Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2016-17

Tiene como objetivo situar la asignatura en el perfil profesional, en el plan formativo del grado y su coordinación con el resto de asignaturas.

La asignatura Economía Pública es una asignatura optativa de cuarto curso del Grado en Economía. Se encuadra dentro de la especialidad de Economía Pública.

Requisitos: Conocimientos básicos de Microeconomía, Macroeconomía, Matemáticas, Estadística y Teoría de Juegos. Familiaridad con algún paquete estadístico.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG3 : Capacity for self-learning.
  • CG5 : Capacity to take decisions by applying acquired knowledge to practical situations.
  • CG8 : Analyse problems using critical reasoning, without prejudices, precisely and rigorously.
  • CG9 : Capacity for synthesis.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA1 : Read and communicate in a foreign language in a professional environment, especially in English.
  • CGUA3 : Capacity for oral and written communication.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Contribute towards the correct management of resource allocation in both the private and public context.
  • CE10 : Capacity to apply the knowledge and skills acquired to solve theoretical and applied economic problems.
  • CE11 : Analytical skills for developing theoretical frameworks that simplify study of the real economy and the capacity to set appropriate levels of abstraction when studying different economic questions.
  • CE12 : Be able to use the appropriate tools for the analysis, diagnosis and solution of economic questions and problems.
  • CE2 : Identify and anticipate relevant economic problems relating to resource allocation in general, in both the private and public context.
  • CE3 : Bring a rational approach to the analysis and description of any aspect of economic reality.
  • CE4 : Evaluate the consequences of different options for action and select the best one according to the objectives set.
  • CE9 : Understand economic institutions as the result and application of theoretical or formal representations of how the economy works.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

- To use analytical reasoning to broach and solve economic problems.

- To understand under which circumstances public intervention is necessary for efficiency and equity.

- To analyse public intervention in health and education.

- To understand basic social security mechanisms, such as pension systems, unemployment benefits and income redistribution policies.

- To understand the significance of tax incidence.

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2016-17

La Economía Pública analiza el papel que juega el gobierno en la Economía. El propósito de la asignatura es entender las razones de que el gobierno intervenga en la Economía, analizando los efectos de las diferentes intervenciones, así como la respuesta de los agentes económicos a dichas intervenciones. Entre otras cosas, estudiaremos la política impositiva, los programas de seguro públicos, los bienes públicos, las políticas de protección del medio ambiente y las relaciones entre los diferentes niveles de gobierno. Haremos especial hincapié en las cuestiones de más actualidad como la reforma de las pensiones, la financiación de las universidades públicas y las reformas sanitarias.

Entre los objetivos formativos podemos destacar:

- Utilizar razonamientos analíticos para plantear problemas económicos y resolverlos.

- Entender en qué circunstancias es necesaria la intervención pública para conseguir la eficiencia y la equidad.

- Analizar la intervención pública en sanidad y educación.

- Comprender los mecanismos básicos de la seguridad social, tanto en lo referente al sistema de pensiones como al seguro de desempleo y las políticas de redistribución de la renta.

- Entender el significado de la incidencia de los impuestos.

 

 

;

General

Code: 35034
Lecturer responsible:
ITURBE-ORMAECHE CORTAJARENA, IÑIGO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,50
Practical credits: 0,90
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: FOUNDATIONS OF ECONOMIC ANALYSIS
    Area: FOUNDATIONS OF ECONOMIC ANALYSIS
    Theoretical credits: 1,5
    Practical credits: 0,9
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught