Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

La delincuencia juvenil es un fenómeno criminológico de características singulares cuya investigación y persecución requiere de un conocimiento especializado de las peculiaridades jurídicas del régimen punitivo de los menores y jóvenes. Con esta asignatura se pretende ofrecer al alumnado conocimientos del comportamiento antisocial, delincuencia y violencia juvenil desde una perspectiva criminológica, así como los conocimientos y habilidades necesarios para: a) comprender la formación de bandas organizadas juveniles violentas, sus consecuencias y propuestas de intervención sobre delincuencia juvenil y bandas organizadas juveniles; b) detectar las variables sociales que influyen en la perpetuación de determinados actos delictivos por parte de los jóvenes tanto en su aspecto individual como en el de actuación colectiva en forma de bandas; y c) aprender a conceptualizar y operacionalizar variables como desviación, control social, tolerancia y permisividad social. Todo lo anterior nos debe dotar de la capacidad de medir las múltiples variables causales de la delincuencia juvenil y los efectos que provocan en la sociedad.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat per a comunicar oralment i per escrit, redactar documents científics i tècnics, usar el llenguatge especialitzat i comunicar-se amb públics especialitzats i no especialitzats, de manera clara i amb llenguatge apropiat a l'àmbit de la criminologia.
  • CG3 : Capacitat crítica i autocrítica: saber integrar coneixements, valorant-ne els fonaments i reflexionant sobre les implicacions socials, ètiques i jurídiques que tenen en l'àmbit de la criminologia.
  • CG4 : Capacitat d'aprenentatge i autoaprenentatge: cerca d'informació, anàlisi, síntesi, crítica, disseny, gestió i execució d'un projecte o treball, de manera personal o autònoma, en l'àmbit de la criminologia.
  • CG5 : Capacitat de treball en equip: integrar-se i col·laborar activament en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees o organitzacions, en contextos diversos.
  • CG6 : Habilitat en les TIC: ús de les tecnologies de la informació i la comunicació com a eines d'expressió i comunicació, d'accés a les fonts d'informació, d'arxiu de dades i documents, d'aprenentatge, recerca i treball col·laboratiu.

 

Competències específiques (CE)

  • CE2 : Habilitat per a aplicar els coneixements avançats adquirits a la resolució de problemes en l'àmbit de la criminologia.
  • CE3 : Capacitat de reunir, seleccionar i interpretar dades rellevants en procediments o investigacions criminològiques, per a emetre judicis de valor.
  • CE8 : Capacitat per a comprendre els diversos llenguatges professionals usats en un informe pericial especialitzat.
  • CE9 : Capacitat per a elaborar, comprendre i interpretar críticament el contingut d'un informe pericial i defensar-lo en els tribunals.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis, o pluridisciplinaris, relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals

  • CT1 : Capacitat per a desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte dels drets fonamentals i de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, dels principis d'igualtat d'oportunitats i d'accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i dels valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer l'àmbit delictiu de referència de l'anomenada delinqüència juvenil i de la delinqüència més característica de les bandes juvenils organitzades. Conéixer els problemes pràctics per a descobrir-la, investigar-la a partir de l'experiència de la policia i perseguir-la.
  • Plantejar fórmules o estratègies per a la solució orientades al delinqüent i la víctima.
  • Comprendre les causes que generen la delinqüència juvenil i les bandes organitzades juvenils.
  • Conéixer les tipologies de delictes de la delinqüència juvenil i de les bandes organitzades juvenils.
  • Conéixer les eines d'avaluació de la conducta antisocial juvenil.
  • Conéixer els programes de prevenció i intervenció de la delinqüència juvenil i de les bandes organitzades juvenils.
  • Identificar els determinants socials, especialment sistèmics, que influeixen en la perpetuació i proliferació d'actes delictius per part de joves, de forma organitzada o no.
  • Analitzar, des d'una perspectiva sociològica comparada i fent operatius els conceptes de desviació, normalitat i control social, el nivell de tolerància ambiental cap als delictes de referència i com influeix en el fet que siguen comesos.
  • Adquirir la capacitat de mesurar el fenomen de la delinqüència juvenil, des d'una anàlisi multivariable de causes i conseqüències i reflexionar-hi.
  • Conéixer els sistemes de cooptació, les dinàmiques internes i el capital social de les principals bandes delictives juvenils que operen tant a l'estat espanyol i la resta del món.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

Conocer el ámbito delictivo de referencia de la llamada delincuencia juvenil, así como de la delincuencia más característica de las bandas juveniles organizadas.
Conocer los problemas que plantean en la práctica su descubrimiento, su investigación a partir de la experiencia de la policía y su persecución.
Plantear fórmulas o estrategias para su solución orientadas tanto hacia el delincuente como hacia la víctima.
Comprender las causas que generan la delincuencia juvenil y las bandas organizadas juveniles.
Conocer las tipologías de delitos de la delincuencia juvenil y de las bandas organizadas juveniles.
Conocer las herramientas de evaluación de la conducta antisocial juvenil.
Conocer los programas de prevención e intervención de la delincuencia juvenil y de las bandas organizadas juveniles.

Identificar los determinantes sociales, especialmente sistémicos, que influyen en la perpetuación de actos delictivos por parte de jóvenes, de forma organizada o no, y en su proliferación.
Analizar, desde una perspectiva sociológica comparada y haciendo operativos los conceptos de desviación, normalidad y control social, el nivel de tolerancia ambiental hacia los delitos de referencia y cómo éste influye en que sean cometidos.
Adquirir la capacidad de medir el fenómeno de la delincuencia juvenil desde un análisis multivariable de causas y consecuencias y reflexionar sobre el mismo.
Conocer los sistemas de captación, las dinámicas internas y el capital social de las principales bandas delictivas juveniles que operan tanto en España como a nivel internacional.

 

 

;

Dades generals

Codi: 43306
Professor/a responsable:
RAMON MARTIN, AITANA
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: DRET INTERNACIONAL PÚBLIC I DRET PENAL
    Àrea: DRET PENAL
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: PERSONALITAT, EVALUACIÓ I TRACTAMENT PSICOLÒGIC
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,2
  • Dep.: SOCIOLOGIA I
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,2

Estudis en què s'imparteix