Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

A través de este módulo, el alumno adquirirá destrezas relacionadas con la producción de contenidos periodísticos de ámbito científico. Tomará contacto con el estilo propio de la redacción periodística: clara, sencilla, correcta y precisa. Redactará noticias, entrevistas y reportajes que informen sobre temas de ciencia y tendrá la oportunidad de publicarlos en una plataforma digital que permitirá su posterior difusión en redes sociales. A lo largo de las sesiones, el estudiante se aproximará a las rutinas periodísticas que priman en los medios de comunicación y se enfrentará a los retos que se plantean en el terreno del periodismo especializado en ciencia. Se pretende también que el estudiante conozca y domine las herramientas que internet pone a su disposición, con el objetivo de ampliar sus dotes como comunicador científico.

• Comprender las diversas tareas comunicativas e informativas destinadas a concebir, articular y dirigir todo tipo de productos en cualquier soporte técnico, medio, sistema o ámbito en el área de la comunicación científica. diversos protagonistas, contextos, medios, prácticas, finalidades y resultados.

• Identificar y analizar críticamente textos de divulgación de la ciencia en sus diversas modalidades.

• Identificar los principales rasgos de la cultura material de la ciencia, la medicina y la tecnología.

• Discutir y valorar las perspectivas, las controversias y los métodos de trabajo de las principales líneas de la investigación en el área de la información y la comunicación social de la ciencia.

• Conocer y utilizar con destreza las principales fuentes de información relacionadas con la historia de la ciencia, la medicina y la tecnología así como las herramientas de recuperación de esta información (repertorios bibliográficos y bases de datos).

• Conocer las tendencias museológicas actuales y los problemas relacionados con la elaboración de exposiciones relacionadas con la medicina, la ciencia y la tecnología.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG10 : Identificar les principals fonts d'informació relacionades amb la comunicació científica, a més d'altres eines de recuperació d'informació, com ara els principals repertoris bibliogràfics i bases de dades.
  • CG2 : Descriure els processos de producció i consum del coneixement científic, a més dels mecanismes de comunicació social de la ciència, amb els diversos mitjans, espais i protagonistes que presenten.
  • CG6 : Conèixer les diverses formes de popularització de la ciència.
  • CG7 : Identificar i interpretar textos de caràcter divulgatiu, periodístic o assatgístic, relacionats amb la ciència, la medicina i la tecnologia.
  • CG8 : Conèixer les característiques generals de la terminologia mèdica i científica, a través de l'estudi de la història i el paper que ha tingut en la comunicació científica actual.

 

Competències específiques (CE)

  • CE12 : Discutir i valorar les perspectives, les controvèrsies i els mètodes de treball de les principals línies de la recerca en l'àrea de la informació i la comunicació social de la ciència.
  • CE14 : Conèixer i utilitzar amb destresa les principals fonts d'informació relacionades amb la història de la ciència, la medicina i la tecnologia, a més de les eines de recuperació d'aquesta informació (repertoris bibliogràfics i bases de dades).
  • CE18 : Planejar, compondre i redactar textos de divulgació científica.
  • CE19 : Idear propostes expositives en l'àmbit de la divulgació científica.
  • CE2 : Comprendre les diverses tasques comunicatives i informatives destinades a concebre, articular i dirigir tot tipus de productes en qualsevol suport tècnic, mitjà, sistema o àmbit en l'àrea de la comunicació científica.
  • CE3 : Compilar, seleccionar i organitzar la informació científica especialitzada.
  • CE5 : Conèixer i analitzar críticament els processos de divulgació de la ciència, considerant-ne els diversos protagonistes, contextos, mitjans, pràctiques, finalitats i resultats.
  • CE7 : Identificar i analitzar críticament textos de divulgació de la ciència en les diverses modalitats que presenten.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT1 : Idear, planificar, organitzar i redactar un treball de recerca.
  • CT2 : Presentar en públic un treball de recerca i debatre'n els resultats amb altres investigadors.
  • CT3 : Aplicar tècniques de cerca, identificació, selecció i recollida d'informació especialitzada.
  • CT4 : Aplicar mètodes d'anàlisi crítica per a estudiar fonts textuals, iconogràfiques i materials, relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Temes d'investigació sobre la comunicació científica, amb les principals perspectives i aproximacions.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

En este módulo se ofrecerán temas de investigación sobre la comunicación científica, con las principales perspectivas y aproximaciones al respecto. El contenido  se divide en dos apartados teórico-prácticos. Un primer bloque dedicado a trabajar conceptos de redacción periodística enfocada a la divulgación científica y un segundo apartado centrado en conocer y aplicar las posibilidades que ofrece internet para comunicar ciencia.

Objetivos específicos

- Elaboración y difusión de contenidos periodístico científico
- Dominio del estilo periodístico enfocado a la divulgación de la ciencia
- Aproximación a los valores noticiosos y a los criterios periodísticos
- Conocimiento y manejo de herramientas aplicadas a la divulgación científica para los diferentes canales de difusión
- Fomento de la capacidad de análisis, de síntesis y juicio crítico, así como de exponer razonadamente las ideas.
- Adquisición de las herramientas y capacidad necesarias para hacer frente a los retos del periodismo científico

 

 

;

Dades generals

Codi: 44204
Professor/a responsable:
GARCIA BELMAR, ANTONIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,75
Crèdits pràctics: 1,05
Càrrega no presencial: 4,20

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: HISTÒRIA DE LA CIÈNCIA
    Crèdits teòrics: 0,75
    Crèdits pràctics: 1,05
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix