizado los ejercicios propuestos hasta la fecha), su corrección (que estén bien resueltos) y la claridad y rigor de los resultados. Los problemas puntúan  un 100% de la nota final (cada problema tendrá una puntuación de 1,75). 


 

ACTIVITIES OF EVALUATION DURING THE SEMESTER 100

 

Official exam dates for academic year 2011-12

Exam session Date Time Group - Classroom(s) allocated Comments
(C2) Periodo ordinario para asignaturas de primer semestre 20/01/2012 12:00 - 15:00 A2/D03 
A2/D04 
A2/E01 
(C3) Periodo ordinario para asignaturas de segundo semestre y anuales 30/05/2012 09:00 - 12:00
GROUP 70 (THEORY CLASS)A3/0014 
(JUL) Periodo extraordinario de julio 12/07/2012 14:30 - 17:30 A3/0008 
A3/0010 

 

 



Academic staff

GARCIA GARCIA, JOSE TOMAS
Lecturer responsible

  • PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP: Groups:
    • 12

ALBERT GUARDIOLA, MARIA CARMEN

  • THEORY CLASS: Groups:
    • 2
    • 70
  • PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP: Groups:
    • 70
    • 22

MARTINEZ GRAS, RODOLFO

  • PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP: Groups:
    • 21

MARTINEZ VERDU, REMEDIOS

  • THEORY CLASS: Groups:
    • 1
  • PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP: Groups:
    • 11

 

Groups

THEORY CLASS

Group Semester Morning or afternoon session Language No. of enrolled students On registration, assigned to
Gr. 1 (THEORY CLASS) : GRUPO 1 1S Morning CAS 77
  • Not allowed DEGREE IN SOCIAL WORK
Gr. 2 (THEORY CLASS) : GRUPO 2 1S Afternoon CAS 71
  • Not allowed DEGREE IN SOCIAL WORK
Gr. 70 (THEORY CLASS) : GRUPO 70 2S Afternoon CAS 54
  • Allowed DEGREE IN SOCIAL WORK


PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP

Group Semester Morning or afternoon session Language No. of enrolled students On registration, assigned to
Gr. 11 (PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP) : GRUPO P11 1S Morning CAS 37
  • Not allowed DEGREE IN SOCIAL WORK
Gr. 12 (PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP) : GRUPO P12 1S Morning CAS 40
  • Not allowed DEGREE IN SOCIAL WORK
Gr. 21 (PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP) : GRUPO P21 1S Afternoon CAS 36
  • Not allowed DEGREE IN SOCIAL WORK
Gr. 22 (PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP) : GRUPO P22 1S Afternoon CAS 35
  • Allowed DEGREE IN SOCIAL WORK
Gr. 70 (PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP) : GRUPO P70 2S Afternoon CAS 54
  • Allowed DEGREE IN SOCIAL WORK




Timetables

THEORY CLASS

Group Start date End date Day Start time End time Lecture room
1 13/09/2011 23/12/2011 MAR 11:00 13:00 A2/E12  
2 13/09/2011 23/12/2011 MAR 18:00 20:00 A2/C22  
70 01/02/2012 25/05/2012 LUN 17:00 19:00 A2/E11  

PROBLEM PRACTICALS / WORKSHOP

Group Start date End date Day Start time End time Lecture room
11 13/09/2011 12/10/2011 JUE 11:00 13:00 EC/INF2  
11 13/10/2011 23/12/2011 JUE 11:00 13:00 A2/B21  
12 13/09/2011 23/12/2011 JUE 09:00 11:00 IU/CARTOTECA  
21 13/09/2011 23/12/2011 JUE 18:00 20:00 A2/C22  
22 13/09/2011 23/12/2011 JUE 16:00 18:00 A2/A12  
70 01/02/2012 25/05/2012 MAR 15:00 17:00 0030PS001