Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2016-17
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17
Context de l'assignatura per al curs 2016-17
A través de este módulo, el alumno adquirirá destrezas relacionadas con la producción de contenidos periodísticos de ámbito científico. Tomará contacto con el estilo propio de la redacción periodística: clara, sencilla, correcta y precisa. Redactará noticias, entrevistas y reportajes que informen sobre temas de ciencia y tendrá la oportunidad de publicarlos en una plataforma digital que permitirá su posterior difusión en redes sociales. A lo largo de las sesiones, el estudiante se aproximará a las rutinas periodísticas que priman en los medios de comunicación y se enfrentará a los retos que se plantean en el terreno del periodismo especializado en ciencia. Se pretende también que el estudiante conozca y domine las herramientas que internet pone a su disposición, con el objetivo de ampliar sus dotes como comunicador científico.
• Comprender las diversas tareas comunicativas e informativas destinadas a concebir, articular y dirigir todo tipo de productos en cualquier soporte técnico, medio, sistema o ámbito en el área de la comunicación científica. diversos protagonistas, contextos, medios, prácticas, finalidades y resultados.
• Identificar y analizar críticamente textos de divulgación de la ciencia en sus diversas modalidades.
• Identificar los principales rasgos de la cultura material de la ciencia, la medicina y la tecnología.
• Discutir y valorar las perspectivas, las controversias y los métodos de trabajo de las principales líneas de la investigación en el área de la información y la comunicación social de la ciencia.
• Conocer y utilizar con destreza las principales fuentes de información relacionadas con la historia de la ciencia, la medicina y la tecnología así como las herramientas de recuperación de esta información (repertorios bibliográficos y bases de datos).
• Conocer las tendencias museológicas actuales y los problemas relacionados con la elaboración de exposiciones relacionadas con la medicina, la ciencia y la tecnología.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG10 : Identificar les principals fonts d'informació relacionades amb la comunicació científica, a més d'altres eines de recuperació d'informació, com ara els principals repertoris bibliogràfics i bases de dades.
- CG2 : Descriure els processos de producció i consum del coneixement científic, a més dels mecanismes de comunicació social de la ciència, amb els diversos mitjans, espais i protagonistes que presenten.
- CG6 : Conèixer les diverses formes de popularització de la ciència.
- CG7 : Identificar i interpretar textos de caràcter divulgatiu, periodístic o assatgístic, relacionats amb la ciència, la medicina i la tecnologia.
- CG8 : Conèixer les característiques generals de la terminologia mèdica i científica, a través de l'estudi de la història i el paper que ha tingut en la comunicació científica actual.
Competències específiques (CE)
- CE12 : Discutir i valorar les perspectives, les controvèrsies i els mètodes de treball de les principals línies de la recerca en l'àrea de la informació i la comunicació social de la ciència.
- CE14 : Conèixer i utilitzar amb destresa les principals fonts d'informació relacionades amb la història de la ciència, la medicina i la tecnologia, a més de les eines de recuperació d'aquesta informació (repertoris bibliogràfics i bases de dades).
- CE18 : Planejar, compondre i redactar textos de divulgació científica.
- CE19 : Idear propostes expositives en l'àmbit de la divulgació científica.
- CE2 : Comprendre les diverses tasques comunicatives i informatives destinades a concebre, articular i dirigir tot tipus de productes en qualsevol suport tècnic, mitjà, sistema o àmbit en l'àrea de la comunicació científica.
- CE3 : Compilar, seleccionar i organitzar la informació científica especialitzada.
- CE5 : Conèixer i analitzar críticament els processos de divulgació de la ciència, considerant-ne els diversos protagonistes, contextos, mitjans, pràctiques, finalitats i resultats.
- CE7 : Identificar i analitzar críticament textos de divulgació de la ciència en les diverses modalitats que presenten.
Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)
- CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
- CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
- CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
Competències transversals bàsiques
- CT1 : Idear, planificar, organitzar i redactar un treball de recerca.
- CT2 : Presentar en públic un treball de recerca i debatre'n els resultats amb altres investigadors.
- CT3 : Aplicar tècniques de cerca, identificació, selecció i recollida d'informació especialitzada.
- CT4 : Aplicar mètodes d'anàlisi crítica per a estudiar fonts textuals, iconogràfiques i materials, relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Temes d'investigació sobre la comunicació científica, amb les principals perspectives i aproximacions.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17
En este módulo se ofrecerán temas de investigación sobre la comunicación científica, con las principales perspectivas y aproximaciones al respecto. El contenido se divide en dos apartados teórico-prácticos. Un primer bloque dedicado a trabajar conceptos de redacción periodística enfocada a la divulgación científica y un segundo apartado centrado en conocer y aplicar las posibilidades que ofrece internet para comunicar ciencia.
Objetivos específicos
- Elaboración y difusión de contenidos periodístico científico
- Dominio del estilo periodístico enfocado a la divulgación de la ciencia
- Aproximación a los valores noticiosos y a los criterios periodísticos
- Conocimiento y manejo de herramientas aplicadas a la divulgación científica para los diferentes canales de difusión
- Fomento de la capacidad de análisis, de síntesis y juicio crítico, así como de exponer razonadamente las ideas.
- Adquisición de las herramientas y capacidad necesarias para hacer frente a los retos del periodismo científico
;