Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guías docentes
 

40406 - RECURSOS Y MATERIALES PARA LA ENSEÑANZA APRENDIZAJE DE LENGUAS (2017-18)

Datos generales  

Código: 40406
Profesor/a responsable:
BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
Crdts. ECTS: 10,00
Créditos teóricos: 2,00
Créditos prácticos: 2,00
Carga no presencial: 6,00

Departamentos con docencia

Estudios en los que se imparte



Competencias y objetivos

Información provisional. Pendiente de aprobación por el Consejo de Departamento.

Contexto de la asignatura para el curso 2017-18

Aquest mòdul pertany a l’itinerari A, “Aplicacions i investigació en el context cultural i educatiu”, del bloc 2 del màster, i té caràcter optatiu.
Els continguts generals d'aquest mòdul es vinculen als conceptes i els procediments que cal desenvolupar en l’àmbit de l’ensenyament de les llengües en contextos multilingües, per a utilitzar instruments adequats als contextos concrets i dominar els continguts que permeten triar el material més adequat, adaptar-lo a un context concret i elaborar un material que responga a les necessitats del docent i de l'alumnat.
Aquests continguts, majoritàriament es concretaran en el context de l’educació secundària i d'adults dins del marc normatiu actual, principalment en relació al currículum de l'ESO i del Batxillerat.
Els continguts particulars es concreten en els que descrivim a continuació i a cadascun es dedica 2 crèdits.
– Els continguts per a l’ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos plurilingües pretenen que l'estudiant conega i) els condicionaments sociolingüístics i psicolingüísticos implicats, especialment, en l’ensenyament i aprenentatge de la llengua catalana en situacions de contacte de llengües i de cultures; ii) les metodologies de l’ensenyament del valencià com varietat minoritzada: anàlisis de programes educatius, mètodes, disseny de materials curriculars, etc.
– Els continguts conceptuals aplicats a l’ensenyament per a adolescents i per a adults treballen els factors que configuren el currículum educatiu en relació a l’ensenyament secundària i en el context de l’ensenyament d'adults: els procedimentals, la elaboració de programacions didàctiques en contextos concrets i els criteris d’avaluació en relació als objectius i els continguts.
– L’aplicació dels tecnologies a l’ensenyament lingüístiques i literàries desenvolupa continguts descriptius i de valoració dels plataformes, eines i programes utilitzats; continguts instrumentals de i) anàlisi de les necessitats educatives en cada context per a l’elecció de l'element / instrument adequat, ii) anàlisi dels elements / instruments per a la correcta selecció dels que ajuden a aconseguir els objectius programats i iii) adequació dels tecnologies a l'objectiu d'aprenentatge concret.
– L’avaluació i selecció de materials educatius treballa continguts conceptuals que capaciten al futur professor a reconèixer la metodologia triada en materials educatius concrets, l'objectiu real d'aprenentatge i els continguts treballats així com l'alumne modele que el material requereix. Es complementa amb els instrumentals de selecció i adaptació del material triat al context concret.

 

 

Competencias de la asignatura (verificadas por ANECA en grados y másteres oficiales)

Competencias Generales del Título (CG)

  • 1 : Saber aplicar los conocimientos adquiridos y ser capaces de resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • 2 : Ser capaces de integrar conocimientos lingüísticos y culturales de esta área de estudio para enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios, desde una perspectiva de género.
  • 3 : Saber comunicar conclusiones sobre asesoramiento lingüístico y cultura literaria (y los conocimientos y razones últimas que las sustentan) a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • 4 : Poseer las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar progresando en el área de estudio del asesoramiento lingüístico y la cultura literaria de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

 

Competencia exclusiva de la asignatura

Sin datos

Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos)

  1. Conocer las características de la enseñanza para adolescentes y enseñanza para adultos.
  2. Aplicar las nuevas tecnologías (TIC) en la enseñanza lingüístico-literario.
  3. Aplicar la metodología de la enseñanza/aprendizaje de lenguas en contextos plurilingües en situaciones educativas propias del contexto valenciano.
  4. Aplicar estrategias de evaluación y selección de materiales educativos, pensando sobre todo en el contexto valenciano.
  5. Elaborar materiales curriculares para la enseñanza de la lengua y la literatura en contextos plurilingües.

Objetivos específicos indicados por el profesorado para el curso 2017-18

1. Conéixer les característiques de l’ensenyament per a adolescents i ensenyament per a adults.

2. Aplicar les noves tecnologies (TIC) en l’ensenyament lingüisticoliteràri.

3. Aplicar la metodologia de l’ensenyament / aprenentatge de llengües en contextos plurilingües a situacions educatives pròpies del context valencià.

4. Aplicar estratègies d’avaluació i selecció de materials educatius, pensant sobretot en el context valencià.

5. Elaborar materials curriculars per a l’ensenyament de la llengua i de la literatura en contextos plurilingües.

 

 

 


Contenidos y bibliografía

Contenidos para el curso 2017-18

Sin datos

 

Enlaces relacionados

Sin datos

 

Bibliografía

Bilingüisme i educació
Autor(es): SIGUAN SOLER, Miquel; VILA I MENDIBURU, Ignasi (coord.)
Edición: Barcelona : Universitat Oberta de Catalunya , 1998;
ISBN: 978-84-8256-673-3
Categoría: Sin especificar

Fonaments per a un ensenyament comunicatiu del llenguatge
Autor(es): LOMAS GARCÍA, Carlos...[et al.]
Edición: Barcelona : Graó, 2015;
ISBN: 978-84-9980-584-9
Categoría: Básico

Components i organització d'una unitat amb un tractament integrat de llengua i continguts en una L2
Autor(es): Pascual Granell, Vicent
Edición: - : -, 0;
ISBN: -
Categoría: Sin especificar

Ensenyar i aprendre llengües en un model educatiu plurilingüe
Autor(es): Pereña, Mònica
Edición: Barcelona : Horsori , 2016;
ISBN: 978-84-15212-93-5
Categoría: Básico

La pràctica educativa : com ensenyar
Autor(es): Zabala, Antoni
Edición: Barcelona : Graó, 1995;
ISBN: 84-7827-116-3
Categoría: Sin especificar

L'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura inicials
Autor(es): Fons, Montserrat
Edición: - : -, 0;
ISBN: -
Categoría: Sin especificar

El tractament de les llengües en un model d`educació plurilingüe per al sistema educatiu valencià
Autor(es): Pascual Granell, Vicent
Edición: València : Conselleria de Cultura, Educació i Esport, 2006;
ISBN: 978-84-482-4144-5
Categoría: Básico

Ensenyar llengua
Autor(es): Cassany, Daniel
Edición: Barcelona : Graó, 2002;
ISBN: 978-84-7827-048-4
Categoría: Sin especificar

Marc europeu comú de referència per a les llengües : aprendre, ensenyar, avaluar
Autor(es): Council of Europe, Departament de Política Lingüística
Edición: Barcelona : Generalitat de Catalunya, 2003;
ISBN: 84-393-6159-9
Categoría: Sin especificar

Ensenyar amb la boca tancada
Autor(es): FINKEL, Donald; Finkel
Edición: València : Universitat de València, 2008;
ISBN: 9788437072678
Categoría: Sin especificar

Los materiales de aprendizaje en contextos educativos virtuales
Autor(es): SANGRÁ I MORER, Albert
Edición: Barcelona : UOC, 2006;
ISBN: 978-84-9788-379-5
Categoría: Sin especificar

Children's literature and computer-based teaching
Autor(es): Unsworth, Len
Edición: Maidenhead (England) : Open University Press, 2005;
ISBN: 978-0-335-21636-9
Categoría: Sin especificar

Guia d`usos lingüístics. V.1 aspectes gramaticals
Autor(es): Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana
Edición: València : Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, 2002;
ISBN: 84-370-5344-7
Categoría: Sin especificar

Usos educatius dels blogs : recursos, orientacions i experiències per a docents
Autor(es): Balagué Puxan, Francesc
Edición: Barcelona : UOC, 2008;
ISBN: 978-84-9788-694-9
Categoría: Sin especificar

Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo
Autor(es): Colin Baker ; asesora académica, Ofelia García
Edición: Madrid : -, 1997;
ISBN: 84-376-1522-4
Categoría: Sin especificar

Materiales curriculares: cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos
Autor(es): Parcerisa Aran, Artur
Edición: Barcelona : Graó, 1996;
ISBN: 978-84-7827-147-4
Categoría: Sin especificar

El tractament integrat de les llengües
Autor(es): Guasch, Oriol (coord.)
Edición: Barcelona : Graó, 2010;
ISBN: 978-84-7827-991-3
Categoría: Sin especificar

Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC: pautas e instrumentos de análisis
Autor(es): BARBERÁ, Elena...[et al.]
Edición: Barcelona : Graó, 2008;
ISBN: 9788478275304
Categoría: Sin especificar

Ordinadors a les aules : la clau és la metodologia
Autor(es): ADELL SEGURA, Jordi...[et al.]
Edición: Barcelona : Graó, 2010;
ISBN: 978-84-7827-932-6
Categoría: Sin especificar

10 idees clau: la competència lectora segons PISA: reflexions i orientacions didàctiques
Autor(es): ZAYAS HERNANDO, Felipe
Edición: Barcelona : Graó, 2013;
ISBN: 978-84-9980-475-0
Categoría: Básico

Evaluación

Información provisional. Pendiente de aprobación por el Consejo de Departamento.

Instrumentos y criterios de evaluación 2017-18

Sistema d’avaluació de l’assignatura:

L'assignatura seguirà un procés d'avaluació formativa (continua), que tindrà en compte:

a) La realització de les activitats formatives en les classes teòriques i pràctiques. Es correspondrà amb el 40 % de la nota final de l’assignatura.

b) L’assistència i participació a les classes teòriques i pràctiques, que es correspondrà amb el 10% de la nota final de l’assignatura. Els professors valoraran l’assistència a classe i la participació dels estudiants en les diferents activitats formatives realitzades durant el període lectiu.

c) La realització d’un treball sota la tutela i supervisió d’un dels professors de l’assignatura es correspondrà amb el 50 % de la nota final de l’assignatura.

- Per a aprovar, caldrà cursar tots els continguts de l'assignatura. Com a excepció, es podrà aprovar si no és cursa un dels continguts de l'assignatura amb les condicions següents: a) Ha de ser per causa justificada (s'haurà de justificar al coordinador de l'assignatura) i; b) la mitjana de la resta de notes ha de ser igual o superior a 5.

- Totes les activitats formatives són recuperables.

Descripción Criterio Tipo Ponderación
ACTIVIDADES DE EVALUACIÓN DURANTE EL SEMESTRE 50
ACTIVIDADES DE EVALUACIÓN DURANTE EL SEMESTRE 40
ACTIVIDADES DE EVALUACIÓN DURANTE EL SEMESTRE 10

 

Fechas de pruebas de evaluación oficiales para el curso 2017-18

Sin datos

 

 



Profesorado

BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
Profesor/a responsable

  • CLASE TEÓRICA: Grupos:
    • 1

MONTSERRAT BUENDIA, SANDRA

  • CLASE TEÓRICA: Grupos:
    • 1

SEGURA I LLOPEZ, CARLES

  • CLASE TEÓRICA: Grupos:
    • 1

 

Grupos

CLASE TEÓRICA

Grupo Semestre Turno Idioma Matriculados
Gr. 1 (CLASE TEÓRICA) : 1 AN Tarde VAL 0


SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER

Grupo Semestre Turno Idioma Matriculados
Gr. 1 (SEMINARIO / TEÓRICO-PRÁCTICO / TALLER) : 1 AN Tarde VAL 0




Horarios

Sin datos