Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

Se presentarán temas de invesigación en historia de la ciencia, de la medicina y de la tecnología, para que se adquiera un conocimiento avanzado sobre los principales problemas y tendencias en estas áreas de estudio

El módulo trata de manera monográfica, en cada sesión, temas de investigación que conectan con las últimas tendencias historiográficas y muy especialmente con aquellas que se estan desarrollando con más éxito en la destacada y diversa comunidad de investigadores/as de las tres universidades. Se trataran así tanto los principales periodos de la historia de la ciencia como una muestra bien representativa de los temas más relevantes de la historia de la ciencia, la medicina y la tecnología. Cada profesor/a introducirá una perspectiva historiográfica sobre la que está trabajando y la desarrollará en base a los casos que está tratando en su investigación. El módulo resulta así especialmente importante para incorporarse al programa de doctorado.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer el desenvolupament general de la història de la ciència, la medicina i la tecnologia en el seu context social i cultural al llarg del temps.
  • CG3 : Identificar els principals períodes i contextos geogràfics del desenvolupament històric de la ciència, la medicina i la tecnologia.
  • CG4 : Conèixer les biografies dels principals protagonistes del desenvolupament de la història de la ciència, la medicina i la tecnologia.
  • CG5 : Analitzar i interpretar textos clàssics de la medicina i de la ciència.
  • CG9 : Identificar les principals fonts d'informació relacionades amb la història de la ciència, la medicina i la tecnologia, a més de les eines de recuperació d'aquesta informació, com ara els principals repertoris bibliogràfics i bases de dades.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Comprendre les relacions entre la ciència, la medicina i la tecnologia amb les societats i les cultures en què es desenvolupen al llarg dels diversos períodes històrics.
  • CE10 : Conèixer les biografies de protagonistes de la ciència, la medicina i la tecnologia en determinats moments històrics i contextos socials i culturals.
  • CE11 : Diferenciar les principals tendències en els estudis sobre ciència, medicina i gènere.
  • CE12 : Discutir i valorar les perspectives, les controvèrsies i els mètodes de treball de les principals línies de la recerca en l'àrea de la informació i la comunicació social de la ciència.
  • CE13 : Discutir i valorar les perspectives, els debats historiogràfics i els mètodes de treball de les principals línies de recerca històrica sobre la ciència, la tecnologia i la medicina.
  • CE15 : Conèixer i utilitzar amb destresa les principals fonts d'informació relacionades amb la comunicació científica, a més d'altres eines de recuperació d'informació (principals repertoris bibliogràfics i bases de dades).
  • CE17 : Conèixer les principals tendències en filosofia i sociologia de la ciència, a més dels estudis de ciència, tecnologia i societat.
  • CE3 : Compilar, seleccionar i organitzar la informació científica especialitzada.
  • CE4 : Conèixer i analitzar críticament els processos de circulació de sabers i pràctiques científiques, a més dels principals protagonistes, escenaris, mitjans, mecanismes i conseqüències que presenten.
  • CE5 : Conèixer i analitzar críticament els processos de divulgació de la ciència, considerant-ne els diversos protagonistes, contextos, mitjans, pràctiques, finalitats i resultats.
  • CE6 : Identificar i analitzar críticament textos clàssics de la medicina i de la ciència en les diverses modalitats que tenen.
  • CE9 : Identificar els principals espais en què es desenvolupa l'activitat científica, tecnològica i mèdica (laboratoris, aules, acadèmies, observatoris, entorns naturals, museus, hospitals, fàbriques, etc.).

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT1 : Idear, planificar, organitzar i redactar un treball de recerca.
  • CT2 : Presentar en públic un treball de recerca i debatre'n els resultats amb altres investigadors.
  • CT3 : Aplicar tècniques de cerca, identificació, selecció i recollida d'informació especialitzada.
  • CT4 : Aplicar mètodes d'anàlisi crítica per a estudiar fonts textuals, iconogràfiques i materials, relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Temes d'investigació en història de la ciència, de la medicina i de la tecnologia, per a adquirir un coneixement avançat sobre els principals problemes i tendències en aquestes àrees d'estudi.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

Se presentarán temas de invesigación en historia de la ciencia, de la medicina y de la tecnología, para que se adquiera un conocimiento avanzado sobre los principales problemas y tendencias en estas áreas de estudio

 

 

;

Dades generals

Codi: 44203
Professor/a responsable:
GARCIA BELMAR, ANTONIO
Crèdits ECTS: 15,00
Crèdits teòrics: 2,00
Crèdits pràctics: 2,50
Càrrega no presencial: 10,50

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: HISTÒRIA DE LA CIÈNCIA
    Crèdits teòrics: 2
    Crèdits pràctics: 2,5
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix